Gå till innehåll
torsdag 26 juni 2025
Jocke-SeaRay

Var köper Ni delar till Yamha utombordare, impeller,filter osv

Rekommendera Poster

-Jo tjena :-0 ..?... och vad får du det ifrån ????

-Jag jobbar med försäljning av el och vvs produkter  !

post-11345-1394236595,9738_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant.

Jag har en gammal 70-hästare där tilten/powertrimmet läcker olja. Det läcker runt en hydralkolv, men även själva tanken har blivit rostangripen. Att köpa ett nytt system till den motorn i Sverige antar jag är svindyrt. Frågan är om det ens lönar sig med tanke på att motorn har många år på nacken. Jag kikade runt lite på länken, men hittade inget komplett kit. Någon som kan tipsa om affär i USA?

Måste nog snart bita i det sura äpplet och ta tag i detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle85, totalkostnaden för pirat-termostaten inkl frakt blir likförbaskat större än vad en orginaltermostat kostar från USA inkl frakt o importavgifter.

Sparre, att packa om ett power trim kräver en del specialverktyg och locken till kovarna dras med ett herrejössesmoment o de brukar dessutom korrodera fast o det grövsta. Dessa problem är för de flesta hobby-skruvare bättre att lämna över till ett proffs.

Edit, såg nu att du nog tänkt byta hela uniten. Du har ju inte skrivit vad du har för årsmodell men till en 1990 kostar den 3 276 US$ hos boats.net...

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1990/70ETLD/POWER TRIM & TILT ASSEMBLY/parts.html

Senast ändrad av jarb | 19 januari 2011 | 18:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hittade en kille på ebay som säljer yamaha reservdelar, han tar 43 pund, frakt inkluderat för original termostat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte tänkt renovera, utan var mer inne på att byta ut hela powertrim/tiltanordningen, men det kanske är väl saftigt dyrt, även om man beställer delarna från USA. Som sagt - det är inte bara packningen som läcker, utan det ser även rätt korroderat ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick..mitt..paket..idag..1800kr..inkl..alla avgifter!!!

i paketet..låg..även..ett..komplett..'water.pump.kit'..som inte..är..direkt..gratis..här..hemma..!!

Mycke..nöjd..med..priserna.och .lev-tid.....

.detta..va..inte..sista..gången..jag..handlar..därifrån..:-)

Red pga Iphone inlägg :-)

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 23 januari 2011 | 15:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker lite liv i tråden. Yamaha center i Göteborg ville alltså ha 704kr för termostaten vilket jag tyckte var oerhört dyrt så nu har jag letat runt ett tag och konstaterat att ebay är riktigt bra. Jag köpte exakt samma termostat från en kille som säljer original reservdelar till yamaha. Samma artikelnummer som ishopmarine och som yamaha center. Priset blev då 273kr inkl frakt och allt! Det är skillnad det och tips till andra.

Senast ändrad av Rolle85 | 14 mars 2011 | 10:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nån länk till E-bay butiken? Är den inom EU?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamahacenter i Haninge ska man undvika av flera skäl. Särskilt verkstan. Inte bara dyrt som fan att köpa delar av dom. Man riskerar att bli rejält hunsad om man försöker bli kund hos dom: Jag har aldrig blivit så illa behandlad av någon som frontar kund över disk som på på Yamaha center i Haninge. Och när jag berättar det för folk (och det gör jag ofta och gärna) så är jag inte ensam om den erfarenheten. Synd, för dom säljer prylar som är i min smak: Yamaha, Anytec, Yamarin, Finnmaster. Bra prylar, usel service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara föra till diskussionen det vidrigaste i prisväg jag hitills har varit med om i Sverige. Även jag beställer det mesta från US, har nu en 2005 150 HPDI som jag tänkte byta lite filter osv på.

US yamaha rekommenderar att byta medium pressure fuel filter var 100e timma. Har pratat med Yamaha Center i Sundsvall och ett annat Yamaha Center och de byter ALLDRIG detta filter.. varför?

