Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Chifen

Placering av båtnamn

Rekommendera Poster

Skall sätta nya namndekaler på båten och funderar på akterspegel vs låringarna?

Vad hade/har ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både och. Svårt för folk att hitta oss på bryggan om namnet bara står i aktern så ett litet diskret Adastra sitter i fören också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade en tidigare ägare satt namnet lite diskret wink på sidan på båten. Tyckte egentligen att namnet var lite pompöst för min del, men båten och allt var så väl märkt, så jag insåg att det inte var görligt att byta namn.

Av kompisarna lär den tidigare ägaren kallats för Columbus redan innan han satte namn på båten.

tommy

post-945-1394236593,9153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sea ray och har namnet på akterspegeln, sitter kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bokstavsdekaler liggandes, har tänkt ut namnet, tänker sätta den på akterspegeln, men hur ska jag få det rakt och snyggt. (opps,, nu avvek jag från tråden,,, förlåt mig)blush



Senast ändrad av jj64 | 17 januari 2011 | 23:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är frågan.

En hjälplinje med maskeringstape?

Jag brukar gå till Skyltmakarna så skär de ut hela texten och monterar den på en monteringstape. Det brukar inte kosta många kronor. Då blir det bra förhållande mellan de olika bokstäverna. Det gäller bara att sätta hela skylten på ett bra och symetriskt sätt.

Du skulle kanske kunna lägga ut bokstäverna på en plan yta och sätta ett par breda maskeringstapesremsor över när du är nöjd!?

Man kan stryka över den rengjorda akterspegeln med diskmedel (tror jag det var). Då kan man dra/flytta bokstäverna en aning om de skulle hamna lite snett.


tommy



Senast ändrad av toaen | 18 januari 2011 | 06:49

post-945-1394236594,1397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske kan rädda dig och ditt trådbrott genom att svara att namnet traditionellt sitter på akterspegeln och placeras rakt och att för att få det rakt finns flera metoder;

Gör några lämpliga linjer och markeringar genom att
Loda med snöre
Våga med (laser)vattenpass

eller enklare
Gör en OH-bild (gammaldags eller modern) och projicera namnet där du vill ha det med en OH-projektor/OH-kanon. Sedan är det bara att sätta dit bokstäverna som bilden visar.

I båda fallen trycker jag du ska blöt akterpegeln med vatten med nåon droppe diskmedel i för att bokstäverna inte ska fastna direkt. Sätt underkanten först och rulla på bokstäverna så att vatten och ev. luft pressas ut uppåt.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det man gjorde; Vatten med någon droppe diskmedel.

Tur jag kom påt. wink

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till tråden...

Jag har namnet i aktern och på var sida i fören (det var så när jag köpte båten. Har hört att om man åker i kanalerna på kontinenten måste man ha namnet på alla tre ställen. Skall du inte dit räcker det nog med aktern?
Skaffar jag en ny båt skulle jag nog sätta namnet på var sida om aktern.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det väl bestämmelser om detta i vissa länder? Eller gäller detta bara båtar av viss storlek? Jag har hört att Tyskland kräver både namn och stad, och dit är det ju inte så långt för vissa sörlänningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln, som syns på min profilbild framme på ruffen! Snyggt synligt från bryggan!



Senast ändrad av Janken | 18 januari 2011 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man åka kanaler i europa har jag ett minne av att vissa regler kräver namn i viss storlek på var sida i fören på båten. Kan ju vara bra att se över om man skall ge sig iväg på en kanaltur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon bekräfta det?

Inte omöjligt att vi hamnar i någon kanal inom dom närmsta åren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Namn och stad i fören ( se bilden) och till våren förhoppningsvis även i aktern.

 

Att använda lod , pass eller laser på båten förutsätter att båt och vagga/vagn är helt i våg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har namnet på sidorna. Designade datorskuren  text  onlinepå dekaltrim.nu. Bara att dra av skyddspappret och sätta dit hela namnet sedan. Snyggt och enkelt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln på motorbåten och diskret framtill på sidorna på segelbåten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skakar liv i denna tråden igen! 
Ska ut på en jorden runt segling med start i sommar. Kommer att åka i både kanaler i Europa men även i panama-kanalen. 

I höstas tog jag bort alla gamla dekaler på båten och snart är det dags att sätta dit de nya! 

De dekaler som kommer att finnas på båten är följande:
Regnummer, inte för att det används, men jag tycker att det hör till på en båt. 
Båtnamn
Webbadressen till vår hemsida
Lite olika företagsloggor.

Som jag har tänkt det så ska webbadressen tillsammans med företagsloggorna sitta i fören på friborden. På ruffen ska regnummret sitta, en på varsin sida samt en i fören (?).
Båtnamnet hade jag tänkt att placera på friborden så långt akterut det går. 

Frågan är nu.
Är det att föredra att ha hemorten med under namnet? 
På min akterspegel sitter det en badstege, utombordarfäste samt en badbrygga, något namn finns det ingen större plats för. Kan dock klämma in ett namn som är ca 300mm långt där, är det att föredra? 
Är det dumt att ha webbadress och företagsloggor i fören? vart ska jag annars placera dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Akterspegeln och diskret i fören. Välj ett typsnitt som passar båtmodell och årgång. De ser dumt ut med Grafitti på en Skärgårdskryssare i Mahogny och Sirliga bokstäver på en Hightech Räser. Som nämts tidigare så går det att få texten monterad på ett ark med rätt avstånd mellan bokstäverna. Några droppar diskmedel och och vatten i en blomspruta och en gummiskrapa gör jobbet enkelt när man jysterat till nambet där man vill ha det så är det bara att gå på med gummiskrapan och pressa bort vattnet. Har man en Buckler 23 så behövs inget namn då den får en massa olika andra namn av dom som ser den. Även om det står Albertina på den så får den andra namn endå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

På Akterspegeln och diskret i fören. Välj ett typsnitt som passar båtmodell och årgång. De ser dumt ut med Grafitti på en Skärgårdskryssare i Mahogny och Sirliga bokstäver på en Hightech Räser. Som nämts tidigare så går det att få texten monterad på ett ark med rätt avstånd mellan bokstäverna. Några droppar diskmedel och och vatten i en blomspruta och en gummiskrapa gör jobbet enkelt när man jysterat till nambet där man vill ha det så är det bara att gå på med gummiskrapan och pressa bort vattnet. Har man en Buckler 23 så behövs inget namn då den får en massa olika andra namn av dom som ser den. Även om det står Albertina på den så får den andra namn endå

 

Vad jag vet så krävs det namnet och orten på aktersepgeln inte bara i Tyskland utan i hela världen. Men det gäller fartyg. Sedan är tyskarna kinkiga med småbåtar, är en annan sak.

Om övriga placeringar vet jag inget. vad ev lag säger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också sett att de kräver att namnet är i en färg som syns ordentligt. Inget ljust silver på vitt  utan svart - mörkblått så den tyska kustbevakningen snabbt kan identifiera den misstänkte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På akterspegeln och på livbojarna som sitter akterut på sidorna av båten. Båtnamnet finns även på livflottens container som syns frammifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...