Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
Stan

Om man vägrar alkotesta när KBV kommer

Rekommendera Poster

Jag vill inte kapa några andra trådar angående 0,2 promille lagen.

Men vad händer i praktiken om man vägrar blåsa när KBV kommer?

Man kan tänka sig ett senario med KBV som kommer mitt på Möjafjärden i Stockholms skärgård där jag är ute och seglar och blir stoppad för blåskontroll i min 10,1 meter långa segelbåt. Rent hypotetiskt har jag druckit ett glas öl och har kanske 0,21 promille.

Blir man stoppad på bilvägen eller i stan av polisen har jag hört att de tar en till närmaste polisstation för ett blodprov under tvång. Bilen parkeras väl på närmaste p-ficka och man får hämta den sen om allt går bra, eller skicka nån annan.

Från nåt ställe i yttre skärgården till närmaste polisstation borde det ta åtminstone 5-6 timmar med min båt. eller blir man omhädertagen och inskjutsad med Kustbevakningens båt för att sen bli hämtad av polisbil vid närmsta hamn så kanske det går på 1-2 timmar. Och vad gör de av båten under tiden? Har någon hört vad som händer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Underlig fråga; varför ställer man den egentligen?

Nästan mer intressant än själva frågan, tycker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningen har samma befogenheter som polis att utföra sållningsprov för onykterhet. (ja, jag skriver onykterhet eftersom KBV nuförtiden utför kontroller på biltrafik inom hamnområden)

Om du blåser positivt tas du in för vidare prov. Din båt får du hjälp med att förtöja på närmsta lämpliga anvisad plats. Sen får du åka kustbevakningsbåt.

Jag TROR inte att man behöver lämna blodprov alls nuförtiden. Blåsning i Evidenzer räcker som bevis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är intressant, för när tiden går så minskar promillehalten. Jag har för mig att en vuxen man förbränner alkohol motsvarande 2 vinglas (0,3 promille ?) till 0 på 3 timmar. I detta fall skulle det betyda från olagligt till lagligt på en timme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man räknar med ca 2cl 40% sprit per timme för en normalbegåvad seglare med oförstörd lever. Det innebär att en starköl på 5% går ur efter ca 3 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parkera båten på anvisad plats. Måste ju vara säkert för vindar och annat. Och sedan skjutsa till blodprovtagningsplats... Låter som det tar ett bra tag.

Vad händer om alla sätter detta i system?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte KBV har rätt att transportera bort människor, men det har polisen. Så rent krasst så kommer KBV anropa polisen. polisen kommer att be dig blåsa, och vägrar du då kommer de att transportera dig till närmaste plats där de kan ta blodprov.

Om det sätts i system kommer troligtvis polisens apparatur gå sönder väldigt ofta och ni kommer att tvingas lämna er båt, transporteras in till  fastlandet, och få lösa transport från fastlandet tillbaka till er båt på egen hand.

Dessutom kommer polisens resurser knytas till sånt som de inte behövs för, så istället för att hjälpa till med sjöräddning när er kompis råkar i sjönöd, kommer de att få agera taxibåt.

Om ni jävlas med dem kommer de jävlas tillbaka, var så säkra...

(med det inte sagt att jag instämmer i vad de gör, det är en annan diskussion)

Senast ändrad av Arne_Anka | 01 mars 2012 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en underlig fråga, men jag hörde en repris av ett några år gammalt radioinslag häromdan. Den dåvarande justidsieministern Bodström vägrade att ställa upp på ett drogtest i direksändning från Sveriges Radio, men hänvisning till att han ansåg att det var integritetskränkande. En sund inställning kan man tycka. Det visar väl att även bland vissa makthavare finns inställningen att vissa saker har inte andra med att göra.

Är det då integritetskränkande att som passagerare i en segelbåt som styrs av den 18 åriga dottern kunna bli uppmanad att alkotestesta för att man har högre nutisk kompetens än henne. Tydligen kan det bli så enligt den där sjörättsprofessorn Tiberg eller vad han heter. Det har hänt att hon skjutsat hem oss med bil från någon middag, men med båt går tydligen inte detta. Men vad händer om man vägrar blåsa tänkte jag. Och har någon här på forumet varit med om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser framför mig Kanholmsfjärden fylld av drivande båtar vars besättning är på blodprovstagning.... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Jag har en bekant som klarade sig pga den anledningen. Efter stoppet på sjön så tog det 5 timmar innan blodprov togs på sjukhus och då var det under 0,2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polisen kan räkna baklänges också ..har du ett värde just nu, så har man ett annat högre värde i blodet för ex tre timmar sedan ! ( vid gripandet ) sen vet jag inte om det tillämpas , men praktiskt möjligt borde det vara ....? Men , är det noll så är det nog omöjligt att säga att du hade 0,4 för x timmar sedan . Det blr krångligt detta, får inte ihop det själv min lilla teori :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag m.fl kommer vägra blåsa. Civil olydnad. Jag åberopar då att lagen saknar legitimitet och skulle aldrig införts enligt remissutlåtandena som man kastade i tunnan. Polis, Kammar och hovrätt m.fl sågade lagen. Stora brister etc och det har den som bekant.

Att vägra blåsa har man rätt till Man förs då till land-polis där de kan tvinga en till blodprov, men där tänkte jag istället blåsa i evidencern. Detta kommer kosta samhället än mer, men vill samhället kasta pengar i sjön, så OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn, du är väl medveten om att samhället är alla vi andra? Vi som betalar skatt för att funktionerna i samhället ska fungera. Att då vägra åtlyda är mycket dålig moral, och jag hoppas att om du har körkort att detta dras in med omedelbar verkan eftersom du helt saknar grå hjärnceller att framföra ett fordon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Ljunbergaren, du är i alla fall mästare i att sänka lägstanivån, gång på gång på gång, helt otroligt lågt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste var mycket enklare att hålla sig nykter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast hade varit utan nya 0,2 lagen.

Det fungerade bra förut, varför införa något då.

Ungefär lika dumt som lämna in båten för reparation om den är hel.

Vad vann vi med denna väl debaterade lag?

Säkerhet på sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vara nykter på sjön likställs ju av Ljungbergaren med att ha tvångströja på signo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att civil olydnad kan fylla en funktion. Det finns gott om exempel på civil olydnad som lett till framsteg i vår värld. Den svarta kvinnan i USA som vägrade sätta sig längst bak i bussen är ett bra exempel.

Problemet på sjön är att resurserna är begränsade. Sjöpolisen ska även hjälpa till med livräddning, sjöräddning, sjuktransporter etc om ambulanshelikoptern inte kan landa.

Ljungbergarns orsak till civil olydnad är inte att svarta förhindras att diskrimineras. Heller inte att kvinnor ska få lika lön. Ljungbergarn anser att han ska få dricka några öl till (observera få, principen, sen om han gör det eller ej är irrelevant)

Kort sagt; Ljungbergarn skiter högaktningsfullt i att polisen/KBV efter att de stoppat honom kanske behöver hjälpa en nödställd. Det bekommer inte honom. Och som någon skrev, man kan i värsta fall på vänta många timmar på polisen. Så varför inte binda upp en KBV-enhet på att invänta polis i fem timmar. Eller en polisbåt att skjutsa in honom till ett sjukhus.

Hans rätt att dricka är viktigare.

Jag höll nu på att skriva något som hade sänkt nivån. Men jag låter bli.

Senast ändrad av Arne_Anka | 01 mars 2012 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som jag skrev i mitt första inlägg. Naturligtvis har Kustbevakningen rätt att gripa dig och föra bort dig från platsen. Det hade de även tidigare, före den så kallade 0,2 lagen.

Angående ditt exempel där din 18 åriga dotter står till rors så går det alldeles utmärkt eftersom din båt inte är behörighetspliktig. Vilka eventuella behörigheter passagerarna innehar har inte KBV/Polis med att göra.

Allt annat är en myt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dottern är 18 år borde det vara grönt, om inte enligt lagen så i alla fall enligt logiken.

Men om dottern är 12 år, 10 år eller 8 år ???

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 01 mars 2012 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltför många trådar här på MG som på sistone utvecklas till mobbningstrådar. Vare sig man håller med eller inte så borde vi visa varandra lite mer respekt.

Bara för man är för lördagsöppet på system behöver man inte kallas alkoholist. Bara för att man tycker att invandrarpolitiken inte funkar behöver man inte kallas rasist. Etc. 

Men till saken: Det är KBV/polisen som måste ta ansvar att prioritera om de skall rädda livet eller transportera en gripen till fastlandet, detta ansvar kan inte läggas på den grippne. Jag tolkar Era inlägg att ni har noll förtroende för KBV's/polisens omdöme och det har ni troligen helt rätt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där saknas prejudikat vad jag vet.

Grannen behövde i alla fall inte blåsa när han åkte med som passagerare i sin egen Segmo 30. Körde gjorde en för tillfället inhyrd tolvårig grannpojk.

Jag antar att det kunnat bedömmas annorlunda om det varit hans egen son som kört?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fan, jag börjar bli stolt över mig som själv som inte har detta begär av sprit; varken på båt eller hemma. Av alla virriga inlägg här verkar behovet vara lite större hos andra och det är beklämmande. Fan vad skönt att man kan ta till sig livet utan alkohol. Att man faktiskt kan tillbringa några dagar ombord utan att darrande leta efter en spritflaska, gömd under motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt tänkt Ljungbergaren. När knasiga regler och lagar kommer till på grund av inkompetenta politker och tjänstemän så är det faktiskt tillåtet för befolkningen att utnyttja sina rättigheter (både juridiskt och moraliskt riktigt) på ett adekvat sätt. Även politiker och tjänstemän har budgetar att följa med vissa krav på att visa ett resultat som befolkningen kan acceptera, vilket då gör att om man lägger för mycket krut på att beivra småförseelser istället för att lägga pengarna på att de grövre brotten så kommer i förlängningen befolkningen välja politiker som byter kurs dvs stiftar lagar som befolkningen acccepterar och därmed slutar med civil olydnad. Klart som korvspad.

Ett ypperligt exempel på detta (tar upp det eftersom andra drar paraleller till biltrafiken) är att jag själv har bytt taktik vid fortkörningar, erkänner aldrig, kräver dokumentation vad det gäller kalbrering av mätinstrument, platsprotokoll osv, kräver mer tid för inlagor till åklagaren, nekar i tinget, överklagar tingsrättens dom, kräver prövningstillstånd i hovrätten, skickar anmälan till europadomstolen etc. Jesus vilket jobb rättsväsendet får lägga ned för att i slutändan plocka in 2 800:-

Varför gör jag då detta? Jo av den enkla anledningen att jag kör ca 6 000 mil om året och har sett så mycket knasigheter som folk gör i trafiken, men enda gången man ser polisen ute så är det vackert väder och solsken, jag har aldrig sett exempelvis en hastighetskontroll i regn och snöslask.

Om alla fortkörare skulle bete sig på detta sätt skulle hela systemet haverera och politiker och tjänstemän kanske skulle ta sig en funderare på om man verkligen har designat reglerna på ett korrekt sätt. Stimuli och respons funkar även på poliser och politiker.

Kan tillägga att jag varken framför båt eller annat motorfordon i icke nyktert tillstånd.  

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske beror på vad man själv gör vid detta tillfälle, håller man själv i rodret är det svårt att prata sig ifrån. Slaggar man i kabyssen kan man knappt anklagas för att köra.

Men klart, när man sitter nära ???

I en motorbåt är det kanske enklare, då håller ju föraren både i ratten och gasreglaget. Men om man har två olka styrplatser ??

Stora pengar för juristerna att tjäna !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jan_af_lisoe, nu kommer jag inte på vad han hete men han som tidigare i detta inlägg kom med sådan otroligt dumma ideer som hade gjorde så tycker jag ALLA komentarer är helt befogade.

Det är ju för fasen som att säga att jag har rätt och gå och våldta någon för jag får inte sex, Sen när dom griper mig så ska jag skita i och ta blodprov för saken skull. Sen att jag åker in i fängelset sen när polisen fått tvinga mig till det är en helt annan sak eller hur bara det kostar pengar för er skattebetalare.

Ja förlåt jag kan ibland dra likelser som är dortom denna värld men det känns som nivån i dessa samtal är så låga så långa att det är lik min likelse.

Jag försåtr bara inte hur folk tänker, eller inte folk som vi märker vissa individer. Jag är väldigt öppen och förstårlig för folk. men när man kommer med dessa saker så är det delt blankt på hur idiotiskt det är.

Det är som att säga att Sverigedemokraterna är bra för alla svarta är dumma, fråga: varför är dom duma: jo dom är bara duma för jag tycker det...

Eller att Moderaterna skulle vara ett arbetarparti. (den var bäst jag vet.)

Det är den nivån som vissa är och då påpekar jag inte komentarerna ifrån vissa utan vissas ideer.

Att det ska vara så jävla viktigt för vissa att supa sig fulla? gör man det när man kör också, statestiken säger ju att det är skrämmande där med... 

Jag hoppas bara inte att jag påträffar dessa indevider då jag är på sjön eller i bilen.

Senast ändrad av patrikholmqvist | 01 mars 2012 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micke varför åka för fort för det första så skulle du slippa detta?

Måste ju ta mycket energi för det detta?
Lägg det på att njuta av sjön och fiska eller något roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt om det är lite stavfel eller konstiga bokstäver här o där men har en jävla bandage på tummen :-))

Pilla aldrig på ett trasigt extraljus. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men måste säga att själva frågan i sig var lite intressant om man tar bort allt under det.

vad händer?
Hur går procesen till? 
mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och egentligen är det inte så svårt att bli stolt över sig själv, jag tar för övrigt gärna en stänkare eller två, men måste man ha det när man skall köra båt, vissa anser att man lever i tvångströja för att man inte får supa på sjön, och så kommer Ljungbergaren och Crabfish in och säger att det inte är supa på sjön det handlar om, men det är superenkelt, alla blir berusade över 0,2 promille och tappar, visserligen individuellt olika, men koncentration och bedömningsförmåga och då har man inte på sjön att göra...ta en sup eller två efter förtöjning om du inte skall åka mera båt för dagen, hur jävla svårt kan det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...