Peedster 1 Postad 12 timmar sedan Hej, Vi har en Delta 32 med en Yanmar 6LPA mekanisk diesel. Dvs har då ingen bränsle mätare/förbrukning så jag kan kolla. Skulle vilja försöka hitta optimal ekonomifart. Några data som kan vara av intresse. Vid 2850 rpm ligger den på 27,5knop. Vikt på båt 2,7 Ton. Skrovet smalt och vasst, flying flipper i grund och botten. Toppfart 39-40 knop. Manual säger maxvarv 3800rpm men inte kollat irl. Vad säger skolan? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 12 timmar sedan titta i /sök tekniskt datablad finns mkt om varv/förbrukn mm gissar annars på väl uppe i plan med drygt 1bar turbotryck. om du ser det (stora panelen) B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 56 Postad 2 timmar sedan Hej Rent teoretiskt brukar man säga att lägsta bränsleförbrukning för en motor ligger inom området för maximalt vridmoment, för aktuell motor bör detta då ligga inom 2200–2600 r/min, strax efter 2600 r/min börjar vridmomentkurvan falla sakta men ligger relativt stabil upp till max varvtal. Men detta stämmer inte riktigt i verkligheten då flera olika faktorer påverkar detta, bl.a. skrovform, drevets utformning och utväxling samt propellerval. Dessutom påverkar vädret motorns prestanda, en varm och fuktig sommardag får motorn arbeta tungt medan en klar och torr höstdag får den betydligt lättare. I länken nedan finns diagram för effekt, vridmoment och statisk bränsleförbrukning: https://www.yanmar.com/marine/product/engines/6lpa-stp2-6lpa-stc/ Bränsleförbrukningsdiagrammet ger en ungefärlig indikation om förbrukning L/h vid olika varvtal. ex. vid 2850 r/min gör båten 27,5 knop och enligt diagrammet förbrukar motorn ca 27–28 L/h vid det varvtalet, alltså en förbrukning runt 1,0 L/nm vid 27,5 knop. Det är möjligt att du kan komma ner strax under 1,0 L/nm vid 25 knop men det vet man inte förrän man mätt förbrukningen exakt för den aktuella båten. På max varvtal gör båten ca 39–40 knop och förbrukar ca 62–63 L/h vilket innebär ca 1,6 L/nm. Anm: nm= Nautisk mil= Sjömil= Distansminut Det finns några tester av båten i Praktiskt Båtägande men de talar inte om vilka motorer som satt i vid testerna. Möjligt här finns mer exakta siffror gällande bränsleförbrukning. https://www.praktisktbatagande.se/?s=delta+32 Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 66 Postad 55 minuter sedan bra svar från Per , lägger till : ren botten är MYCKET viktigt redan efter 1 mån i vattnet med antydan till slem på botten(känn med handen) går förbrukningen upp . i aug mer slem då kanske förbr upp 40% håll botten ren ex bil 0,9 l mil - båt 8,0 L samma sträcka B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser