Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
jiwisto

Snabbaste rutten mellan Västerås-Värmdö?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska snart, så fort isen försvunnit, hämta min nya båt i Västerås och ska köra den sjövägen till min hemmahamn på Värmdö utanför Stockholm. Båten är en Fjord 21:a med 260 hkr V8:a med VP 280 drev samt har en marschfart på ca 21-22 knop enligt förre ägaren. Jag kommer även ha en Lowrance Elite 5M (Plotter/Ekolod) installerad inför resan. Jag har ingen båtvana, så jag pluggar sjömärken, sjövett, säkerhet och även testerna för förarintyget, som jag ska ta efter resan då jag inte hinner med det innan.

Nu undrar jag två saker:

1. Vilken rutt är snabbast, över Södertälje och Nynäshamn, eller över Stockholm?

2. Hur lång tid tar den snabbaste rutten?

Övriga funderingar

Finns det båtmackar där jag kan tanka i slutet på april månad utefter min rutt? Kanske måste jag övernatta nånstans om resan är så lång att det hinner bli mörkt? Är jag dum som ens försöker köra den hem vattenvägen tycker ni?

Jag blir mycket tacksam för era tips ang rutten jag ska välja, men även ev andra saker jag bör tänka på inför min resa som ni tror jag kan ha nytt av yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Du fixar det med lätthet på en dag. Närmast är in till Stockholm sen genom Hammarbyslussen. Genom Skurusundet tvärs över Baggen och in i Stömma kanal. En hel del fartbegränsningar men mackar finns det. Skulle definitivt ta sjövägen och det är väldigt lättnavigerat hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roade mig att mäta. Det är knappt 70 distansminuter mellan Västerås och norra infarten till Skurusundet. Resten beror ju på var på Värmdö du har din hemmahamn.

Västerås Dalarö är det ca 110 distansminuter och betydligt öppnare vatten runt Lansort

Det är klart att du skall köra båten båten sjövägen hem. Ta det bara lungt. har du ingen som har lite sjövana som kan följa med dig?