Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
schulzan

Stormen Dagmar...

Rekommendera Poster

Hej alla,

Så har det blåst..., igen.....

Var nere vid båten och kunde konstatera att min nyinköpta presenning för säsongen var riven mitt itu :-(

Köpte en ny, som nu är på plats, får vi se om den håller säsongen ut....

Det såg ut som ett slagfält nere på klubben, med många trasiga pressar, knäckta täck-ställningar och t.o.m. en segelbåt som hade vält omkull.

Näe, nu får det banne mig vara färdigblåst för ett tag framöver.

//Calle



Senast ändrad av schulzan | 26 december 2011 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Min nyinköpta press hade spruckit mitt över nocken och ett flertal båtar hade vält så jag var glad att min stod kvar.

Har dock ingen affär med pressar öppen idag så det får bli en semesterdag i veckan. sad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera en sån där riktigt tung och stark pressening. Ruskigt dyr 3-4000kr men den håller och ger nästan inga skador på båten heller...och håller i 20 år.

Nästan bara fördelar, nackdelen är priset och att man måste vara 2 för att orka hantera den.

Såg denna bild på YR det verkar ha varit blåsigt värre

post-10019272-1394236898,2617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är de bra. Hade en sån tidigare men nu behövde jag en lite bredare än den jag hade och med den nya bredden skulle den bli så tung så jag skulle inte orka den tillsammans med frugan.

Blir väl bara att bita i det sura äpplet och köpa en likadan som den som gick sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Calle ryktet hade nått mig också.

Vad blev det för press nu då?

 

Det var svårt att sova inatt då båten står 1,5 m från sovrummsfönstret men vår 400 grams press klarade sig galant. Har haft 600 grams på båten något år men dom är så tunga att få på så för oss känns 400 grams pressar som en medelväg. Pressar på ca 250 gram har gått sönder för lätt.

 

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev tyvärr en likadan, en 250 grams, 8*12 meter.

Sen är det som sagt tyngden. Min press väger 24 kg, minst (torr), och det är ungefär vad jag fixar på egen hand.

Skulle jag sats på en 400 grms blir det nästan 40 kg, och det är lite för tungt för mig.

Dock blir det säkert billigare i längden med en 400 grams. Jag är redan uppe i nästan 4000kr bara i år, och säsongen är inte slut än....

Till nästa år ska jag nog försöka hitta bättre press.

Men jag är iallafall glad att båten har klarat sig helt utan skador från stormen, och då ter sig 2000 kr för en press som småpotatis, långt under självrisken på försäkringen....



Senast ändrad av schulzan | 26 december 2011 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en stark press som har hållt för Dagmar.

Däremot vek sig vaggan..så båten ligger på sidan..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet till en stor press är att ha 2 pressar med lite överlapp just för att det blir enklare att hantera.

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bättre att köpa tyngre, men köpa två mindre istället? En bakre och en främre där man börjar med den som får ta minst stryk så den andra överlappar. Dra linorna över diagonalt så sitter de kvar. Sedan får man ju surra ställningen tillräckligt, även den surrar man diagonalt ner till knapar eller fotlist så den inte kan fara längsled. Till sist så lägger man ett par rep utanpå pressen så den lyfter mindre, viktigt då att de inte kan röra sig för då sliter de hål på pressen.

 

Edit: Gonil hann före med samma svar. ;-)



Senast ändrad av pseudonym | 26 december 2011 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,

Jag har funderat på att köra på två pressar, får se hur jag gör till nästa säsong, tack för alla tips!

Sen kikade jag på eniros kartor och om jag inte är helt rudis på väderstrecken så ligger din båt Göran  i lä från västlig vind, tack vare ditt hus?

För min del hade jag vinden rakt upp i aktern, inget skydd alls..

Off topic,

Håller precis på att fernissa listerna till utsidan på båten, har startat lackverkstad i garaget :-)

Riktigt kul!



Senast ändrad av schulzan | 26 december 2011 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en tung pressening hårt surrad under kölen ligger kvar även om det skulle pipa i lite grann.

Att hantera en pressenningen är mer teknik en rå styrka.

post-571-1394236898,502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

Sprack din på samma sätt som min, rakt över mitten?

Tänkte det kunde vara fabrikationsfel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha nu blåser det igen...

Jag var nere vid båten tidigare idag. Den hade klarat sig bra. Lite stroppar som gett sig men annars helt ok. Det var värre för en del, det var ett gäng täckställningar som hade rasat. Får nog åka ner och kolla i morgon igen då det blåser ganska rejält ikväll igen.

 

Börjar bli trött på denna blåst nu.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite bilder, bifogar här bild på min täckning, inget mästerverk direkt men det funkar. Förankrat i vagnen och några lastbilshjul på backen under samt några hängande 5L dunkar med grus i så hålls den sträckt.

Utsticket längs relingen är ca 15cm för luftning. Som sagt den större presseningen är ruskigt tung ca 9 x 5,5 m . Men det är mestadels en teknikfråga att hantera och att inte ramla ner, när man brottas med denna. Presenningen är för stor och tung för att dra upp. Jag valde därför att knyta ett rep runt den i hopvikt skick och sedan hala upp den glidandes mot en stege och sedan veckla ut den uppe på båten , Det är därför flackare vinkel på denna båtställnng än många andra men snön glider av ändå då det blir några decimeter.

post-10019272-1394236898,5438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vårt varv har en båt vickat, en höll på att vicka (en Bavaria 39, många kg) men den hann man räta upp. Vår granne- ett stort båthus, gediget byggt med grova plank o ordentligt stöttat hade flyttat sig ca 1 meter så nu har vi bättre med platslaugh.

Själva råkade vi ut för att en av våra lättviktspresenningar blåst ner men var hel förutom vissa öglor. Vi har en tung press som ovan på båtens främre del och den låg kvar men hade vridit sig.

Minst påfrestning verkar det vara på de båtar som ligger kvar i sjön. Där sitter presenningarna fint kvar. förmodligen för att båtarna har kunnat röra sig.


Vid vår hamn hade stora tunga skivor för fönstrena på startkuren flygit iväg. En hittade vi uppe i ett träd som står vid strandkanten. Lite trickigt att klättra ut och få in det igen - fattar inte hur den kom dit. Nu sitter de på plats igen med ett rep som säkring runt hela kuren



Senast ändrad av ciaraud | 27 december 2011 | 07:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid förra blåsvädret delade min ställning på sig (en noakoppling som förbinder ryggåsen Al-rör). Säkrade ställningen mot marken/båten relingslist med 40 meter tamp inför senaste blåsvädret. Försökte säkra både vertikalt och horisontellt (i kryss från ryggås snett ner mot båt). Nu verkar det hålla bättre. Värre var det för de båtägare som fick ett träd över sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i minnet att om vinden ökar med det dubbla m/s så ökar vindens energi med 4ggr.

Hur som helst så hade vi vindbyar på 29m/s i natt. Var och kollade i båthamnen. Det var några båtar som cabatt av fullständigt och fått fullt med snö inne i båten (motorbåt utan kapell) och andra som hade presenningar som slitits sönder och andra med avslitna rep och fladdrande pressar som slår mot båten, och några master på bockar som vikat och åkt i backen.

Vad lär man av detta

1. Ha rejäla grejer....Täck båten så det håller för storm.!

2. Se till båten

3. Informera din båtgranne om att det skett skador eller ser farligt ut

4. Båtklubben borde ha en karta med namn och telefonnummer tillgänglig för alla i klubben så vi lättare kan hjälpas åt att ringa till resp ägare och varsko.



Senast ändrad av Hasse_O | 27 december 2011 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en inplastad lapp med namn och tel. nr på båten, så kan andra ringa om dom ser att det hänt något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Fliskärvarvet i Gävle, var det ett gäng båtar som inte var uppallade så att de klarade stormen Dagmar :(

 

post-10020535-1394236899,7019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klarade mig med Biltemas tunna/billiga presenning i år igen till 9x3 m båt. När jag är klar med täckningen lindar jag ett tjockare långt rep runt alltihop, t.ex. ankarlinan, a la polkagris. Inte speciellt hårt, bara så repet ligger ordentligt. Då lyfter inte presenningen och fladdret blir minimalt. Repet stör dessutom luftströmmen.
De tunnare linor som håller pressen knyter jag långt ner i ett annat tjockare rep som är förankrat runt båten i vaggan. Då får jag lite fjädrande fästpunkter var jag vill. De linor som är mest utsatta skarvar jag i delar av fjädrande bagagestroppar. Mycket enklare än att hålla på med vattendunkar etc. tycker jag.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zwen,

Det var ett bra tips!, det ska jag pröva tror jag, att lägga en lina runt hela båten

Tack!

//Calle



Senast ändrad av schulzan | 28 december 2011 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en vindö 30 träbåt.När stormen är på väg så täcker jag av båten.(om det inte regnar)

På så sätt sparar jag presenningar,och båten får inte illa av detta.Jag binder alldrig presenningen på båten.Inte en knut. I värsta fall så flyger pressen i väg.Jag tycker att det är fel att förankra pressen på båten,för att då risken ökar att båten välter.Men det är lätt för mig att säja så för att jag har båten hemma.Det är hopplös att rätta till pressen när det stormar.Sista stormen klippte jag av alla linor,och hämtade pressen hos grannen.

mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse O skrev: Har i minnet att om vinden ökar med det dubbla m/s så ökar vindens energi med 4ggr.

Det är väl iofs kraften som ökar kvadratiskt, t.ex. vindpressen som försöker välta upplagda båtar.
Energi och effekt ökar däremot med kuben, en fördubblad vindstyrka ger alltså hela 8 ggr mer energi och effekt. http://home.no/vindkraft/Energiinnehalletivinden.htm

Vete katten hur man kan tolka denna distinktion vad det gäller upplagda båtar. :-)
Kanske att lösa/trasiga presenningar kan fladdra 8 gånger mer frenetiskt livslängds-kortande om vindhastigheten dubblas?
Vindgeneratorer ligger nog illa till vid storm, vill till att de är avstängda och helst fastbunda - för en mekanisk otillräcklig broms kan nog snabbt överhettas?

Själv behöver jag f.ö. bara använda en enda rejäl tyngd under fören för den tjocka presenningen, låter den vila på marken med sträckta linor. (Hela täckningen står nämligen uppe på båten och då verkar det onödigt att tynga extra med dinglande vikter kan jag tycka.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vindenergin tänkte jag så här:

Om du kollar båten en dag då det är styv kuling, så där typ 15-17m/s och försöker justera den fladdrande presenningen och upptäcker att det är ganska svårt i den starka vinden. Då kan du förställa dig hur bra det går en dag om det blåser det dubbla för då är krafterna  4 nej 8 ggr så stora.

Om då, något av snörena släpper kan vinden ta tag i pressen och då händer det grejer...!

........och då lär presenningen smattra rejält mot båten!  ..och gissa vilka skador du kan hinna få på båten bra på några timmar en sådan gång.

Angående båtens stöttning!..Knyt inte pressen i båtens stöttning så vida inte denna sitter hårdare fast än pressenings-repens sammanlaggda brottstyrka. Skulle vinden få ordentligt grepp i pressen är det klart o-bra om den kan rycka undan stöttningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Tog ett foto av ett urval av de öljetter, hörn mm som revs loss från min 250g presenning. Funderade på att lite konstnärligt kalla den Tribute to Dagmar eller något liknande:

 

post-10011369-1394236900,1358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...