Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Reed

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Reed

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag lät en firma epoxibehandla botten för 2 år sedan, de lade på 2 lager Trilux ostkustfärg och föreslog att jag skulle bottenmåla även förra året (vilket jag gjorde), och att jag därefter kunde bottenmåla vartannat år. Dvs hoppa över årets målning. Jag är inte jättesugen på att skrapa snäckor i höst... Samtidigt så känns det ju onödigt att måla ifall det inte behövs. Hur väl en bottenfärg fungerar beror säkerligen på en mängd faktorer så som hemmahamn, sommarens väder, användning av båten mm. Så många svar (flera erfarenheter) säger nog mer än enstaka solskens- eller skräckhistorier. Sedan kan man ju förvisso ha tur eller otur oavsett om man följer statistiken eller inte... Hur som helst så är frågan alltså: -Hur gör ni andra som använder Trilux ostkustfärg (på ostkusten)? Brukar ni bottemåla 1) Varje år 2) vartannat år 3) mer sällan än vartannat år Mvh Reed
  2. Adaptern är nu monterad och det verkar tätt! Åtminstone så uppstår inget läckage av enbart drevets tyngd som belastning (vid upptiltning), vilket det gjorde innan åtgärd. Hålet i cylindern gängades upp med gängtapp 1/8" x 28 BSPF. Gängorna tätade med Loctite 542.
  3. Tackar för tipset, det låter betydligt enklare än att försöka pilla dit något litet lock. Är det något problem om det blir kvar lite fettrester i röret, dvs kan det påverkar oljan eller funktionen negativt? Ja frågan är ju om man behöver gänga, ännu enklare att slippa onekligen... Kan det vara så att du använde någon annan sorts adapter? Här finns beskrivningen till den adapter jag köpt hos drevdelar: https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m Mvh Reed
  4. Det har jag också funderat på. Om någon har en smart lösning så mottages tips tacksamt Det jag är inne på är att klippa till ett "lock" som täcker hela botten, gjort av antingen vanlig eltejp eller packningsmaterial. Då bör man kunna gänga, rengöra (med en tops typ) , pilla bort locket samt avslutningsvis försiktigt rengöra runt konen i botten ifall något spån tagit sig dit. Om teorin fungerar i praktiken återstår att se Mvh Reed
  5. Enligt Drevdelar så ska hålet gängas om, det beror nog på att adaptern är tänkt för att fungera om man har trasiga gängor i kolven. Ingemar har varit mycket hjälpsam trots att han har fullt upp, både gällande val av gängtapp samt att han verifierade att hålet inte behöver borras upp innan omgängning genom att testa på en gammal cylinder. Det är troligen så liten skillnad på gängorna att det fungerar att bara dra i adaptern, men det skadar säkert inte att köra en vända med gängtappen först. Så det känns lovande, förhoppningsvis hinner jag ut till båten i helgen för att montera adaptern.
  6. Toppen, stort tack för tipsen Peter! Borrade och gängade du upp hålet först eller drog du bara i adaptern som den är utan att borra/gänga? För det är en annan gänga på adaptern om jag förstått det rätt, men kanske så liten skillnad att det fungerar ändå. Jag tänker att Loctite 542 (avsedd för hydrauliktätning) en lämplig modell, håller du med? Mvh Reed
  7. Jag fick loss lagerhuset utan avdragare, har för mig att jag använde en tunn stålspackel i glipan till lagerhuset för att försiktigt pressa ut det den första biten, och när glipan blev lite större vanliga flat-skruvmejslar i ökande storlek. Allt med försiktighet förstås för att inte orsaka märken. Mvh Reed
  8. Det visade sig att Efter att ha lossat röret så visade att det är konan i kolven som är trasig även i mitt fall. Så adaptern bör med andra ord kunna lösa problemet vilket är positivt! Hur gjorde du vid montering, borrade du upp hålet i kolven och därefter gängade om? Minns du i så fall vilken borrdiameter du använde? Eftersom hålet inte är så djupt så misstänker jag dessutom att en vanlig standard-gängtapp kanske inte fungerar? Tacksam för alla tips jag kan få Mvh Reed
  9. Ok, tackar för klargörande! Jag undersöker vidare. Mvh Reed
  10. Hej kossor, Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna: https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt? Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där. Mvh Reed
  11. Stort tack Rollen och Kossor för givande info samt bra tips! Jag kollar med drevdelar.se och håller tummarna att en sådan adapter kan vara lösningen. Mvh Reed
  12. I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande. Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det? Mvh Reed
  13. Tack för tipset om gängtätning Rollen! Det känns ju bara lite skumt att det ska behövas. Någon särskild gängtätning som bör användas för att klara ”klimatet”? (Tänker då främst på oljan) mvh reed
  14. Rengjorde plugg och runt hålet och återmonterade sedan pluggen med ny fiberpackning. Ökar trycket till 25kPa, sprutar såpvatten och det läcker som ett såll vid packningen runt om på flera ställen. What!? Pluggen är enligt min mening utan tvekan tillräckligt hårt åtdragen, jag vill inte dra den hårdare med tanke på att det är aluminium. Jag provade att tillfälligt sätta en o-ring där istället och då är det förstås tätt. Men det duger ju antagligen bara för att kunna provtrycka drevet i övrigt, annars hade det väl suttit en o-ring där från början... Någon annan som råkat ut för detta? Vad kan det bero på? Jag kanske borde polera lite runt hålet ifall det är små ojämnheter? Jag antog att hela idén med fiberpackningen är att den ska hålla tätt, men nu börjar jag ju faktiskt att undra... Mvh Reed
×
×
  • Skapa nytt...