Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jocke-SeaRay

Var köper Ni delar till Yamha utombordare, impeller,filter osv

Rekommendera Poster

Har Ni något bra tips på internetbutik med bra priser ?

Utomlands eller hemma i svedala ?

 

jag provade idag att beställa via http://www.simyamaha.com/  , var nämnligen förbi yamahacenter i Haninge och fick en smärre chock på deras priser . En liten gummibustning till drivaxeltätningen ''DRIVE SHAFT BUSHING'' skulle gå på ca 1400kr :-o .. och i USA  ca 57us.. jo jag vet att det kommer frakt och tull och moms till ! Jag passade på att beställa lite mer ''bra å ha grejer''  när jag ändå höll på att vifta med kortet :-)

Åter kommer med fakta när väl grejerna kommer hem och allt är betalt .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1400 :- för en drivaxelbussning måste vara fel,får jag lite mera info så kan jag kolla upp detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Andy på SIM är en verklig klippa o väldigt bra priser oxå. Det går att komma lite billigare undan på Boats.net men jag lägger hellre några dollar extra när man får sån superservice. Har helt slutat kolla upp vad Yamaha delar kostar i Sverige numer. Blir bara förbannad när man hör priserna. Har svårt att tro att det är våra lokala små verkstäder som har dessa påslag utan det är väl Yamaha-Scandinavia som är giriga.

Olja kan man ju tyvärr inte köpa från USA. I år hade man passat på att höja motoroljan från 554 kr till hisnande 731 kr för en femliters Yamalube FCW. Nästa år får hon nog Mercury olja istället för den kostar bara 455 för samma mängd motsvarande smörja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att byta märke på olja, så har det nog ingen betydelse. det är väl tveksamt om Yamaha har ett eget oljeraffinaderi,

De flesta märken hävdar sitt eget märke på olja för att garantier skall gälla.

I de allra flesta fall så köps oljan in och ettiketteras om för olika märken men kommer från samma ställe.

Same shit different name brukar det heta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset är rätt 1387:-  finns ej på huvudlagret i amsterdam,det var dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och Yamaha  Grease WR No.2  ( gröna klippiga fettet )

varför finns inte den i sverige ?

 

/ :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, WR No.2 finns att få tag på i Sverige, kostar 169 kr för en liten tub på ca 250 gram.. Artikel numret är 90790-74046-00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nädå, Yamaha hävdar faktiskt inte sin egen olja för att garantier ska gälla, de hävdar inte ens FCW-olja utan det går bra med bilolja. Men jag vill ha sån olja o vill helst inte byta fabrikat. Det är lite tunnt med FCW klassad 10W-30 olja överhuvudtaget men av de som finns så utskiljer sej Yamaha med att ta runt 50% mer än alla andra. Av de oljor jag hittills hittat ligger Intervallet för en literflaska på 99 - 110 kr, utom då Yamaha som tar i med hela 164 kr. I USA ligger man dock i samma intervall som de andra. Det är ju väldigt tydligt att Yamaha överprisar här i Sverige o förhoppningsvis fattar de till sist vinken när allt fler söker andra vägar för att få tag på sina delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köper delar för att serva min Yamaha köper jag det på Yamaha Center i Sisjön Göteborg. Tyvärr är likaså de svindyra och tyvärr har reservdelssäljarna mycket knapphänding kunskap om allt vad som gäller Yamaha utombordare trots att detta är det enda de säljer till sina Yamarin båtar. Däremot får jag bra svar här på forumet och kan därför ge dem rätt artikelnummer på det jag ska ha och så går de bara o hämtar på lagret.

Jag skulle gärna vilj handla på något annat ställe i Göteborg men känner inte till några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ang Q8 formula Advanced 10W-40.

Jag har har ingen erfarenhet eller kunskap I Q8:as oljor.

Men oljans specifikation uppfyller de som motorn kräver.

 

Hälsningar

 

Daniel Dellgar

Technical Product Coordinator
Service Division, Marine

- jag frågade Yamaha om denna olja som jag kommer åt via mitt jobb för ''rätt peng''

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle beställa en thermostat för 25dollar på hemsidan, vet någon va de tar i frakt? Jag antar även att jag får lägga till 25% av priset i moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USPS Priority Mail brukar va det rimligaste fraktalternativet. Du kan kolla på länken. Att beställa bara en termostat lönar sej knappast. Det tillkommer moms o eventuell tull på hela beloppet inklusive frakten och Posten tar en hundring för besväret att ta ut avgifterna.

Det skulle i detta fall bli 25 14 dollar x 7,13  25% moms 100 = 450 spänn

T o m Yamaha Scandinavia kan förmodligen matcha det, men släng in ett vattenpumpkit, några packningar, stift, anoder o lite annat smått o gott så ser kalkylen betydligt vettigare ut.

http://ircalc.usps.gov/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med oljekvaliteter har ju en tendens att leda till hopplösa evighetsdiskussioner på de flesta motorinriktade forum, men nu har vi ju ändå börjat. Alla oljor med viskositeten 10W-30 eller 10W-40 som uppfyller API SJ är ju OK att använda enligt Yamaha. Mercury kräver vad jag vet en olja som uppfyller NMMA FC-W och att Yamaha inte gör det förvånar något. Driftsförhållandena för en bil skiljer ju sej rätt radikalt från en utombordare.

Personligen vill jag inte använda en olja som inte är FC-W godkänd i min motor. Q8 har ju en olja för utombordare som man säger möter FC-W kraven, den är dock inte med på NMMAs lista över godkända oljor, så det verkar som den inte är officiellt testad. Men den kanske du inte har lika lätt att få fatt på, Jocke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle85, vet du vad termostaten kostar i Sverige? Det kanske lönar sej trots allt. Såg att svenska priset för en termostat till min F150 på Marinshopens hemsida är 788 kr. USA pris 30 dollar. Hemma med alla avgifter för 475 kr.. Din termostat var inte med på Marinshopens sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är ju alltså vad livslängden är på en termostat? Nån som vet det? Jag tänkte mest byta i förebyggande syfte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ur den o testa den. Den ska börja öppna vid 48 - 52 grader, vid 60 grader ska den va fullt öppen, minst 3 mm. Spisen, en gryta med vatten o stektermometern är vad som behövs. Funkar den finns ingen anledning att byta. Det finns inget bytesintervall på den däremot ska den kontrolleras o rengöras vid den vanliga 1års/100 timmars servicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55us..för..frakt..med..usps..prio..!!!!!!!!???????? Ett..litet..paket..med..en..bussning..och..ett..komplett.. Impellerhus..! Hur..fan..kan..ett..sånt..litet..paket..kosta..55us.???? Är..jag..lurad..eller..???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter dyrt!? 55 US$ betalar frakten för ett paket på 4,5 kg. Köpte nyss en proeller till en 15 hästare o lite packningar, 19 dollar i frakt. Det paketet borde va större o tyngre än ditt. Även med expressfrakt skulle det räcka till ett paket på 2,2 kg. Har ett vattenpumpkit liggande till min F150, jag kan väga det om du vill men är rätt säker på att vikten är under kilot. Bussningen kan inte väga mer än nåt tiotal gram. Jag skulle kolla upp vad det är för frakt du betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inväntar svar från dem om vad de kostar att skicka en termostat till mig =)

Vad finns det förresten för Svenska sidor där man kan köpa delar över nätet till Yamaha och Mercury?



Senast ändrad av Rolle85 | 12 januari 2011 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen.se säljer Yamaha-delar på postorder och har även en webshop men den är rätt begränsad än så länge. Om inte SIM kan ge dej en vettig frakt på en så liten del så finns ju Boats.net oxå. Handlat mycket där, oxå mycket bra att ha o göra med.

Termostat - 24,00

Packning - 3,59

Frakt - 11,95

Boats.net har fasta fraktsatser upp till ett ordervärde på 60 dollar. Skulle som sagt landa runt 450 kr med alla avgifter betalda. En pirattermostat på drev.se går på 350 spänn utan packning, frakt på det 125 kr. Har du kollat svenskt Yamaha pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

45 dollar ~ 320kr slutar termostaten på via boats.net inkl frakt och tull med andra ord.
Jag har mailat Yamaha center och ska se vad de tar för samma pryl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

320 är för lite. Du har nog glömt lägga på postens 100 lapp för besväret att ta ut tull o moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men termostaten kostar 24 frakt 11,95 moms (24*25%=9)

Summa: 24 11,95 9= 44,95

Vad mer kan jag lägga till?

 

Nu ser jag också något nytt intressant, en anod som jag inte kände till, nr 16 på sprängskissen:
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1998/C60TLRW/CYLINDER CRANKCASE/parts.html

Nån som testat att byta den? Den verkar inte vara gängad enligt Simyamaha så undrar hur den hålls fast?

Sen tänkte jag också passa på att fråga vad skillnaden är mellan Power trim och Power tilt, jag trodde det var samma sak?



Senast ändrad av Rolle85 | 12 januari 2011 | 13:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör fel när du räknar, moms o eventuell tull utgår både på varans värde och frakten, sen vill Posten ha 100 spänn för att de tar ut tull o moms. Tullen o momsen beräknas alltså på 36 dollar i ditt exempel.

7,07x(24 12) = 255 kr

255x1,25 100=418 kr

Interna anoder. Vissa går att komma åt via pluggar o en del sitter inuti kylkanelerna o går inte att byta med mindre än att motorn tas isär. De som går att komma åt via pluggar ska kollas årligen, de andra får man ta när tillfälle ges.

Power Tilt betyder att motorn bara har den klenare tiltkolven och den går alltså bara att tilta elektriskt. Trimma får man göra med att flytta pinnen precis som på en liten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, angående avgifterna förstår jag nu.

Vet du jarb eller någon annan om just denna anod på min modell Yamaha C60TLRW om man kan få ut anoden utan att skruva isär hela motorn? Dvs lyfta på locket till anoden och byta ut den enkelt och lätt? Se sprängskiss ovan.

Jarb, angående Power tilt och trim fattar jag inte vad du menar. Enligt min modell har jag både Power trim och Power tilt. Jag tiltar upp och ner motorn elektriskt med hjälp av en knapp på gasreglaget (eller elektriskt med knappen på motorn).

 



Senast ändrad av Rolle85 | 12 januari 2011 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå lite till ursprungsämnet så har jag för första gången använt en freight forwarder vid handel med USA, norska Jetcarrier.  Säljaren i USA skickar till Jetcarrier i USA och de ombesörjer vidarebefodran hem  inkl förtullning. Jetcarrier tar inte ut nån avgift för att förtulla som posten gör däremot åker man ju på inlandsfrakten lokalt i USA. Vilket som blir billigast får man räkna på från fall till fall. Just denna gången använde jag dom för att säljaren som var en privatperson inte visste hur man skickade utrikes men han gick med på detta förfarande. Det funkade utmärkt för idag fick jag paketet, 5 dagar efter att säljaren skickade det.

www.jetcarrier.com

Ser ut på sprängskissen som att de anoder du länkade till är de som går att ta ut o kolla via pluggar. Ser oxå ut som anoden är klämd mellan pluggen o blocket o därför är den inte gängad. Jag har ju haft en sån motor du har i 90-hästars version men jag kollade dom faktiskt aldrig av den enkla anledningen att jag inte visste att de fanns. De nämns inte alls i servicemanualen på 60-90 hästarna och jag tror pluggarna skyms av oljetanken, bränslepumpen o bränslefiltret så man ser dom inte direkt heller. Kanske har Yamaha tänkt att de ska klara hela motorns livslängd. På min nuvarande F150 sitter de lätt åtkomliga o ska enligt servicemanualen kollas årligen. Sen finns de som sitter i blocket o de ska bytas när tillfälle ges. 60-90 hästarna verkar dock bara ha dessa två anoder som ser ut att va tillgängliga utifrån.

Du har tre kolvar på powertrimmet på din motor. 2 korta för trimmet som används i fart för att justera riggvinkeln o därmed gångläget. Den 3e långa kolven är för tilten, alltså när du hissar upp motorn ur vattnet. En motor med powertilt saknar trimkolvarna o man kan således inte justera riggvinkeln i fart utan bara tilta upp den ur vattnet. Trimläget är fast o styrs av en pinne genom riggen. Försöker man använda sin powertilt som powertrim så kommer motorn bara att tryckas tillbaka till pinnen eftersom tiltkolven inte orkar hålla uppe motorn i fart. Det finns powertrim med bara en kolv på småsnurror men då är den dimensionerad för att kunna trimma med oxå. Att bara ha powertilt är för övrigt rätt ovanligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb, som du säger nämns inte anoden i manualen. Jag får se om jag kan lyckas få ut dem till våren.

tack för informationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Yamaha center svarade att de tar hutlösa 704kr för en termostat till min motor! När jag sansat mig lite fann jag denna sida på nätet, de tar 355kr för samma del som de säger inte är original men som håller samma kvalité eller bättre.

http://www.drev.se/9975-115250-p-3613-c-520.aspx

Vad säger ni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev.se hör man aldrig något ont om , och det ser jag som bra betyg .. eller hur :-)

Dom verkar veta vad dom håller på med ,så du ska nog lita på att det är bra grejjer !

Mao ...KÖÖÖÖÖP !

 

post-11345-1394236595,951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...