Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Chha

Navigera med Ipad

Rekommendera Poster

Ursäkta en kanske okunnig fråga, men jag undrar om någon kan reda ut de viktigaste skillnaderna mellan ett riktigt navigationsprogram typ Navionics gentemot Eniros gratistjänst, på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att Eniro inte är ett navprogram så finns väl tre stora nackdelar?

 

Dels vet du inte om deras sjökort är uppdaterat, svårt att bedöma det?

Dels så måste du ha kontakt med internet, fallerar det just som du ska passera ett grundflak så...

Dels blir du beroende av att deras server är uppe, inte helt självklart.

 

Tycker Eniros program är trevligt, gör själv ibland ruttfunderingar där!

( när vi är iland och sitter på ett fik och planerar... )

Men jag skulle aldrig ens överväga att styra efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chha Florina

Även med riktiga navigationsprogram är väl läsplattorna lite skakiga

Seglade Havstenssund - Ramsö i sommras. Vid Resö började det regna och vekling som man är gick jag in för att styra. Vid den inre styrplatsen har jag en läsplatta som plotter. Öster om Storesnart passerade jag två små öar om babord. De fanns inte med på läsplattan. Inte förrän jag zoomade in väldigt mycket dök de upp - på kortet. I verkligheten har de alltid legat där, så länge jag kan minnas.

post-945-1394237382,9948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan gratisappen och t ex Seapilot är att du kan se sjökortet på Seapilot även om du inte har mottagning till telenätet, sen så kan du göra rutter och annat med Seapilot så skillnaden är STOR.

 

Eniro appen funkar dock ganska OK om man nu inte har stora krav på  navigeringen, men ett sjökort rekommenderas som back up.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med Navionics är att Hydrographicas kort ingår.

Nackdelen med Eniro är att man är beroende av 3G uppkopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med min Ipad och Navionics samtidigt som min Garmin är igång , mao dubbla skärmar ! Det som jag först reagerade på va att Ipaden buggade ibland och det gjorde aldrig min plotter . Paddan fick vara min översikts plotter och Garmin tog hand om allt det finstilta , då va det faktiskt rätt trevligt med dubbla skärmar . med den erfarenheten skulle jag inte lite på en Ipad rakt av !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Navionics gamla version i iPhone under ett par år. Oftast som komplement till annan plotter men vid vissa resor utan något annat än papperskort. Mest runt om i Kattegatt, Från Koster till Köpenhamn.

På min första iPhone 3gs var det ganska buggigt, tappade ofta positionen och låste sig då så det såg ut som den fortfarande var med, ganska lurigt när man är en bit från land och saknar referenspunkter.

Bytte sedan till en iPhone 4 och upplevde att det fungerade mycket bättre, kan ju bero på uppdatering från Navionics också. Nu kör jag fortfarande gamla Navionics i iPhone 4s och tycker det fungerar ypperligt, snabb respons, tydlig skärm, fungerar finfint även med större vattentätt skal på. Har i stort sett inte hängt sig en enda gång senaste säsongen.

Har precis köpt till iPaden nu och ser fram emot att testa i sommar. Har läst att de kan få problem om man går in under sprayhood eller i ett doghouse - men sådana problem har ju inte vi riktiga sailors?

Skulle nog inte segla med enbart iPhone utan mer som komplement/backup.

Skulle aldrig drömma om att navigera med Eniro på sjön - behövs ju internet och det lägger ju av bara ett par sjömil ut.

En annan sak som kan vara värt att ta i beaktande - jag har läst att löpande navigering med iPad/iPhone dödar batteriet på ganska kort tid jämfört med mer normalt användande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Navionics på en Ipad 1. Upplever att programmet blivit slöare och buggigare jämfört med tidigare. Framförallt är det navigationsmodulen som tycks få programmet att krascha. Kanske funkar bättre på modernare paddor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen köra ett nav program utan 3g uppkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller iPad så måste du ha en som klarar 3G för att få en inbyggd GPS. Men du behöver inte vara uppkopplad mot nätet.

iPad med WiFi har ingen inbyggd GPS mottagare men det går att lösa med en extern GPS mottagare.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Navionics för navigering och Eniro för planering - men papperssjökortet är alltid med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert 20 trådar om samma ämne.. 

Jag har kört med en Padda bredvid min riktiga plotter en sommar för att utvärdera. 

En surfplatta är inte gjord för att vara plotter. Blir det varmt stänger den av sig, vilket hände mig flera gånger under sommaren 2011. Jag har med mig surfplatta för att kolla väder och annat. 

En följdfråga blir ju - skall du bara a en surfplatta? Köp riktiga sjökort först, sen kan man komplettera med en plotter eller padda - men i min enkla lilla värld skall man ha saker som är gjorda för endamålet.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att köra Isailor på paddan men kommer fortfarande alltid ha ett papperskort bredvid på okända vatten..

Även med en plotter av känt märke skulle jag göra likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan vara lugna, papperskortet finns alltid med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter inköp av en padda använder jag knappt knappt min laptop. Trodde inte den skulle vara användbar till så mycket. Lite trist att den har en blank skärm som nästan blir som en spegel när man tar ut den i solljus. Har appen Seapilot som jag tycker är sjukt bra. Även toatömningspråmarna finns med men det är inget jag behöver. Ska bli spännande att börja använda den i båten och jämföra med BlueChart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Paddan är ett jättebra komplement till en plotter/sjökort, men är inte tillräckligt driftsäker för att jag skulle lita på det helt.

 

Jag har kört 88 sea under förra säsongen. I början var den ganska så buggig, men blev bättre vid uppdateringarna. Dock låste sig programmet ett par gånger och det funkar inte att multitaska utan att programmet startar om. Programmet kräver inte uppkoppling, men Ipad 3G (för gps) eller extern gps.

 

Jag tror att 88 sea kommer bli kanonbra, men tyvärr känns programmet inte riktigt färdigutvecklat. Med facit i hand hade jag köpt något annat tills vidare.

 

/Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!

 

Har dock kört iPaden parallellt med min Garmin 192 och faktum är att dom visat lika hela tiden! Så jag har inte upplevt ngt problem alls. Skulle dock inte enbart förlita mig på paddan/ Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Grafiken i Navionics är gräslig i jämförelse med Seapilot, aldrig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...