Jump to content
Wednesday 13 November 2019

tomasha

Medlemmar
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About tomasha

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi bytte själva upp oss av samma orsak, 2 vuxna, två barn och kände att vi behövde mer utrymme utan att det blir alltför stort och dyrt att köpa/underhålla. Vårt val föll på en Nimbus 28dc och vi har varit mycket nöjda hittills. Mycket bra med utrymme och kapellet viks lätt upp om det är soligt och varmt. Det främre kapellet är alltid på så en HT vore nog en bra lösning. Lycka till.
  2. Har själv ett 290 som jag mekat friskt med och kan bekräfta att det inte skall gå att lyfta för hand. Man måste haka ut backhaken manuellt för att kunna lyfta det. Det är nog troligen bara något som kärvar, om inte så finns det en renoveringssats att köpa med nya fjädrar.
  3. tomasha

    Nimbus 28dc

    Japp, samma plats på vår 88a
  4. tomasha

    Nimbus 28

    Nu har vi ju ingen hund mer men däremot en 28DC. Jag skulle tro att det fungerar bra att gå på skarndäck bara du får ut hunden på det. Det går ju tyvärr inte ända till aktern utan slutar där kapellet börjar så du blir nog tvungen att lyfta ut hunden på skarndäck. I övrigt en toppenbåt men Rolf måste ha haft en formsvacka dagen han planerade hur långt bak skarndäck skulle gå
  5. Lite sent svar, men det mesta av elschemat finns i manualen för motorn och en sådan borde du hitta om du söker på nätet. Det övriga kan man ganska enkelt lista ut, det är ju inte så mycket eldragning.
  6. Kolla in den här killen, han har bra instruktioner för alla sorts båtreparationer. http://boatworkstoday.com/
  7. Jag brukar serva tvättmaskinen åt ett företag som tillverkar och tvättar kapell. Han har en stor tvättmaskin där han först tvättar med tvättmedel och sedan med klor. Det blir som nytt. Han kör även impregneringen i samma tvättmaskin men det är inte att rekommendera om man vill använda maskinen till annat:) Så får man in kapellet i tvättmaskinen fungerar det säkert utmärkt.
  8. Har du prövat montera stegen? jag funderar på samma sak.
  9. Jag använde frikostligt med klorin på vår tidigare båt (en bayliner trophy) och märkte inte att det skulle ha någon inverkan på gelcoaten. Men det fungerade fint att tvätta med, å andra sidan tyckte jag biltemas båtschampo fungerade bra också.
  10. Att displayen visar fel skulle jag nog gissa beror på att trimlägesgivaren krånglar eller inte ligger mot kuggarna på plastlisten ovanpå styrhjälmen. Om jag inte minns helt fel (hade samma problem på mitt drev) så hindrar elektroniken i displayen att man kör upp eller ner drevet om givaren är i fel läge. Jag kopplade själv förbi automatiken tillfälligt tills jag hade tid att fixa givaren.
  11. Ta med en knippe pengar, det gjorde jag när jag köpte vår båt i Danmark. Lite nervigt att knalla runt med så mycket pengar dock:) Banköverföring med laptop är väl ett alternativ också, du kan ju skriva ut ett kvitto och visa upp (eller visa det på datorn). Men det tar ju ca. en dag före säljaren har pengarna på kontot.
  12. Understöder tidigare inlägg, att byta skrovbeklädnad är inte speciellt svårt. Jag bytte själv i vår Nimbus 28dc i våras och det var inga större problem. Väl värt besväret, nu känns den lika fräsch som en ny. Jag hade tidigare en Bayliner Trophy som hade de normala mögelangreppen för en gammal båt. Där försökte jag bli av med möglet med alla möjliga huskurer och vissa fungerade riktigt bra, men helt ok blev det aldrig. Även om man kan göra en hel del åt mögelangreppen så kan man nog inte förvänta sig att resultatet skall bli som en ny båt. För att lyckas med det är nog enda möjligheten att byta skrovbeklädnad. Men det är som sagt ett arbete väl värt besväret, då kan man njuta av en fräsch båt lång tid framöver (förutsatt att man sköter den naturligtvis).
  13. Ingen aning, men för att bestämma mängden radade jag ut alla bitar jag plockat bort på altanen och pusslade ihop dom på samma bredd som skrovmaterialet var. Sedan mätte jag helt enkelt hur långt det blev.
  14. Jag funderade själv på 9057 och 9963 men valde 9963, priset jag fick på båda var 349kr/m. Det jag märke var att även små ojämnheter syns när man har en så pass slät yta som 9963 så skulle jag göra om det skulle jag troligen välja 9057 som har lite mera struktur. När jag limmade beklädnaden klippte jag först ut en bit med den jag tagit bort som mall, jag gjorde den ganska mycket större. Sedan skar jag försiktigt genom pappret på baksidan så jag kunde ta bort en remsa ungefär på mitten. Då gick det enkelt att fästa beklädnaden utan att den kladdade fast överallt. När jag hade fäst den provisoriskt skar jag till kanterna för bättre passform och tog bort skyddspappret bå baksidan litet åt gången.
  15. Jag håller precis på och byter skrovbeklädnad i vår Nimbus och valde att använda en variant med självhäftande baksida från Ronneby Marine Design. Jag valde den just med tanke på att den skall vara lätt att torka av samt att den har ca 5mm skum på baksidan så inte alla ojämnheter syns. Nu har jag inte klätt om någon hel båt med vanligt kontaktlim så jag har inget att jämföra med men jag inbillar mig att det är lättare när den är självhäftande.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy