Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
excel319

HD har bestämt

Rekommendera Poster

Som jag skrev så tyckte jag gränserna var för snällt satta. Lösningen måste ju vara att skärpa kraven så de gälle rmindre båtar med.

Angående det ursäktande skälet att bara ta några glas vin så mätte jag på mitt favoritvinglas.

Det rymde 33cl. . Några betyder ju mellan 3 och 7 . 7 ggr 33cl blir hela 2,31 liter vin. Mao väldigt mycket. Även bara 3  blir en hel liter (0,99) Klart olämpligt det med att dricka före man kör båt.

Eller vad tycks?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norge har 0,8 promille, Finland 1,0 promille och Danmark ingen gräns.......Sverige har 0,2 promille och är i det här fallet ett föregångsland, bara hoppas och tro att dom andra länderna följer efter......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vad tycks

Du verkar ju citera något helt annat än det jag skrivit.

Hur är det med promillehalten? wink

Ang. gränsen för båtar: var det inte det jag höll med om???

Jag har aldrig skrivit någonstans om att några glas vin är OK, det måste komma från samma ställe som lagstiftarna hämtade 0,2 gränsen. Jag har däremot tydligt klargjort att det INTE är OK att vara full och köra båt. Däremot tror jag inte och har jag aldrig sett några belägg för att man skulle vara olämplig som båtförare vid 0,2promille.

Jag dricker ofta en öl eller ett (OBS ett 1) glas vin till maten.  Ibland dricker jag väsentligt mer, men då kör jag inte båt.

PS. Ett vinglas ska inte fyllas till bredden, max 2/3 DS.



Senast ändrad av Riro | 29 juni 2012 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej  jag menade bara ge exempel på det överslätande begreppen några glas vin eller några öl.

Ta det inte personligt. . Några glas har andra skrivit om.

Det spelar egentligen ingen roll hur många man kränger i sig så länge man håller sig under 0.2 gränsen. Och 100 are tål mer än magrare . Därför är 0.2 rättvist för alla för det är mätbart.

Tänk om, man skulle ha gränser där man tycker vad som är lagom? . Lika inför lagen är väl rättvist?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara,  jag tar det inte personligt, men eftersom du citerade mitt inlägg tog jag för givet att det var det jag skrev du syftade på. Jag tycker det ska finnas en promillegräns, men jag tycker nuvarande är fel och en skrivbordsprodukt som inte är baserad på fakta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu dricker en öl eller ett glas vin, vad är då problemet? Tror knappast du passerar 0,2 promille på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt att alla ska få tycka vad dom vill.

Nu ska jag snart åka iväg och skaffa lite promillehalt ikväll. Det blir dock inte mycket och på fast mark och både bilen och båten får stå oanvända tills promillehalten sjunkit till laglig nivå.

Ingen bör ha ont av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen har man ett mer proffesionellt sätt att stifta lagar i de andra länderna så man tar reda på fakta före man inför lagar och aldrig inför lagar mot ett ickeproblem

 

Norge, Finland, Danmark tillåter riktig bottenfärg med koppar.

Sverige har förbud för riktig färg.

bara hoppas och att de andra länderna inte tar efter galenskapen.

(Sverige börjar mildra reglerna och vissa varianter är godkända på ostkusten.)

 

I vissa av våra grannläner finns lag om flytväst. Här i Sverige fokuserar vi på galna lagar och får inte till en lag som verkligen behövs, om att flytvästar ska finnas i våra båtar till alla som färdas i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Harry

Flytvästar kan ju va bra för barn som sprinnger på bryggor.

För mig är flytväst en helt onödig sak. 

Om jag skulle ramla överbord mitt ute på Skagerak när jag är på väg till Norge, så är möjligheten att bli hittad minimalt. Båten seglar vidare på autopiloten och ingen kommer att sakna mig på det närmaste dygnet. Det blir en långdragen pina som med all sannolikhet ändå kommer att sluta med döden. Har man ingen flytväst drunknar man fortare.

Det finns en viktig regel som säger;Håll dig alltid kvar ombord

Då är det inte frågan om flytväst, utan om säkerhetssele och säkerhetslinan och riktiga fästpunkter för det samma.

Nu löser jag detaljen med sele så att det bara finns seglarvästar och uppblåsbara västar med inbyggd sele i ombord på min båt.

Jag förstår inte riktigt logiken av ditt resonemang.

Du proppagerar för införandet av en lag, men är stark motståndare till en annan, redan befintlig, lag som säger att förare till stora och snabba båtar skall va nyktra när de framför sina båtar.

Antagligen har du flytvästar till alla ombord på din båt (precis som jag) men du kan inte tänka dig att avstå från att dricka alkoholhaltiga drycker när du skall ut med din 41 fots motorbåt som gör 37 knop.

 

 



Senast ändrad av toaen | 29 juni 2012 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kallar lagen en lag mot ett ickeproblem, jag kallar detta ett ickesvar! Ena stunden är giftiga bottenfärger okej, ena stunden är det obefintliga antalet 2-taktare ett jätteproblem, sen tycker att flytvästar skall man lagstifta om, inte att dom skall vara på utom ombord! Nä din logik har jag inte fattat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparhaltig bottenfärg är inget riktigt problem. Läs på vad Kemi skriver om resultaten av kopparhaltig bottenfärg. Har jag redovisat förut.

Tvåtaktare släpper ut enorma mängder oförbränt bränsle, problem. De ska till återvinningen.

0,2 lagen har ingen visat på någon olycka endast påståenden, inget problem men nu lägger vi resurser på det i onödan. Kommer inte minska antalet olyckor på sjön.

Flytväst anser jag var självklart att det ska finnas till all ibåten. Idag ingen lag och det anser jag vara ett problem.

Enkelt.

Kan till och med skriva inlägg efter 4-5 glas rödvin, inget problem.yes

Nu dags för lite sova. Ny fin dag imorgon när regnet dragit bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt . Jämfört med dina dieslar är tvåtaktarnas utsläpp rena hälsokosten .

Fick byta fil på motorvägen ikväll pga dieselavgaser. Fy vad det luktade!

Varför svarar du inte på frågan om din båts vikt och fart? Skäms du för att köra 41 fot x antal ton i 37 knop på fyllan från skärgårdskrogen?

Flytväst har inget med 0,2 promille att göra. En helt annan fråga.

Även detta inlägg efter 4-5 glas vin. Fast hemma och ej på sjön. Jag utgår från att du har gjort detsamma som ansvarskännande medborgare. .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort lagen om sjöfylleri helt! Den kostar bara pengar och Fyller ingen funktion. Låt folk som orsakar skada p.g.a fylleri ta straff men dom som tar några glas och sköter sig skall inte straffas.. Hur svårt kan det va..? Så stort problem är det inte! Jämför inte med biltrafiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis hemma i soffan. Vi har en lag och den följer givetvis även jag och även utan lag hade jag inte kört båt med 4-5 glas vin. Inte ens en tillåten. Dock kallar jag det inte för på fyllan, Så skriver bar otrevliga personer som inte bryr som att andra har sina åsikter. HAr aldrig kört båt på fyllan, aldrig före eller efter lagen. Däremot ofta tidigare tagit båten hem från goda vänner eller skärgårdskrogen efter ett par öl eller par glas vin. 

Dieslar, jo jag har en i min bil med partikelfilter mm. En modern motor som är relativt miljövänlig. Så varför skriver du i pluralis?

Lagen är konstigt utformad där en 4 meters planande båt som kan göra 20 knop är innefattad av lagen medans en anann mindre båt med mindre motor där båten inte når upp i mer än 10 knop är laglig. Detta kriminaliserar folk även om de kör i 5 knop med den båt som klarar 20 knop.

Lag om flytväst skulle bidrag til lhögre säkerhet på sjön än nuvarande 0,2 lag. 

Min båts vikt och fart har du inte med att göra. Nej det är inte den jag haft i min profil och varför jag haft den där ska du inte bry dig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full respekt för dina synpunkter. Du har betydligt mer erfarenhet av havet och olika situationer.

Min åsikt om flytväst är att idag finns en stor övertro hos vissa om så kalalde seglarvästar samt uppblåsbara varianter. Dessutom är det på tok förmånga som inte har någon form av flytväst eller har sådanna med i båten till passagerare.

Nyligen var det en far och son som hamnade i vattnet. Det var kallt i vattnet. Pojeken klarade sig men pappan dog. De hamnade i vattnet inte så långt från land. På grund av temperaturen så blev de medvetslösa. Pojken klarade sig eftersom han hade en riktig flytväst. Pappan omkom då seglarvästen inte vände på honom då han blev medvetslös.

Tragisk händelse. Därav min åsikt om riktiga flytvästar då det är kallt i vattnet. 

Tragiskt är även att vi ska behöva lagar för att folka ska använda saker för säkerhet. Några saker som folk borde fattat men där det finns uppenbara brister.

Vinterdäck på bilar, använda säkerhetsbälte, använda varningstriangel, bromsar ska fungera hela året och inte strax före besiktning.

Båtar, flytväst/seglarväst ska finnas, brandsläckare, säkra elsystem, testade gasolinstallationer osv.

0,2 lagen hade varit befogad om det funnits fakta till den. Vi hade faktiskt en fungerande lag redan före och inget pekar på att nya utformningen har bidragit till färre olyckor på sjön.

Nej jag har inte en 41 fots båt och har åtminstone seglarvästar till alla som är ombord på min båt. Och vi är ute när vattentemperaturen ligger på 15 grader och uppåt.



Senast ändrad av crabfish | 30 juni 2012 | 07:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså du har plockat bort skrytbåten du påstod att du hade från din sjöbod.

Saknar ett annat intresant inlägg som jag letat förtvivlaft efter, men det gick väl samma väg.

Trovärdigheten Harry - trovärdigheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte plockat bort några inlägg, inte rätt att göra så. Däremot den fina båten jag gärna skulle vilja ha. Har en annan bra båt. Men då jag har ett nick utan direkt identitet valde jag en helt annan båt för att behålla en annonym nick. De flesta borde räknat ut att det sitter en Mercruiser i den då jag ofta är med på sådanna diskussioner.

Trovärdighet hoppas jag består ändå då jag alltid står för vad jag säger, skriver och gör.

Har funnits här på MG realtivt länge och tidigare under ett annat nick men valt ett mer annonymt då inte alla här på MG är trevliga och kan ställa till med en del skit. Ett gott råd jag fått av andra tidigare medlemmar här som trots påhittade namn kommit i kläm. 

 

Vad var det för inlägg du sökte så kan jag säkert hitta det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, dubbelmoralens obestridliga mästare!

Du pratar om att du vill vara anonym för att andra här på MG inte är trevliga och att du står för allt du skriver.

För inte så länge sedan gjorde du ett fullständigt misslyckat försök att avslöja min riktiga identitet i en tråd. När jag konfronterade dig med detta tog du genast bort texten och skrev att du ändrat i texten på grund av stavfel...!!! Varken direkt trevligt elelr att stå för vad du skriver...

Det är underbart när människor snurrar in sig så rejält att vad de än yttrar så blir det fel! Man kan bara le lite åt eländet...devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flinstone, ändringen var för att det inte är rätt att avslöja din identitet då det kan vara olämpligt på forumet.

Ber om ursäkt om jag råkat bidraga till att avslöja din identitet.

Le du, det bjuder jag på.smiley

 

 

Edit: Rättade detta inlägg då jag såg att du inte fått en ursäkt för tidigare tilltag.


 



Senast ändrad av crabfish | 01 juli 2012 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min poäng Harry, dubbelmoral. Du skriver i den här tråden att du vill vara anonym för att det finns de som inte är trevliga men du försöker själv avslöja andras identiteter. När du sedan konfronteras med det, raderar du texten men står inte för det utan kamouflerar det som ett stavfel.

Trovärdigheten är sänkt i botten.

Om du läser mitt förra inlägg en gång till så kanske du kan registrera att ditt försök att avslöja min riktiga identitet var misslyckat. Det betyder att du inte avslöjade min identitet trots att du gärna ville det, vilket ju borde gå emot dina principer...dubbelmoral var ordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli trots att jag inte ofta skriver något här, men MAIB drog följande slutsats the consumption of alcohol while operating leisure craft is dangerous. The need to deter leisure craft users from consuming alcohol is compelling and, while education is an important tool in this respect, the imposition of limits on the amount of alcohol that is allowed to be consumed when in charge of a leisure craft has a major role to play in changing the attitude of drink/driving boats

se gärna http://www.pbo.co.uk/news/427806/maib-speaks-out-on-drink-boating så även i England finns röster för en mer restraktiv syn på alkohol på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...