Gå till innehåll
tisdag 15 juli 2025
Karljohansson

olja till lombardini 702 M årsmodell 2010

Rekommendera Poster

har en motor årsmodell cirka 2010, modell lombardini 702 M med backslag TCM40P AC 189082 motor disel till en 30 fots segelbåt, ,har lyckats landa i att denna guide är korrekt

https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloads/manuali/Focs_Manual_EN.pdf

läser där för att förstå typ av olja till motorn (se bild eller länken ovan) 

Kom då fram till att denna olja skulle kunna vara lämplig

https://www.moory.se/p/mobil-delvac-mx-15w-40-4-liter/

vad tror ni? 5W rekommenderas men de flesta verkar vara 15W när man kollar, hur ska man resonera där? kör i sverige mest under april till september 

Jag är osäker vad tidigare ägare haft i, fundera om man behöver tömma befintlig olja innan man fyller på? för antar det kanske inte är optimalt att blanda 

Vill veta oljetyp inför nästkommande byte samt att jag just nu inte har nån påfyllningsolja om det av någon anledning skulle läcka ut och behöva fyllas på under färd, har så långt på 2 månader dock bara sett ett väldigt begränsat oljeläckage, säg kanske 0,5 DL, kollade oljestickan nyligen och där såg det bra ut 

image.thumb.png.efba514c4320ebf9f6f0876ac082812f.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Rekommenderar Lombardini 5W/40 så bör man nog hålla sig till det, en 5W olja är lite tunnare och når smörjställen snabbare medan en 15W olja är lite mer trögflytande vid kallstart.

Det finns ju fler som säljer olja än vad du länkade till, förr kunde man ju köpa olja på macken men de har väl mest korv, pizza och godis idag och personal som inte kan ett dugg om olja om de ens har motorolja.

Båttillbehösbutiker/båtmotorverkstäder i din närhet bör ju ha olja hemma, annars är det en välsorterad bildelskedja (Mekonomen, Thansen, Autoexperten m.fl) så åk dit och kolla vad de har på hyllan. Dessa har betydligt mer kompetent personal gällande oljor än bensinmackarna.

Det är ju egentligen API/ACEA klassningen som är det viktiga, du ska alltså ha en olja som uppfyller dessa specifikationer eller högre. Ex. CF 4 kan ersättas av CG 4, CH 4 osv. men dubbelkolla innan du köper en olja med högre API klassning innan du köper.

Patrik Dahlgren på Arken Teknik importerar Lombardini:

https://www.arkenteknik.se

Rodahl Marin är lång erfarenhet i marinbranschen och jobbar med Lombardini, hör med dom annars.

https://www.rodahl.se/valkommen

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten bara används under den varma delen av året finns det ingen anledning att köra med vinterolja. Motorn och oljan värms upp väldigt snabbt. 15W-40 gör jobbet. Vi båtägare i Sverige byter olja ofta och kör generellt få timmar, så det är inte så kinkigt.

Vi har en Lombardini 903 och kör på 15W-40. Haft den i fem år. Motorn går som en klocka.

Tänk på att alla motorer förbrukar lite olja. Det försvinner alltid en gnutta förbi kolvringar och sånt, som förbränns i cylindrarna. Det är inte mycket, men det är mätbart över en säsong, och normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur påverkas motorn om man blandar oljor? tänker det ligger nån olja i nu, oklart vilken, tidigare ägare var sån som "gick mycket på känn / det funkar ju" så tror inte det är säkert att det just nu ligger i rätt typ av olja, funderar om jag skulle behöva fylla på med olja under säsongen, låt säga det skulle börja läcka, funkar det? Eller är det samma som att gå från vanlig disel från bensinmack till sjödisel att man isf bör rensa ur systemet helt först? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa oljor skall man inte blanda.

Hade det varit min motor eller någon kunds motor hade jag definitivt sugit ut all olja som är i motorn och bytt oljefilter. Sedan fyllt på motorolja som jag vet vad det är för olja.

Gör man detta så vet man till 100% vad det är för olja i motorn.

Anteckna gärna vad för olja, viskositet och API klass samt när olje- och filterbyte utfördes, ypperligt för framtida bruk och om man säljer båten så ser köparen att här är en som håller ordning...

Gå även över bränslefilter och byt dessa samt kolla vattenpumpens impeller.

Har du ingen instruktionsbok, skriv ut den du länkade till och sätt in i en pärm tillsammans med övrig info om båt och motor samt ett serviceprotokoll där du antecknar när du gjorde service och vad som byttes.

Motorolja och oljefilter bör man byta 1 gång per år vilket man kan göra innan upptagning, tillsammans med övrig service och konservering.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra input, har faktiskt funderat på det vilka servicar som kan vara bra att göra innan man tar upp båten medans den ligger i vattnet, kan ju vara gött och göra en sak åt gången och se så motorn går bra efter respektive steg och att när man lägger den i sjön på våren så vet man iaf att allt fungerade innan man tar upp den iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter lite grävande så hittade jag att tidigare ägare kört med en 15w-40, troligen sedan motorn installerades av han 2010, modell står handskriven på hans dunk men tror det är denna agrol mega truck 15w-40 mineral turbo super SAE (handskrivet på dunken)

tror det är nått i linje ned den nedan men lite osäker, tänker jag använder den till och börja med, så kan jag utvärdera i höst om det är dags och byta till en mer korrekt

https://www.agrol.se/vara-produkter/produktsortiment/mega-truck/

Har en annan fundering, är det ok att blanda sjödisel och bensinmackdisel? Hade misstolkat förra ägaren och trodde han bara tankat med bensinmackdisel, men var tydligen att han hade tankat med sjödisel, så har nu kör cirka 25 liter totalt på vanlig bensinmackdisel. 

hur ska man tänka här? fortsätta med bensinmackdisel säsongen ut? eller kan man blanda? Inför säsongen byttes bränslefilter, så den har väl kanske gått 5-10 L sjödisel och 15L bensinmackdisel om jag får gissa

några råd här ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite rörigt ibland med oljor och speciellt när man hittar något som tillverkaren anger är rätt.

I sin egen manual för motorerna i FOCS LDW serien rekommenderar Lombardini själva en 5W/40 syntetolja med API klassning CF-4. Denna manual är utgiven 2018 och reviderad 2021.

1229211155_Skrmavbild2025-07-09kl_14_48_03.png.b84e5aba729dee104bd577814ae43fc8.png

Hittade en äldre manual för samma motorserie, hittade inget datum för när den är publicerad men den är reviderad 2007. Där anges Total Rubia 4400 15W/40 som är API klassad CG-4.

710432958_Skrmavbild2025-07-09kl_14_54_32.png.4eda8aab6c6e9dd3501272dcd45c5c55.png

Motorn är ju inte överladdad eller har något annan utrustning som kräver någon högre API klassning.

Så håller man sig till API klassning som lägst CF–4 eller CG–4 så är man på rätt sida.

Agrol Mega Truck har API klass CI-4

Står så här i Agrols produktblad:

137210144_Skrmavbild2025-07-09kl_15_04_16.thumb.png.f099698a9d302c12015ef5832f24cb60.png

Det är en olja för lite större dieselmotorer som t.ex. lastbilar, lantbruks- och entreprenadmaskiner och även anpassad för avgasrening upp till Steg IV som är med SCR-katalysator. 

Men det är ju ingen dyr olja (349 kr för 5 liter) så varför inte om nu det är den förra ägaren använt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...