Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Esteve

Vinterkonservering AC/värmare - Hur?

Rekommendera Poster

Funderar på vilka sätt man vinterkonserverar båtens luftkonditionering/värmare.

Den pumpar ju sjövatten via en silförsedd bottengenomföring.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen köra i glykolblandning eller tryckluft och få ut allt vattnen. Det förstnämnda är det bästa för systemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Är inte säker på att jag kommer att ha tillgång till tryckluft, men om så blir fallet: Vart kör du in tryckluften? Från silsidan och genom pumpen, eller?

Vid användning av glykol: Fyller man då silbehållaren och kör runt det med pumpen? Hur mycket glykolblandning går det åt i såfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckluft körs i efter pumpen. Var försiktig med trycket.

Problemet med att få i glykolblandning är att pumpen inte är sugande så det går inte att fylla filterbehållaren o köra. Jag har en länspump som jag lägger i en spann med glykolblandning och kopplar på filtret.

Kanske går att att sätta en slang på filtret och dra upp den till en tratt och sen hälla i blandningen. Då blir det visst tryck uppifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan

Vet du hur mycket glykolblandning som behövs?



Senast ändrad av Esteve | 20 september 2010 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Sea Ray 240 med AC och bottenventil. Jag körde in en slang på utblås sidan och pumpade igenom miljö-glykol den vägen. Gick in ca 3 liter innan det började skvala under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en sea ray 270.

Stänger bottenventilen och öppnar sil-locket där jag häller i glykol med ac´ n igång.efter 2-3 liter kommer det ut glykol i andra änden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad i hela friden är det för fina båtar ni har - med AC? Vad skall ni med det till?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den levererar värme också annars hade nog de flesta slängt ut skiten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, jag har bara använt den som värmare i sommar plus att den har gått i avfuktarläge lite då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror min fråga passar denna tråd.

Vi har en AC i vår båt som vi endast använt för att se att den fungerar. Nu i vinter har vi vinterkonserverat den och kört igenom glykolblandning i hela systemet.

Nu till frågan. Är det något mer vi ska göra för att denna konservering ska gälla tillsvidare?

Dvs vi kommer inte att använda oss av AC:n längre men vill ändå att det ska finnas en chans att den startar om nästa ägare vill prova den.

(Vi har separat värmare och denna AC kyler endast).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte pumpat in något vatten så skall du inte behöva göra något. Det sitter i regel en bottenventil innan sjövattenfiltret och har du haft denna stängd så råder ingen tvekan om att allt ät konserverat. Har du haft kranen öppen så får du jämföra sjövattennivå om ev vatten kan ha tryckts upp i delar av systemet. Pumpen tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det fins en film om detta på Tuben , där man visade hur man gör!

Kommer jag ihåg rätt så fyllde man baklänges , alltså in via där kylvattnet går ut . Tydligen en lätt sak ( som jag mins :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag dubbelkollade med tillverkarens (Marine Air) kontaktpersoner och de sa att inget mer behövde göras än att köra igenom systemet med glykolvatten. Sjövattenintaget är stängt och kommer så länge vi har båten inte att öppnas igen (beror kanske på växthuseffekten i och för sig..).

 

Om någon annan har frågor ang ett Marine Air AC-system så fanns det en del instruktionsböcker här:

http://www.dometic.com/enus/Americas/USA/Marine/Marine-Air/Translated-Literature

Mail till kontakt i USA: MarineSales@dometicusa.com

Mail till kontakt i Sverige: order@dometic.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...