Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
resqual

blivit med båt - behöver tips och råd

Rekommendera Poster

Hejsan allihoppa!

Har efter mycket om och men köp mig en liten segelbåt att spendera sommaren i.
Båtmodellen i fråga är en Shark 24, några har säkert läst min tråd där jag fråga om tips och råd angående segelbåt. 
Nu är det så att jag tänkt fixa båten lite, fick med en hel uppsättning segel (fock, stor, genua, spinnaker, stormfock.) 

Mitt mål med båten är att göra den så lättmanövrerad som möjligt på litet antal, eller inga, gastar. 
Det första jag tänkt göra är att montera en rulle i fören (Rullfock.se, skräp eller bra för sitt pris?) har dock inte bestämt mig för vilket segel jag tänkt sätta på rulle, funderade ett tag på genuan men i ensamseglingssyfte känns det lättare att ha en fock (vid slag etc.) 
Vad tycker ni? fock eller genua på rulle?

Båten hade redan neddragna fall och jag ska ta mig till lokala båthandeln för att köpa ett enkelt roderlås. Har ni tips på annat smått och gott som kan förgylla segelupplevelsen? Kommer självklart segla den för att upptäcka vad jag saknar, men tänke att lite råd kan vara bra då det finns mycket småsaker som man inte tänker på, men som kan ge så mycket.

Tacksam för tips.

//Victor

Senast ändrad av resqual | 09 juni 2012 | 00:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett sånt system på den motorseglare jag köpte. Visserligen en betydligt större båt, men jag har inget över för det systemet. Men för att rulla in seglet duger det säkert - i värsta fall. Fast det finns ju ett antal nöjda ägare också.

Att reva med det är väl lite si och så.

Jag har köpt ett antal rullar på Hjertmans julrea genom åren - Plastimo. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=289&artname=Rullfocksystem - Plastimo&sok=plastimo

Priskillnaden till motsarande CU-rulle blir ju inte så himmelsskriande stor. Och du får en rulle du kan reva med på ett bättre sätt. Men det är ju för sent att få det rabbaterade priset till denna seglingssäsong.

Tror inte att du skall låsa dig för vilket segel du skall ha på rullen. Du får helt enkelt byta försegel efter rådande förhållande. Det är viktigt att kunna anpassa segelytan.

Jag behöver inte välja.wink Har haft dubbla rullar på några båtar. Fast det är ju inte läget på din båt. Fick fastiskt löst upp all rost i min Cu-rulle och byggt om och degraderat den till Genackerrulle.

post-945-1394237110,7146_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ovan nämnda CU-rullen till min Dominant 78 och som Toaen skriver passar det bäst för segelförvaring, att reva funkar inte så bra. Men det handlar mer om seglet än rullen, alltså att det finns luffkompensatorer (skumgummilister) insydda i förliket närmast förstaget för att kompensera för buken när man rullar in delvis. På min båt har jag en självskotande fock vilket man inte kan segla delvis inrullat. Har även gennaker (code one) på rulle.

post-10016814-1394237110,858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror det är lättare att segla med focken, men som konstaterats ovan vill du nog byta ibland. genuan kan du ju behöva gå fram och rätta till eventuellt, men det går ju också förebygga. själv skulle jag gärna skippa mantåget om jag fick. Men dom jag seglar med har sagt nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten.
Så det blev alltså en Shark24!
Du kommer inte att bli besviken på den. Det är en jättefin båt och förlåtande läromästare.

Jag har ingen erfarenhet av CU-rullen men har förstått att den endast är lämplig för in och utrullning. Inte för att reva (segla med delvis inrullat segel)
Skippa CU-rullen och spara de slantarna till något annat.

Jag menar: Du har en Shark 24 som har en genua på ca 12 kvm och storsegel på 13 kvm.
Om du överraskas av tilltagande vin och har genuan satt så kan du börja med att reva storseglet en aning, förutsatt att du har någon form av revsystem på storseglet. Räcker inte det så tar du ner genuan och seglar på storseglet. Funkar helt ok på en Shark. Du kan galant ta dig i skydd av någon ö eller in i en vik på bara storseglet och där välja att vänta ut vädret eller byta försegel i lugn och ro.

Förseglet på en Shark 24 är litet och lätthanterligt. Rullgenua är oerhört bekvämt, framförallt på större båtar med stora otympliga försegel, men min erfarenhet är att det ska vara bra och utvecklade grejor.

Nä!
Gå på Jula och köp ett juste block och sätt nere på förstaget. Dra en lina från fallhornet, ner till blocket och vidare till sittbrunnen.
När du ska ha ner förseglet släpper du fallet, drar ner det med den sagda linan och drar in seglet på däck med läskotet. Sen kan du, om du retar dig på att seglet ligger i en korv på däcket, i lugn och ro ta en gummistropp och slå om seglet så att det fladdrar mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Janken, spara pengarna. Prova att segla en säsong innan du köper något så dyrt.

Jag har ofta idéer om prylar som jag tror ska förgylla min segling men oftast visar det sig att det går att hitta en metod, en rutin, för hur jag gör i någon viss situation (t.ex. minska segelyta) som löser behovet bättre än prylen som kostar pengar.

Du nämner en av de bästa sakerna som jag har ombord: roderlås. 

En annan grej är livsele (eventuellt intergrerad i flytväst), löplina på däck, att koppla livlina i. Det ger en trygghet att jag vågar gå upp på däck och fixa något som strular. Själv använder jag gula band som löplina, jag gillar att de syns väl. Köpta från Båtaccenten just för att jag inte hittade någon annan som hade färgglada.

En tredje grej är att kolla om avlastare, skotråttor, clamcleats som håller olika linor funkar som de ska och inte glider. Det har de gjort på båda mina båtar när jag köpt dem. Något som resulterat i onödigt bukiga eller fladdrande segel. Något som jag har nolltolerans emot. Lätt att fixa.

En fjärde grej är en mattermos. I med varmt vatten och varmkorv eller någon annan maträtt. Som ensamseglare kan man vara säker på att ingen servar en med en måltid när man behöver den som bäst.

Lycka till!

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med, strunta i rullen så länge. Osäker på priset men om det är samma pengar skulle jag köpa autopilot i stället. Roderlås, ja absolut, och mycket billigare.

När jag köpte nuvarande båt (Scampi) satt det rulle på den och jag tänkte att det var ju praktiskt, enkelt att rulla in några varv om det behövs, och med förstagsprofil är det väl lätt att skifta segel.

Jovisst! Om man rullar in delvis så måste man upp på däck för att flytta skotpunkten annars blir det helt fel och dessutom drar man sönder underliket. Att byta segel när det brallar i visade sig inte vara att tänka på eftersom hela seglet hamnar utrullat på däck. Med pistolhakar sitter ju seglet fast i framkanten medan man hanterar resten, dessutom kunde man med hakar fästa det nya seglet utan att lossa det gamla.

Numera sätter jag upp rullgenuan på våren och tar ner den på hösten, accepterar att kuta upp på däck och flytta skotpunkten, man kan ju till nöds rulla in seglet helt och hållet innan så det blir lugnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...