Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
excel319

HD har bestämt

Rekommendera Poster

Fungerade faktiskt bra förut. Ingen har hittills kunna komma med ett enda fall där förare av fritidsbåt orsakat något allvaligt mer än någon enstaka repa på sin egen båt vid tilläggning.

De fall som påvisas som olyckor är med rejält fulla förare, ett stycke över 1,0 promille.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som tidigare då den fungerade bra 1,0 och att det var så att man var skyldig med lägre än 0,2 om man orsakade något.

Överbevisa mig gärna om att den var felaktig genom sakliga argument. Inte sådant där att bilar och båta är samma.

Sjölagen var komplett tidigare dock var/är det många som inte kan den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H inlägg tidigare skriver du: rejält fulla, en bit över 1 promille...tolkar jag som att man ändock är ganska full vid 1,0.....och då är det fylla på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bekvämt det är att vara svensk och slippa tänka och ta ansvar för någonting. När man får den enda rätta vägen serverad i alla lägen och själv slipper att fundera på vad som är rätt eller fel eller varför något är rätt eller fel, kan man ha det bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit så att man bara skadade sig själv och egen egendom hade läget varit ett annat.

Men ni med välputsade fina båtar tycker ni det vore OK att alla bestämde själv hur fulla de skulle få vara när de kör och sen får man försöka reglera det efteråt när olyckorna varit framme?

Och olyckor pga fylla på sjön har det varit. Det har väl ingen undgått. Statistik sitter inte enskillda personer på, men data finns hos polis och kustbevakning, och kanske försäkringsbolag med.

Kanske dax att publicera det? Eller vill någon öka olycksrisken på sjön och dölja fakta?

Varför kan ni inte nöja er med att kröka när ni ligger i hamn och vänta köra tills ni är under 0,2 promille?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistik för fylla kanske finns någonstans men ingenting finns om olyckor under 1,0 promille. Troligen mycket begränsat för över 1,0 också.

De som varit med här på forumet och debaterat har heller inte kunnat visat på något mer än de som varit rejält fulla och satt båten på grund eller till och med kört upp på land. Vissa hävdar att just kollisioner är en stor risk och därför har lagen utformats som den nu är med större snabbare båtar. Men just kollisioner mellan båtar finns med i statistiken och är en av de mest ovanligaste orsaken till olyckor.

Sjöfartsverket och numera transportstyrelsen har en del statistik om olyckor men inte med kopplingar till alkohol.

Utredningen inför 0,2 lagen lyckades inte heller hitta något. Däremot har professor Hugo Tiberg fått ihop en del. Dock talar det mer emot lagen än för.

 

Hade funnits betydligt vettigare saker och lagstiftat emot för att öka säkerheten. Denna lag är endast en lag för att visa att man vill åstadkomma något. Det man åstadkom var dock ett tomt slag i luften. Ett skämt.

En lag om flytväst hade med stor sannolikhet åstadkommit mer. Kanske ett båtkörkort hade varit ännu mer effektivt. Kanske lagen om sugtömning av toalettavfall åstadkommer mer säkerhet på sjön än 0,2 lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig finns det inget behov alls av att kröka ute på sjön. Och jag ska alltid ta bilen till och från båten med så även olämpligt av den anledningen.  

Och erfarenhet av hur segeltävlingarna jag var med på brukade avslutas förr samt midsommar i skärgården talar inte för lämpligheten att köra båt efter drickande.

Fyllevrålen har jag också hört blandat med 2 taktsljud i mörka natten då sjökriogsgästerna försökt hitta hem.

Ett flertal olyckor med påkörning av diverse fasta föremål har förkommit. Även en motorbåt trängde in i salongen på Waxholmsbåt en gång. Promillehalten som bidrog har jag ingen aning om, men den fanns med.

Men du tycker att 1 promille är ok och kanske mer med låter det som? Undrar om du kan få gehör för det av majoriteten? Ska vara om det finns några båtägare i HD eller politiker som också gillar köra båt hem efter festande på sjökrogarna. Det är riksdagen som bestämmer.

Men visst är det kul att festa. Gör det bara på säkert sätt så blir alla nöjda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gyllene medelväg på 0,5 torde väl vara det optimala. Det tillåter ett visst överhäng från dagen innan och även socialt välmående med ett par glas vin eller öl några timmar innan hemfärd och ändå kan ingen vara full med den mängden innanför flytvästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast harry, nu far du med osanning.

Ljungbergarn presentarade faktiskt ett enstaka fall (hans egna formulering) där en person framfört en båt med om jag inte missminner mig 0,3 promille. Dödsolycka. Körde på en annan båt.

Men då var det andra omständigheter. Fanns inga bevis att det var just alkoholen. Kunde varit vinden. Vattentemperaturen. Säkert puckot som dog som var skyldig egentligen.

Nej. På detta sätt går inte att argumentera. Jag har inga åsikter om att straffsatsen är lägre för sjöfylleri som HD fastslagit. Finns säkert förmildrande omständigheter på sjön.

Men jag likställer inte det med att man de facto ska kunna ha mer alkohol i kroppen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiska är kul. Hoppas du får napp. Några biror är också en obestämt sort vad beträffar både mängd och alkoholinnehåll. Jag utgår från att du dricker max 2.8 % öl och inte spetsad starköl. Jag brukar nöja mig med en 2.8% bira. Gott att koppla av en stund från fisket förtöjd av naturen i en vassrugge och klämma en bira och filosofera bl.a över hur vissa ens kan fundera på att förbjuda 2 taktare som inte är något problem, medan flygplansstrimmorna syns på himlen och dieseldunket hörs i fjärran. Möjligen kan alla småbåtar med 2 taktare vara ett problem för de som kör stora båtar överförfriskade och därmed inte ser att väja för småbåtar. Men det är inget godtagbart skäl att stoppa småbåtar med 2taktsförbud anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool.
Själv funderar jag på att köra lite bil och klämma ett par bira.
Också underbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka ut på sjön ikväll. Äta på sjökrog med en polare och klämma en cola. I mina ögon minst lika underbart.

Jag förstår. Du är cool. En häftig kille. En som vågar vara en outlaw. Eller zippa på ett par lättöl. Vad vet jag.

Det finns säkert många av dina alkoholromantiserande vänner som önskar de vågade som du. Vågade vara lite häftig.

Eller så kommer ni om några månader att sitta och beklaga er över att de där jävla minipoliserna på KBV satte dit er med bara 0,3 promille.

Och då säger jag: Mohahahaha.

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 28 juni 2012 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant. Det vissta jag inte om. Kan du ge mer info så man kan söka på det på nätet så vore jag tacksam.

Kan varit andra orsaker men det låter jag vara osagt till man kan få mer info.

Bra inlägg.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väll helt lagligt om han kör en båt som går långsammare än 15 knop och är kortare än 10 meter.

Eller så är man i Norge, Finland eller Danmark där detta är ok även med båt som går att köra snabbare.

Så tagga ner Anka. Trist still att kalla folk för outlaw och annat trams. Ibland tror man du är ett troll.

 

Norge har 0,8 promille, Finland 1,0 promille och Danmark ingen gräns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Peter K att du jämställer 120 km/h 1-2 m från mötande trafik med ca 30 km/h 100 tals meter till mötande båtar. Tja, vad säger man. Om du är så osäker på sjön att du jämnställer detta så förstår jag ditt resonemang för fullt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt vet jag inte men gott. Om jag åker dit med 0,3? Vem bryr sig? Jag betalar boten och fortsätter ta ett par bira under fisketuren. Om du tycker det är coolt får stå för dig. Jag tycker inte det är speciellt coll men jäkligt gott och avkopplande. Cola tycker jag inte ens om, vidare så kan man få en socker chock av det så att man inte kan framföra båten säkert. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kan ju inte garantera hur långt ifrån dig andra båtar är. Tyvärr är sikten också dålig i vissa båtar t.ex att seglen skymmer vilket också är en fara som inte blir bättre pga fylla. Trånga sund ska du kanske också passera. Jag har utmärkt sikt i mina båtar, men det finns också alltid en risk att man kör på grund. Eller gäller det bara mig? Och att köra in båten i hamn är ju som att parkera bilen fast oftast svårare pga vind och avdrift och dåliga bromsar. Hur är det för dig? Måste du som jag ta bilen hem efter fisketur? Men du kanske skojar med oss och dricker massor med biror fast alkoholfria? Helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, sjötomt så jag behöver inte ta bilen och jag anser mig kunna framföra båten efter 2-3 -33cl öl lika bra som nykter efter 47 år på dessa vatten. Dock inte båten på bilden som syns i profilen. Jag talar om min fiskebåt. 434a med 20 hk. Nu kom diskutionen av sig och gickl utanför trådskaparens mening. Så jag kan återkomma mer om detta i andra trådar. Trevlig helg på sjön med en god öl cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är promillegränsen för bilkörning som är för låg. Inga segel som skymmer sikten, inga trånga sund eller grund, ingen avdrift (om framvagnsinställningen är OK), bra bromsar och är ju enligt dig lättare att parkera. Det är ju dessutom mycket lättare att navigera då det alltid finns en väl utmärkt farled. Med det resonemanget borde nog promillegränsen för bilkörning höjas minst till 1,0promille.

cool



Senast ändrad av Riro | 29 juni 2012 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

???????? 

Bilar går ju alltid i trånga sund dvs vägar och med hög fart och nära andra bilar och i mer eller mindre köer så visst krävs det att man är skärpt när man kör bil så man hinner reagera på vad som händer.

Reagera på vad som händer gäller givetvis båt med för även om det är lugnt på havet så ska man ofta närma sig land där det är mer trafik och dessutom kunna förtöja över natten utan att smälla på andra.

Hur kan du tro något annat?

Men de flesta anser nog det är enklare att parkera en bil än en båt. Men bil och båtturer gäller det ju att man behärskar hela spektumet av problem som dyker upp för det är inte bara tomt och grynnfritt runt omkring en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dag jag har en båt som går 65knop (120km/h) och enbart kör i trånga kanaler kommer jag att hålla med dig fullständigt.

Livet är livsfarligt, det finns bara ett sätt att komma undan...



Senast ändrad av Riro | 29 juni 2012 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju faktiskt förekommit båtar på Mälaren där föraren sovit medan båten fick gå av sig själv. Vederbörande upphanns och blev väckt innan något hände. Själv tog han sig då in i en vassrugge och sov vidare. Fraktfartyg har även gått upp på grund och land när ingen varit kapabel att styra. Det är väl heller inte bra? Ju tyngre och snabbare fordon desto större fara. Någonstans måste man sätta gränsen för att minimera risken för skador för sig själv och andra. Visst finns det andra farligheter också, men de har ju ingen med det här att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våren 2010 ändrades Sjölagens fylleriregel. Den nya regeln omfattar båtar och fartyg om minst 10 meter eller med en fart av minst 15 knop. För dessa har lagstiftarna fullt ut likställt sjötrafik med vägtrafik och därför satt en ny gräns för ”sjöfylla” till 0,2 promille samt tillåtit rutinmässiga kontroller utan misstanke om brott. Det är väl egentligen för snällt satta gränser? Båtar upp till 9,95 meter och som bara går 14,95 knop omfattas inte. Segelbåtar på 9,95 m är tunga saker och småbåtar gör klokt i att hålla sig nyktra så de hittar hem och inte ramlar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är alla dessa olyckor som borde hänt under alla år vi hade gamla lagen och med förare som haft alkoholhalt mellan 0,2-1,0 promille?

Segel kan skymma skrev du, du måste skoja då segelbåtar upp till 10 meter är kvar med gamla lagen.

Och fylla på sjön är vi nog alla överens om att det vill vi inte ha men det är inte fylla om man tagit 2-3 öl för då är man väldigt annorlunda.

Förare som somnar, ja hittar man inget annat så blir det andra orsaker. Ändå skriver du att det finns andra farligheter men att detta inte har med det här att göra, hur står det till egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej precis, och där har vi än en gång skillnad på äplen och päron. I yrkestrafik skall påverkan av alkohol och andra droger givetvis vara förbjudet till 100%. Och även om inte lagen skulle säga det så har rederierna idag egna regelverk som styr detta. 

Men vi hamnar ändå i diskutionen om huruvida det var befogat att lagstifta om böter vid över 0,2promille (för båtar över 10m, 15 knop). Som talare skrivit ovan saknas statistik och underlag för att se om förarna av de båtar som varit inblandade i olyckor haft mellan 0,2 - 1 promille. Om de haft över 1 promille (vilket är mest troligt med tanke på hur såna här olyckor kan se ut) så hade de omfattats även av det tidigare regelverket. Därmed är nya lagen onödig. Istället hade de kunnat satsa pengar på att informera mer om den befintliga lagen.  

Sen är det ju idiotiskt att man får ha 0,8 promille i kroppen i en mindre och långsammare båt om man inte får ha det i en större. Snarare har man ju här legitimerat drickandet i små båtar - där olyckor händer lättare (trilla i sjön osv). Kollisioner kan hända ändå, det räcker ju med att folk fokuserar på sin plotter istället för att titta ut genom rutan, eller kör och bara tittar rakt fram, eller pratar och är vända mot sina passagerare istället för att hålla utkik åt styrbord. 

Nä, att kunna ta en öl eller två till lunchen och sedan köra vidare var ju jättetrevligt. 

Sen är det väl inte bara böter man får om man åker dit ? Länsstyrelsen brukar vilja ha med ett finger i spelet, så indragna körkort lär vi väl få se mer av. Men det är ingenting som Rätten avgör, utan beslut som länsstyrelsen kan ta ändå. Någon som råkat ut för det?

 

Förresten, är inte gränsen i Danmark 0,4 ? Eller är det bilkörning jag tänker på nu ?
 



Senast ändrad av coolbeyron | 29 juni 2012 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit betydligt svårare att hinna upp en sovande bilförare innan något hände. Tror även att det ar hemsk ovanligt att ha ett fraktfartyg som fritidsbåt. Tror dock att de som var okapabla att styra hade betydligt mer än 0,2 i kroppen.

Vi kan väl konstatera att köra bil eller båt har lika lite gemensamt som att köra båt eller flygplan. Därför måste lagar anpassas efter respektive tillämpningsområde och grunda sig på de omständigheter som råder där. Inte som i det här fallet likställa med bilkörning där det är helt andra aspekter att ta hänsyn till, t.ex. är reaktionsförmågan viktigare vid högre hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger din båt och hur fort går den? Min tyngste med förare och last ca 600kg och då runt 22knop. Och det omfattas av 0,2 lagen och helt rätt. Inte lämpligt att köra den på fyllan. Nu har du dämpat dig något och kör med 2-3 öl istället för några glas vin som tidigare. Några betyder mellan 3 och 7 fick man lära sig i skolan. 8 och uppåt är många. Angående vinglasens storlek så i Italien på restaurang står det två till synes vinglas båda på bordet där det ena är större. Gissa vilket svenskarna räcker fram då pavorna kommer in? Det stora är för vatten och lilla för vin kör italienarna med. Hur är det på skärgårdskrogarna? Kör de med snapsglas till vinet nuförtiden. Inte då jag var på skärgårdskrog i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att gränsen (10m, 15knop) är helt vansinnig utan någon förankring i verkligheten. En 9,95m 6tons båt kan göra rejäl skada om den kommer i 14,95knop. Men vad begär du av samma lagstiftare som tog 0,2promille ur luften, eller rättare sagt inte vet skillnaden mellan att köra bil eller båt. Dom skulle jag vara rädd för att möta på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...