Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Davidius

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Davidius

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vagnen är väl tänkt att dras efter en dragbil eller traktor, så den är väl längre totalt sett, inklusive dragstång? Funderar på vad du är orolig ska hända. Antar att den främsta risken med en kort vagn är att båten skulle tippa framåt eller bakåt. Fast båtens tyngd är koncentrerad till motorerna och de sitter nära båtens botten, om motorerna hamnar ungefär mitt över vagnen så borde ekipaget bli stabilt. Är dragstången ledad i höjdled eller fast? Med en fast dragstång så hålls balansen av dragfordonet, så jag antar att eftersom du är orolig så har vagnen du hittat en ledad dragstång. Så länge vagnen rör sig väldigt långsamt (10 km/h) på plan mark så tycker jag att det verkar orimligt att vagnen skulle välta framåt eller bakåt. Jag skulle vara mer orolig för att något går sönder på vagnen (sidostöd) så att båten trillar av vagnen...
  2. Det finns ett annat sätt som vakterna ökar tryggheten. Första rundan i vår båtklubb kollar vi noga alla båtar och deras förtöjningar. Varje gång jag har varit vakt har det varit minst ett par båtar som haft något problem (fender som hoppat på fel sida Y-bom, lina som har nötts av, kapell som behöver stängas, båt utan självläns som behöver ösas, o s v).Vid allvarliga problem ska vi ringa till ägaren och varna. Jag tycker det känns skönt att veta att någon går förbi min båt varje kväll och kollar att förtöjningen är OK.
  3. Jocke -- varför försöker du så ofta hitta fel hos andra? Får det dig att må bättre? Du verkar ha missat att WingaCabin = TS återkom med en fråga till, som antyder att min fundering var relevant: Är det något speciellt att tänka på när man målar ett drev?
  4. TACK Selis, schysst att du tog dig tid att förklara alla detaljer. Hoppas att du förlåter att jag var grinig i morse, men då förstod jag inte din felbeskrivning. Nu förstår jag verkligen att du är frustrerad. Det du beskriver är ett konstigt mellanting, som inte verkar passa in varken som elfel eller bränslefel... Elfel -- Nej, varför dyker det då upp igen gradvis: När jag sedan drog ner till neutralen började den hacka och dog igen. Den gick sedan inte att starta helt utan hackade på kanske 2-3 cylindrar. Bränslet -- Nej, inget har fastnat i filtren utom lite vatten, bränslet är testat, bränslet är bytt. Det enda jag kan komma på är att varvet eller Volvopenta skulle ställa upp med en annan D4 bredvid och sedan flytta över en del i taget, från din motor till den fungerande motorn = flytta och byta ut en spridare, testköra, flytta över en styrbox, testköra, flytta över kablar, testa, köra den andra D4 med ditt bränsle, testa, och så vidare -- till slut har de flyttat över allt som får motorn att gå, men innan dess BORDE det vara en del som flyttas som gör att den andra D4-motorn lägger av. DÅ vet ni vilken del som orsakar felet.
  5. Helt klart är gasol snabbare i starten än en keramisk häll som värms av en diesellåga. Det beror på att dieseln måste förvärmas innan den tänds, samt att det tar ett tag för värmen att gå upp igenom brännaren och glasytan. Fördelar med diesel är att avgaserna ventileras ut av en fläkt, medan avgaserna från gasolspis stiger mot taket inne i båten.
  6. Om du har fått beläggning som inte går bort, så verkar det som att drevet behöver målas (så att du slipper beväxning nästa sommar). Och ska du måla drevet, så har jag lärt mig att för att färgen ska fästa så ska man slipa rent med våtslippapper.
  7. Selis -- det är något som inte stämmer ihop hos dina inlägg i denna tråd. I det första beskriver du felet enbart det var något fel med spridarna... Några dagar senare gick den inte att starta igen. Men syftet med det inlägget verkar mest vara att klaga: Man struntar i oss. I det senaste påstår du istället att orsaken är Jag undrar om någon annan upplevt motsvarande driftstörning. Vilken då? Jo, där ger du ny info spridarna fastnade (3st) Hur då fastnade? VAR det smuts i bränslet så att de kletat ihop? Eller VAR det fel på elektroniken i spridaren? ELLER glapp i kablarna? Vilken driftstörning är det som du undrar om någon annan har haft? Det är också DU som nu påstår att felet är unikt -- så då har du ju redan svaret själv, unikt betyder att ingen annan har råkat ut för det.
  8. Blev nyfiken och kollade beskrivningen: ...Genom att EasyTecs täckställning bygger på rör i ABS-komposit i 2-metersbitar, som sätts ihop till önskad längd, är den lätt att bära och transportera. Den patenterade täckställningen bygger på ett antal rör i specialplast som sätts ihop och skjuts in i en sydd kanal på presenningen. I för och akter sätts S-krokar fast. När man sedan trär på röret med presenning på S-krokarna skapas en bågformad täckning, som sedan enkelt fixeras i sidled, när man spänner fast presenningen runt båten... = mellanting mellan tält och täckställning. = jag blir skeptisk till hållbarheten, en ställning i aluminium ska väl hålla i 20 år minst, men ABS-plast, hur mår den när solen har legat på några vårar? = du är fast att köpa deras press, som har de sydda kanalerna. = S-krokarna belastas väldigt hårt, om jag fattar rätt. Tänk dig att det blåser 20 sekundmeter i november, hur stor kraft blir det då som drar i krokarna och vad på båten sätter du fast krokarna i? Fram går det väl bra (pollare) men vid utombordaren bak? spänner fast runt båten -- blir tätt. Men det jag lärt mig är att det är viktigt med luftcirkulation på hösten, så att båten hinner torka innan vintern. Fast det problemet finns väl inte med en alu-båt som Anytec förstås.
  9. Om båten tidigare har gått fortare och med högre varv, så kan det ju vara skitig botten eller något fel på själva motorn. Men jag tolkade frågan som att båten alltid gått max 19 knop och 3000 varv, eller åtminstone hela sommaren. Annars borde väl frågan vara Varför går min båt mycket långsammare?
  10. Har fått hjälp för några år sedan av ett båtsnickeri med lokaler i Pampas Marina, de verkade duktiga. Men det finns många små firmor, även de som bygger vanliga bord, www.snickis.se har fixat vårt köksbord.
  11. Fascinerande läsning. Jag tycker att utgångspunkten för denna diskussion om en dieselmotor som varvet behövde 105 dagar för att fixa är just att det är en diesel. Det jag lärt mig är att det som är fantastiskt med Rudolf Diesels uppfinning är just att konstruktionen är så enkel och därför är den så driftsäker. Högt tryck gör att bränslet självantänder, så därför behövs bara att motorn roterar och bränsle sprutas in, så fortsätter motorn att gå. Så hur kan felet vara svårt att hitta? det varit något fel på spridarna -- jag tycker detta verkar orimligt. D4 har 4 cylindrar och det sitter datorstyrda insprutningsmunstycken på varje cylinder = 4 spridare. Du skriver att motorn tidigare fungerat helt utan problem, men sedan plötsligt startar den inte alls? Då skulle det ha blivit fel på alla 4 spridare samtidigt? Smuts i bränslet vore logiskt, det skulle täppa till bränslefilter och/eller spridare. Men du skriver att de har testat bränslet och inte hittat något fel. Fel på batteri eller startmotor vore möjligt, men det skulle varvet ha upptäckt direkt. Återstår fel på datorerna eller kablarna, fel i elektroniken. Du skriver att varvet testat att byta ut en styrbox trots att den inte gav någon felkod. Men att varvet påstår att det inte är något fel på elektroniken. Tro dem inte är mitt tips, håller med de andra som skrivit att det är den mest rimliga förklaringen som finns kvar. Ring runt och leta efter varv som har någon som är duktig på VPs dieseldatorer, be dem kolla alla kablar, hela elektroniken. Motorn är från 2005 skriver du, så den är 7 år gammal. Jämför med en 7 år gammal bil med problem med elektroniken -- valet är väl ganska enkelt: skrota bilen eller betala för att få ny elektronik. Då hjälper det inte att gnälla t ex Mercedes borde skicka hit en tekniker som gratis fixar min bil. Ursäkta att jag är hård, men det är din båt och du måste betala ett varv som klarar att fixa så att dieselmotorn går.
  12. Bra tips med gummikork, det minns jag att mina föräldrar hade men har inte tänkt på det som alternativ förrän nu.
  13. Verkar som att detta blivit en tråd för de som ogillar Volvopenta. Själv drog jag mina slutsatser från några motortest jag läste i båttidningar, som jämför motorerna och drevens egenskaper och prestanda (inte bara toppfart och förbrukning är intressant för mig, utan även hur tysta de är och acceleration). Såklart finns det några ägare som har råkat ut för problem, det finns det alltid även när det gäller bilar eller mobiltelefoner som de flesta ägare är väldigt nöjda med. Men det verkar konstigt att välja med utgångspunkten att man kommer att vara en i den lilla gruppen som får ovanliga problem. Vettigare att, som sagt, kolla hur nära man har till auktoriserat varv för service och sedan räkna med att man tillhör majoriteten, där service är en årlig rutin och motorn går utan problem där emellan. Det måste vara det normala för alla dieselmotorer som är mindre än 20 år gamla (åtminstone i fritidsbåtar, som används så få timmar per år).
  14. Beror väl på vad du ska ha båten till och i vilka vatten du tänker köra med den? Båten är som den är, men vad som är bra eller dåligt beror på dina behov.
  15. 45 hk är ganska lite till en såpass stor båt, så det stämmer att motorn får jobba hårt. Men propellern verkar helt fel tycker jag. Stigningen (pitch?) är som växeln på en bil, den avgör hur många varv proppen snurrar per meter vatten. Och vid 3000 varv får du inte ut full effekt från motorn utan kanske bara 30 hk, plus att motorn får jobba för hårt vid det varvet och slits mer. Alltså borde du byta till en propeller med lägre stigning (lägre växel). Bäst att fråga en firma som säljer propellrar, fråga så att du får bytesrätt och kan testa tills du hittar en stigning som gör att du vid full gas kommer upp strax under motorns maxvarv. Diameter och antal blad spelar mindre roll. Men större diameter och/eller ett extra blad gör att du får lite bättre grepp i vattnet.
×
×
  • Skapa nytt...