Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Köpråd familjebåt max 200´

Rekommendera Poster

Hej Forum

Tycker det är en djungel det här med båtar. Är förstagångsköpare och sugen på att skaffa e helt ok familjebåt som man ka åka och bada fiska samt även bo 1-2 nätter i. Vi är 2 vuxna 2 barn. Kök och wc är inte ett krav men ett plus.

Vilka båtar ska jag leta efter.

Själv har jag kommit fram till att det är nordiska båtar som gäller samt att det just nu trots att det är juni verkligen är köparens marknad.

Har tittat på flipper ht, nimbus 21 dc, någon ryds mm.

Man kan ju ganska fina 70-tals båtar (tycker dom kan vara ganska snygga) av märket nnimbus, fjord, draco, coronet för ganska hyggliga pengar men då undrar man ju hur dyra är inte framtida reparartionerna på en sådan? Hur slut är inte motorn efter dryga 30 år?

Inom/utombordare vad ska man ha? Många verkar förorda utombordare men jag har alltid tyckt att det är mkt snyggare med inombordare. Och tystare?

Är ibland lite sugen på typ en utter 6402 wa men då faller ju hela bo-i-båten någon natt då vi är 2 2 barn som ska kunna bo i båten. Annars tycker jag mig ha sett hyggliga uttern för under 200 på blocket och jag räknar kallt med att det går att pruta rejält på alla båtar idag. De säljare som jag pratat med verkar var på det klara med att det krävs lägre priser fall man vill få sin båt såld.

Hjälp navigera rätt i denna djungel, det finns så mkt båtmärken så man blir lätt lite snurrig och har svårt att hålla koll på vilka skrov som är bra, årsmodeller som har sämre kvalité mm.

Mvh/Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pengar på båtinköp är en sak, pengar till soppa är en annan. En deplacementsbåt är iofs långsammare men om du vill ha råd att ta dig en liten bit är det kul med en båt som inte drar 1-2 liter distansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fräsch Flipper 700 med ny eller välservad motor (inte mindre än AQ145) brukar jag förorda i dessa fall. Går snålt pga platt skrov och fixar både dagsturer och några övernattningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många liknande trådar, med ungefär samma fråga.

Svaret beror även på var ni tänker använda båten och hur långt ni kommer att ha till båtplatsen. Bor ni nära bryggan där båten ska ligga, så är mitt tips att börja med en lättskött ganska ny båt som passar för dagsutflykter och testa båtlivet.

Det går att ta med tält, liggunderlag och sovsäckar (det gjorde vi i början).

Hur gamla är barnen? För mindre barn tror jag att en liten WA är bra för dagsutflykter, då är det lätt att kliva ur båten framåt vid en strand eller brygga och det finns ett utrymme att sova eller värma sig i.

Hur långt vill ni åka på utflykterna? Om det är mindre än en mil, så behöver båten inte vara snabb. Men vill ni t ex åka från Lidingö så att ni ser det riktiga havet och horisonten, och hinna hem igen på kvällen, då vill ni nog ha en snabb båt.

Inombordare eller utombordare -- finns massor av trådar om detta.

Köp en vanlig modell av ett välkänt märkte, så går den lätt att sälja igen. Trivs ni med båtlivet så vet ni efter några år mycket bättre vilken båt som passar er bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju resonera olika givetvis. Jag hade valt att titta på de Amerikanska märkena då man får mer/större båt för pengarna. Sedan är det klart att bensinförbrukningen är en aspekt men man behöver ju inte fara runt i 30kn det går puttra i en jänkare också yes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju resonera olika givetvis. Jag hade valt att titta på de Amerikanska märkena då man får mer/större båt för pengarna. Sedan är det klart att bensinförbrukningen är en aspekt men man behöver ju inte fara runt i 30kn det går puttra i en jänkare också

Ja visst, men putterfarten ligger runt 6 knop,  det känns väldigt långsamt efter ett tag, sen är det planingsläge som gäller, det är stor skillnad på förbrukningen från 6 knop till 8-9 knop.

Henrik



Senast ändrad av henriknil | 06 juni 2012 | 07:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är inte så stor skillnad på 6knop upp till 8-9 ,upplevd fart ! På planade båtar är det normalt bara två lägen om gäller , krypfart 5-6-7knop eller marshfart runt 25knop, allt där i mellan eller över slukar bara mer soppa ! Jo, jag har haft flödesmätare på några av mina båtar så jag vet ....Så, motorvalet är enligt mina kunskaper , en v8 , i en 21-22ft båt ganska så optimalt .min CC 21a drog 1,1 L/nm i 25knop. Min Hydra med utombordare F250 drog 1.2 L/nm 25-30 knop . Min SR sundanser drog 2 L/nm i 25knop på semestern med allt och alla i båten :-) båten jag har nu drar 3 L/nm med dubbla v8or .

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 06 juni 2012 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för bra inlägg. Här komemr mer info om hur jag tänkt använda båten. Vi bor i Björlanda med barn som är 2 och 4 år gamla. Kommr främst utforska öarnna runt Göteborg samt gå upp mot Mrstrand och ev Orust/Tjörn. I undatagsfall upp mot Bohus Malmön. Kommer främst att leta naturhamnar om det blir fråga om övernattning.

Jag är tilltalad av att slå till på någong äldre Draco/Fjord HT då man får en båt främst för dagsutflykter men som man kanske kan sova en natt i om man måste. Dessa båtar ligger ju långt under min budget och det känns bra. Dock är dessa båtar gamla och osäkerhetfaktorn blir hög vad gälelr framtida reparationer. Utseendemässigt är ju en inombordare klart snyggare än utombordare.

Tittar även ibalnd på äldre Ryds och Uttern DC men de känns så grymt trånga.

Känner mig mest frågande till min egna förmåga att övgöra vilken iombordsmotorn man ska ha till respektive båt samt om den går bra när man provkör den. Finns det ex. vis några Penta konstruktioner man bör ser upp med?

Mvh/Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 och B23 ..dom för jobba ganska så hårt i lite större båtar typ 20-23ft , underdimensionerade skulle man kunna sammanfatta det ! Då drar dom alldeles för mycke soppa , så en stor motor som v8or är nog att fördra , samt att det finns massor med delar om oturen är framme :-) lycka till ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Coronet 24 family om du gillar äldre stiliga båtar. Har en sån med en volvodiesel, och är supernöjd med design och finish. Synd du bor så lång bort, annars hade du ev fått köpa min:-), håller på med en sommarstuga och ska snart byta till mindre båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog råda till som några andra gjort att skaffa en minder Ht båt... Är själv i samma sits, Är på min andra båt nu i livet men planen är att byta upp sig med åren... första båten var en Cresent 4 18 Ht men den var lite väl liten när barnen kom in i världen... Nu har ja en som är nästan 5 meter som planen är att vi ska ligga i någon natt i under sommaren... Å är man inte båtvan kanske man inte ska börja snurra runt i en båt på 7-8 meter? Så känner ja iaf...

Å med egen erfarenhet så kan ja säga att skaffar du en med en äldre 2 takts utombordare på så var bered att skruva lite med dom surprise Haha

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fin båt!  740L, B20, brygga Väl tilltagen ruff överslav för kidsen!

Kostar bara hälften av din budget också!.

post-10021566-1394237109,3702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå till på en beggad äldre ht-bå med en bytt motor, på drygt fem meter. Fjorden är utmärkt.

Får ni smak på båtliv byt upp er till en 23-27 forts 70-talare. Man får massor med båt för pengar. Snipa eller halvplanare....   långsamma men mysiga. - Eller varför inte köpa en sådan redan från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tjatar om mitt vanliga;

Motor inte alltför gammal. Mindre än 5-10 år. Så man får några år utan bekymmer.

Båtbesiktningsman börjar bli värt pengarna om ni pratar om uppåt 200'. Någon person som DU betalar att UTAN rosa glasögon gå igenom fyndet. Man kan fortfarande köpa en båt med anmärkningar, men då vet man vad man ger sig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd det här som jag själv startade.

Tänkte bara berätta för forumet vad mitt val föll på och hur  det gått sedan dess.

Jag köpte en Windy 23 Fc med en 5 liters Mercruiser V8. Båt och motor från -86. Drev från 2011. Båten är importerad från Schweiz 2007 så den är förhållandesvis fin i motorn och väldigt fin i alla trädetaljer och plast.

Personligen föll mitt val på denna båt pga av flera faktorer varav de viktigaste är/var:

Ljus och rymlig för sin storlek.

V8 - ett krav enligt mig efter att ha provkört liknande båtar med mindre motorer.

Stor nog att använda som bad och utflyktsbåt men samtidigt funkar helt OK för vår familj att semestra några nätter.

Prisvärd

En Dc går att använda även när det regnar - det gör det inte med en styrpulpet!

Stilren och klassiska linjer!

Så hur har det gått?

Jag köpte båten hösten 2012. I skrivande stund har vi väl kört en 350-400 sjömil i år från att vi la i båten i början av juni. Har sovit 5-6 nätter. Grymt härligt! Hela familjen är supernöjd och alla jag känner tycker att jag gjort ett riktigt bra båtköp. Med andra ord, jag är nöjd. Det som har varit lite negativt är väl att jag fått byta tempgivare och termostat samt en packning mellan förgasare och insug samt att ibland blir båten svårstartad när den är varm. (ånglås?) Nu är jag ju ingen monstermekaniker så ovanstående jobb tog mig lite tid att fixa. Totalt 2-3 kvällars jobb.

Bensinförbrukning ca 1,5 liter per sjömil när jag kör 21-23 knop vilket är helt acceptabelt enligt mig.

I förhållande till vad man får ge för denna typ av båt tycker jag att det är ett mkt smart båtval med dc båtar runt 6,5 till 7,5 meter då dom ger mycket båt och hyggligt billiga drifts och ägandekostnader för pengarna.

Har dock en önskelista där det står... större Nimbus men det får vi ta en annan gång.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd! smiley

När jag läste i början av tråden tänkte jag nämligen ge rådet att skippa de nordiska modellerna och istället köpa en amerikansk båt eftersom man får så mycket mer för pengarna. Speciellt borde det ju stilla oron med ett kvarts sekel gamla motorer osv...

Jag vet att den här diskussionen med nytt och gammalt varit uppe hundratals för att inte säga tusentals gånger på maringuiden, men jag tycker nog alltjämnt att marknaden prissätter gamla båtar för dyrt i förhållande till nya. En ny drivlina till såna här båtar är ju inte direkt gratis och värdet uppåt påverkar inte alls så mycket med ny(a) motor/motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre: Jag kan i viss mån hålla med dig. De nordiska båtarna är ibland överprisade jämfört USA båtar. Dock har jag märkt på senare tid att även nordiska båtar antagit lite mer jordnära priser. Jag fick min båt till ett pris som var väl i paritet med en jänkare av samma årsmodell. Anledningen var väl att säljaren ville bli av med båten snabbt och kunde tänka sig en förlustaffär.

 

Sen tycker jag personligen att de flesta nordiska båtarna har mer tilltalande design, bättre materialval och är helt enkelt lite snyggare jämfört med USA båtar. Jag tänker ofta att jag ska ge jänkarbåtarna en chans men jag blir helt ointresserad av dessa när jag ser deras inredning som inte alls faller mig i smaken. Men det är ju som sagt en helt och hållet personlig preferens.

 

I mitt fall fick jag som sagt båten till ett bra pris vilket gör att jag i viss mån har tagit höjd för ett ev motorbyte om den gamla motorn skulle börja strula alldeles för mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...