Kanske för att Yamaha Center tar 2950 SEK för detta filter!!!

I USA går det att få tag på för ca $60, $70 hos hardcoremarine.com

Jag höll på att svimma och sen skrattade jag bara när jag var inne hos dem idag..

Hur länge ska vi konsumenter ta detta?, det är ju rent LURENDREJERI!

Bifogar en bild på filtret, finns också att beskåda på http://www.simyamaha.com/Yamaha_Fuel_Filter_Strainer_p/60v-24251-01-00.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är äna jäkla priser de tar här hemma..tackavet jag de amerikanska sidorna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min termostat slutade på 270 spänn jag så blev nöjd. I mitt fall har man glömt  att addera moms och tull för varorna beställde från USA så det var egentligen bara tur.  Normalt sett tillkommer 25% moms och ca 3% för tull samt 100kr i administrativ kostnad. Därför kan det vara bra att köpa från England tex som är inom EU.

Yamaha Center i Göteborg undviker jag. När jag till och med gav dem mitt modellnummer på motorn så kunde de inte använda denna för att finna rätt impeller till min motor. Då tackade jag för mig och gick.

Senast ändrad av Rolle85 | 01 april 2011 | 10:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Jag har nu bemödat mig att läsa igenom hela denna tråden från början till slut, och uppenbarligen har det varit bättre fart på diskussionen här, än när jag vid ett par tillfällen har försökt att starta trådar på samma tema, dvs Yamaha Sveriges hisnande  reservdelspriser.

Jag skulle inte ge så lite pengar för att att få en kommentar från någon som kan förklara eller kanske rentav försvara den prispolicy som Yamaha har i Sverige beträffande reservdelar!

Jag har trålat igenom forumet här för att försöka hitta någon som förklarar var de 200-400 % av överpriset hamnar, och varför det måste vara så, men inte ett ord om detta.  

Det måste ju ändå RIMLIGEN vara så att några Yamaha handlare sitter och läser i detta forumet lite tråkiga vinterdagar med lite att göra på firman......men ikke....tyst som i graven.....

Det är ju gissningsvis så att de sk eftermarknadsaktiviteterna, service, reservdelar etc är en viktig inkommstkälla för många mindre och större verkstäder och handlare.  Men varför sågar man då av den grenen man sitter på? Varför driver man allt fler att köpa reservdelar utomlands?  För att kompensera för bortfallet av försäljning så kanske man kommer att ytterligare öka priserna i Sverige.....?  

Ja, detta kommer inte att funka som välden ser ut idag. Det borde Yamaha Sverige oxå kunna klura ut. 

Kom igen nu då.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

priserna har faktiskt sänkts på service delar som filter mm propellrar har också sänkts

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig verkar det oerhört konstigt att man vill skapa en debatt och vill ha svar från Yamaha via ett forum, skriv till dem istället. Är själv produktansvarig för ett specifikt märke inom livsmedel, skulle inte på några villkor gå ut och svara eller kommentera på ett forum, det fungerar helt enkelt inte så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tror kanske inte att man nödvändigtvis behövde göra denna förklaring i namnet av sin huvudman, men dom kan ju ändå inte tro att sina presumtiva kunder är idioter.

Att försöka på något sätt att förklara varför en laddregulatoor kostar 6000 i Sverige men 2000 imprterad från USA vore väl på sin plats!

Tystnad fungerar knappast långsiktigt för att upprätthålla denna situationen. Bättre i så fall att förklara varför det är på detta sättet, och vad fördelarna med att köpa delarna i Sverige trots allt är.

Säljer du kaffe för 60 Kr halvkilot, så vore det väl ok att man gick ut och förklarade varför ens kaffe kostar detta, och inte 20 Kr/kilot om man köper det från nån annan. (samma kaffe!)

Jag har ju vid flera tillfällen påtalat denna absurda situation vid reservdelsdisken när jag köpt delar, men på något sätt är det ju som att skjuta på budbäraren. De normalt hyggliga killar som bemannar reservdelsdisken har ju vare sig nåt inflytande på, eller nån aning om varför situationen ser ut som den gör. Ja, och försöka ringa till Yamaha Sverige som ett ärende som detta.....glöm det!  Dom säger bara innan du hunnit halvvägs i första meningen, Prata med din lokala distributör.....Enkelt sätt att slippa obehagliga frågor.  Tyvärr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hammarby Marinservice på Långholmen säljer Yammagrejor om jag inte är helt fel ute.

Liksom Marinshopen, även om de inte har så mkt grejor hemma. Men de kan beställa.

Övriga: Nordwall Marin på Lidingö, Kalhälls Marin, Lillienwalls i Strömma Kanal (bra på service har jag hört), Waxholms marinservice, Flipper i Täby, Bälstasjöstad Solna, möjligen Captains (verkar begränsat).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord, du är en utdöende generation som inte bemödar dig eller tror att det inte funkar så när man som produktansvarig har den inställning till social media. Tycker ärligt synd om det varumärke du representerar.

Idag så är det precis så det fungerar, det företag som bevakar och är villig att ta en debatt i alla medier och forum är det som kommer klara sig. Gammelföretagen är på utdöende.

Väntar också på ett svar från Yamaha i ex denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen anledningen till att vi ökar med ca.15% per år, vi får väl se hur ett svar från Yamaha ser ut..

Och ditt sista halmstrå att försöka få folk att tro att gammelföretagen är på utdöende talar bara om vilka poäng du har i marknadsföring och företagsstrategi, patetiskt. Punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet oxå utmärkt väl att ett officiellt svar från Yamaha knappast är troligt. Inte minst pga problematiken att formulera ett bra sånt i denna frågeställning. Men att någon som jobbar där eller på annat sätt har intresse i deras strategi skulle kunna ge sin syn, det hade jag ju hoppats eller förväntat mig. Jag har ju haft uppe detta tema i andra trådar utan speciell respons.

För ganska många år sedan när det började komma sk piratdelar till personbilar som Volvo o Mercedes etc så renderade ju detta i stora annonskampanjer från biltillverkarna om varför deras orginaldelar var så mycket bättre. Byt inte ut din bil bit för bit etc etc var en slogan. När det sedan kom fram att orginal och pirat delar oftast var samma delar, tillverkade av samma underleverantör så blev det ju ännu knepigare att motivera orginaldelarna. Men man tog fighten i alla fall, mer än vad man kan anklaga Yamaha Sverige för, som gömmer sig sig bakom låsta dörrar ock kompakt tystnad och låtsas som om det regnar.

Idag har bilindustrin ändrat stratgegi, och man har infört förlängda garantier som man kopplat till användandet av orginalverkstäder/delar. Nåt som EU kommisionen fö haft starka synpunker på. Men man har i varje fall försökt göra nåt.

Tycker inte du Westfjord26 att det är aningen underligt hur Yamaha prissätter sina delar? Om dina livsmedelsprodukter hade kostat 200 % mer än konkurrenternas lika produkter i butikernas hyllor, tror du ni verkligen hade ökat med 15% per år då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut så tycker jag deras prissättning verkar helt galen, det var inte sakfrågan jag reagerade över utan jag tror inte att det är rätt sätt att bedriva diskussionen på ett forum, naturligtvis hade vi varit borta om vi inte hade varit medvetna när vi sätter priser, men om det nu finns lika bra produkter på hyllan till en bråkdel av priset så är ju problemet löst, eller? Alla köper dessa och Yamaha måste sänka, så funkar vi och det borde båttillbehörsbutikerna också göra, men så länge folk handlar så sänks inga priser, priset sätt efter vad man tror att kunder är beredda att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte med ett ord säga emot det du skriver i ditt senaste inlägg Westfjord26!  Naturligvis är det så!

Jag  hade i alla fall varit väldigt intresserad i hur dom tänker o resonerar. Jag tror nämligen inte att deras strategi är sustainable! . Naturligtvis är det som du skriver att man sätter priserna utifrån vad man tror att folk MAXIMALT kan tänka sig (eller tvingas......) och betala. Fundamental maknadsekonomi.

Förutom detta så finns det en svensk Lag som heter Ockerlagen. Jag vill inte påstå att Yamaha Sverige är lagbrytare, men om du läser Wikipedias text om denna lag, så är ju Yamahs prissättning  ju snubblande nära det som lagen avser!...Eller....?

Trångmål.......(man står en sommardag med trasig motor)

Beroendeställning ....(Bara Yama säljer dessa delar)  etc etc

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är dyrt med delar håller jag med om, men är det verkligen bara yamaha som är bekymmret här? Vill påstå att hela marinbranchen har ett pålägg som inte liknar någon annan branch.

För den som vill spara pengar så kan jag rekomendera mitt sätt, det har fungerat för mig. Rekommenderar inte det för den som vill känna sig trygg. Detta har jag gjort på min Yamaha = 3000 timmar.

1) Gör servicen själv. För mig är service = byta oljefilter vart 150 timma. Har kört på standardolja i 3000 timma så gå inte och köp yamahas egna. Tryck in lite fett i nipplar.

2) Lämna in kamrem vart 1500 timme.

3) När bränslefiltret sätter igen sig märker du det = byt.

4) byt impeller vart 1000 timma, själv.

5) Byt växellådsoljan 1 gång per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket möjligt att det är samma situation/prisbild för fler märken än Yamaha. Jag använder Yamaha för att där vet jag exakt hur läget är!

Jag vet dock att OMC på sin tid hade lite rimligare  priser på delar, på sina klassiska tvåtaktare på 80 o 90 talet. Idag vet jag inte hur det ser ut där.

Vad det gäller din filosofi på service kan jag väl vara delvis enig i detta. Dvs att det är inte så himla märkvärdigt att göra den själv.  Dock känner jag verkligen inte igen de timtal som du nämner.  3000/1500/1000 timmar är enligt min mening oerhört mycket. på en utombordare Jag opererar med ca tiondelen av dessa. Dessutom vänta at byta bränslefilter till det stoppar....nej, jag bor på en ö och vill inte ha stopp ute bland kobbarna i vintermörkret.

Men som sagt, det har inte varit detta som jag ifrågasatt! Det jag velat ha en diskussion om är priserna på just reservdelar. Yamaha är en mycket bra motor, kanske den bästa, men delar behövs förr eller senare trots allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tror att de andra märkerna är lika illa. Typ Honda. Till viss del får vi nog tacka höga skatter för läget. Men kanske även att gemene man har havet som ett nöje och helt enkelt har råd att betala och inte ifrågasätter på samma sätt som med bilar. Sedan är ju tex Yamaha center ensamma om att kunna pytsa ut delar på marknaden så då blir det så. Guldläge för en driftig att starta upp parallellimport?

Har aldrig varit med om att det tar bom stopp i ett filter på en gång, så kommer alltid hem även ifall det är dags att byta filter. Kanske har du andra erfarenheter?

Förstår att du tycker att det är långa intervall som jag kör. Kör själv också under riktigt extrema förhållanden och vill gärna komma hem, men har inte råd med att betala vad som helst för säkerhetskänsla. Det är väl i detta det hela vilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja....Det där med höga skatter köper jag inte. Jag får ju betala samma skatter när jag importerar från USA, DVS samma moms och samma ev. tull.

Likväl F..T har jag delarna i handen för 1/3 av prisett jämfört med Yamaha Center.

Men visst, att folk e beredda at betala för det e väl närmast saningen!  Om du/ni någonsin varit i vårt kära grannland Norge och köpt nåt, så vet man att många saker där e enormt dyrt.  4 AA batterier  t.ex 96 NOK.... Varför?  Nej för att folk har dom pengarna och är beredda att betala det priset....Inget annat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...