Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
excel319

HD har bestämt

Rekommendera Poster

När byråkratin kommer in, går vettet ut. Gammalt djungelordspråkcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va fasen, det är ju nästan bara mekarfrågor som avhandlas. Om människorna använde sökfunktionen mer så skulle forumet självdö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fenomen. 

Kan undras om luftfart behandlas som väg eller sjöfart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juridik är ju ingen exakt vetenskap utan tyckade som vinner mer eller mindre gehör och laga kraft.

 Vägen mera likt en endimensionell linje än sjön med större ytor typ 2 dimensionellt . Och i luften är det ju tredimensionellt bortsett från start och landning . Undrar hur många som vill flyga eller åka båt om man lättar på promillehaltgränserna för båt och flyg? Inte blir det säkrare med fullare förare. Vill vi ha fullare förare ? Inte jag.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 23 juni 2012 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan lagen skärptes så hade i väll lättare promillegräns och jag vill dra mig till minnes att det var ganska många som åkte båt även på den tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra och bra, inte upplevde jag det som sämre iallafall. Eller sitter du på statistik om att antalet olyckor har minskat nu som en direkt följd av den nya lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att det inte syns olycksstatistiken,men helt klart är det mindre fulla personer som skall kasta loss efter en kväll på sjökrogen numera, och det är tryggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu inte syns i olycksstatistiken att det enligt dig är mindre fulla personer på sjön, kan det ju endast tolkas som att det inte var de fulla personerna som orsakade olyckorna, annars skulle väl det påverkat statistiken? Vilken är din källa till att det är mindre fulla personer som ska kasta loss efter en kväll på sjökrogen nu jämfört med tidigare?

Vill tillägga att jag definitivt inte tycker att fylla och köra båt hör ihop. Sen kan man diskutera var gränsen går då man är så påverkad att man inte är lämplig som båtförare.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte olycksstatistik något gemene man tar fram utan det måste de som har tillgång till olyckorna göra. Det kommer säkert efter ett tag. De som respekterar lagen om 0,2 och därmed anpassat sig kör säkrare än innan. Men de som inte bryr sig gör det ingen skillnad för. Ingen tror väl man kör och navigerar bättre med högre promillehalter i blodet? Är det inte OK att man bara krökar när det är väl förtöjt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon källa har jag inte men jag har ögon och vänner som har det också, ligger ganska ofta i gästhamnar där det finns krogar och flera med mig har sett en minskning av de båtar som går ut efter ett besök på krogen. Jag har definitivt inte heller sett en minskning av gäster på krogarna. Sen skall jag villigt erkänna att jag förmodligen har en ganska selektiv syn eftersom jag tycker att lagen är bra, ännu bättre vore den om den gällde för alla.

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 25 juni 2012 | 18:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du att lagen är bra om den inte leder till mindre olyckor? Det var väl det som var meningen med den? Har den inte den effekten är den ju inte värd papperet den är skriven på.



Senast ändrad av Riro | 26 juni 2012 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror definitivt att lagen är proaktiv på det sätt att det minskar de olyckor som inträffar över 0,2 promille eftersom risken är stor att hamnar där eftersom det är svårare att känna vad gränsen går om man kan vara full(1 promille) istället för 0,2 ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de som inte vet om de har druckit ett glas vin (0,2promille) eller över en flaska (1promille) hjälper nog tyvärr inga lagar, de har i nog större problem och bryr sig knappast om vilken promillegräns lagen anger. De enda den nya lagen har effekt på är de som dricker ett glas vin som nu hindras att köra båt. Om det får en effekt av mindre olyckor vet vi inte. Du tror  det, jag tror det inte. Det enda vi kan konstatera är att det inte hittills märkts i olycksstatistiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men måste det bevisas via fakta eller statistik? Är det inte bra om det med automatik minskas med alkohol tillsammans med båtkörning. Jag skiter faktiskt fullständigt i statistiken bara jag slipper fulla eller påverkade personer på sjön som riskerar att köra på mig och min familj. Eller?



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 26 juni 2012 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart spelar statistiken roll!
Ett förbud mot segelbåtar, barnfamiljer och skeppare med röda kalsonger skulle också minska risken för olyckor på sjön, så länge man inte bryr sig om statistik!
Vad du, och någon annan för den delen, tror är fullständigt ointressant, så länge det inte finns fakta att backa upp den nya lagen med så finns det inget som legitimerar den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det mindre farligt att köra full på öppet Hav än på E6:an.. Gå tillbaka till gamla regler! Omständigheter måste få råda. //skål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på öppet hav och internationellt vatten gäller inte vår 0,2  regel. Finns det nån regel alls där?

Så ni som vill kröka på sjön åk ut på internationellt vatten, men se till att ni hamnar under 0,2 gränsen då ni kommer in på svenskt vatten igen där KBVs kan kolla er.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 lagen löste inga problem, för det har hittills inte kunnat fastställas.

Men skapade nya problem iform av att vuxna människor inte kan leva det liv de gjort i många år utan minsta bevisat problem kunnat hittats.

Alltså att träffa goda vänner eller på tu man hand äta och dricka ett par glas vin eller ett par öl på en fin skärgårdsö ute i det fria, tillsammans med några vänner eller på en sjökrog. Senare kunna ta båten hem och i lugn takt utan minsta problem.

Troligen förstört genom så kallade brats som kört båt fort med alkohol i kroppen. Men även de har tydligen inte heller ställt till med något problem då ingen kan påvisa att några olyckor skett mer än att de har väsnats. 

Skall inte förväxlas med sjöfyllon som skiter i lagen både den som finns nu och den vi tidigare hade som redan förbjöd fylleri (över 1,0 promille)

Nu har ju även HD kunnat fastställa att det inte är så farligt att köra båt efter ett par glas. Men på våra vägar där trafiken har betydligt högre hastighet och det inte finns alternativen med att hålla goda avstånd så är det givetvis farligt att köra bil efter ett par glas öl, helt förklarligt.

 

Åkte hem tidigat från västkusten i söndags (efter midsommar) En resa på ca 20 mil på större vägarar och hade hoppats få se ett antal poliskontroller med blåskontroller mm.

Vi såg 0,00 poliser, polisbilar eller nykterhetskontroller. Är det så att även polisen på landbacken fått lämna resurser till att jaga ett ickeproblem på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen nykterist, men tycker det är högst olämpligt att köra båt på fyllan. Även mina 5 meters båtar som går 20-25knop. Man blir både fumlig och ouppmärksam av alkohol. Ju snabbare och tyngre båt desto farligare och desto större följder om något går snett. Klart att är havet oändligt och stilla och tomt på andra båtar minskar riskerna. Men det är det inte hela tiden och man ska iland med nån gång. Kanske sjökrogarna bör skaffa taxirörelse och köra de överförfriskade till sina båtar så blir vi av med det problemet? Det brukade vara fyllevrål över fjärdarna då de stänger. Kan ni inte nöja er med att kröka till då båtarna ligger stilla? Det är väl tillräckligt knepigt bara att ta sig ombord säkert på fyllan? Jga har sett de som missat. Men det finns en tradition med fylla på sjön.Redan de gamle världsomseglarna hade bra med vin och sherry med sig. Men då var havet rätt tomt på den tiden och ingen brydde sig om det strök med lite folk och kanske man måste muta med något för att få med folk. Fritidsfiskare har drunknat då de trasslat in sig i sina nät. I Stockholms skärgård har det körts på bojar och broar och Vaxholmsbåtar på fyllan med ibland dödligt resultat. Är ni bättre på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen ett steg mot tillnyktring hos lagstiftarna och rättssystemet. Kanon! Hoppas denna lag försvinner helt snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har förespråkat att köra båt på fyllan?  Det har ju varit förbjudet så länge jag framfört något flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På fyllan är det även förbjudet att cykla. Men ingen gräns vid 0,2 trotts att cykling sker på kombinerade cykel/gångvägar eller bland bilar, bussar och lastbilar.

På fyllan är det som Riro skriver inte ok att köra båt oavsett storlek eller hastighet.

Att kalla det för att vara på fyllan efter 2 glas öl eller vin så har man nog en mycket konstig uppfattning om alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllan är ju en definitionssak. Var går gränsen? 2 glas vin OK då väljer vissa 1 liters ölsejdlar. Ett par glas vin eller öl är lite svävande och efter ett par tappar man lätt bort räkningen. På skärgårdskrogen slinker det vanligen ner mer . (Egen erfarenhet) 0,2 är en bra klar gräns som är bestämt nu. Hur mycket tycker ni är OK? Det är ju inte fel att tycka annorlunda. Men ska det gå igenom och bli lagligt får ni som vill höja gränsen bilda ett enfrågeparti med krav på att x antal promille är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är ju kul duyes

Själv dricker jag aldrig öl i glas utan direkt hela tunnan.devil

Tappat räkningen, då ska man nog inte ens fundera på att gå utan hjälp.

Om jag med hustrun äter en god måltid på en skärgårdsrestaurang och delar en flaska vin så är det svårt att tappa räkningen

Eller som det var för ett par år sedan, man var över till goda vänner och åkte båt dit för att sedan mot kvällen åka hem. Då väljer man att ta max ett par öl och nöjer sig med det. SKa man sova över eller någon annan som kör så kan man ta ett par till om man känner för det. Svårt? 

Har man som du erfarenhet av att inte kunna säga stopp efter två glas så bör man nog fundera över sitt drickande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju ha en bestämd sort för att sätta gränser. Det går inte att alla bestämmer vad de tycker är lagom själva och det ska gälla. I mitt exempel med skärgårdskrogen så var det inte så att vi var skitfulla, men klart över 0,2 promille. Men då låg segelbåten ordentligt förtöjd i gästhamn som klarade alla vindar så ingen risk att vi behövde upp och flytta båten. Att gå av och på var inga problem. Men att folk ska ge sig ut i mörkret på sjön i fyllan med båt efter skärgårdskrogbesök låter inte säkert anser jag. Att festa lite med vin och öl på krog eller till grillandet är helt OK så länge båten ligger still när promillehalten är över 0,2. Vad vill du ha för gräns om du inte gillar 0,2 promille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...