Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
WingaCabin

Hur gör ni rent drevet?

Rekommendera Poster

Båten blev nästa helt ren med klubbens varmvattentvätt. Men drevet (som jag inte vill köra högtryck på hur som helst) ser bedrövligt ut. Fullt med grönbrun beväxning. Provade med en rotborste utan större framgång. Vad är bästa sättet att få bort skiten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har fått beläggning som inte går bort, så verkar det som att drevet behöver målas (så att du slipper beväxning nästa sommar).

Och ska du måla drevet, så har jag lärt mig att för att färgen ska fästa så ska man slipa rent med våtslippapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera produkter som fungerar utmärkt. Sharkbite, oxalsyra och min personliga favorit Rönnqvists båtbottentvätt.

Googla på dessa så kommer du få upp massor av info och filmer som visar deras förträfflighet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, provar! Och det finns ju på Clas Ohlson!

Angående måling: enligt Pentas sidor verkar det ju som man inte ska måla drevet med något annat än deras orginalfärg (förvånande nog :) ). Är det något speciellt att tänka på när man målar ett drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv kör Biltemas fälgrengöring , sprutar på ..väntar en stund , borstar men en diskborste , och spolar av ... Brukar funka ! Jag ligger i mälaren , men om du själv har båten i saltvatten så kanske det behövs mera! Slemmet är lätt att bli kvitt av :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke -- varför försöker du så ofta hitta fel hos andra? Får det dig att må bättre?

Du verkar ha missat att WingaCabin = TS återkom med en fråga till, som antyder att min fundering var relevant: Är det något speciellt att tänka på när man målar ett drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om processen aningen invecklat tycker jag bättre då måla varje år eller ? ( menar Göran Krampes metod )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv uppskattar att få dom svar som förväntas , alltså på mitt problem ! Problemet är inte att drevet är omålat, utan svårt att göra rent om man inte vet vilka medel som bäst lämpar sig ! jag målar aldrig dreven , så ditt förslag på åtgärd kanske inte är aktuelt om TS kan få ta del av våra rengöringsmetoder !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu har jag köpt en flaska Rönnqvists båtbottentvätt.

Är det någonstans jag absolut inte ska använda detta medel på?

Kan jag använda det på beväxt drev, trimplan, målad båtbotten (eller försvinner färg & grundfärg?) etc?

Sedan undrar jag också om medlet fungerar för att ta bort elaka och envisna fågelskitar som lämnat en tråkig gul/brun fläck efter sig på plasten ovan vattenytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så finns det ingenting som kan ta skada av produkten, men läs ordentligt på flaskan för säkerhets skull. Man ska givetvis alltid vara försiktig med ögon etc men det gäller ju även vanligt hårshampoo. wink

Varken färg eller grundfärg ska påverkas...då hade produkten varit riktigt usel för sitt ändamål. Hur det funkar på fågelskit och andra fläckar vet jag inte då jag aldrig testat men gör ett försök och rapportera sen. Det kan ju inte skada!

Annars är tydligen oxalsyra väldigt bra för just den typen av rengöring.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag blev rekomenderad att köpa något som heter Abnet Spotremover för fågelskiten. Men funkar inte det så provar jag Rönnqvists!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte ha några större problem att få rent drevet med en scotch brite när den är nyupptagen. Låter man det hela torka in är det en Helt annan sak. Tipset är således att ta det direkt. Jag torkar i det närmaste av sjögräset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp saltsyra i färgaffären kostar en 50 lapp litern. Pensla på, vänta en stund spola rejält med sötvatten. Det luktar o är frätande så stå i lää när du lägger på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har redan köpt Rönnqvists och jag skulle bli mycket förvånad om han skulle rapportera att drevet inte blev helt rent med det.

Saltsyra skulle jag personligen aldrig ha på mitt aluminiumdrev...indecision Har man dessutom zinkanoder så får man vara beredd på att köpa nya...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sprutade på Oxalsyra i våras, den tog lätt bort all grågrön beläggning som inte åkte av med högtryckstvätten förra hösten. Jag blandade en matsked per liter vatten och la på med en ogrässpruta med pump, efter att ha väntat ett par minuten sköljde jag med vatten.

Oxalsyra finns att köpa i färgaffärer som säljer kemikalier, det står ingen blandning på burken men prova er fram, prova på en liten úndanskymd plats om ni är osäkra på underlaget, jag hittade inget negativt på min blåa Bayliner. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra med Oxalsyra, hur reagerar självpolerande bottenfärg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni för att få bort den där lilla resten av tulpanerna .Jag menar det blir som en liten ring kvar när man tvättar bort dom .

Är lite iritterad köpte i våras TC nanos transparanta drev spray som skulle förhindra påväxt  funkade inte för mig .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltsyra 30% i färghandeln. Händer inget med aluminiumdrevet, gummit. Spraya på låt verka några minuter tills det ätit bort kalket ( tulpanerna) och spola med färskvatten ,rejält. Har gjort detta i 6 år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltsyra och aluminium: 

Det ska dock tilläggas att det tar en stund tid för saltsyran att lösa upp aluminiumoxid och det är inte förrän syran kommer åt ren aluminium som det verkligen börjar hända grejer. Jag tar inte chansen med mitt drev...

Förövrigt helt galna killar i klippet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar drevet med bottenfärgen (International Trilux hard)....se bara till att inte måla på ren aluminium...

Tvättar dessutom med högtryck utan problem (Vattnet trycker på ganska bra i 40 knop oxå, så det vore väl fan om det inte skulle tåla det??)

Ligger på västkusten.

Eventuella tulpaner tar jag bort med Barnacle Remover...speciellt på propellrarna, som jag f.ö. inte målar (ganska meningslöst eftersom färgen ändå i princip slits av efter första turen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...