Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
labbibia

Gammalt nötkött?

Rekommendera Poster

Häromdagen, den 10/ 1, hittade jag ett paket rostas som blivit kvarglömt i mitt kylskåp. Köttbiten var inköpt på en av våra största matkedjor, var vaccumpackad, och försedd med bäst före datum 30/12 2012. Jag öppnade paketet. Var köttet gammalt, luktade det illa? Nej, tvärtom så luktade köttet fräscht, färgen var fint mörkröd......Så jag skar upp köttet i lagom tjocka skivor, kryddade och stekte. Åt det tillsammans med pommes, sallad och bearniase-sås. Himmelskt gott. Blev inte sjuk, annat än möjligen av längtan efter mer kött av samma fina kvalitet.

Vad vill jag säga med det här?

Jo, att vi i Sverige kastar bort alldeles prima nötkött för enorma belopp varje år på grund av minst sagt tveksamma märkningsregler för bäst före.

Fullständigt vansinnigt!

 

PS. Rostas är den bästa biten på styckningsdetaljen rostbiff, om nu någon inte kände till det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut. bäst före datum är en ren fantasi produkt, gjord för att maximera försäljningen: 

Vittbröd är enligt mig oätligt lång före bäst före datum.

Köttfärs ska man vara försiktig med, medan annat kött håller längre liksom mjölk, 

Fill röktkorv och ost är exempel på varor som man kan äta veckevis efter bäst före datum.

och ägg börjar inte smaka ägg förän sista datum paserats. 

Gör som jag häng upp rökt korv på tork, efter ett halvår blir den fin, och ost i obruten förpackning kan lagras i något år...

Nu ska jag gå ned och titta till julskinkan som hänger i källaren... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig ens hört namnet som den bästa biten på rostbiff heter. Fast rostbiff vet jag i stort sett vad det är.

Det är ganska skrämmande. Min mormor var kokerska hos familjer i Oslo under en del av sitt liv. Min mamma jobbade i chark och delikatessaffärer halva sitt yrkesverksamma liv. (sen blev hon truckförare påVolvo)

Själv vet jag nästan inte vad som är bak på en ko, vad styckningsdetaljerna heter och vad de annvänts till.

Däremot lärde jag mig av en man som var tullare i Gravarne och sedermera blev präst i Waxholm (har jag för mig) ett uttryck; Man säger bak på en ko men akter på en båt

Håller jag med om och har alltid hävdat att luktar det och smakar bra är det ok.

Satt under några år själv på ett lite kontor och tog mig en kopp kaffe om dan. Har alltid mjölk i kaffet och de gångerna de bara hade 2-litersförpackningar på bensinstationen på granfastigheten, varade och höll sig mjölken 1 månad efter utgångsdatumen. 

Diskuterade hållbarhet och utgångsdatummed ett par kompisar. Den ene har haft en liten konservfabrik och den andre har varit tekbisk chef på ABBA. 

ABBA har nåt dom kallar för Slottskaviar. Enligt kompisen blir den bättre med tiden. Det finns ju dess värre en bäst före darum. Slotskaviaren är betydligt bättre efter bäst före datumen än före. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grillade i princip bara kalventrecote förra båtsäsongen, fick ett antal av en släkting som jobbar i charken på en av våra större matkedjor, dessa var vacumförpackade och när jag grillade den sista var de fem veckor över tiden, mört och smaskigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Rostas går ibland under beteckningen luffarfilé eller gjorde förr åtminstone. Många har nog ätit det på sämre mindre nogräknade restauranger i tron att de ätit oxfilé.......

 

Märkligt det där med rostbiff förresten. När man äter kallskuren rostbiff med ex potsallad så är det i själva verket nästan aldrig rostbiff man äter! :-)

I stället är det vanligen innanlår, som inte innehåller så mycket senor som den riktiga rostbiffen. Inte lika mört som riktig rostbiff, men när det skärs i tuunna skivor spelar det ju inte så stor roll..... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen. ang mjölken det som knäcker den är att den står framme, om den däremot står i kylen och tar en slatt håller den bra länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tidning, tror det var Råd och Rön, tog för ett litet tag sedan upp frågan och kom till samma slutsatser som vi här. Alltså att man ska smaka och avgöra i stället för att bara titta på bäst-före datumet.

Dom tog också upp att detta är en bra affärsidé för näringsidkare. Livsmedelslagen (om jag kommer ihåg rätt) kräver att livsmedel har ett sådant datum, och ett exempel som lyftes fram var ättiksprit som ju i praktiken håller hur länge som helst, numera fått ett bäst-före datum. Lysande affärsidé när folk häller ut det man har och går och handlar ny ättika.

Bäst-före datum kan alltså resultera i en betydligt större försäljning om man sätter dom rätt. Det borde vi som konsumenter tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakuumförpackning is the shit om ett modernt uttryck lillåts. Vi köpte nyligen en hushållsmodell av denna fantastiska produkt och använder den flitigt, speciellt för infrysning.

Fördelarna är flera: hållbarheten ökar mångfallt, ingen frystorkning (som i vanliga fryspåsar), förpackningarna blir kompakta och mycket lätta att stuva=utrymmeseffektivt m.m.

Nackdelarna är att det är lite meckigare att vakuumpacka än att bara slänga ned grejerna i en vanlig påse samt att vakuumpåsarna kostar mer än vanliga påsar. Det går dock att återanvända vakuumpåsarna om man packat annat än kött i dem.

Till just vår maskin kan man även köpa plastburkar som kan återanvändas i evighet. Dessa är perfekta för att förvara produkter i kylskåpet som man vill ta lite ur ibland ( t ex kaffe). Man släpper då på vakuumet, tar det man vill ha och suger sedan ur luften igen.

Kan absolut rekommenderas!

Jag och sambon har en evigt pågående kamp när det gäller hållbarhet. Jag går stenhårt efter lukt och smak medan sambon tittar mycket på bäst före-datumet. Någon gång funderar jag på att lura henne genom att hälla över pinfärsk mjölk i en sparad mjölkkartong. Jag kan slå vad om att hon kommer säga att mjölken luktar och smakar dåligt bara genom att datumet säger att den är gammal. devil

Som jag ser det är det väldigt få matvaror som blir direkt farliga av att de blivit gamla. Visst, smak och lukt gör ju att de kanske inte är så trevliga att äta men att en köttbit skulle göra en riktigt sjuk bara för att den smakar och luktar lite surt har jag svårt att tro. 

Är det någon som känner till någon matvara som kan göra en riktigt sjuk om den är gammal? Då menar jag farligt sjuk, inte bara lite risig i magen...jag vet att det finns några men jag kan inte minnas vilka det var.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog vara lite försiktig med vakuumförpackning. Inte alltid de ger det skydd man trott.

Du efterlyser något som kan ge riktigt allvarliga följder. Listeria är en rätt så besvärlig bakterie som kan finnas i mat.

Det som utmärker listeria är att den kan växa i kylskåpstemperatur, i vakuumförpackningar och förpackningar med så kallad modifierad atmosfär.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

 

 Kan ge dödlig effekt. Se nedan

Sommaren 2001 inträffade ett utbrott i Sverige. Ett 30-tal personer insjuknade efter att ha ätit ost, som tillverkats på en bondgård.

På ett sjukhus i Norge inträffade 2007 ett utbrott med 17 fall (varav tre personer avled). Smittkällan i utbrottet var en pastöriserad camembertost som innehöll extremt höga halter av listeriabakterier.

År 2008 inträffade ett stort utbrott i Kanada med 57 fall varav 23 avled. Utbrottet orsakades av kontaminerade ”ready-to-eat” köttprodukter från ett av landets största livsmedelsproducenter.

 

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/listeriainfektion/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal kyckling ska man vara försiktig med....för att inte tala om skaldjur. Gamla räkor kan vara livsfarligt att äta.....

 

Hittade en bra artikel i Aftonbluddret som tar upp de risker som finns med olika skadliga bakterier, svampar och annat otyg som vi kan få i oss med maten......Som vanligt är det egentligen rätt enkelt. Ser man till att hålla god livsmedelshygien, inte använder samma knivar och skärbrädor till exempelvis kyckling och grönsaker osv... och behandlar och tillagar livsmedlen rätt så ska det mycket till innan man råkar illa ut.

