Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
jonha

råd inför köp av fiskebåt

Rekommendera Poster

Hallå


Jag är på jakt efter en bra förstabåt, främst för fiske. har kikat lite på en Örnvik 525 Flamingo men vill gärna ha lite tips från er erfarna på om det är ett bra alternativ eller tips på andra alternativ, samt vad jag ska tänka på...

Krav

-någon form av skydd vid skyfall
-Bra sjögång inomskärs
-Inte för svajig när man står och fiskar (2 pers)
-Minst ~30 knop med 2 pers
-Finnas plats för både Ekolod och GPS plotter vid förarplats

Bonus

-Funka att att åka lite ring eller wake board efter

Budget
-helst runt 100.000

Tacksam för all feedback och tips!!!

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag missat någon generell tråd med tips? Är jag för luddig i mina behov? Hoppas på svar från någon som har koll på båtar & fiske...

Tack på förhand!

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sk regnskyddet blir bara i vägen nä ni fiskar, mina kompisar som hade sånt gick över till helt öppna styrpulpetare.Så skaffa bra regnkläder i stället, alternativt ett uppfällbart kapell, men ju mindre grejer (kapell, hytt, etc, etc) ni har desstom mindre är i vägen när ni fiskar. Inget kul om fiskelinan fastnar i ett kapellvred och går av.

Du får titta på begagnade båter i 5 metrs klassen. Det skall vara stor golvyta och inte massa stolar, bänkar och jux.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 535DL eller 535 Big Fish är byggd för detta du är ute efter. Jag har en. När du står i båten märker du vilken stabilitet de är. Du kan hänga ut för relingen utan att det märks på båten. Familjen tycker sånt är bra också för då känns de säkert när man går runt i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 485 DL och den är också stabil, men något mindre och därmed också mer sjökänslig. Men det är hög fribord, vilket gör att den blir stabil även när man är flera i båten som fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 535 BF skulle jag kolla på i så fall.

Själv har jag en 535 DL med 60 hk.

Skillnaden är nog främst den större akterspegeln på BF vilket möjliggör enkelt montage av en liten trollingmotor.

Visserligen på bekostnad av ett stuvfack bak men det gör nog inget större.

Med 60 hk gör den nog inte 30 knop så du bör nog kika efter en med lite större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips pa bat som ser lite snyggare ut ar en sandstrom 495 ac.

Grymt vindskydd oxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle börja med vad ska du fiska för något? Gädda och  aborre behövs det inga jättebåtar för utan där är stor båt mer till besvär än nytta medan trolling på havet kräver större och sjösäkrare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer än ett år försenat.

 

Fiskebåtar för västkusten, topp 5:

Rocad/Rival 560

Seamaster 6000 (alt. 21)

Tryggö 560

Crescent bamse (eller panda)

Örnvik 540

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig att skippa regnskydd så är tryggö 560 med avtagbar toft bästa båten för fiske enligt mig, säger det inte bara för att jag har en själv :) enda nackdelen är att den är något platt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...