Jump to content
Saturday 16 January 2021

Carl_Axel

Medlemmar
  • Content Count

    413
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Carl_Axel

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en Volvo Penta som på typiskt vis ryker. Har därför alltid kört runt med mer eller mindre sotad akter - och har använt hundratals kronor på olika sorters pasta och maskiner för att försöka få den ren. Provade av en tillfällighet T-grön fettlösare som jag hittade i garaget och mildan himmel så lätt det gick att få en skinande ren akrter. T-grön och en grön 3M-svamp och aktern var som ny. Därefter Nanovax. Prova - och spara tid, pengar och arbete. Carl_Axel
  2. Den skall bara dras ut. Kan sitta hårt men det är bara att dra. Försök annars med två skruvmejslar att bända med, men se till att skydda kanterna på impellerhuset - de skadas lätt. Påsen Du skriver om måste vara glycerin (om jag minns rätt) och skall vara till både packningen och lite på impellern för att lättare få in den. Själv brukar jag sätta lite på fingret, för runt i impellerhuset och allt brukar gå lätt. Lycka till. Carl_Axel
  3. Wow, efter att i 8 år fått krypa ner i motorrummet och koppla loss kylvatteninsuget, trångt och jäkligt, kränga på en tjock slang (måste koka änden först för att få den mjuk) för att köra in glykol i motorn - har jag för första gången provat spolmuff. Enkel spolmuff för 50 spänn från Biltema, silvertejp runtom (denna gudagåva till mänskligheten) och allt fungerade!!!! Underbart! Carl_Axel
  4. Carl_Axel

    Glykol

    Delar Westfjords uppfattning. Har också använt matolja i alla år - fungerar perfekt. Carl_Axel
  5. Jag har som sagt kunnat köra hela sommaren helt utan generator, helt enkelt för att jag ligger i hamnar varenda natt med landström inkopplad. Försörjer då batterierna med 2 batteriladdare. Till detta har jag en kraftig solpanel som såvitt jag förstår laddar bra. Låter allt sitta kvar i båten över vintern och laddar med ström c:a 1 gång per månad. Förstå om jag är irriterad över att lägga ut tusentals kronor på generatorproblem när jag egentligen kan köra till synes hur länge som helst utan. Men - en båt SKALL ju ha en fungerande generator. Är tacksam för tipsen, Sagdahls foton och kopplingsscheman och har nu lämnat över allt till en kompis som lovat försöka åtgärda, sannolikt via kontakt med Sagdahl. Men allt får ju nu vänta tills våren och med båten i vattnet så vi kan köra motorn. Som kuriosa kan jag nämna att den ena av mina experter jobbat i många år på Bosch, och enligt honom dömde de ut hela systemet redan för 20 år sedan och rev ut den typen av regulatorer i alla sammanhang. Sant? Carl_Axel
  6. Tack för alla kloka synpunkter. Vad är problemet, frågar någon. Att jag med exakt likadana komponenter kört i 8 år med en normal laddning om 14,7 V - medan det nu ger nästan 16. Problem är också att några säger att det är helt OK medan andra säger att jag kommer att smälla både instrument och batterier. Hur skall man som total lekman veta vad som är riktigt. Mina experter ifrågasätts - både av mig och av andra, men båda har var för sig välrenommerade företag som endast sysslar med generatorer. Säger som Hoola Bandoola - Vem i hela världen kan man lita på? Håller med om att det kanske inte är så mycket ombyggnad som behövs av elsystemet, men jäkligt retfullt. Har 5 batterier som laddas via en TWC-regulator version 3 (negativ) och skall jag återställa till en vanlig regulator på generatorn hävdar min expert att jag måste göra mig av med 2 batterier. En vanlig regulator klarar inte att ladda 5 batterier. Alltså, ut med grejor som jag lagt tusentals kronor på och in med nytt enklare för ytterligare tusenlappar (inklusive arbetet) En hel del kablar som måste bytas. Vad skall man göra - alla vettiga svar om ampere, volt, var man skall mäta etc. etc. är tyvärr rena fikonspråket för mig. Kan ingenting om detta och är helt i händerna på andra. Alla har olika förslag. Vad hade ni gjort? Skrotat helt nyinköpta TWC- systemet till förmån för en vanlig regulator eller fortsätta krångla med eländet? Jättekul att börja första dagen i vattnet i vår med reparatörer i båten! Carl_Axel
  7. Nu har alla gett upp. Trots byte av alla komponenter och otaliga expertbesök har man inte kommit tillrätta med min laddning. Fortfarande laddar generatorn 15.7 volt - både på själva generatorn, vid batterierna och på voltmätaren på instrumentpanelen. 1.000 tals kronor åt helsicke och till våren krävs ombyggnad av elsystemet. Shit! Carl_Axel
  8. Carl_Axel

    Drev

    Nej, jag vet inte, men det är klart att efter kanske 25 år är saker och ting slitna innuti. Men jag hoppas kunna dela din uppfattning - så länge drevet funkar, tyst och korrekt, why bother? Tack. Carl_Axel
  9. Glömde skriva att jag tyvärr har grovfiltret (tror mig nu har förstått vad du menar) EFTER impellern. Vågar alltså inte köra in det hållet och då torrköra impellern. Carl_Axel
  10. Vad menar Du med att Du kör ner vattenslangen i grovfiltret? Låter vettigt och spännande. Själv kopplar jag alltid loss inkommande kylvatten nere längst bak på motorn. På med en grov tjock slang och så kör jag på med vatten repektive glykol. Jobbigt, svettigt och omständligt. Finns det lättare sätt är jag djupt tacksam. Har exakt samma motor. Carl_Axel
  11. Carl_Axel

    Drev

    Slänger in en annan fråga här. Hur ofta servar ni era drev. Var gör man det i så fall och vad är rimlig kostnad. Har precis bytt knutar, sprängkapsel och allt annat som har med drivningen att göra och någon tyckte att jag också skulle kosta på mig att få drevet servat på verkstad. Tacksam för synpunkter. Carl_Axel
  12. Tack för kloka synpunkter. Skall kalla på elkillarna igen och be dem titta över allt en gång till. Det är på instrumentpanelen jag får 15,5 volt - har ingen aning om vad det ger på batterierna, men har ingen anledning betvivla instrumentets värde. Det har alltid fungerat perfekt. Carl_Axel
  13. Har haft problem hela sommaren med laddningen och kört utan generator. 2 erkänt duktiga experter har jobbat med problemet och nu laddar generatorn - som bara tusan. Den ger mer än 15 volt, nästan 16, och de hävdar att det är ok. Själv är jag rädd att spränga mina batterier. Vad säger ni - vågar jag köra. Jag har 5 parallellkopplade batterier och generatorn laddar via en regulator som heter Hella power regulator 12 V negative. Tacksam för kloka synpunkter. Carl_Axel
  14. Det är en helt normal hastighet för en Albin 25. Har själv haft en med samma motor som Du - bytte sedan till en Solé - med deras originalpropeller. Fick en fantastisk motor men hastigheten var densamma. Du bör vara nöjd och inte slänga pengar på ny propeller. Vänligen Carl_Axel
  15. Tack för tipset. Skall följa det. Carl_Axel
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy