Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
wagberg

Har jag vatten i drevoljan?

Rekommendera Poster

Tappade ur oljan i drevet nyss och tycker den ser skum ut. Kolla bilden, är det inte konstig färg på oljan? jag tyckte också att den luktade ganska illa!

post-10019340-1394236866,9535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser tyvärr ut så.

Edit:

Fast det ser ganska konstigt ut, lite grönt liksom. Borde nog vara mer mjölkaktigt brunt om det var det vanliga vattenläckaget.



Senast ändrad av ChristerN | 02 november 2011 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis vatten, men ganska lite. Är det första gången du byter olja? Jag drabbades en gång av vatten i oljan på ett 280-drev men vid provtryckning var det ingen läcka. Även vid nästa oljebyte  var det spår av vatten, gissningsvis rester från tidigare. 

Jag skulle föreslå att du låter provtrycka drevet. Är det ingen läcka så fyll upp drevet med diesel några gånger för att skölja ur drevet från gammal olja, fyll därefter med vanlig olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla vatteninträngning är det provsugning som gäller förstås.

Oftast den tätningsringen som ger upp först. Eller oljepluggens packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden ser ut att vara fotad med en mobilkamera eller möjligen en kamera av lite sämre snitt. Färgtemperaturen stämmer antagligen inte riktigt med verkligheten så oljans färg är nog inte grönaktig på riktigt.

Vad jag vet så finns det inget annat än vatten som kan få olja, som ska vara klart genomskinlig, att bli mjölkaktig.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det är första gången jag byter olja i drevet, jag har bara haft båten i 2 månader.

Ja det är taget med en mobilkamera i dåligt ljus. Den är inte grönaktigt utan mer gråbrun.

När jag tog bort kåpan över växelhuset (tror det heter så) så var det tydligt att olja hade läckt ut där. Det var ett tunt lager fastkletad olja runt om. Kanske läcker i packboxen vid växelarmen i så fall?

Det är ett Vp Dp-s drev för övrigt.

Någon som vet vad det kostar att lämna in och packa om ett sånt drev? Eller ska man försöka ge sig på det själv...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En metod att kolla ifall man har vatten i oljan brukar vara att hälla över oljan i någon dunk/flaska som är transparant, sedan vänta några dagar och se ifall det har skiktat sig. Olja hamnar överst och vatten som har annan densitet under. Men det förutsätter naturligtvis att du har kvar oljan.

Sedan ska man också försöka bedöma hur mycket vatten man har i oljan. Lite vatten kan det alltid bli beroende av kondens. Är det bara en mindre mängd kanske man kan fylla på med ny olja inför nästa säsong och sedan nästa höst ta sig en titt hur det ser ut då. 

Om man däremot är säker på att en packbox är dålig och släpper in vatten lär det inte bli bättre utan då är det nog byte som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja att få drevet testat med över/undertryck för att lokalisera ev. läckage. Om man bara är normalt händig och försiktig med tillgång till verktyg byter man lätt den packbox som läcker. Om det är den runt växelväljaren som läcker så är den inte svår att byta, har själv gjort det första vintern som båtägare utan att veta ett skit om drevwink

Ovärdelig sida i sammanhanget är http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749309-44-10816.aspx Packboxen ifråga är nr: 53

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är nu upphälld på flaska, få se om något händer... En mek jag snackade med tyckte att oljan såg normal ut, vp syntet ser ut så efter ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I så fall har den meken bara sett olja från otäta drev. Jag har erafrenhet av ett S-drev och två 290 DP-drev. Endast vid ett tillfälle såg oljan ut som på din bild, vilket föranledde byte av axel- och växelgivartätningar, samt olja. Efter nästa säsong var oljan klar som den brukar.

Jag vill också inlägga protest mot att det skulle bildas kondens i drevet, som skrivits i ett tidigare inlägg. Det finns någon dl luft kvar när oljan är på plats. Även när denna luft kyls ner till vintertemperatur räcker inte den kondenserade vattenmängden till för att grumla oljan som du har råkat ut för. Undantaget är möjligen om  växelgivartätningnen är otät. Då kommer drevet att andas när båten ligger på land genom att luften expanderar av värme och krymper av nedkylning. Efter ett antal år skulle man kanske kunna få lite synbar kondens. Å andra sidan borde antagligen en sådan otät tätning släppa igenom vatten när båten ligger i sjön.

Mvh/Sea Maniac

Edit: Stavfel



Senast ändrad av SeaManiac | 03 november 2011 | 23:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett enkelt sätt att avgöra om det är vatten i oljan!

Ta lite av den mjölkiga oljan på en tesked värm sedan med en tändare under skeden, börjar det knastra så är det vatten i den. Det hörs tydligt när vattnet kokar bort.

Finns det inget vatten så blir oljan bara lättflytande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... Vad har du för bakgrund?  smileysmileysmiley

Annars tycker inte jag heller att det ser ut att vara vatten i denna olja. Den verkar ju snarare ha mörknat än mjölknat. Tycker hellre det tyder på visst mekaniskt slitage.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min drevolja ser också ut sådär. Lite lite svagt grumlig och med en nyans av grönaktig ton mer än kaffelatte som det brukar snackas om när man fått vattenläckage. Oljan är Castrols speciella för drev, kommer inte ihåg den exakta beteckningen men det är den rätta enligt stället där jag köpte den. Drevet är ett sgelbåtsdrev 120S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med drevoljan, fanns det något vatten i den? Vilken metod var bäst då det gällde att ta reda på ifall det finns vatten eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med att hälla upp på flaska som nu stått i 4 dgr. Resultatet syns på bilden. De övre 5 mm i 1,5 litersflaskan är svagt genomskinliga. Fotot med blixt i mörkt garage gör att oljan ser ljus ut och det övre skiktet mörkt, det är precis tvärtom. Jag provade oxå att värma olja i tesked, inget knaster, blev bara lite bubblig efter ett tag.

Uppenbarligen har något hänt med oljan i flaskan, frågan är vad...

Vad säger ni?


Med Vänliga Hälsningar Anders Wågberg

post-10019340-1394236870,3982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är inte körd många timmmar i sommar, oljan byttes förra hösten av den förre ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur det ser ut i botten på flaskan...olja är lättare än vatten och flyter därför ovanpå (tänk oljefilm och hur det ser ut vid oljeutsläppskatastrofer).

Det som syns överst i flaskan kan vara den olja som släppt sitt vatten (som nu ligger i botten). Mellanskiktet är oljeblandat vatten som är lättare än rent vatten men tyngre än ren olja...teoretiskt alltså.

Edit: Om du tar in flaskan i värmen så kommer antagligen separeringsprocessen gå lite snabbare.



Senast ändrad av Flintstone | 08 november 2011 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ingen avikelse i botten, jag tar in flaskan och väntar ett par dagar till...återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu stått i värmen sen i tisdags, fortfarande ingen separation, förutom den lilla förändringen i ytskiktet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man läck i tätningarna i drevet kan man spekulera över vad som händer.

Försvinner det olja eller kommer det in vatten, eller kan det vara både och? 

Kör man mycket kan det vara av betydelse om båten planar så drevet kommer högre. I en långsam båt blir det ofta tvärtom att drevet kommer lite djupare vid fart.

Det som annars händer, händer väl vid bryggan, båten ligger oftast oanvänd.

Ligger oljenivån betydligt över vattennivån i sjön kan inte vatten läcka in utan snarare läcker oljan ut tills det blir en utjämning. Olja är lättare än vatten så nivån kommer att bli lite högre än vattenytan när det är i balans.  

Om oljenivån normalt sett ligger under vattenytan kan vatten tränga in i drevet tills det blir balans. 

I båda fallen kan man avläsa på oljestickan (om sån finns, t.ex S-drev). Fyller man olja på våren så bör man göra det så att man ligger på max på stickan, gärna exakt (eller göra ett märke). Sen kan man avläsa om nivån ändrats. 

Kollar man stickan och det då försvunnit olja har man troligen oljenivån normalt över vattennivån. Fyll då på olja snarast för att ersätta det som sipprat ut. Oljepluggen/arna eller propelleraxelns tätningsringar. Fixa tätning till hösten. Den mest utsatta är yttre tätningen som går i vatten. Fjädern rostar i tätningsringen och vatten smörjer sämre än olja. 

Har nivån stigit har man också läck. Genom att kolla ofta kan man i vissa lägen förhindra vatteninträngning om mitt resonemang inte är helt åt fanders. 

Oljenivå högre och högre=varning, Vatten i drevet, kör lite försiktigare än vanligt. Oljevatten smörjer men inte som ren olja gissar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båtmek till yrket. Du har vatten i oljan. Dock inte så mycket. Otäta packboxar eller så har någon slarvat med packningarna vid pluggarna. 9 av 10 tror jag gör det. Dessa SKA bytas varje gång.

Kolla det först, vanligaste felet. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara dig lite! Vad menar du med pluggar? På mitt 290 drev finns en oljesticka som är O-ringstätad, en bottenavtappningsskruv, som jag vill minnas också är tätad med O-ring och en oljepåfyllningsplugg som har någon typ av packning, gissningsvis av fibermaterial. Om O-ringarna är intakta kan jag inte se någon anledning att byta dem. När det gäller packningen ställer jag mig lite frågande. Jag har aldrig bytt ut den eftersom den fortfarande ser helt OK ut. Enda gången jag har haft vatten i oljan har det varit propelleraxeltätningarna som spökat, men jag kanske har haft tur?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på om Wagberg har vatten i sin drevolja? Sådära har min Volvo Penta olja alltid sett ut efter en säsong i mitt DPS drev. Det verkar som just VolovPentas drevolja blir sådan efter en säsong.

Förra året så hällde jag i Qucksilver drevolja i mitt drev, och den olja visar inte på något sätt att det skulle vara vatten i mitt drev.

Jag har gjort lite tester både på Volvo´ s drevolja samt motsvarande Quicksilver olja, och provat att blanda lika delar vatten i olja. Rört om som en dåre. Och väntat på resultatet. För att se hur det hela ser ut.

Enligt mig så blandar sig vatten otroligt fint med Volov´ s drevoljaomdelbart. Precis som med vilken olja som helst. Verkar inte finnas några större adaptiva tillsatser för att försöka göra vatten mindre skadligt. Oljan blir som alla beskriver. En fin cremfärgad färg.

Medans Qucksilver oljan binder inte tills sig vatten överhuvudtaget...utan det blir fickor med vatten i själva oljan först. Det tar även otroligt lång tid för att vattnet att separeras i oljan. Vattnet ligger som bubblor i oljan.

Jag tror att Qucksilvers oljan är bättre, speciallt om man misstänker att man har en liten läcka i drevet. Det är otroligt tung olja, tjock när den inte är varm. Vilket borde gör att när båten ligger vid bryggan finns inte en chans att vatten kan tränga in drevet, Olja kommer ligga som ett tjock smet i drevet. Dessutom är den riktigt kletig, nästan som klister. Där volvo oljan bara rinner av, ligger quicksilverolja kvar som en gegga nästan som fett. Däremot har jag varit väldigt försiktig med att dra iväg direkt från bryggan med denna olja i drevet. Utan låtit det hela bli varmt först.

Funderat många gånger att packa om mitt drev. Pågrund av misstänksamheten av vattenintrång. Men av en slump bytte jag oljan i drevet till quciksilver. Och den nya oljan visar ju inga tecken på vatten i drevet. Så jag tänker köra tills det drevet går sönder. Om det nu gör det? Är inne på 4 säsongen nu med vatten i drevet som alla säger. Inga konstiga ljud från drevet har jag heller.

Är absolut ingen expert på området. Men det är bara min reflektion och mina testar.

En annan reflektion jag gjort är att varför drabbas Volvo drev så jäkla ofta av vattenintrång Ser bara på mina båtgrannar. Alla volvodrev av typ DPS-M / SX har den så misstänksamma vatten i drevet färgen. Medans de med Alpha och bravodrev har rätt så sällan vattenintrång? Beror det på den kassa Volvo oljan som alla häller i sina penta drev? Ingenaning? men skumt är det.

Så prova byt olja till Quicksilver. Kör en säsong. Har du vattenblåsor i den olja, ja då har du vatten i drevet med största säkerhet.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Vid avtappning och påfyllning finns det fiberpackningar eller O-ringar beroende på drevtyp och ålder. Dessa ska alltid bytas när pluggarna lossas för att just undvika vatteninträngning. Mycket vanligt slarv som gör att oljan ser ut som din



Senast ändrad av sea-ray_230 | 16 november 2011 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört 2 svängar dielsel genom drevet enligt rekomendation nedan, bytt o-ring och fyllt på ny olja.

Få se hur det går nästa säsong, får hålla koll på oljenivån så att den inte förändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till i detta ämne: 

Om det nu är så att man har lite vatten i drevet -hur farligt är det då?

Jag är ingen motorman men inser att en motors smörjoljesystem är en sak och ett drev en helt annan. I motorn har man ett trycksystem som transporterar oljan runt bland brännheta komponenter medans oljan i ett drev mer rörs runt med hjälp av de axlar och kugghjul som sitter där i en mer angenäm temperatur.

Om det nu skulle vara så att man får in en deciliter vatten under säsongen -äventyrar man då drevets komponenter med den försämrade smörjning som uppstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller någon direkt expert men jag kan ju ändå spekulera lite tills någon som vet bättre rättar mig.

Det mest skadliga med vatten i drevoljan skulle jag tro är korrosion. Det är ju inte rostfria metaller i dreven och axlarna så om oljan innehåller vatten så är det fritt fram för rosten. Givetvis inte som att slänga komponenterna i en hink med saltvatten utan något skydd alls men även en liten mängd vatten kan få igång processen.

I andra hand tror jag är risken för sämre smörjning. När olja blandas upp med vatten (eller vad som helst annat) så förändras normalt dess egenskaper till det sämre. Detta gör att slitaget på de komponenter som behöver smörjningen ökar och i slutändan väntar ett totalras. Hur mycket vatteninblandning som ger vilken skada tror jag är omöjligt att svara på. För att vara på säkra sidan bör man vid minsta tecken på vatteninträngning i drevet utreda och åtgärda läckaget innan drevet används. Att chansa är rysk roulett, det kanske går men det kan lika gärna leda till mycket stora kostander.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering om det är skadligt med oljemjölken.

Fick sånt i Segeldrevet, 110S. Det lät lite sjungande vid vissa belastningar. Oljan var saltvattenblandad av kaffelattesorten. Hade sett att det ökade i nivå på stickan så jag misstänkte vattenintrång.

När jag tog isär drevets nedre del med propelleraxel och kugghjul syntes inte det minsta korrosion på axlar och drev. Det enda som hade rostat var tätningsringarnas skruvfjädrar, de tunna som spänner åt läpparna. De verkar inte ha varit i rostfritt och det blir då en ond cirkel. Lite rost blir sämre spänst och mer vatteninträngning som ger mer rost. Troligen rostar inte dreven förrän vattnet har skiktat sig i olja och vatten. Vattnet lägger sig förstås längst ned vilket de rostiga fjädrarna visade. 

Vad ska man lära sig av detta.

T.ex att man ska släppa ut olja på hösten snarast efter upptagningen så det inte hunnit skikta sig. 

Att det kan löna sig att köra propellern ofta på sommaren så det inte hinner skikta sig om man misstänker vatten i olja. 

Varför rostar det inte med oljevattenblandning? 

Troligen att vattendropparna som svävar i oljan inte tvättar oljade ytor så lätt. Oljefilmen räddar kuggar och axlar men troligen inte när vattnet ligger fritt dvs längst ned längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror med mitt amatörkunnande ungefär lika som du, forgus31.

Alltså att oljan i drevet smörjer, om än inte lika bra, även om den är delvis vattenblandad. Nu är det i och för sig ett tecken på att någon tätning inte längre gör sitt jobb och därför ska man byta ut den felande komponenten innan problemen växer, men om man skulle upptäcka att drevoljan är grå-beige mitt i sommarsäsongen behöver inte detta innebära att båten omedelbart ska lyftas för att få felet reparerat. Om man håller koll på drevoljan/nivån så att inget oroväckande händer borde man kunna åka vidare.

Håller också med om att det är klokt att tappa ur drevet på olja när båten landsatts så att inte det blir stående separerat vatten längst ned. Av samma anledning bör man byta olja i motorn på hösten, kanske inte så mycket p.g.a vatten i oljan som av att oljan blivit förorenad av förbränningen och att lagerytar kan skadas om det ligger några förorenade partiklar på samma ställe hela vintern.

Vore kul att höra vad ett riktigt motorproffs vet/tycker om detta! (och då ska det inte vara någon som svarar för egen vinnings skull, d.v.s motormekaniker som tjänar pengar på att riva drev och byta tätningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...