Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Varannan

Tvätt av mögelangripna dynor?

Rekommendera Poster

Fick en otrevlig överraskning vid besöket i segelbåten häromdagen. I princip alla dynor är på sina ställen angripna av prickar av vitt/ljusgrönt mögel. Även runt fönstren och andra trädetaljer är det vitt av detta. Jag gissar att det beror på fönsterläckage som aldrig fick tillfälle att torka upp innan vinterupptagningen. 

Har nu släpat hem allt i textilväg ur båten och stängt in det i badrummet med full ventilation på. Just nu syns inte längre några spår av möglet men jag antar att mögelsporerna bara ligger där och väntar..?

Så, min fråga är nu hur jag kan gå till väga för att bli av med mögelsporerna? ( Har med andra ord inga fläckar som ska tvättas ur med diverse sådana medel) 

Jag funderar på att:

* ta av, tvätta tyget och låta själva dynorna torka upp ordentligt.

* ställa in dynorna i tvättstugans värmeskåp någon timma eller två? (dödar det sporerna?)

* köpa en ångtvätt och gå över dynorna som de är samt träinredningen (men kan det bli för varmt för skumgummit?)

Obs! Är INTE intresserad av tips på förebyggande metoder jag skulle använt mig av i höstas eller var jag kan köpa nya dynor.. jag vill ha tips på hur jag räddar skadan som nu är skedd - tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större mening att försöka döda mögelsporerna eftersom dessa sporer finns överallt, hela tiden, i luften.

Din första punkt är korrekt: Ta av tyget och tvätta det samt låt skumgummit torka tills det är dags att sjösätta.

Sen skriver du ju att du inte vill få tips om förebyggande metoder så då stoppar jag där.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jo, det är så att jag har hittat så många trådar om hur man ska förebygga mögel så dem tänkte jag lusläsa och väga mot varandra innan det är dags att torrsätta nästa år :)

Men, om jag nu inte tycker att tyget ser smutsigt ut kanske det med andra ord räcker med att låta dynorna (icke avklädda) torka upp? Sedan kanske det är läge att tvätta dem så som de är på ytan med textilskum av den typ man själv kan spraya på bilsäten bara för at bli kvitt lite av lukten i dem? Vad tror du (och ni andra) om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Eftersom du inte vill ha tips om ngt förebyggande så antar jag att du vill ha samma problem nästa år ???wink

Ber om ursäkt men detta tips är förebyggande och för alla andra . (Du får blunda nu)

Klorin. Tvätta både båt och allt i den med klorin o efter det förvara torrt o väldigt viktigt rent så blir det inget mögel.. jag lovar.

Men igen det finns ingen lätt lösning när det väl finns endast klorin eller slänga o därefefter rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker gott och väl att låta allt torka och sedan tvätta bort det synliga möglet. Du kommer aldrig kunna få ur all mögel som finns i dynorna.

När du läser de andra trådarna så kommer du få alla tips du behöver för att förebygga nytillväxt samt att stoppa den tillväxt du redan fått. När det gäller lukten så bör du kolla upp det som heter ozongenerator, men det står säkert även om dem i trådarna du hittat.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögelsanering i hus sker idag nästan uteslutande med ozongenerator + tvätt av synligt mögel. Ozonet dödar mögelsporer samt tar bort dålig lukt (används även vid bilrekonitionering). Hyr en ozongenerator och låte den gå båten ett tag om det går att få fram el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag minns inte var jag läst detta nu, men har för mig att jag någonstans sett att grönsåpa ska vara bra rengöring av trä och övrig inredning för att förebygga mögeltillväxt..? Någon som hört detsamma? Är inte jättesugen på att spendera sommaren i en konstant doft av badhus efter en klorin-attack.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Ja det finns lika många tips som det finns båtägare.Här kommer två till. Om man tar en skål med ättiksprit och ställer i båten hjälper fantastiskt bra och ett annat är om du tar en tioliters spann och ett durkslag som du har när du kokar pasta så hänger du den på spannen och fyller den med vägsalt så får du världens största torrboll det tar några veckor innan den liksom aktiveras men jävlar va effektivt det blir.

Och ett tredje tips när jag ändå håller på för Guds skull stoppa inte dynorna i en säck och koppla till ozonmaskinen om du vill ha några dynor kvar :-) lycka till med dynor och mögel PS som alla vet spill inte ut sörja som blir efter en torrboll det har blivit syra av skiten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Ja det finns lika många tips som det finns båtägare.Här kommer två till. Om man tar en skål med ättiksprit och ställer i båten hjälper fantastiskt bra och ett annat är om du tar en tioliters spann och ett durkslag som du har när du kokar pasta så hänger du den på spannen och fyller den med vägsalt så får du världens största torrboll det tar några veckor innan den liksom aktiveras men jävlar va effektivt det blir.

Och ett tredje tips när jag ändå håller på för Guds skull stoppa inte dynorna i en säck och koppla till ozonmaskinen om du vill ha några dynor kvar :-) lycka till med dynor och mögel PS som alla vet spill inte ut sörja som blir efter en torrboll det har blivit syra av skiten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, Westbas...men jag måste rätta dig igen...blush

Sörjan efter torrbollarna är inte en syra. Det är milt alkaliskt (runt pH 8-9) vilket nästan ligger inom det neutrala området. Det kan irritera huden lite och man kan bli dålig i magen av att dricka det, men direkt farligt är det inte och kan med gott samvete hällas ut i naturen eller i avloppet. 

Dock, och detta är ett stort dock, det är överjävligt att få bort om man spiller det någonstans där man inte kan skölja med vatten! Det går knappt att torka bort med papper eller trasor så rådet att inte spilla ut det är ett mycket bra råd! Jag har aldrig sett att sörjan påverkat något annat material trots lång exponering men har läst att det kan snabba på korrossion måttligt. Har för mig att Forgus avfuktningsövningar visade att aluminiumfolie inte gillade kalciumklorid (vilket är det torrbollarnas salt är).

Mvh



Fred

EDIT:

Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS! Det ska vara sommarvägsalt = kalciumklorid. Vintervägsalt = natriumklorid (koksalt) är tämligen verkningslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det ja, sommarvägsalt var det!

 

Vet precis hur dumt det är att spilla ut torrbollens vätska - har nämligen en blöt/oljig evighetspöl i bilmattan efter att ha råkat välta en torrboll där crying

Hade tänkt köra med durkslags-torrbollar i höstas efter upptagning men det hanns inte riktigt med att täta dörren innan så det hade ändå varit lönlöst..

Det får bli yes-attack med apelsindoft i vår med andra ord! Mums yes

Dynorna är upptorkade men förmodligen de som sitter på lukten. Måste dock byta dunk/slangar till värmarens fotogen med, de svettas och ger någon form av bränslelukt i båten. Ska kolla upp det där med ozongenerator sedan!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bidrar med ännu ett tips.

Jag hade tänkt byta dynor och har kollat runt lite med olika återförsäljare. En av dem (minns inte vilken) skrev på sin hemsida att det inte var några som hälst problem att tvätta skumgummit. Man skulle lägga dynorna i tex. badkaret i en mild tvättmedels lösning och knåda dom ordentligt. Och det var naturligtvis viktigt att låta dom torka ordentligt.

Jag har bestämt mig för att skippa nya dynor och testa det i vår genom att lägga ut en presenning som jag pallar upp kantarna på och fyller med vatten och lite tvättmedel. Överdragen tar jag naturligtvis av och tvättar i tvättmaskinen.

Det borde funka, man har ju tvättat en del barnmadrasser det hänt olyckor på och det har inte varit några problem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl bättre om du skriver om nationalencyklopedin så att den blir rätt den också :-) har jag stavat rätt Fred....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätskan i spannen är mättad saltlösning. Kan korrodera sönder en rostfri diskho på en vinter.

 

Kan annars vara frestande att låta saltlösningen rinna ut där. En maringuidare har råkat ut för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga emot dig! Har råkat ut för samma sak som en annan på forumet. Och jag kallar det syra om det fräter hål i diskhon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att det fräter behöver inte betyda att det är en syra, en stark alkalie kan också fräta, och salt och vatten är inte en syra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får be så Mycket om ursäkt till alla på det här

Forumet att jag skrev syra. Jag måste trampat på en öm tå eller två.

Nu är det så att sörjan uppför sig som syra i vissa fall.

Sedan verkar det ju så att vissa i det här forumet verkar hämta all sin information på Wikipedia!!På den sidan kan vem som helst skriva in sina påstående som även dom kan vara fel. PROVA PÅ ATT UPPLEVA SAKER I PRAKTIKEN I STÄLLET FÖRA ATT SÖKA PÅ WIKIPEDIA.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får också be om ursäkt för eventuella stavfel ock grammatik fel som

vissa stör sig på. Jag syftar på världsmästarna i forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill be dig i all välmening att försöka se vad du kan lära dig på detta forum istället för att klaga på de som försöker beskriva hur saker och ting faktiskt förhåller sig.

Mycket bättre för sig själv och mycket större chans att man får hjälp när man behöver det.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All heder till dig ChristerN! Jag backar tillbaka i detta ämne.

Mot bättre vetande alla båt älskare och hoppas vi får en bättre sommar en den som va :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westbas,

Det är inte min mening att sätta dit dig eller trycka ned dig men när du skriver saker som om de vore fakta och de är uppenbart felaktiga så måste du vara beredd på att bli rättad.

Forum läses av många och om då felaktiga fakta inte bemöts kan det innebära att personer som inte är så källkritiska råkar ut för tråkigheter.

När det gäller Wikipedia så använder jag mig gärna av det för att hitta fakta men eftersom jag är fullt medveten om texternas ursprung ser jag alltid till att få uppgifterna bekräftade på andra ställen på nätet. Om jag inte kan få dem bekräftade så lämnar jag i princip alltid källhänvisning, ofta med en länk.

Stavfel och grammatikfel brukar jag inte bry mig om men i det fall jag gissar att du avser så skrev du ett personnamn istället för en legering. Jag tolkade det som autokorrigering i hårdvaran du skrev på vilket jag också skrev i texten.

Jag får be dig om ursäkt ifall jag trampade på någon av dina ömma tår, det var verkligen inte min mening, men framställer du fler saker som fakta som inte är korrekta så kommer jag säkerligen bemöta det också. Jag hoppas att du gör det samma ifall jag skriver något tokigt! smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra det! yes Jag är alltid öppen för att lära om ifall jag lärt mig fel! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte mögel under en dyna som uppstått pga kondens (vilket kommer att åtgärdas med isolering och/eller ventilation). Tvättade skummet först med ättika 24%, provade varierande utspädning, hällde även på outblandat. Det gav ingen synbar effekt men lär förmodligen ha dödat möglet. Provade även med mögeltvätt för kapell (använde det tidigare på ett rätt illa åtgånget kapell som till min förvåning blev helt rent efter lite skrubbande) Skummet blev något mindre missfärgat, lite knepigt att skrubba skum dock vilket nog hade behövts... Så denna extra behandling var knappast värt besväret annat än att möglet nu bör ha dött 2 gånger... Sköljde noga efter, skummet vekar inte ha farit illa. Upplever inte heller att det luktar något länger. OBS! Det tar lång tid att torka en genomblöt dyna, lite otymplig att ''vrida ur''. Tog nog ca 2 veckor i garage med luftavfukare. Så boka tvättstugan länge... :-)

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått ett antal tips om ozon. Du kan köpa en ozongenerator på ebay för under 125:-

http://www.ebay.com/itm/220V-Fruits-Vegetables-Food-Active-Ozone-Generator-Water-Air-Sterilizer-Ozonizer-/170905010949?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27cabb8305

Den lär väl få stå på lite längre men det blir nog klart billigare än att hyra.

Ozon tar inte bort möglet men det dödar mögelsporerna och gör att de inte luktar mögel längre. Det är även effektivt mot skutlukt från diesel, fotogen mm.

Det är med sådana här metoder som försäkringsbolagen restvärdesskyddar efter bränder så att en del grejor som blivit rökskadade går att använda igen.

För några år sedan hade jag fått en vattenskada på jobbet så det gick inte att sitta i mitt arbetsrum. Efter lite tjat från min sida så skaffade fastighetsägaren en ozongenerator som sattes in. Efter tre dagar kunde jag flytta tillbaka. Ozongeneratorn var förvisso lite kraftigare än den på ebay och stod på dygnet runt men det var väldigt effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...