Peedster 3 Postad 22 timmar sedan Hej, på sista färden larmade det i instrumenteringen på ”Gear oil”. Antar drevolja… Skickar med bild på några behållare, misstänker det är den vänstra då den högra med 2 hydraulslangar ser ut som servo/styr. Fanns även 3 flaskor med potentiella vätskor. Så räcker det att fylla behållaren och med vilken flaska och vilken behållare? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 22 timmar sedan Hej Gear Oil larmet kom från "Gear lube monitor" som är behållaren på övre bilden med svart lock i ditt andra inlägg. Där skall fyllas på Quicksilver High Performance Gear Lube, d.v.s. flaskan till vänster. Fyll på till övre strecket på behållaren. Håll koll på nivån under den närmsta tiden, kolla nivån innan start samt direkt efter körning. Försvinner olja från behållaren finns ett läckage någonstans på drevet. Kontakta auktoriserad Mercruiser verkstad för kontroll om det försvinner olja. Byt olja direkt efter upptagning och kontrollera så det inte finns vatten i oljan, om det finns vatten kontakta Mercruiser verkstad för felsökning och åtgärd. Har du instruktionsbok? Om inte, ange drevets serienummer eller ta en bild om det finns en typskylt, så fixar jag instruktionsbok. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 3 Postad 22 timmar sedan Tack Pär! Blir nog sista turen i helgen så fyller på och kollar/byter efter upptag. Jag plockar ju bort drevet men detta görs alltså innan borttagning så är det klart till våren? Har nog instruktionen i båten, kollar söndag! Vad används de andra två flaskorna till? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 22 timmar sedan Mobil ATF används till Powertrim som är behållaren med gula locket. Castrols Syntrax är en syntetisk transmissionsolja och den vet jag inte vad de använt den till, hoppas inte de har häll den i behållaren för drevoljan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 184 Postad 21 timmar sedan Pär, du har ju koll på det mesta, är Yanmar ZT370 ett Bravo III drev som jappsarna smetat på egna dekaler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Gripen72: är Yanmar ZT370 ett Bravo III drev som jappsarna smetat på egna dekaler? Nej inte riktigt, vissa delar är misstänkt lika men om det är exakt samma del vet jag inte. Har inte jämfört delarna men det hade ju varit rätt intressant att veta. Yanmar säger att det är en egen konstruktion men kan ju vara "Reversed Engineering" som mycket annat Japanskt för det är ju inte mycket som är genuint Japanska uppfinningar... Jämför t.ex. en DKW RT125 och en Yamaha YS-1, vilken kom först🤔 Det skiljer definitivt i växlingssystemet, Mercruiser Bravo har konkoppingar medan Yanmar ZT370 har hydrauliska dubbelkopplingar= ca 3—5% större effektförlust i drivlinan. //Pär Redigerad 20 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 184 Postad 13 timmar sedan Dom är kluriga japanerna 😅 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser