Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pluss400

Bara undrar

Rekommendera Poster

Många rullande saker går på el, bilar med bra fart o räckvidd finns(men väldigt dyr). Varför finns inga båtar med eldrift. Har inte sett tillstymmelse till att utveckla en el båt.

Varför. Är det någon här som har en personlig uppfattning? Lägg ett inlägg vad dy tycker om saken. Det skulle vara kul o höra båtägarens åsikter, inte bara konstrucktörens vinstsnack.

Mvh Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del så är det svårt att ladda batterier då man saknar el vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns både el och elhybrid-båtar nu för tiden.. men de är inte vanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Nimbus har ju byggt en för något år sedan som det slogs på den stora trumman om.

Filmlänk två är en 4 hk utombordare från kinesiska Parsun.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus har redan nämts, Carlanders har tagit fram en Westfjord 26 som går på eldrift så nog finns det en utveckling på detta område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det grundläggande problemet änsålänge är att diesel och bensin innehåller typ 10 ggr mer energi per kilo än de bästa batterierna.

Nimbusen som ses på länken ovan kommer ca 21 distansminuter på en batteriladdning. Sedan behövs det en rejäl elstolpe och många timmar innan man kan ta nästa tur.

Min Saltö 31 har en diesel tank på 400 l, ungefär lika många kilo. På den kommer jag mer än 10 gånger så långt, 300 distansminuter Jag gissar att Nimbusen inte har speciellt mycket mindre kilo batterier än min tank....

Men om man skulle kunna ordna typ trådbusslilnjer i skärgårn, där man kan hänga på en strömavtagare och ladda och åka samtidigt. Fast det kanske tar bort lite av naturupplevelsen om det går trådlinjer ut till alla populära ställen.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det går alldeles utmärkt att köra på el. För några år sedan byggde jag om en 4,5m roddbåt  av sniptyp med nedredelen av en utombordare genom botten bakom kölen, lite som ett segeldrev fast mindre. Motorn är en 130V likströmsmotor som jag köpte av en kille som importerar löpmattor från USA, löpmattorna byggs om för att passa vårt elsystem och då blir motorerna utbytta. Gav 50¤ för min motor. En topphastighet på 4,6 knop blev resultatet, det är alltså lite över den teoretiska skrovhastigheten. Med mina åtta tolvoltsbatterier är den teoretiska drifttiden med rådande elförbrukning ungefär sex timmar. Det är bra mycket mer än man orkar sträck-kajka omkring i en liten roddbåt. Har båten på trailer och laddar hemma.

Har hållit koll på begagnatmarknaden för att hitta en lämplig glasfibersnipa mellan fem och sex meter att bygga om för eldrift, men det går trögt. Börjar mer glida över till att bygga en katamaran med solpaneltak. Den skulle ju bli självförsörjande om man kombinerar solpanelerna med batterier som ju laddas oberoende om man är ute och kör eller inte. Det projektet medför att jag borde sälja ena hobbybåten, en glasfiberklassiker från guvet när och det skär också lite i hjärtat.

Eldrift i depalcementbåtar är ingalunda problematiskt, motorer avseda för ändamålet finns att köpa. Traditonella blybatterier är inte särskilt dyra. Om man ersätter en gammal dieselmotor med elmotor och batterier blir vikten ungefär densamma. Batterierna väger en hel del men om man lyfter ur dieselmotorn med koppling och tank får man en hel del bärförmåga över för batterier. Elmotorn är en liten och mycket lätt enhet.

Skall man bygga om en planade båt blir kostnaden en helt annan då man av viktskäl hamnar att använda större motorer och lätta batterier av lithiumtyp. Men kul vore det att forsa fram i 25 knop utan andra ljud än bruset från vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en kobination som bilbranchen kör idag. De påstår det ger billiare drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det beror på många kombinationer. Både att det är mer kritiskt att bli utan ström på havet än att få soppatorsk utanför mc donalds med bilen, en båt är inte lika lättdriven som en bil så räckvidden blir automatiskt kortare, dåligt med möjlighet att ladda batterier samt att många av oss som inte har så bråttom och vill färdas tyst har mast och segel. Men det verkar ju komma mer och mer så vi följer utvecklingen med spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybridbilen utnyttjar ju inbromsningar och nedförslut till att ladda batterierna. I en båt har vi inte sådana möjligheter, det är ju alltid uppförsbacke på sjön. Hybridlösningar för båtar finns ju men de används mest till att kunna cruisa ljudlöst i låga farter.

Nackdelen med segelbåtar är ju att när det är stiltje och gudomligt tyst i naturen så blir man tvungen att sätta igåg surriga snurran eller dunkande dieseln....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Sjöfartsvärket har i samarbete med Trafikvärket tillsatt en kommision för utväckligen av den framtida miljövänliga båttrafiken. Som framgår av sidan 15 paragraf 37 och stycket 5 så planerar man att dra elledninger på de laterala sjömärkena. Båtarna utrustas med strömnedtagare och köras på elmotorer.

Projektet har enorma samhällsvinster. Dels så kommer trafiken att vara tyst , dels kommer man automatisk att hindra folk från att störa fågelskyddsområdena. Vidare har man med automatik koll på var varje enskild båt befinner sig så sjöräddningen kan bantas ner till ett minimum, kvar bara för endast de fåtal båtar som sliter sig loss pga tekniska problem från ledningssytemet. Trafiken kommer att vara separerad, grön och röd sida, så kollissioner kommer att försvinna. Likaså kan skepparen tillåtas att ta sig en jamare för båten följer med automatik ledningssystmet och därmed begränsar både fart och position till förutseddda lägen och nivåer Nya 0,2 promille gränsen kommer att tas bort. Trevnaden som infinner sig vid en jamare  väger upp nackdelen med att det kan bli köer vid vissa sjösportled i samband med helger, tex i storstadsområdena.

Till nackdelarna räknar men med att de befintliga sjömärkena med boj och röda och gröna pinnar måste förstärkas. Men den kostnaden kan till största delen täckas av den avgift som kan tas ut av sjöfarande. Menigheten kommer  förmodligen med stor tacksamhet betala en slant för att slippa köra vilse i dimma och undvika kollissioner samt för en högre säkerhet. Bla kan man stänga av stömmen vid storm så ingen kan befinna sig ute i farliga vatten.Medan strömmen  för de som är på väg in mot hamn kan vara kvar tills båten är i säkerhet.

Kommiten har just skickat ut förslaget på remiss. Vi som är på Maringuiden bör noga tänka på alla fördelar som det innebär för oss båt folk och svara och bejaka förslaget. Tänk bara vilket fint sammarbete det skulle bli mellan motorbåtsägare och seglare, ingen kommer att dra upp svall och krysa i vägen för varandra i trånga farled då systemet automatiskt säkerställer trafiken. En ytterligare stor fördel är att man kan lugnt ha på både TV stereo micro ugn för man har tillgång till ström hela tiden. På det viset slipper man den CO2 osande grillen ute i naturen. Risken för bran försvinner. Sedan spar vi ström för att GPS, radar,AIS, kompass, plotter mfl inte behövs och den ström som de sammantaget drar kommer andra enheter till nytta.

För turistnäringen innebär det extra fördelar. Man kan med automatik visa lämpliga historiska fakta samt upplevelse med lokala platsers erbjudanden, allteftersom man passerar olika platser. Sådana system säljs redan idag, se reklamen i TV, för landbaserade GPS system för mibiltelefoner där man kan tex få reda på att Malmö en gångn var Sveriges huvudstad, ja fördelarna är som sagt många och skärgården kan blomstra upp och hållas levande.

Maringuidare. Ställ upp manngrant, förlåt, båtgrannt och rösta ja för förslaget som vår utmärkta regering håller på att arbeta fram för allas vår gemensamma bästa och för en framtida hållbar och bättre miljö för våra barn som också skall få uppleva den underbara fria skärgården.

 



Senast ändrad av Kalman | 12 december 2010 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman

Det var ett väldigt bra förslag. Misstänker att man kommer att sätta tillbaka en hel del av de pricka som tagits bort. Rättade sjökort från 1988 till en betydligt senare datum, när jag seglade norrlandskusten för några år sen. 30 % av prickarna hade dragits in. Fast såna obyggder om ligger utanför storstadsregionerna kommer väl inte på frågan.

Vi har ju en fördel som redan har pinne för att ta ner strömmen och dessutom ganska lättdrivna båtar.

Annars funderade jag faktiskt på att sätta in elmotor i min förra båt, om motorn skulle falla för åldersstrecket. Den gamla dieseln väger ju 250 kg plus tank och olja och en elmotor 17 kg. Det blir ju  utrymme både vikt och platsmässigt för ett antal batterier. Då den huvudsakliga drivningen sker med segel, så skulle det va fullt realistiskt och det finns ju ett antal båtar som har elmotor redan idag.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att 

Endeavour Green var nog den fulaste båten jag någonsin har sett

 



Senast ändrad av Minona | 12 december 2010 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...