Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
aphrodite25

Avgasrörkrök MD5B

Rekommendera Poster

På min dieselmotor från 1981 har avgaslimpan gått.Stort hål och översvämning i båten.För att kunna ta upp båten kopplade jag bort sjövattenkylningen och lade slangen i diskhon.Hålet tejpade jag ihop provisoriskt.(höll inte tätt mot avgaserna men fungerade).Nu är kröken demonterad och kommer att ersättas med en ny.(Tror jag). Vad jag funderar på är följande: Skulle man kunna reparera den med glasfiberarmerad plast. Den är ju vattenkyld och utsatt för bara lågt tryck.Den kan ju knappast bli så het att plasten stryker med.Kommentarer?

En ny krök kostar nog ca 2000:- skr frakt,överkomligt. Jag är egentligen bara nyfiken på alternativen.Ulf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båten var avgaskröken lagad med avgasrörstätning och bandage för avgasrör. Det var tätt enligt förra ägaren, men det åkte ut ändå till förmån för en ny. Anledningen, när det gäller avgaser mm har jag ingen lust att chansa när jag nu har barn som åker med i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte till syrafast krök när det var dags. Den kostade som en gjutjärns och skulle hålla livet ut. Troligen var det motorns liv som avsågs och inte mitt eller frugans. Kröken började läcka i en svets vilket visar att svetsar i rostfritt är en rostrisk. Motorn går också fortfarande så det stämde inte där heller men skit samma.

Dock fick jag ett tips jag tyckte lät amatöriskt men kom från en båtmek. Ta metallisk plast!

'Det funkade otroligt nog vilket sannolikt beror på att kröken är vattenkyld och inte blir särskilt het. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31! Metallisk plast? Vad är det? Till saken hör att hålet i mitt fall är avlångt 10x3 cm,där 3 bitar har ramlat ut pga sprickor som rostat och rosten som svällt.Måste nog stoppa in en uppblåsbar slang för att få något att forma mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog kemisk metall som avses. Finns i byggvaruhandeln, biltema etc.

Mycket starkt och motståndskraftigt. Tycker man det är kul att mecka kan man ju prova det, tycker man mer om att åka båt skulle jag nog satsa på en ny krök.

Finns en kille på blocket som handlar med beg pentadelar och motorer. David i Göteborg. Snacka med honom så löser han säkert en krök till rimligt pris åt dig.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gått så långt så att bitar faller bort så är det ju inga små rostskador det handlar om. Även om du lyckas laga med kemisk metall så kommer det nog snart nya sprickor och bitar som trillar bort. Mitt råd - skaffa en ny eller bättre begagnad (hel) krök och lägg renoveringstimmarna på något mer bestående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej. Det var inte rekommendationen till dig.

I mitt fall var det inget fel på hållfastheten utan endast några droppar vatten om dagen som skulle hållas borta. Då funkade plasten eller kemisk metall som den kanske heter. Det luktar iallafall plast av den när man blandar ihopet. Troligen epoxi eller polyester med metallfilspån.

I ditt fall ska du nog öppna lädret och köpa en ny krök.  Gjutjärn eller syrafast? Inte säker på vad jag skulle välja då båda varianterna ger sig med tiden. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var David som kom med rådet om kemisk metall faktiskt och det funkade!

Det fick han ingen förtjänst på. Säger lite om hjälpsamhet. Han bjuder på kaffe också! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31! Nu bor jag på östkusten sö Stockholm men iaf.-har du någon adress eller telefon till nämnda David så jag kan kontakta honom.På Blocket blev det nämligen inget napp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

David med motordelar

070737006

Har inte provringt numret

har även ett nr 031-3858880

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,Forgus 31 för hjälpen!David skickar en ny krök för totalt 2000:- inkl. frakt.Kommer i morgon eller på tisdag trolige.

Ulf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

David verkar inte finnas på Blocket längre,

Är det någon som vet om han jobbar fortfarande?

 

Har fått problem i avgaslimpan och tänkte i alla fall testa använda kemisk metall. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davids Mekaniska... 

Går nog lättare att tvinga till, om alla siffror är med i 

telefonnumret😉

 

070-7370066

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Ric_Gbg:

Har fått problem i avgaslimpan och tänkte i alla fall testa använda kemisk metall. 😊

Gäller fortfarande, och +10 år senare är nya avgaskröken fortfarande hel.
200 kr utslaget på tio år..?

 

2012-10-02 vid 18:24 skrev Peter_K:

När jag köpte båten var avgaskröken lagad med avgasrörstätning och bandage för avgasrör. Det var tätt enligt förra ägaren, men det åkte ut ändå till förmån för en ny. Anledningen, när det gäller avgaser mm har jag ingen lust att chansa när jag nu har barn som åker med i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...