Jump to content
Saturday 31 October 2020

Reed

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Reed

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, tackar för klargörande! Jag undersöker vidare. Mvh Reed
  2. Hej kossor, Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna: https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt? Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där. Mvh Reed
  3. Stort tack Rollen och Kossor för givande info samt bra tips! Jag kollar med drevdelar.se och håller tummarna att en sådan adapter kan vara lösningen. Mvh Reed
  4. I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande. Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det? Mvh Reed
  5. Tack för tipset om gängtätning Rollen! Det känns ju bara lite skumt att det ska behövas. Någon särskild gängtätning som bör användas för att klara ”klimatet”? (Tänker då främst på oljan) mvh reed
  6. Rengjorde plugg och runt hålet och återmonterade sedan pluggen med ny fiberpackning. Ökar trycket till 25kPa, sprutar såpvatten och det läcker som ett såll vid packningen runt om på flera ställen. What!? Pluggen är enligt min mening utan tvekan tillräckligt hårt åtdragen, jag vill inte dra den hårdare med tanke på att det är aluminium. Jag provade att tillfälligt sätta en o-ring där istället och då är det förstås tätt. Men det duger ju antagligen bara för att kunna provtrycka drevet i övrigt, annars hade det väl suttit en o-ring där från början... Någon annan som råkat ut för detta? Vad kan det bero på? Jag kanske borde polera lite runt hålet ifall det är små ojämnheter? Jag antog att hela idén med fiberpackningen är att den ska hålla tätt, men nu börjar jag ju faktiskt att undra... Mvh Reed
  7. Jag har nu bytt packbox vid växelväljaren och propelleraxlarna på mitt ena DP-E-drev, samt bytt ut insatsgängan till ena skruvhålet vid propelleraxlarnas lagerhus (finns separat tråd om detta). Dags för provtryckning alltså. O-ringen vid avtappningspluggen är bytt liksom fiberpackningen vid påfyllningspluggen. (Vid mätstickan sitter instrumentet för provtryckning) Pumpar upp trycket till 40 kPa (0,4 bar) och noterar att trycket sakta faller, ner till 33 kPa på ca 1,5 timme. Jag ordnar så att nedre delen av drevet står i vatten (skarven kring propelleraxlarnas lagerhus är täckt med vatten) och ökar trycket till 100 kPa för att lite lättare kunna hitta läckan. Inget läckage nertill. Såpvatten vid packboxen till växelväljaren avslöjar heller inget läckage. Men däremot vid fiberpackningen som sitter vid påfyllningspluggen! Packningen är "ny", den har väl iofs legat i ett par år (kanske mer innan jag köpte den förstås), men är helt oanvänd och ser helt ok ut. Och pluggen väl åtdragen. Jag vill ju gärna få pluggen tät för att se om drevet i övrigt håller tätt, så jag lossar pluggen, penslar på lite permatex på båda sidor av packningen och drar dit pluggen igen. Ökar trycket till 100 kPa igen. Samma sak igen, läckage uppstår vid packningen. Hur fungerar denna fiberpackning vid oljepåfyllningspluggen, tätar den bättre när den är i vatten (dvs blivit blöt)? Är det vanligt att denna packning vid läcker vid trycktest? Jag ska givetvis montera en ny, men man blir ju onekligen lite konfunderad... En generell fråga: Hur länge ska drevet klara att hålla trycket vid runt 35 kPa? "Oändlig tid", eller är det normalt att trycket sakta sjunker? Hur länge brukar ni mäta? I verkstadshandboken står det ingen tidsangivelse för det lägre trycket, men att läckaget vid 100 kPa får vara max 7 kPa på 3 minuter. Så där räknar man uppenbarligen med att läckage kan uppstå, jag tolkar det som att detta tryck är långt över vad som normalt uppstår. Eller möjligen det faktum att tätningarna fungerar bättre med oljan och vatten som är mindre lättflyktigt än luft, så att det är lugnt om luftläckaget inte är större än så. Man får förstås även beakta eventuellt läckage i själva instrumentet. Jag provade att plugga instrumentet för att mäta dess täthet och noterade att trycket sjönk från 100 kPa till 70 kPa på någon timme men stabiliserades sedan rätt bra runt 70. Så vid lägre trycke torde läckaget i instrumentet vara rätt lågt.
  8. Tack för era svar! Jag beslutade mig för att göra ett försök att få ur insatsgängan. Men helst utan att behöva böja överdelen för att få tag i den med en tång, då detta sannolikt skulle orsaka märken runt hålet (om än kanske obetydliga i detta fall). Jag hittade en skruvutdragarsats från Jula som jag fastnade för, se bild. Det gick väldigt smidigt att lossa insatsgängan med detta verktyg! På ett par minuter så var den loss. Eftersom verktyget också har en borrfunktion (vid motsolsrotation) så hugger den tag bra i gängan. Jag märkte att det var lite lättare att få grepp om jag höll borrmaskinen en aning snett mot hålet. Och körde på väldigt lågt varv och var noga med att verktyget inte skulle få möjlighet att gå ner onödigt djupt i gängan. Kan alltså rekommenderas om någon råkar ut för något liknande Kan också nämna att jag fyllde hålet med WD-40 (den modell jag råkade ha tillgänglig) ett par dygn innan jobbet gjordes, men om det hade någon effekt har jag förstås ingen aning om. När väl insatsgängan är ur så ser gängan i aluminiumet oskadad ut. Så nästa steg blir nu att beställa ett helicoil-kit för 7/16" 14, fräscha upp gängan i aluminiumet och sedan dra in en ny helicoil. Samt att köpa nya skruvar givetvis. En fråga: Är det någon som vet om Volvo Penta kör med UNC (amerikansk) eller BSW (Brittisk) på sina tum-gängor? Dvs vilken sort av Helicoil ska jag beställa? Jag skulle ju gissa på UNC men om någon VET så har ju det ett större värde än gissningar... Vad jag förstått så är skillnaden på de båda minimal och i praktiken funkar det tydligen att blanda utan större utmaningar, men rimligen är det bättre att välja rätt trots allt... Mvh Reed
  9. Vilket verktyg använder man lämpligen för att demontera insatsgängan, funkar det med ett sådant här? https://smaskin.se/gangning/gangreparation/monteringsverktyg/demonteringsverktyg-demonteringsverktyg-nummer-3/?vat=1 Spontant så låter det ju lite optimistiskt att ett lätt tryck och vrid med detta verktyg ska göra att den snällt gängar ur sig... men kanske underlättar om man fyller hålet med typ 5/56 eller liknande i god tid innan arbetet? Med vänlig hälsning Reed
  10. Tack för svar! Det ser inte ut som att den lilla biten från helicoil som ska brytas sitter kvar. Jag är för övrigt inte ens säker på om detta är en eftermonterad insatsgänga, kanske kan vara från fabrik. Skruven har inte gått av i hålet, och det sitter inte heller någon rest kvar från skruvens gänga där. Däremot så ser man att gängan är skadad, typ tillplattad, en bit in. Misstänker att det är detta som orsakar problemet, så jag tror inte att en rensning av gängorna hjälper men ska skaffa lämpligt verktyg och testa. Kanske kan det funka att försöka "rensa" med en gängtapp? Jag blir bara inte klok på vad det är för gänga, det verkar enligt mätning vara 7/16" 14, men när jag provar med motsvarande gängsnitt på skruven så går det inte på. Och gängtappen löper inte lätt ner i det fungerande hålet heller. Någon som råkar känna till dimensionen på dessa skruvar? (Som sagt de två hex-skruvarna som håller lagerhuset vid propelleraxlarna på ett volvo penta DP-E-drev) Mvh Reed
  11. Har bytt packboxarna vid propelleraxlarna på mitt ena volvo penta DP-E drev, arbetet flöt på bra tills jag nästan var klar. När jag "bara" skulle skruva dit alltihopa igen och dra i de två hex-skruvarna som håller lagerhuset så blev det problem. Den ena av de två skruvarna satt VÄLDIGT hårt när jag lossade den. Och nu när jag försöker dra i den så tar det tvärstopp en bit in. Har provat att olja och försiktigt forcera i den ifall det var någon mindre skada på gänga, men det resulterade bara i att en lite bit av skruvens gänga (längst ut på toppen) nöp fast och lossnade från skruven. Den biten är utpillad efter en del möda. När jag tittar på gängorna i skruvhålet så ser det ut att sitta någon gänginsats där, typ helicoil eller liknande. Det är likadant i båda skruvhålen. Någon som vet om det är så från fabrik eller om det är gjort i efterhand? Och framför allt - hur gör jag för att åtgärda detta? Kan det vara värt att prova att fixa till gängorna med en gängtapp? Kanske ogörligt om det sitter en gänginsats där i rostfritt. Eller ska man försöka få ur befintlig gänginsats och montera en ny? Har aldrig råkat ut för något sådant här tidigare och blir lite lätt panikslagen Så tacksam för alla tips Mvh Reed
  12. Tack Rascal och Haddock för svar! Det är troligen så att det inte spelar så stor roll hur man vänder packboxen och därav att jag även tidigare fått olika bud. Men när verkstadshandboken säger metallen inåt så känns det bra att köra så.
  13. Jag ska byta packboxarna vid propelleraxlarna på ett Volvo Penta DP-E-drev. Tidigare så var de två packboxarna som sitter mellan axlarna av samma modell, men senare ändrade man till två olika; 853807 respektive 853808. Jag har förstått att 853808 är den som ska sitta längst in, mot oljesidan. Men hur ska den vändas? Den har ju två fjädrar, så ledorden "fjäder mot vätska" funkar inte här Om man tittar på den från sidan så är ytterkanten på ena sidan gummiklädd medan den andra sidan är metall. Vilken sida ska vara inåt mot oljan, gummi-sidan eller metall-sidan? Jag har pratat med ett par meckar och fick två olika svar, så därför hoppas jag att någon här på forumet vet hur Volvo Penta tycker man ska montera dem Bifogar bild på hur den ser ut. Mvh Reed PS: För den som söker info om hur man byter dessa packboxar så finns en kort beskrivning (på engelska) här: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/573310-replacing-prop-shaft-seals-volvo-290-dp-outdrive.html Där står dock inte hur denna packbox ska vändas, utan det hänvisas till en medföljande instruktion vilket jag inte fick.
  14. Oj, var den så tjock!? Max 2 mm får den vara... Jag beställde 12 och 14 också när jag ändå var igång, tänkte att de kan vara bra att ha till något framtida projekt. Så någon borde ju fungera ok hoppas jag, återkommer med rapport!
  15. Tack för tipset! Beställer både 16mm och 18mm och återkommer med vilken som fungerar bäst. Mvh Reed
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy