Jump to content
Thursday 19 May 2022

Livgardist

Medlemmar
  • Content Count

    65
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Livgardist

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Urgammal tråd, men blev det någon båge på din båt?
  2. Livgardist

    Klädsel

    Jag letar också efter någon som kan klä om min gamla galonsoffa. Alla tips mottages tacksamt!
  3. För två somrar sedan upplevde jag något liknande. Båten var slö och vid gaspådrag dog motorn, larmade och stängde av ett tag. Det tog ett tag att lista ut men efter bland annat frågor på detta forum (tur att jag hade iPaden som plotter) kom vi till slut fram till vad det var. Felet var mycket enkelt, det satt skräp i metallgallret på bränsleslagen nere i tanken.
  4. Nu har jag låtit provtrycka både värmeväxlare, knän och limpor. Alla är hela. Nya packningar klara att monteras. Således återstår väl bara sjövattenpump och cirkulationspump. Funkar det ändå inte måste jag nog lämna in båten till Regal Marin efter säsongen. Hoppas han har tid.
  5. Det smakade glykol i sjövattenutslangarna. Så det borde kunna vara en sprucken värmeväxlare (Monitor). Jag hat inte sett en sprängskiss på den, men kollar man på slangarna så borde det ju vara sötvatten i toppen och sjövatten i botten.
  6. Gammal tråd, men eftersom jag spanat på denna och vi fixade min motor igår så skriver jag kuite nedan för framtida läsare. Min Yamaha 30hp 1999 hade stått på land i tre år och kolvarna satt fast som berget. Marinverkstaden rekommenderade skrotning. Efter att försökt rubba svänghjulet i flera veckor och sprutat litervis med WD40 i cylindrarna utan resultat så lossade vi på topplocket och blottade kolvarna igår kväll. De satt stenhårt. Efter en timmes bultande med träkloss och gummiklubba, kombinerat med juckande på svänghjulet så började de plötsligt att rubbas, millimeter för millimeter. De var ordetligt ärgade. Efter lite slipande med smärgelduk och än mer smörj så gick de tillslut runt fint. Nu återstår nya packningar så får vi se. Trägen vinner!
  7. Jag har inte noterat någon mer skrovgenomföring i botten. Många skulle nog vilja klassa Bayliner som stolliga hemmameckare, så det är ju inte omöjligt Problemet har varit att motorn larmat för överhetting efter 15 minuters gång och kylarvätskan i det slutna systemet försvunnit. Systemet innehåller 19 liter och inget har runnit ut i motorutrymmet. Det kan omöjligt ha kokat bort så slutsatsen har varit att det runnit ut med avgaserna i väldig fart. Efter ett larm har 5 liter behövts återfyllas. Systemet har luftats, packningar bytts, limpa och knä provtryckts. Drevkylningen verkar fungera. Jag har inte kunnat fastställa om sjövattenkylningsdelen fungerar.
  8. Nej förstås, det vore ju för enkelt och billigt.
  9. Jag är rädd för att jag toppat ovanstående dumhet denna sommar. Eftersom min plan var att sälja båten så tänkte jag att det var onödigt att använda toaletten om båten skulle visas för spekulanter, så jag stängde kranen till WC. Under hela sommaren har jag drabbats av att Mercruiser 5,7 motorn överhettar och har lagt timmar av arbete på att felsöka både det slutna kylsystemet och drevsidan. Härom natten vaknade jag tvärt med tanken att kanske den tar in kylvattnet till sjövattensidan från samma ventil under båten som WC. Så är det nog. Suck, århundradets bästa sommar spenderades utan båt helt i onödan...
  10. Min kylvätska går ut i sjön via knän/limpor. Byter packning i dagarna men det känns inte riktigt som om en gålig packning kan göra att 19 liter sugs ut med avgaserna på bara 10 minuters gång. Vid tomgång händer inget, bara när det är fart på impeller/avgaser.
  11. Urgammal tråd, men jag har exakt samma problem! Kylarvätskan försvinner spårlöst. Efter en kvarts körning larmar motorn för att det är slut. Motorn blir inte för varm innan dess dock. Är det någon som har en idé?
  12. Jag är lite nyfiken på Aqualine/Texas 545. Har googlat efter tester och uppfattningar om Aqualine helt utan resultat. Är det någon här som tycker något om dessa båtar?
  13. 50/50 vatten/klorin så blir det som nytt.
  14. Här kommer ett tips guld värt. Varvsställ inte er båt så att den sluttar aningen framåt. Jag gjorde misstaget att låta varvspersonalen vinterparkera min båt i en knappt märkbar sluttning med aktern aningen högre än fören, precis som alla andra båtarna på den sidan i vinterkvarteret. Problemet är bara att avrinningen av vattnet nu inte skedde bakåt genom därför avsedda genomföringar utan istället via kölsvinet och in på heltäckningsmattan på botten av kabingolvet. Länspumparna sitter midskepps och akterut så nivåvakterna noterar inget vatten ombord, batteriet var ändå urtaget så det skulle i alla fall inte hjälpt till. Jag pumpade manuellt ur 100 liter vatten från kabinen. Nu ligger där ett gäng torrbollinsatser för att torka ur samt vagnen är uppallad med lecablock. Har man inte jobb så skaffar man sig...
  15. Förra sommaren på väg från Uppsala mot Strängnäs i vår Bayliner 2655:a, med en Mercruiser 5,7:a från 1994 den med, började motoreffekten att avta. Till slut kunde vi bara marscha i max 8 knop innan det började sega för att sluta med motorstopp. Bara att starta om, men samma problem vid gaspådrag. Vi gjorde en ordentlig genomgång av förgasare och andra tänkbara problem men lyckades inte lösa problematiken. Eftersom vi ändå samåkte med en Albin 25:a så spelade ju bristen på fast oss ingen roll, så vi tuffade vidare mot målet. Väl i hamn skruvade jag bort kopplingen till bensintanken och där i botten av sugröret satt ett litet metallnät som var igensatt av skräp. När skräpet avlägsnades var allt bra igen. Vi får väl hoppas att du lider av något liknande enkelt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy