Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Barmeister

Solpanel: Nytt/begagnat?

Rekommendera Poster

Planerar inför kommande säsong att köpa in en solpanel ska täcka drift (främst) för kylskåpet.

Begagnat ok? Om så, vad att tänka på? Eller är det nytt som gäller?

 

Tack alla ni som finns här!

 

Martin & Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera nytt. Med tanke på nypriserna så går det inte att motivera beg.köp. Köpte min på nätet och är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske går att få tag på begagnat. En tanke som aldrig slagit mig.

I samband med båtmässorna brukar man kunna köpa dyligt till lite nedsatt pris.

Sist jag var på Allt för sjön sålde nån försäljare ut ett antal paneler skitbilligt.

http://www.hjertmans.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många paneler har 25 års garanti så sannolikheten att en begagnad är bra är ganska god. Men priserna har fallit rejält och de som säljer begagnade har ofta betalt mycket mer och verkar oftast vilja ha för mycket betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan ett par år gamla paneler är nästan slut. Kopplingsboxarna klar dåligt den salta miljön. Tror det blir svårt att få nån garanti efter några år.

 

Köp nytt, de blir billigare för varje båtmässa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar också på NYTT! Och - förutom hos båttillbehörsaffäerna kan man beställa över nätet. Jag köpte mina måttbeställda paneler här, http://teknikhamstern.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att inte Martin och Tina tar illa upp ifall ajg flikar in en fråga till Peter.

Vad tycker du om dessa måttbeställda solpaneler och servicen på Teknikhamstern? Jag har kikat på dem eftersom vi kommer få problem att montera vanliga paneler på vår båt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp nytt, det är så otroligt billigt.

Kolla http://24volt.eu/, 2 paneler på vardera 100 W kostar sammanlagt 2 000:- kr. Vad kostr begagnade?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra.

Jag gav dem max-mått och sedan fick de komma med förslag till hur stor panel det gick att få plats med, annars tillverkar de en panel med de exakta måtten och då får man dö-yta längs kanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressantare fråga än nytt eller Beg är.... vilken typ, vilken placering och vilken storlek.

Utan tvekan bäst är om du har en riktbar,  både i höjdvinkel och vridning efter solens väderstreck. Men det kräver montering på en mast och att du kommer ihåg att vrida.

Näst bäst är en hård panel som du kan vinkla upp så solens infallsvinkel blir någorlunda.

Sämre är fast montering plant på däcket, då även risk finns att del av panelen skyms av något. Dels försämrar då solens sneda infallsvinkel verkningsgraden med ca 50% , men mest påverkan blir det om panelen skuggas av något om än bara delvis, då laddar den inte så länge det faller en skugga över delar av panelen. Men en fast montering är många gånger det enda alternativet och då bör man välja en placering som är relativt öppen för fri sol.

Då finns det 2 sorter att välja mellan, dels den med metallram och glasyta ( som inte håller att gå på) och den tunnare sorten som vanligtvis sitter monterad på en plåt (fördelen med den är att den håller att gå på, men ger då vanligen lite sämre verkningsgrad)

Utöver det finns även de mjuka solpanelerna som kan rullas ut och tex spännas över kapellet, den typen har sämsta verkningsgrad och måste hanteras upp och ned varje gång den skall användas.

Nytt eller Beg, Ja när du bestämt vilken typ och vilken storlek du har plats med så kanske det mer är det som styr än vad som finns att köpa begagnat. (de har sjunkit i pris, så nytt kan bli samma pris som beg beroende på vem som säljer.

Sedan nästa fråga är val av regulator, mycket beror på hur bra laddningsregulator du har till solcellen och att det kan ladda när båten ligger i hamnen. Både hur bra det laddar och hur bra dina batterier mår av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektivast på sommaren i Sverige är naturligtvis en riktbar solpanel. Det enda som krävas är att man riktar om den en till två gånger i timman från fem på morgonen till nio på kvällen. Om man ligger stilla, alltså. Annars får man dessutom rikta om vid varje kursändring. Då kan man vinna ända upp till 20% mer energi per dygn eller, man kan klara sig med en 50W panel istället för en på 60W. Eftersom vi har mycket indirekt ljus i Sverige så glöm inte att rikta om även vid mulet väder.

Den mest effektiva panelen är den monokristallina, men den polykristallina (flammiga) är bara obetydligt mindre effektiv. De mjuka och böjliga amorf eller tunnfilmspanelerna klara skuggning bättre men är bara hälften så effektiva som mono/polykristallina.

Det enklaste och bästa sättet att montera solpaneler är horisontellt på en targabåge eller pinnar i aktern. Vissa tycker det är fullt och man kan förstå att folk inte vill förstöra en Maxi 87a eller Vegas vackra linjer. Då kan man ju lägga 30 papp på en bränslecell istället.

När det gäller regulator kan man välja PWM eller MPPT. Teoretisk kan en MPPT ge upp till 30% mer energi jämfört med en PWM-regulator. Mest effektiv blir MPPT om batterierna är helt tomma, då kan man få ut de extra 30%-en. I något slags normalfall ligger vinsten på mellan 10-15%. Prisskillnaden mellan MPPT och PWM motsvarar ungefär kostnaden för en 50W panel. Regulatorer finns i alla prisklasser, det som skiljer är saker som display, bättre kontakter etc. Skillnaderna i effektivitet rör sig om högst en knapp procent för PWM och ett par procent för MPPT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt från bhemac om att mono- och polykristalina solcellerna inte tål skugga. det räcker om en handflata skuggar panelen så upphör nästan laddningen helt.

En solpanel består av flera seriekopplade celler - som en julgransbelysningsslinga - så om en cell blir helt skuggad så laddar panelen inget alls. Laddningen begränsas av den sämst belysta cellen i hela panelen.

Det kan ge bättre laddning totalt sett att Välj den mindre effektiva tunnfilmscellen av amfort kisel för montage där panalen vanligtvis kommer att bli skuggad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. skuggning: Lite sanning med modifikation, tex en 50W panel består oftast av två parallellkopplade 25W paneler så skuggas en ändan så ger panelen ändå 25W. Sätter man fem stycken 10W istället för en 50W så minskas skuggningsproblemet oftast. Det gäller bara att planera lite. En tunnfilmspanel måste vara dubbelt så stor som en vanlig kristallin för att kunna ge samma effekt.. Dessutom tappar även en tunnfilmspanel mycket effekt vid skuggning även om det är mindre än vad en kristallin gör. De som byter ut en tunnfilmspanel på luckgaraget mot tex 2x25W kristallin brukar uppleva att de får markant mer energi. För även om segel skuggar så fungerar seglen ibland också som reflektor. Sätter man en solpanel i mantåget, vertikalt så får man förvånansvärt mycket energi pga reflektion från vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en - som en del tycker - ful pinne med en 50 W solpanel på. Den - tillsammans med  i snitt 2 x 15 minuter motorgång per dag (35 A generator) - klarar min elförbrukning.

Nu har ju jag inte jag så mycket el-krävande teknik ombord, men kyl, FM-radio, lite surfande ibland, GPS/plotter, lanternor ibland (ej LED), läsbelysning (ej LED), köksbelysning (LED).

Köksbelysningen är byggd av IKEA:a tavelramsbelysning RIBBA med varmt och trevligt ljus, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00165406/ Rekommenderas varmt av en icke IKEA-anställd.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju alltid att va värst. wink

På förra båten hade jag två -stänger alltså. Fast panelerna var bara på 23w/styck

post-945-1394237385,5475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ens någon begagnatmarknad på solpaneler?

