Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

jiwisto

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om jiwisto

  • Placering
    Fänrik
  1. Oj då, massa views på denna fråga men inte ett enda svar? Hm, tror visst att det slipas & målas rejält ute på marinorna nu då med andra ord
  2. Hej, Noterade idag att det runnit ut olja från ena trimplanskolven under vintern då det uppstått en mörk fläck stor som en handflata på själva trimplanet, och läckan ser ut att komma från där kolven går in i cylindern. Båten är en Fjord 21 Holiday -76:a. Jag tror att det är elektrohydraliskt trimplan jag har...? Min frågor till er är: Kan man reparera oljeläckan själv? Var kan man köpa en ny trimplanskolv i Stockholmsområdet, och vad kostar den typ? Tacksam för era tips här
  3. Tack alla för era svar, nu har jag fått veta att delen är följande: http://www.ostersjokompaniet.se/tapp-p-264-c-103.aspx Hur gjorde vi båtägare innan Maringuiden fanns egentligen, när man behövde hjälp? Tack alla BTW: Jag använde Photoshop till att slå ihop bilderna som någon undrade...
  4. Hej, Snön blev för tung på presenningen på båten (Fjord 21 Holiday -76) under mellandagarna, så tyvärr har fästena på det främre kapellstaget knäckts, d.v.s fästet som gör att de två främre kapellstagen kan röras via en gemensam led. Nu undrar jag om någon av er vet om det går att reparera dessa avbrutna fästen då de är knäckta (med en ganska fin brottyta), eller var man kan köpa nya fästen för stagen till kapellet på min Fjord 21 Holiday? Vilken metall är leden gjord av tro, går det att svetsa tro? Otroligt tacksam för era tips...
  5. Tack för ett toppenbra tips crabfish! Jag ska massera pumpdelarna, och funkar inte det köper jag en ny på Jula... Ha det gott
  6. Hej, Idag slutade vattenpumpen till diskhon för färskvatten att fungera, en Shurflo Aqua King 2095. Den startar endast ca 2 ggr av 20 försök, d.v.s väldigt sporadisk när jag öppnar blandaren. Jag testade att knacka på den, på den svarta plastdelen på sidan där det går in 2 st röda sladdar (se bilden)...och då startar den varje gång. Om jag öppnar blandaren utan att knacka på plastdelen, startar den typ aldrig. Jag skruvade bort plastdelen och såg ingen speciellt i den förutom en litan rund upphöjning med ett hål, men på motsvarande sida på pumpmotorn, satt en gulaktig rund membranliknande sak...som jag valde att inte röra. Jag har mätt upp ström till pumpmotorn och den får 12 V konstant. Är det någon som har tips på vad felet kan vara? Kan man byta bara plastdelen, då den ju går att demontera? Var kan man vända sig till för företag som har dessa delar tro? Tacksam för alla tips då midsommar ska firas på båten om 72 tim och jag vill ju gärna diska silltallrikarna i varmvatten i diskhon Trevlig midsommar!
  7. Hej Esteve, Idag råkade jag ut för exakt samma sak, med exakt samma pump! Hur gjorde du för att lösa problemet? Kunde du hitta byta ut relä-delen eller behövde du byta hela pumpen? Väldigt nyfiken på ditt svar
  8. Perfa, tack då vet jag betydligt mer och ska nu inhandla grejjerna och ge mig på jobbet Om jag får det att funka, lägger jag kanske ut lite bilder som nån annan kanske kan ha nytta av. Trevlig båtsommar Flipperskepparn!
  9. Suveränt svar Flipperskepparn, tack för att du tog dig tid! En fråga som uppstod, vad innebär avluftning rent tekniskt? Räcker det med en slang som går ut i fria luften eller måste det sitta någon typ av ventil på samma slangs mynning som reglerar luftningen?
  10. Hej, Jag har en vattentank från Erlandssons Brygga på 65 L som jag ska försöka koppla in i min motorbåt (Fjord 21 Holliday), som redan har en standard plåttank på 40 liter färskvatten som är trycksatt och går till pentryts engreppsblandare. Jag har även en varmvattenberedare på 20 L som är ansluten till blandaren. Det jag vill göra, är att utöka den totala mänden vatten från f.n befintlig tank på 40 L med den nya tanken på 65 L till 105 L vatten totalt helt enkelt. Hur ska jag koppla ihop denna nya tank? Den har 2 st anslutningar på ena sidan samt en anslutning på andra sidan (som ligger väldigt lågt dessutom, d.v.s mot tankens botten typ). 1. Vad är dessa 3 st anslutningar till, påfyllning, anslutning, avrinning, luftning eller vad? 2. Vilka anslutningar är till vad? 3. Var är lämpligt att jacka in den nya tankens vattenflöde till mitt existerande system? Mycket tacksam för era tips då jag aldrig sysslat med detta innan Senast ändrad av jiwisto | 17 maj 2012 | 21:12
  11. Vad har jag för tändningssystem på båten? Jag vet inte vad jag har för typ av tändning på båten, kan det vara vanlig klassisk med brytare eller elektronisk? Se bilderna jag bifogat...
  12. Toppen, tack Micke för att du tog dig tid att förklara :-)
  13. Känns verkligen som att jag borde kolla tändningen som sagt, dock har jag aldrig gjort detta tidigare? Stroboskoplampa, låter som en blinkande discolampa man såg på 70-talet när man var ute i svängen...så man ska alltså lysa med en stroblampa på svänghjulet nånstans om jag fattat detta korrekt? Vart kopplar man in stroblampan då? Eller, hur gör man en tändingskoll med stroblampa, steg för steg? Tacksam för era tips här, sen köper jag lampan på Biltema (om den finns där) och drar till båten som nu ligger i havet och väntar
  14. Hej ska byta olja och filter på V8:an i båten som är en GM 350 5.7l från -76. Har några raka enkla frågor till er: 1. Var sitter oljepluggen? 2. Vilken typ av verktyg behövs för att skruva loss oljepluggen? 3. Vilket är ert bästa tips för att få ut den gamla oljan ur motorn? 4. Var sitter oljefiltret? Tacksam för era tips
  15. Ja det är ett 280-drev som sagt. Hm, kan det kanske vara tändningen då? Men mekanikern sa inget om det när vi var ute och körde som tusan utan luftburken på och med en extra manuell bränslepump mellan förgasaren och bränslepumpen för att se om det var problem med bränsletillförseln...vilket inte gjorde nån skillnad. Det är nytt block isatt i motorn år 2000 och den startar alltid och spinner som en 8:a ska göra, fast förre ägaren har tyvärr skruvat bort de raka utblåsen som gick rakt ut ovanför vattenlinjen - och nu går avgaserna ut genom drevet under vattnet och man får ibland anstränga sig för att höra att motorn går liksom...jag hade gillat lite mer av den ordinare oljudet tror jag Ska kolla med Propellertrim. Kan man utan problem vända om drevet så att det roterar åt andra hållet, utan några som helst bekymmer med att drevet som är inkört att gå åt ena hållet - inte tar stryk i lagren när det börjar rotera åt andra hållet helt plötsligt?
×
×
  • Skapa nytt...