Men som sagt, för en gångs skull en informativ och bra artikel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11880905.ab.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra artikel labbibia...fast man bör nog inte läsa den allt för noga, då vågar man ju knappt äta något alls! Lite som att detaljstudera bipacksedeln till läkemedel eller att läsa Läkarboken. cheeky

Dock kunde jag dra slutsatsen att det egentligen inte är mycket som är riktigt farligt. Visst, man kan bli rejält sjuk vilket ju inte är så kul men att råka ut för för något som dödar verkar vara ganska svårt så länge man har sunt förnuft.

Den vakuumpackade gravlaxen i kylen, som aldrig lades fram på julbordet, ska jag se till att syna datumet på ordentligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Flintstone!

Ser man bara till att värma upp/kyla ner etc etc på rätt sätt så är ju risken att bli matförgiftad här hemma i Svedala mer eller mindre försumbar.

Själv har jag bara blivit matförgiftad en enda gång här hemma i Sverige. Lunchrestaurang som serverade lasagne....Det blev en rätt spännande hemfärd den fredagseftermiddagen på Sthlms tunnelbana. Spydde som en räv flera gånger mitt i rusningstrafiken....Inte populärt bland andra resenärer som nog trodde att mitt illamående berodde på någonting helt annat än matförgiftning........fruktansvärd upplevelse faktiskt...frown

 Mer än 30 år sedan nu, men händelsen fick mig att avstå lasagne i åtminstone 15 år framåt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog haft både salmonella, vanlig matförgiftning, Montezumas hämd (Faraos hämd mer geografiskt korrekt i mitt fall) och vinterkräkan genom åren och kan ändå sitta här och skriva om det. Som jag skrev, inget kul att må risigt men det går ju över om man har normalstark hälsa. Därför är jag inte speciellt orolig för att råka äta något med småelaka bacillusker.

Det är rackarna som kan leda till bestående men eller döden som man inte vill råka ut för. När det gäller dem så tänker jag på hur mycket mat som äts varje dag i Sverige och hur sällan det rapporteras om att någon dött av dålig mat. Anser man sig då vara någon som sköter hygienen som/bättre än medelsnittet så är risken extremt liten att stryka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fick man lära sig lite nytt, har varken hört talas om rostas, eller luffarfile, trots att jag sysslar med viltstyckning när det är den sesongen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste detta idag

 

Johan Sköldberg, 46, och Anette Thorell, 38, köpte tonfisksallad i Hemköps salladsbuffet.

Men fisken var så dålig att de två kollegorna blev förgiftade - och Anette drabbades av en hjärnblödning.

– Jag trodde att jag skulle dö, säger hon till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16060332.ab

Finns nog en förklaring varför du inte är orolig för sådant.

Själv råder jag nog andra att vara lite försiktiga med vad man stoppar i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just vakuumpackad lax har jag ätit tre månader efter bäst före datum, enda problemet är att jag aldrig fått till en så god laxssås till pastas som den gången.

Man ska inte äta gammal vakuumpackad lax utan att hetta upp den.

Mackey

PS

Konstigt att så många svenskar har svårt att läsa och förstå en så enkel text som Bäst före.

Vad kan detta betyda? Dödligt efter? Nej knappas, möjligen att produkten inte är lika fräsch efter detta datum eller att innehållet av nyttigheter är något lägre än från början.

Rättat ett stavfel bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha...Mackey!! Det var det bästa jag läst i detta ämne!! cool Jag måste använda termen dödligt efter-datum nästa gång jag diskuterar livsmedels hållbarhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med sambon bara, hon kanske inte uppskattar det. :-)

Du får gärna skylla på mig om du får problem.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på bäst före och sista förbrukningsdag som det brukar stå på skaldjur och andra känsliga produkter. Bäst före datumet brukar jag gärna kunna gå över när det gäller nötköt och då litar jag på lukt och andra sinnen. Sista förbrukningsdag går jag aldrig över, men kan kanske frysa in en sådan produkt då, men äter den ganska snart efteråt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, hon har humor och skrattade gott när jag läste upp det du skrev. Vi kompletterar varandra rätt bra, hon och jag, när det gäller detta med gammal mat. Hon håller oss från att äta för gammal mat och jag håller oss från att slänga allt för mycket tjänlig föda! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...