Gå till innehåll
torsdag 25 september 2025
jongran

Enkät

Rekommendera Poster

Hallå!

Vi är två studenter som skall skriva ett examensarbete för Chalmers tekniska högskola angående en produktframtag mot läckageskador. Vill ni hjälpa oss besvara några snabba frågor kopiera länken under och besvara frågorna. Tack på förhand! Mvh Jonathan Granung och Ivica Glavas

http://www.enkät.se/surveyStart.php?pid=7652&mpid=0789867996caed580debf8c4a3c05b34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo, jag har svarat på enkäten. Saknar en plats för att ange om man har andra alternativ till räddning än de förslag som fanns där. (Gamla hederliga Ettan)

Startar nu här en liten debatt Vi har motorbåtar och båtar med köl...å  där har vi de som är nerbyggda samt de som är ditskruvade Den senare kategorin kan få stora läckor efter en grundstötning. Hur tätar man en 2 dm bred och 5 dm lång glipa mellan köl och botten?  En sån segelbåt sjönk på 5 minuter utanför Svinbådan i Öresund för något år sedan. Å då gick de på sanbank och inte klippor. Jag stod på strand å såg det.

Annars kan man slå hål på en vass sten å hålet kan bli som en fotboll nånstans strax under vattenlinjen. Inte lätt att täta den heller med gummidukar mm.

Sedan har vi det där med genomföringar. Alla rekommenderar pluggar. Jag säger HA!

Det funkar endast om det har rostat av snällt på insidan av genomföringen. Då beror det på eftersatt vård-kontroll- underhåll. Men om det går sönder så det blir ett stort oregelbundet hål så hjälper inte pluggarna. Sedan skall man komma åt platsen och kanske dyka under vattnet inombords! Jag vet en som gjorde det när propelleraxeln gled ut med propeller och allt. Det var en Fingal, dock inte min!!

Tror att det förekommer oftare hål i botten på motorbåtar som slår på en sten. Segelbåtsägare har ju alltid kölen att tänka på och har lite bättre koll på vad som döljer sig under ytan. Bäst jag säger: tror jag. ´Folk på båtar med nedbyggda kölar likt min Fingal är nog mindre rädda för att gå på grund. Det händer just inget mer än en skrapa i själen. Men påskruvade kölar kan lossna även utav vågrörelserna om man har otur.

Segelbåtar som inte är självrätande blir kvar i upp-å-ner läget om de tappar kölen. Då kvittar vad det är för fin manick som skall täta. Masten välter över båten ändå.

Slutsats, jag tror inte det finns en allomfattande mackapär som räddar båtarna. Annars har man nog uppfunit det redan är min uppfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det finns ju nån form av mjuk plug har jag för mig. Orange om jag inte minns fel. Typ som en öronproppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, det mycket riktigt orangea mirakel-klegget

finns ju sen ett par år tillbaka i varje marinbutik? Förmodligen svårt att överträffa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många skador är som sagt mycket svåra att komma åt eller så är de svåra att laga så att de blir helt täta.

En halvbra lagning och en riktigt bra länspump kan klara dig flytande så länge strömmen eller orken räcker.

Jag har någon gegga ombord som gasverket i Stockholm använder för att tillfälligt laga hål i gasledningar. Det är som en lätt modellera (jag har för mig att den flyter, vilket är bra) och lite oljig och kladdig konsistens.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman: Slutsats, jag tror inte det finns en allomfattande mackapär som räddar båtarna.

Man skall aldrig säga aldrig =)

Man skulle kunna bygga en ponton runt hela båten som man blåser upp medelst ryck-i-snöre-tekniken. Allt går, men det kan lätt bli lite otympligt och överdimensionerat ;)

Kanske en automatisk upplåsbar ballong fäst i masten som håller hela ekipaket flytande några meter under ytan med masttoppen över vattenytan ör senare bärgning cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare någon form av hansa-lina av dyneema i kombination med en sån här av större storlek som fästes i masten som håller för att lyfta båten i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey skrev: Jag har någon gegga ombord som gasverket i Stockholm använder för att tillfälligt laga hål i gasledningar. Det är som en lätt modellera (jag har för mig att den flyter, vilket är bra) och lite oljig och kladdig konsistens.

Haha, kan tycka mitt stay afloat-klegg nog kan överträffa din gasverks-gegga, verkar ju fästa utsmetat under vatten och sen motstå trycket förvånansvärt bra enligt mitt länkade filmklipp tidigare? Detta med ettan är väl däremot träbåtsfolkets traditionella medel att täta/ svälla igen bordläggningens vitt spridda torrsprickor vid sjösättning hyfsat billigt??

[Till trådskaparna - som förmodligen är blivande kemister - vill jag framföra en liten ursäkt, ord som klegg eller gegga är knappast så ringaktandande som det kanske låter? (Vi båtägare har nog rätt bra koll på olika befintliga produkters praktiska egenskaper och benämner därefter, detta med molekyler hit&dit är abrakadabra. Varje kemist därför alltid extra varmt välkommen!! Kan jag tycka? :-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack!smiley Även om jag inte i är i kemist i någon större utsträckning än att jag går på gymnasiet och läser fn Kemi 1.   Nej jag tar inte åt mig speciellt mycket av tacket utan hejar på de riktiga(?) kemisterna som gör att vi båtmänniskor kan fortsätta begå misstag som kan räddas av simpla saker som ni framställer.

Fortsatt lycka till med ert arbete!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort problem är båtar med innerliner. Hål i skrovet är svåra eller omöjliga att komma åt från innsidan. I nattsvarta natten, på väg upp i Adriatiska sjön, med en Bavaria 50 kolliderade vi med något, den gången hade vi tur, det riste bara till rejält och sa dunk kanske var det en dunk eller sovande delfin. Hade det varit hörnet på en cointainer hade båten troligtvis sjunkit. Mycket skrot flyter omkring på haven. På väg runt Skagen passerade vi ett lastnät modell jättestort bara 3 m från båten. Hade den gått in i proppen så hade resan troligtvis slutat där. Mellan Menorca och Sardinien seglade vi om en död ko. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför inte en jättelik krockkudde som fyller ruffen? Fast kanske inte fullt så fort.

Eller en flytande frigolitblandning som expanderar och fyller ruffen. Som när Sylvester Stallone krockar med sin bil i framtidsfilmen Demolition Man. Det är förstås en fördel om man inte själv är kvar där inne när det börar fyllas  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lösningen!!!

1: Ta en kraftig plastpåse i vänster hand.

2: I höger hand har du en burk polyuretanskum försedd med slang.

3: Placera slangen i botten på plastpåsen och håll den tät med vänster hand.

4: Tryck ut en bit av påsen genom hålet. Strömmar vatten in så använd slangen för att tvinga ut påsens botten genom hålet.

4: Spraya polyuretanskum i botten på påsen när den är utanför skrovet. Den jäser direkt och blir snabbt större på utsidan av skrovet och tätat faktiskt permanent.

5: Håll kvar kanske 15 minuter tills den härdar och problemet är löst.

Absolut bästa och billigaste livförsäkringen mot läckage i skrov oavsett hur hålet ser ut. Polyuretanskum kostar ca 50:- och är dessutom helt vattenfast. Polyuretan härdar faktiskt bättre om påsen är lite fuktig.

Smart va :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju lysande... Ett sprinklersystem med fogskum löser ju alla problem. Allt - precis allt - blir helt tätt och dessutom flyter båten.

Ett system med fogskum (eller annan gegga) som installeras för att fylla (och täta) svåråtkomliga ställen på båten är ju faktiskt inte helt orealistiskt faktiskt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Thomas, tänkte be dig om en tjänst. När jag fyllt skum i hela båten, kan du komma och skrapa bort det åt mig sedan? smiley

Jansan, ditt förslag låter bra. Men jag undrar om jag klarar att fixa det när båten slängs omkring på havet och vattnet forsar in med sådan kraft jag kan inte få ut påsen, huvet blåslaget och jag spyr och står i vatten till knäna redan.

Men i lugn vatten och stilltje och OM man kommer åt stället så är det ett bra tips.

Fast om skadan är på den andra bogen, skall man hålla då med höger hand?smiley

Tänker på den där svenska familjen som seglat runt jorden. Var på väg hem från England. Gick på en container  på Nordsjön/Kanalen innan de rundade Skagen. De hann få in flotten  sedan var båten borta. Skulle inte haft tid att fibbla med skum för att täta. Risken är nog att de skulle dragits med ner i båten. Då simmar man hellre tror jag.

Jag tror att det är just där problemet ligger. Små läckor fixar man, stora läckor i skarpt läge, båten sjunker. Annars tror jag inte att det är just så förfärligt många båtar som sjunker under seglats.

Gick på grund, den där berömda bojstenen mitt i hamniloppet hos den lokala klubbens holme. (Den är borta nu vad jag vet) Slog i kölen och det forsade in. Satte båten på grund vid stranden. Sedan fick jag lite Ettan  och kunde segla hem. Resten här en annan historia. Hade detta hänt ute på en fjärd hade båten sjunkit.

Lasse_L tur ni inte spetsades på kohornet. För båtar har väl inte kofångare?wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade i detta sammanhang på hu vanligt det är att nån form av läckage.

Bortsett från de första åren när man började segla gammla träjullar, som så småningom blev någorlunda täta under vattenlinjen, men läckte som såll så snart båten lutade (Ju hårdare kryss ju mer vatten sprutade in) har jag bara varit med om vatteninträngning en gång som krävde nån form av åtgärd på 50 år.

Min, för mig, nya båt skulle ligga utan tillsyn, 50 mil hemmifrån, under en eller två månader. Det fanns en elektrisk länspump utan nivågivare med utlopp 30 cm över vattenlinjen.

Det fanns en bottengenomföring för avloppet från gasolbrunnen strax över vattenlinjen - hade ingen gasol. Köpte en automatisk länspump och för enkelhetens skull anslöt jag den till bottengenoföringen till gasolbrunnen.

Nästa sommar skulle jag transportera båten från Stockholm till Kungshamn. En dag hade jag bonnkryss så jag gick för maskin. Plötsligt gick maskinen ner i varv och då mitt förhållande till motorer inte är det bästa tänkte jag; skall den skiten krångla. Började göra klar genuan för att rulla ut. 

Råkade titta ner i ruffen och det stod vatten över durkarna. 

Kom så småningom fram till att det var baksug i länspumpsledningen som förorsakat det hela. Gjorde tom ett praktiskt prov som visade att teorin stämnde. 

När jag gick med motorn, sjönk aktern ner en aning och bottengenomföringen för gasolbrunnen/länspumpen hamnade under vattenytan. När länspumpen starade för att pumpa ur lite slagvatten fylldes slangen och när pumpen sen stoppade rann sen vattnet in. Trotts att pumpen starade igen klarade den inte att hålla mot trycket från havet. Efterhand sjönkt aktern ytterligare och vatten började rinna in genom den andara länspumpsledningen.

Det är nästan ofattbart hur mycket vatten och hur snabbt det kommer via två 19 mm slangar.

Åtgärden för min del blev att plasta igen bottengenomföringen för den gamla gasolbrunnen i vattenlinjen och byt ut slangen till den andra länspumpen till en längre och dra den i en svanhals över utloppet, samt borra ett litet hål på toppen på slangen så att det ine skall kunna uppstå baksug.

Vad har ni andra råkat ut för akuta lägage som krävt omedelbar åtgärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under mina första 73 aktiva seglingssäsonger har jag inte råkat ut för något akut läckage. Men det kanske snart är dags. Huga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statistiskt sett är det betydligt närmare för dig  idag, än för ett antal år sen. Fast det är en upplevelse man kan vara utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, fler än jag som tänker likadant

Min fundering har varit att ha separata ballonger i förpiken och ruffen, vid stort hål som inte går att täta/laga fyller man ballongerna med luft och förhoppningsvis kommer båten att hålla sig flytande tills man hunnit laga hålet.

Har även planer på att samtliga förvaringsutrymme i båten samt dörren in till förpiken ska vara vattentäta. Så förhoppningsvs kommer jag att ha en ansenlig mängd luft som hjälper båten vid en eventuellt härdsmälta. Skulle jag få hål i skrovet  under vattenytan så är det ju en begränsad volym som kan fyllas med vatten.

Om det fungerar eller det bara är en galen ide vet jag inte men när man ändå bygger ny inredning så kan man ju lika gärna testa. Om inte annat så får jag ju en lätttvättad båt om all inredning är inplastad och vattenskyddad :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inne lite på din tankegång vid något tillfälle.

Pontonen på en utrangerad gummibåt fast i slaget mellan däck och skrov i förpiken. Uppblåsning med typ sån som är till uppblåsbara flytvästar.

Sven Yrvinds sätt att bygga med tjock cellplast blir ju ganska mycket flytkraft.

Kläskrovet på insidan med 5 cm cellplast och bygg alla större skott i samma material. Är man riktigt nitisk skulle man nog kunna komma upp i nästan 1 m2

Gummibåten 0,2 m2

Alla fendrar stuvade uppe under däcket som ordinarie förvaringsplats. Man skall ju ha många och stora.

Frågan är om man kan får in så mycket flytkraft så att tex din båt blir osänkbar utan att inkräkta på boendeutrymmet allt för mycket. indecision

post-945-1394237398,4924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe, det är nog tveksamt om jag kan få den osänkar med bara vattebtäta förvaringsutrymme men många bäckar små. Men om man fyller båten med mina 2 ballonger så är jag säker den flyter. Frågan är vad man gör sen?

Väntar på bättre väder och tätar utifrån för det lär bli svårt att komma in i båten :) men med lite tur kan det ju rädda både mig o båten.

Bygger ju för långfärd så kan jag ge mig lite marginal om det värsta händer så är jag glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Sueco.

Långfärd? Då tänker jag på att en vattentätt förpik är inte dumt. Största risken jag kan tänka mig är att segla på en container eller ett flyt-timmer alldeles under ytan. Då blir det bogen som tar smällen och är hela förpiken avstängd så klarar man sig så man kan åtgärda. Förvara bara inte grejerna där förstås.

Annars om kölen sliter sig så tror jag inte det är mycket att göra. Gissa  varför jag har långkölat och med nedbyggd köl?

Sedan har vi det där med flytkraft. Jag har 1,2 (1,3?) ton bly att släpa på. Till att börja med måste jag då placera ut 1,3 m3 frigolit för att räkna bort enbart kölen. Sedan har vi resten av båten kvar. Det blir inte mycket båt att vistas i om den skall vara osänkbar. Det skulle gå åt ytterligare 2,5 m3 med frigolit. Huga.

Fast Snipen jag hade var osänkbar. 5cm frigolit under hela däcket överallt. Hon flöt så högt så jag kunde ösa ur med en hink. Det var nästan omöjligt att få den kantra å ta in vatten helt, jag fick fylla upp den med hinkar när jag testade! Men det var den båten.

Kan ni gissa en av anledningarna, de är många, att  jag är katamaran -freak. Alla någorlunda nya katamaraner flyter för densiten för hela båten är mindre än 1. Så även helt vattenfyllda så kan man segla vidare. Men nu skall jag inte flippa ur tråden mera om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

goranw

73 säsonger. Om du började segla vid 10 års ålder är du 83 nu?

Bra! Fortsätt med det! Då har jag en bra förebild!

heartyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör  året runt tills isen blir för tjock. Körde sönder skruvarna (5mm) som höll stävskenan. (Den lilla skadan sänker inte båten på några veckor). Efter avslutad färd kördes båten upp i en lerbank, leran tätade läckaget, sakta körning till bryggan. Nu var båten tät tills nästa tur. Höll på så i 5 månader  till sommaren då båten togs upp för vartannanårs översyn. Uppe på land, plastade jag ett kollisionsskott i fören. 1,5 m in och över vattenlinjen, samt bytte till M6 skruv till stävskenan. Nu kan hela fören vara borta utan att båten sjunker. Likaledes gjordes på min brors fiskebåt. http://lasselundell.se/oxalsyra.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag formulerade mig fel. Jag fyller 73 i år. De första åren var jag bara passagerare. Men såvitt jag vet råkade inte pappa heller ut för några akuta läckage.

Hoppas jag inte krackelerade alltför mycket som förebild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nää...inte alls Göran.

Om 4 är jag ikapp dig. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå allihopa!

Vi tackar er alla som har svarat på enkäten och ett extra tack till er som fortsatte diskussionen på forumet ni har alla varit till stor hjälp för oss!

Vi kommer att ha enkäten uppe tills tisdag 12/2 kl.2400 sedan kommer den att läggas ner. Så vi letar fortfarande svaranden till enkäten.

Med vänlig hälsning

Jonathan Granung & Ivica Glavas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...