 

För övrigt kommer jag få in solpaneler om ca en månad förhoppningsvis :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att INTE montera på pinne. Istället meckade jag dit två specialbeställda paneler på rufftaket från ovan nämnda leverantör. Måtten var c:a 1100x180 mm om jag minns rätt. Varje panel är på 16W. Orsak är att jag saknar luckgarage, vilket begränsade möjligheterna till montage. Tycker det bler riktigt bra! Tyvärr är det här en rätt dålig bild...

post-832-1394237385,6184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min nuvarande båt går det inte att montera pinnar i aktern utan att man måste göra en del extra fästen. Monterade dem tillfälligt (2009 wink) i ett handräcke på rufftaket.

Dessvärre saknar även jag luckgarage och luckkonstruktionen är så dum att om det regnar mycket så regnar det in. Har börjat bygga på en sprayhood vars huvudsakliga del betår av en solcellspanel med en teakram runt. Vår stackars kapellmakare får sy ett par trianglar i kapellväv som täcker sidorna i uppfällt läge.

Det finns många mer eller mindre sofistikerade sätt att montera solcellspaneler.

post-945-1394237386,0468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant med IKEA:s 12V, nåt jag missat. Jag går alltid och kollar LED till båten men mest hittat 230V med spänningsaggregat. En bra läslampa vi har både som sänglampa i båt och hemma är en 230V för 99:-

Ha en enda lysdiod som ger 3W riktad jämn belysningsbild perfekt för läsning.

Men som sagt den på 12V är jag intresserad av. 

Såg vilken det är nu i Peters länk så den ska jag kolla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Egentligen ska man ha någon form av strömbegränsning, men jag provade att ansluta direkt och det funkade.

Jag har för mig att strömbegränsare diskuteras i någon annaan tråd, ja här

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=389257

Vi har använt vår köksbelysning flitigt under två långa säsonger utan problem och om jag måste byta ibland för 199:- kr så gör det inte så mycket...

Ett tips är att prova att driva LED:en med medföljande transformator och sedan koppla in den på 12 V och kolla så att ljusstyrkan är liknande och kanske även mäta strömmen. Om det inte skiljer så mycket så är det ok att köra utan strömbegränsning.

OBS! Ikea har även LED som drivs med 5 V har jag för mig.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt många 230-produkter som egentligen går på 12 V, det är bara det att man inte tänker på det. Man pluggar in den svarta klumpen i de två hålen i väggen och har inte en tanke på att klumpen omvandlar 230 till 12 V. Givetvis finns det andra spänningar också men då är de ofta under 12 V vilket gör att man ganska enkelt kan få dem att fungera i 12 V-system ändå. Det är sällan man ser apparater som drivs av högre spänning än 12 V om de inte är rena 230-produkter.

Nu hamnade vi lite väl OT så jag får be lite om ursäkt...smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tipsen; Det blir till att köpa nytillverkat! Bra tips om belysning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här bilden på pentryt i förra båten där jag installerat IKEA-spottar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att det löste sig för Martin och Tina! Nya paneler har fördelen att man kan skaffa paneler med lämpliga mått. Och så ser de ju fräscha ut.

För den som vill använda begagnade kan ja ge några tröstens ord. Panelerna som jag har på sommarstugan torde fylla trettio år i sommar. När jag kom över dem var de redan tio år gamla. En sommarstugeägare hade fått riktig el dragen till stugan. Jag drog ny el i hans stuga och som delbetalning tog jag hans gamla solpaneler. Sedan dess har de fått en tvätt varje vår och en dusch med WD40 i kopplingsdosan. De används inte till sin maximala förmåga men jag kan inte påstå att de blivit sämre med åren. De laddar med sina fyra ampere precis som förr.

Mina paneler sitter på en sommarstuga på en ö i skärgården och är naturligvis inte lika saltstänkta som de som hänger på mantågen på en segelbåt. Men om man kommer över en begagnad panel i skapligt skick går den säkert att använda i flera år. Men kolla priset, nya är som många redan påpekat rätt billiga och de begagnade måste ha rätt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en solarmare panel med noa panelhållare passar perfekt på grabbräcket på

en Ancas Queen 24.Glöm inte en bra regulator.

mvh.

Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...