Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
wagberg

Har jag vatten i drevoljan?

Rekommendera Poster

Fjädrarna i packboxar/stefatätningar eller vad ni vill kalla dom är normalt inte rostfria man måste beställa med rostfria.

I våras skulle jag ha nya till min impellerpump, då fick jag något säljaren kallade manchett utan fjäder dom har funkat denna sommaren i alla fall.

Största risken med vatten i drevoljan/växelhuset är frostsprängning vid minusgrader, har sett flera växelhus där skruvarna till lageröverfallet tryckts rakt ut.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Volvo Pentas tätningar inte har rostfria fjädrar? 

Eller så hade mitt drev renoverats tidigare med icke Pentadelar. så blev det inte nu heller. Jag köpte av en specialfirma för tätningar och han frågade om jag skulle ha dom till båt och fick rostfria. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att Volvo Pentas tätningar inte har rostfria fjädrar? 

Eller så hade mitt drev renoverats tidigare med icke Pentadelar. så blev det inte nu heller. Jag köpte av en specialfirma för tätningar och han frågade om jag skulle ha dom till båt och fick rostfria. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte svara för VP men dom kanske resonerar så att fjädern är i olja så den ska normalt inte rosta.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är vatten i oljan. Oljan blir normalt sett inte grumlig annars. Jag tolkar bilden på flaskan som att den oljan längst upp har separerat från vattnet och därför är klar som hela flaskan borde vara omd en vore vattenfri... Låt den stå i värmen, så kommer om jag har rätt den klara delen bli större och större. Längst ned kommer du hitta vatten, men inte mycket. Kanske inte mer än någon cm. Den mängden är enligt min erfarenhet inte farlig, men risken att det blir värre under säsongen är tyvärr närvarande...

Jag har haft vp 100drev i 10år och den oljan såg ut som ny ur förpackning varje år, så började byta vartannat år(samma färg även då). På det större antal utombordare jag har kommit i kontakt med har många om inte de flesta haft mindre vatenintrång. Oljan blir då svagt grumlig. Ökar man inblandningen av vatten blir oljan först mer grumlig för att sedan övergå till vit färg. Blir det än värre ser man rent vatten och oljan blir då ofta bränd/svart.

Att provtrycka drevet är billigt om man jämför med renovering. Om det visar sig vara ok, vet du det och kan slappna av. Byta bälg gör du när drevet ändå är borta och slipper sedan meka drev på ett par år:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är vad jag misstänker. Inne i huset råder oljemiljö utan intrång och har det väl blivit det så får det gå fort. Fjädrarna på vårt S-drev hade ingen spänst alls och plasten har inte nån spänst att omsluta axeln av sig själv.

Den som hade en packbox skulle bara dra lite på muttern så flätan pressar hårdare mot axeln. Det kan man inte göra på en tätningsring. Då blir det byte te vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på vattnet på botten av flaskan vore ett foto där vara av betydelse. Kanske har det blivit lika mycket vatten där som olja på ytan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ena fjädern är väl vänd ut mot vattnet och kan därmed rosta om den inte är rostfri.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer. Jag tänkte fel, fjädern ska förstås vara mot trycksidan så den borde vara rostfri. Då var det nog bytt en gång tidigare till fel modell, vanligt rost-stål eller så har den rostat fast den var rostfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har oljan oljan varit upphälld i flaskan i ett halvår. Mycket riktigt har den separerat från vattnet. Som man ser på bilden är det ca 10 mm grått längst ner, resten är svart. 

Fråga kolon!

Skulle ni packa om drevet nu, eller köra i sommar och göra det i höst i stället. Jag är nybliven båtägare och har så jäkla mycket andra kostnader innan sjösättningen i vår. Kommer förmodligen inte att köra mer än 20-30 tim i sommar.

post-10019340-1394236984,5143_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte mycket vatten... Jag skulle ha kört ett år till, MEN var medveten om att halvtrasiga saker kan ge upp helt. Det kan vara mycket värre i höst. Troligtvis ser det bara något värre ut, men som sagt det är en chansning att köra vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså vatten försämrar ju smörjningen och ger mer slitage. Jag är osäker på hur mycket och hur det i så fall varierar med vattenmängd. Nån på forumet som har erfarenhet ?

En annan sak är att det kan vara en ny läcka som förvärras när du kör...

Men jag håller med om kostnaden, plus att det är ont om verkstäder som har tid såhärårs. Min sympati! :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst en del om smörjteknik och just med vatten så är det inte som många i tråden påstår, att det är korrosion som uppstår eller sämre smörjning som är det skadliga

Naturligtvis blir det sämre smörjning men det stora problemet är att vattnet orsakar en härdning i stålet som kallas för vätesprödhet som kan ge gropbildning och urflisning på lagerbanor och kontaktytor, har det väl bildats gropar så går det sen väldigt fort till raset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...