Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
jiwisto

Snabbaste rutten mellan Västerås-Värmdö?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska snart, så fort isen försvunnit, hämta min nya båt i Västerås och ska köra den sjövägen till min hemmahamn på Värmdö utanför Stockholm. Båten är en Fjord 21:a med 260 hkr V8:a med VP 280 drev samt har en marschfart på ca 21-22 knop enligt förre ägaren. Jag kommer även ha en Lowrance Elite 5M (Plotter/Ekolod) installerad inför resan. Jag har ingen båtvana, så jag pluggar sjömärken, sjövett, säkerhet och även testerna för förarintyget, som jag ska ta efter resan då jag inte hinner med det innan.

Nu undrar jag två saker:

1. Vilken rutt är snabbast, över Södertälje och Nynäshamn, eller över Stockholm?

2. Hur lång tid tar den snabbaste rutten?

Övriga funderingar

Finns det båtmackar där jag kan tanka i slutet på april månad utefter min rutt? Kanske måste jag övernatta nånstans om resan är så lång att det hinner bli mörkt? Är jag dum som ens försöker köra den hem vattenvägen tycker ni?

Jag blir mycket tacksam för era tips ang rutten jag ska välja, men även ev andra saker jag bör tänka på inför min resa som ni tror jag kan ha nytt av yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Du fixar det med lätthet på en dag. Närmast är in till Stockholm sen genom Hammarbyslussen. Genom Skurusundet tvärs över Baggen och in i Stömma kanal. En hel del fartbegränsningar men mackar finns det. Skulle definitivt ta sjövägen och det är väldigt lättnavigerat hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roade mig att mäta. Det är knappt 70 distansminuter mellan Västerås och norra infarten till Skurusundet. Resten beror ju på var på Värmdö du har din hemmahamn.

Västerås Dalarö är det ca 110 distansminuter och betydligt öppnare vatten runt Lansort

Det är klart att du skall köra båten båten sjövägen hem. Ta det bara lungt. har du ingen som har lite sjövana som kan följa med dig?

Fast det bruka inte va enkelt att få besättning, trotts att många påstår att de längtar ihjäl sig för att komma ut på sjön. surprise Fast du kan ju göra en förfrågan vi MG. Jag har lyckats en gång.

tommy

Kungshamn - fast inte den i norra skurusundet wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortaste vägen på Mälaren är söder om Selaön, södra vägen, alltså via Strängnäs. För närvarande är Stallarholmsbron ej öppningsbar men segelfri höjd är angiven till 3,1 meter vilket ju inte borde vara några problem med en Fjord 21? Södra vägen finns dessutom civilisation inklusive sjömackar både i Strenkan och Stallarholmen. Norra vägen via Hjulstabron blir det närmare 55´ utan tankningsmöjligheter. Västerås - Hammarby via Hjulstabron och Skeppsbackasundet mot Hässelby är ca, 60M. Södra vägen blir ca 56´ lite beroende på hur driven navigatör man är.

Totalt blir det väl en resa på närmare 80 M? Vad drar båten enligt säljaren? Ta det och lägg på 25% så får du ett hum om vad det kommer kosta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marschfart 21-22 knop hjälper inte så mycket. Det kanske går att köra såpass under halva distansen. Annars har du fartbegränsningar tll 6 knop, 8 knop etc...

Här kommer min vanliga käpphäst; kör din båt ANTINGEN i planing, dvs väl över 16-18 knop ELLER så att du inte drar svall. (Titta bakåt för att kolla.) Med en 21-fotare betyder det max 5-6 knop. Området där emellan så pekar nosen rakt upp, soppaförbrukningen fördubblas liksom irritationen från omgivningen eftersom du drar upp 0,5-1 meters svall som dunkar in båtar i bryggor och välter ner utustning i andra båtar.

Men fartbegränsningen är 12 knop i Stockholms hamn? Jovisst, men jag kör mina max 7 knop där med min båt, just för att inte dra maxsvall. 12 knop är perfekt fart för att göra enmetersvågor med min båt.

Slussningen tar en halvtimme. Lunch en halvtimme, fika tar 20 minuter. Men visst kör du 70 distans på en dag! Börja tidigt, typ kl 7 så du har marginal.

Drivmedel? Din båt lär dra minst 1.5 liter per distansminut, i värsta fall det dubbla beroende på hur man kör. Men det finns ju sjömackar på vägen.

Se till att ha sjökort hela vägen, tänk ut och följ en rutt noga hela vägen på kortet för att notera ev knepigheter.

Har du en plotter borde det finnas funktion för att lägga upp s k rutter. Dvs man markerar ett antal punkter utefter vägen man ska köra, plottern drar raka streck mellan punkterna och räknar ut hur långt det är. Sedan när man kör så följer man bara strecket i plottern. Man ser ju till från början att strecket bara ligger där det finns fritt vatten.

Senast ändrad av Anders_St | 15 april 2011 | 12:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde i stort sett samma resa åt andra hållet när jag hämtade min tidigare båt. Åkte från Täby, Viggbyholm till Västerås. Smidigaste vägen är nog som nämnts via Hammarbyslussen, sedan via Stallarholmen och Strängnäs. Om jag inte minns fel åkte vi sträckan på 8 timmar med en båt som marscha i ca 13 knop, inklusive stopp för lite mat och tankning i Stallarholmen.

Det är bara att ta det lugnt och följa farleden, ha gärna dubbelkoll med sjökort också. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tid så passa på att ta en övernattning och fira med en bira i nån trevlig hamn. Halvvägs kan det kanske bli att lägga sig på GSS klubbholme Jungfruholmarna i höjd med Slagsta marina som också är ett alternativ. Det finns annars alla möjligheter att övernatta vid alla lediga bryggor så här års.

Jag garanterar att en öl i den nyköpta båten blir ett av dina bästa minnen.

Det är nåt speciellt med hemseglingen. Det är det många som inte förstått. Letar transport på lastbil som dessutom kostar pengar. Huga.

Visst förstår jag ändå -  tid tar det och det lär det ju vara brist på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sägs ju att det finns två riktigt lyckliga dagar i en båtägares liv:

Den dagen han köper båten och den dagen han säljer den. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du köra på 2 dagar så kan ett alternativt stopp vara vid Loopen Marin under Liljeholmsbron.

Mack, restaurang och gästplatser mellan y-bom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att läsa era svar, jag får just den peppning jag önskade, d.v.s att jag & tjejen bör kunna klara av detta själva på en dag.  Dessutom, tror jag garanterat att första ölen i båten kommer bli minnesvärd som nån av er påpekade yes

Jag har några följdfrågor till er:

1. Kan man komma till slussarna utan förberedelse, d.v.s att dom är öppna när som helst på normal dagtid/arbetstid/helger?

2. Kostar det nåt att slussa en båt?

3. Är de båtmackar som ni nämner på rutten, verkligen öppna för tankning runt den 25-20 april?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart ni klarar det, blir en fin tur.

1. Före den 1:a Maj är det säkrast att ringa och förboka Hammarby. http://www.stockholmshamnar.se/sv/Allmanhet/Slussar/Hammarbyslussen/ Södertälje är full snurr året om, kan dock bli en del väntan eftersom yrkessjöfarten alltid har företräde.

2. Hammarbyslussen kostar 160 kronor. Södertälje gratis.

3. Av sjömackarna är det bara Stallarholmen som jag VET är öppen.

Södertäljerutten bör vi väl ha avfärdat för din del, men kanske bra att veta ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...