Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
toaen

Gissa Platsen

Rekommendera Poster

Var är det här nånstans?

Lättast förde de salta seglarna. 10 November kan va en ledtråd i sammanhanget.

post-945-1394237319,662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden var inte lätt, men med tanke på datumet så drar jag till med Gåsö.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tydligen allt för lätt ledtråd att börja med.

Helt riktigt - Gåsö

post-945-1394237319,7208_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låg nära till hands då Gåsö ligger i mina hemmavatten. Det påminner mig om att jag i flera år tänkt kliva iland och se mig omkring där. Passerar Gåsö många gånger per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gåsö är väl en pen ö. Synd att jag gav en allt för lätt ledtråd. Hade annars en hel del bilder från vårt besök att visa. Skärgården runt omkring är inte så dum den heller.

Får väl fortsätta med ytterligare en plats eftersom ingen annan hoppade på tåget.

Var är bifogade bilden tagen.

post-945-1394237319,9974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står på huvudön  i denna skärgård, som enligt uppgift har 95 öar och skär. Ön jag ligger förtöjd vid har i stort sett samma namn som huvudön. Han som satte namnet på den lillaön tycks ha stammat en aning.

En bild tagen på Huvudön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har jag tyvärr aldrig varit. Seglade hem min båt från de farvattnen ett par år tidigare.

Här talar vi om betydligt mer saltstänkta klippor. Man försökte på alla sätt skydda det lilla man kunde odla.

post-945-1394237320,1636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Väldigt kul tråd det här och jag supportar av hela mitt hjärta att du fortsätter trots att jag inte har en aning då jag antar att du huserar på framsidan.

Skallö skulle ju kunna va ett alternativ men den ser inte ut så dessutom finns den på baksidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är allt Bohuslän även om bifogade bilden på berget inte ser ut som man kanske är mest van vid.

post-945-1394237320,2219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kul tråd :-)

 

Kan man göra så att den som gissar rätt lägger upp en gissa var bild?

men det är din tråd, så du bestämmer :-)

I vilket fall så ser jag fram fler bilder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käringön, pastor August Simson stammade.

Annars kan det vara Bohus-Malmön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Gåsö.

Du var iland på Gåsö. Känner du nån där?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det var faktiskt en riktigt kul och bra idé. yes     Fast det får Toaen bestämma precis som du påpekade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gud bevare oss från både Kärringön och Bohus Malmön

post-945-1394237320,2825_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag känner ingen där, men det ligger ju innom mitt närområde. Lagom för en helg, Och jag tycker det är ganska fint där. 

post-945-1394237320,3265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt snabba svar.

Jag känner inte mer än en person som bor på en ö i Bohuslän men just Gåsö är en sån ö, därav min fråga.

Glömde att skriva.

Ja, det är mycket fint där. När jag passerade för några år sen kom han ut på bryggan och hälsade välkommen.

Mvh



Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var först inne på någonstans söderut i Bohuslän: Granit är det ju inte på bilderna. Sedan hamnade jag i tankarna på Väderöarna. Både med tanke på att man odlade där man kunde i skrevorna där och för att Storö och Torsö påminner väldigt mycket om varandra namnmässigt. I och för sig tror jag att det finns fler kobar och skär än 95 i väderöskärgården men jag kanske är helt ute och seglar? Ett svarsförslag får bli Torsö / Stora Torsö. Med reservation för att jag kanske kommer in på en helt annan tanke strax... Håller med om att tråden var rolig!

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väderöarna lär ha lika många öar och skär som året har dagar.

Fast huvudöns hamn är väl nästan lika dålig som på Väderöbod - fast kanske inte riktigt.

post-945-1394237320,3827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev: Jag är helt övertygad om att Pastor Simsons dagligen konfonterades med orden i Matt 6:9

Efter googel-koll fader vår eller Pater noster, kan det vara yttre Vannholmarna?

Kul tråd som sagt, många fina bilder. Men kanske kan du tydligare markera vilka som är tagna på den sökta platsen? Kan bli onödigt trassligt framöver annars i tråden, första platsen var Gåsö men plats 2 är ännu är olöst vad jag begriper (eller möjligtvis är den yttre Vannholmarna nära Pater noster?). Ps. vad katten har har den lätta ledtråden 10:e november med Gåsö att göra? Hajar nada. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1

Du har på sätt och vis både rätt och fel. Ön är inte Vannholmarna.

Vi var på besök på ön/öarna några dagar innan en av de största hädelserna som inträffa i öns historia.

Det är ju beklgligt om du tyckte det blev lite rörigt med Gåsö. Signaturen laand ställde en fråga angående Gåsö och jag svarade honom. Dessvärre la jag ockå in en bild från Gåsö. Men det framgicknog rätt tydligt att det var Gåsö de bägge extra inläggen rörde sig om.

Datumen jag skrev som ledtråd var Mårten Gås.

post-945-1394237321,4373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligt trevlig tråd!!

Mitt tips är Hamnholmen med fyren Pater Noster.

Hej från bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite taskigt för Thomas-1 som var så nära. Hade han inte skrivit Yttre Vannholmen hade jag givit honom rätt. Men jag är en hård man. wink

Egentligen har inte du riktigt rätt heller - för ön jag står på när jag tar korten heter Hamneskär och min storfidra ligger förtöjd vid Hamneskärs skär.

Men jag förstår vad du menar. Det är på den ön Heidenstamsfyren Pater Noster åter är rest. När jag seglade förbi några veckor senare hade jag ingen möjlighet att stanna till och gå iland. Fast den nyrenoverade fyren lär väl stå kvar under resten av min livstid, så jag har kanske fortfarande tjangs

Får se om du eller Thomas-1 är snabbast med att kontra med nån ny plats.

Ta nåt lätt så att även jag har nån tjangs. cheeky

post-945-1394237321,5441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inkommer med ett nytt objekt.  Var är detta?

Kan vara lite svårt att se men för de som varit på plats är det relativt enkelt (Tror jag \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> )

post-18126-1394237321,6025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Thomas1 hjälpte mig verkligen!

 

Min bild: Här kan man dofta på blommor året om - inte bara vid tretiden på julafton.

 

bergsmag

post-17446-1394237321,6717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...