Jens_Sthlm 27 Postad 2 timmar sedan Jag har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Jag har kopplat samman dessa två batterier båda på pluss och minus och satt ett laddningsrelä där emellan. Jag har ingen fast monterad batteriladdare utan jag kopplar in en ”lös” laddare när batterierna behöver laddas. Räcker det att jag sätter batteriladdarens kontakter på bara ett batteri när jag laddar eftersom batterierna är ihopkopplade eller behöver jag ladda ett batteri åt gången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 322 Postad 1 timme sedan (redigerade) Och hur styrs laddningsreläet? Och närmare bestämt, vart är reläet i kopplat? För du beskriver att du kopplar batterierna parallellt. Kanske en enkel skiss... Redigerad 1 timme sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 925 Postad 1 timme sedan Det räcker säkert att koppla laddaren till ett av batterierna , men i teorin är det bättre att koppla till plus på det ena batteriet och till minus på det andra. Hur det är i praktiken tvistar de (el-)lärde om. I vår båt är det lätt att följa teorin, men om det skulle vara det minsta svårt skulle jag inte bry mig om att anstränga mig för att lyckas följa teorin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser