KillerBoo 58 Postad 18 April , 2012 Har fått tag på ett par 240Ah-batterier som jag tänkte använda på förbrukarsidan. Dock så är de ju alldeles för stora att ha i stuven intill motorn. Blir dessutom lite tungt att ha så mycket batterivikt på en o samma sida. Tänkte därför sätta dem i motorrummet, dels eftersom det där finns rejält med outnyttjad plats men även för att jag slipper snedfördelning av vikten: Batterierna hamnar både långt ner i skrovet, samt midskepps. Då uppkommer nästa problem, luckan till motorrummet är lite för krånglig för att hålla på att öppna och stänga i tid och otid (för att koppla in och ur huvudbrytaren). Luckan sitter ju i sittbrunnen och dras fast med bult och mutter för att hindra vatteninträngning ovanifrån, samt där ligger dessutom en trätrall/durk som är otymplig ovanpå. Min fråga blir alltså: Är det ok att montera huvudbrytaren dryga 150 cm från batteriet? Eller ska jag montera batterierna i stuven i förpiken? Där får jag förvisso ingen snedfördelning av vikten i sidoplanet, men en jvl massa kilo långt föröver, vattensäcken a 75 (el om det är 100) liter sitter ju redan i den främre av dessa stuvar. Fördelen är att jag får kort väg till huvudbrytaren, men lång väg till elcentral och generator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2012 Jag har haft dels ett större förbrukningsbatteri i motorummet och dels en batteribank för förbrukning under durken i däckssalongen. Satte en batterifrånskiljare typ 1, 1 2, 2 halvinfälld i skottet mellan motorummet och däckssalongen. Efter motorbytet skall jag ha alla batterierna i det gamla motorummet och batterifrånskilljaren, läge 1, till den enda förbrukningsbanken. Läge 1 2 tänkte jag använda för att koppla ihop start och förbrukningsbatterierna vid behov. Förregling med plombertråd. Att ha huvudbrytaren 1,5 meter från batterierna tycker jag är ok. Du kan ju sätta en stor säkring direkt vid batterierna, ja det bör man väl ha oavsett. Många av batterifrånskiljarna är väl egentligen inte så mycket att hänga i julgranen om det gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 18 April , 2012 Jag tycker det är olämpligt att ha batterierna i motorrummet. Dels för att de lämnar knallgas ifrån sig när de laddas samt att de tar emot laddning sämre om de är varma. Så fundera på om du kan hitta något bättre utrymme. När det gäller huvudbrytare så skall dessa inte sitta i samma utrymme som batteriet men ändå så nära batteriet som möjligt och vara lättåtkomliga om skulle behöva slås ifrån vid någon brand , kortslutning eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 April , 2012 Just punkten om att det är olämpligt att ha batt i motorrummet pga knallgasen tar jag inte så allvarligt på. Dels har jag en dieselmotor och dels kommer batt isf att ställas i en låda med ventilation. Däremot hade jag inte tänkt på det där med värme/laddning. Jag har iofs ytterligare ett utrymme akter om om motorrummet där jag skulle kunna montera de båda batterierna. Dock får jag ytterligare en halvmeter längre till huvudbrytaren, som jag inte tänkt flytta från sin plats vid det skott som skiljer motorrummet från salongen på BB-sidan. Dels vill jag ha den kvar där eftersom startbatteriet inte kommer att flyttas, och därmed inte heller brytaren för det batteriet. Totalt alltså c:a 2 meter från brytare till batteri. Är det månne väl långt? Kommer att anv 70mm2 kablar mellan brytare o batt samt motorjord och batteri. Tyvärr är det dessa 2 platser som finns att tillgå om jag inte sätter batt i stuven i förpiken. Sätter jag dem i stuven under sittbrunnen alt i motorrummet så tar jag ju dessutom tillvara på utrymme jag annars aldrig använder pga otillgängligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 18 April , 2012 2m från brytare till batteri är ingenting. Go for it!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 April , 2012 Mille Grazie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 April , 2012 Sisådär, nu sitter nya batterierna på plats i utrymmet bakom motorrummet, kablar dragna, brytare installerad. Då kommer nästa fråga, det har ju diskuterats fram och åter om man kan/bör/ska blanda batterier i olika storlek och ålder i en o samma bank. Jag har ju nu ett 75Ah batt över som är både kopplat och boxat. Kan jag låta detta ligga med i banken eller borde jag koppla från det och ha som reservbatteri? Det blir ju 2x240Ah 1x75Ah. 75an är på intet sätt dåligt även om det har 3 år på nacken, med nån enstaka djupurladdning på vägen, så att ställa det på återvinningen känns ju sådär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 284 Postad 25 April , 2012 Du bör ha en generator på minst 185 Ampere. I övrigt har du fått svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Inte på den sista frågan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 25 April , 2012 Du ska nog inte ta så allvarligt på det rådet. Man ska inte ladda med mer än tio procent av kapaciteten men allt det där kan du efter allt MG-läsande. Batterierna tar emot hög laddning bara några minuter. Har du kvar Maxin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Kan du utveckla det svaret lite? känns väldigt långsökt efter allt man läst om batteriers laddning och förmåga att ta emot densamma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 25 April , 2012 Jo sista frågan. Kolla om du får nån ström mellan batterierna i vila. Vid vinterförvaring kan du koppla bort polskorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Nej, sådär jätteallvarligt tog jag inte på det rådet, även om jag inte är teoretiskt bevandrad i allt vad el innebär i formler, uträkningar och annat tråkigt men bra-att-ha-vetande så kan jag iaf sålla bland de svar man får och på så sätt ta till mig det som kan vara aktuellt Att dunka in en fet 185A gen (finns det ens såna för bruk i småmotorer?) är inte riktigt som jag förstått hur det funkar. Sitter en 70A på idag, den bör nog räcka till. Klart jag har kvar Maxin, det dröjer innan jag ens kommer att tänka tanken att byta. Planerna fanns på en Compis 27, men efter provsegling kände jag att det inte var värt det, vare sig pengamässigt eller annars. Ska jag byta blir det till runt 30fot, vilket i dagsläget är ett för stort ekonomiskt hopp så 77an får göra tjänst ett tag till. Underbar båt så varför byta för bytandets skull s.a.s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 April , 2012 Jag skulle hänga på den. Har för mig att Praktiskt Båtägandes praktiska prov av strömmen mellan olika batterier visade att den var försumbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 April , 2012 Kollar i den gamla båtbesiktar-sajten igen, den är väl iofs lite av en önskelista från försäkringsbolag iaf vad gäller äldre båtar.http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Enligt punkt 4.1 bör du ha separat ventilation direkt ut i fria luften, med så stor batteribank. (Är ju inte särskilt dyrt eller jobbigt att fixa en liten skrovgenomföring för ventilationsslangarna, så varför inte?) Motorutrymmets ljudisolering värmeisolerar ju tyvärr också bra, går det att flytta isoleringen så att batterierna s.a.s hamnar på utsidan bara rent värmemässigt sett, så slipper du det batteridödar-problemet. För att hålla låg temp runt batterierna har stor betydelse för livslängden, vad jag lyckats begripa? (Vi här i norden är tydligen batterimässigt lyckligt lottade jämfört med t.ex. ökenheta klimat, även med hänsyn till eländet med iskalla vinterstarter, nåt sånt?) Nå, nu har du ju redan gjort installationen som säkert blir bra, men men. (Skulle f.ö. också önska källhänvisningar till detta med önskvärdheten av en 185A:s bauta-alternator.) Senast ändrad av Thomas-1 | 25 april 2012 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2012 Ja det hade varit intresant att höra vad denne yrkesman innom området båtmotorer har för åsikter i frågan - varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Enligt punkt 4.1 bör du ha separat ventilation direkt ut i fria luften, med så stor batteribank. (Är ju inte särskilt dyrt eller jobbigt att fixa en liten skrovgenomföring för ventilationsslangarna, så varför inte?) Slangen från motorrumsfläkten passerar gm utrymmet så jag funderade på att stoppa i batt.ventilationsslangen i denna o täta med lämpligt mtrl men eftersom det så lämpligt fanns en gammal skrovgenomföring i närheten anslöt jag dit Motorutrymmets ljudisolering värmeisolerar ju tyvärr också bra, går det att flytta isoleringen så att batterierna s.a.s hamnar på utsidan bara rent värmemässigt sett, så slipper du det batteridödar-problemet. Nej, alltså jag monterade batterierna i utrymmet bakom motorrummet. Batterierna hamnade alltså dels under vattenlinjen, dels i ett eget utrymme skilt från motorrummet med ett skott samt ljudisoleringen i motorrummet men är inte isolerat mot skrovet. Det är det kallaste utrymmet i hela båten om man inte vill stoppa batterierna i kylen Det enda som fanns där innan var slangen till den fast monterade brandsläckaren samt att avgasslangen passerar därigenom. Den är dock fr.o.m nästa helg isolerad med liggunderlag.som jag tänkte fästa med buntband. Om det ens behövs, så jvl varmt tror jag inte det blir: Ljuddämparburken sitter ju i motorrummet och den kan jag ju utan vidare lägga handen på en längre stund utan att bränna mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Undrar om inte sanktanna bara råkat halka på tangentbordet? Att han egentligen rekommenderade en generator på 85 eller kanske 105A? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 284 Postad 25 April , 2012 Tanken var endast att påminna om den sedan många år vedertagna rekommendation, som motortillverkare givit, att ha en batteribank på ca 3 ggr generatorns ampere-tal. Man ser då och då båtar där en 35-ampereare ska ladda 300Ah och mer. Det kan inte vara lätt att vara generator i vissa båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2012 tack Då förstår vi eller åtminstone jag vad du menade. Har liksom frågeställaren en seglbåt och motorn är väl inte så väldigt stor. En så stor generator hördes ju nåt våldsamt. Bytte precis motor och fick en 120 A generator. Tidigare hade jag betydligt mindre. Men min batteribank har under många år legat över 300 Ah totalt. Med den ombyggnad som skett pga motorbytet, får jag troligtvis plats med flera batterier. Motor är ju i den typen av båt jag har en ganska begränsad strömleverantör. Solcellspanelerna får gneta på, det lilla dom ger och den stora mängden ger ju batteriladdarna via landströmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 April , 2012 Sanktanna: Är också med på noterna vad gäller tillverkares tumregel-rekommendationer. Och även detta med att det inte kan va lätt att vara en liten alternator med alltför stora batteribanker. Det märkliga i mina ögon är hur tåliga växelströmmare/alternatorer tycks vara. Har inte sett någon tråd som antyder att en alternator brunnit/överbelastats, detta förvånar mig nästan ständigt eftersom jag litegrann jämför med problemfylld likströms-dynaladdning. Men ifall man nu går på forumets historik vad gäller havererade alternatorer, som väl är nära noll, så blir man benägen att strunta i din anförda fabriks-rekommendation och anse att alternatorer faktiskt tål hur stor batteribank som helst? Rent av tycka att alternatorer aldrig behöver vila sig, och att de därför lämpligen kan hållas fullt sysselsatta, dvs producera amperetimmar så att det nästan ryker under det fåtal timmar motorn faktiskt snurrar? Men kruxet därvidlag är nog batterierna, de avgör s.a.s. själva i varje ögonblick sin individuella laddmottaglighet och begränsar nog därför i praktiken ofta tidsmässigt alternatorns maximala amperetimme-produktion under normallånga motorturer. En större bank kan säkrare sluka Ah-rubbet under given laddtid, kan jag tänka?I det perspektivet blir väl inträdande av överladd-regulatorns stipulerade 14,3 V ett sorts misslyckande, för uppnås det alltför snart under motorturen så slutar det ju därmed att ladda maximalt? Så, batteribankens storlek snarare än generatorns begränsar ofta produktiviteten praktiskt sett, nåt sånt?? Helt annat alltså vad gäller likströms-generatorer och kanske särskilt dynastarter med mekanisk laddregulator. Tommy (toaen) har måhända svenskt rekord sen gammalt, med typ 200Ah:s batteribank ansluten till en dyna, för det funkade tydligen mot alla odds i flera år innan lindningarna överhettades? ;-) Senast ändrad av Thomas-1 | 26 april 2012 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 April , 2012 Ska man skaffa en sån häftig generator bara för att man råkat skaffa något/några extra batterier är då frågan. Ett tag på MG propagerade många för större generatorer för att få snabbare laddning. Sällan kom det fram att generatorer med konstantspänningsregulatorer låter batterierna bestämma strömmen vilket också är det bästa i långa loppet för batterierna. Urladdat batteri ger hög laddström, fullt batteri nästan ingen ström alls. De flesta här på MG som följt med i resonemangen har lärt sig att större generator inte ger snabbare laddning med reservation för de första minuterna. Många har skaffat sig mätinstrument för avläsning av batteriernas laddström, spänning och laddningstillstånd och har märkt att praktiken stämmer bra med teorin. Vi har i vår båt med 70A generator tre fritidsbatterier som får 14,7V och tar emot c:a 40 A en liten stund efter att ha varit urladdade 25% av batterikapaciteten dvs 60Ah. Nån större ström blir det inte vid tommare batteribank. Efter c:a tio minuter är strömmen nere i kanske 25A och sen går det nedåt. Ändå kör vi högre spänning än de flesta generatorer som ofta ligger på 14,1V. Då tar batterierna ungefär 60% eller 24A. Detta klarar en 35A växelströmmare av. Det trevliga är att vxl-generatorer klarar att jobba med högre belastning också. Troligen är de strömbegränsade, en mycket enkel koppling som alla generatortillverkare som vill ha så lite reklamationer gärna tar till sig. Varför riskera generatorhaveri när man enkelt kan lägga in en temperaturkännare och dra av i tid. Eller som sagt strömbegränsare. Har man sålt en 70A generator finns inga krav från kunderna att den ska ge 90A under kortare tid för att sedan riskera att dö av överansträngning. Det gagnar ingen av parterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 April , 2012 Tack för förklaringen. Tillverkarna av motorer vill gardera sig förstår jag. Det är naturligt och kan vara en fingervisning för batterival. Dock tycker jag inte att tillverkaren ska välja storleken på batteribank åt oss. Vi tenderar ju att få mer strömförbrukare i båtarna trots LED-lampor och många försöker hitta ett oanvänt utrymme för nåt batteri till. Mer läsning, datoriserande och TV-spelande. Allt går ju med elektricitet härs och tvär igenom båten. (välj tonart själv) Kollade in på din verkstad. Vad härligt det ser ut med vad jag kallar en riktig sjöbod med infart för båtarna direkt in i garaget. Såna finns många efter Hälsingekusten och var en dröm när jag var liten. Men nån sån blev det aldrig när det blev jobb i storstan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser