Jump to content
Thursday 25 February 2021
IvarN

Mina renoveringstips

Recommended Posts

Solcellen på plats.

Använde dekorlisttape från Mekonomen (används till billister utvändigt). Lite dålig anliggningsyta pga att taket är välvt, men det som ligger emot gör att solcellen sitter stenhårt. Går inte att rubba utan kofot. Återstår att se om tejpen är långtidsstabil. Borrade två hål i aluminiumlisten och drog igenom två slangstumpar som skydd för kablarna.

post-10015351-1394236703,8234_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montering av länspump.

Köpte en Johnsonpump med inbyggd nivåbrytare, utan mekanik. Måste dock monteras ett par centimeter från skrovet, annars kan nivåbrytar elektroniken få spader. I instruktionen stod att man skulle skruva fast pumpen på en bit plyfa, men det känns ju inte helt klockren att ha en träbit som får ligga och mögla i slagvattnet. En gammal skärbräda från IKEA fick därför stryka på foten, bara fram med sticksågen och passa in.

post-10015351-1394236703,8934_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra bit kvar till sjösättning, men det går framåt! Har inte hunnit uppdatera tråden eftersom all tid går åt till renoveringen.

Här har jag skurit till motorrumsisolering och våtlimmar med kontaktlim. Fäste rätt bra utan fixering.

post-10015351-1394236739,8502_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gamla handfatet var rätt så skitfult. Eftersom jag hade lite durkplyfa över spå passade jag på att göra ett nytt handfat, tog även tillfället i akt och gjorde det lite mindre för att få mer utrymme på toaletten. Gamla handfatet:

post-10015351-1394236740,0111_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sågade ut en bit formplyfa, slipade bort släppskiktet och sågade ut en cirkel. Efter detta sågade jag till durkplyfan. Eftersom jag inte hade någon tillräckligt stor bit som passade över hela formplyfan så fick jag sammanfoga två bitar durkplyfa. Tack vare sänksågen kunde jag såga EXAKT längs nåtningen och få en snygg fog.

post-10015351-1394236740,0749_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ena halvan av durkplyfan limmad mot formplyfan, därefter sågade jag upp hålet.

post-10015351-1394236740,1309_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag fällde en ek på tomten för ett par år sedan så passade jag på att såga ut ett par plankor. Fick användning för dem nu när jag sågade ur ett par konsoler, efter hyvling och slipning så blev de rätt snygga.

post-10015351-1394236740,1985_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använde det gamla bakstycket, men vill göra det kortare. För att få samma kurvor på bägge sidorna så ritade jag upp kurvan på en kartong, klippte efter strecket och ritade av på andra sidan. Funkade rätt bra, efter lite justering med slipen.

post-10015351-1394236740,2582_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer ett litet tips om eldragning. För att få dragningen mellan plintarna snygg och överskådlig så band jag samman kablarna med buntband. Blev efter ett tag rätt irriterad på att behöva klippa bort/sätta dit nya när man gjorde justeringar. Det funkar inte (i vart fall inte för mig) med att sätta dit alla buntband på slutet, det blir lätt fel med kabellängderna när man inte ser den exakta dragningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lösningen blev att sätta dit en slitsad kabelkanal. Snyggt och prydligt, blir dessutom jättelätt att installera då man drar fram kablarna i kanalen och kapar på rätt ställe. Med facit i hand så borde jag ha använt denna från början, hade sparat mycket jobb.

post-10015351-1394236746,0319_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är jättesnyggt men va fasen.

Jag har säkert lika mycket sladd m.m i min båt men hur mycket behövs när man är på sjön.

Behöver man allt det där-Behöver JAG allt det där???

Sen går jag och köper en ny bra och ha grej-inverter pump ?.

Inspirerande hur som helst,ska bara våga börja klippa :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att dölja kanten mellan taket till doghouse och väggarna så jag satt dit lister. Ville även dra kabel i vinkeln, så lösningen blev att limma två st 10*10mm ribbor mot väggen och skruva en teaklist ovanpå. På så vis blev det ett bra utrymme för kablar. Bild på limning av ena ribban.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, jo det kan man undra . smiley Du som har segelbåt har det ju förspänt, skiter sig elen och därmed även motorn så går det ju bra att segla hem. Med motorbåt så blir det värre funkar inte motorn så finns det liksom inte så många alternativ...

Tanken var från början att bara komplettera och byta ut det som var direkt trasigt, vid första anblicken så såg elsystemet ut att vara i bra skick. En närmare granskning visade dock att det var gravt korroderat, underdimensionerat och skitdåligt. Visst, jag hade kunnat nöja mig med att bara byta ut de värsta delarna, men jag valde att riva ut hela skiten och göra något som förhoppningsvis är rejält och bra.

Hoppas att det löser sig bra med de jobb du skall göra, jag har länkat till en bra sida för tips om el ombord lite högre upp i tråden.

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästan färdigt. Var lite ambitiös och vred skruvskallarna åt samma håll, ger ett trevligt intryck. Dock är jag allt annat än pedant, tycker att det är mycket viktigare att det blir bra än snyggt, men vissa saker kan ju vara kul att göra fina.

För att kapa listerna så använde jag en multimaskin för grovkapning och slipade för fintrimningen. Funkar rätt bra och tar inte särskilt mycket plats under arbetets gång.

För att dölja de vertikala kablarna så använde jag kabelkanaler från Clas Ohlson (i hörnan till höger), inte skitsnyggt men ändamålsenligt.



Senast ändrad av IvarN | 22 juni 2011 | 09:28

post-10015351-1394236746,1602_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags att lyfta in motorn som kommit åter från renoveringen. Det blev byte av kolvringar, vevstakslager, alla packningar som tätat delar man tagit isär, slipning av ventilsätena samt renovering av startmotor och generator.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn på plats. Byter även alla kylar- och bränsleslangar som visade sig vara oväntat dåliga (bröts av när man böjde dem). Återstår att koppla in el mm.

post-10015351-1394236746,2978_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket inspirerande tråd! Har själv en gammal plastsnipa som nog kommer att bli lite av ett kontinuerligt renoveringsprojekt då den ligger vid sommarstället och jag inte har så många veckor per år att lägga på den, man vill ju hinna ha den i sjön lite också. Men det är kul att följa andras arbete och våndor, och man anar att man kommer hamna där själv snart.

Jag skrattade högt faktist när jag läste om ditt slit med limning osv, mest för att jag så väl känner igen mig själv i det där. Jag tror våra respektiv skulle ha ganska mycket att prata om! :)

Fortsatt lycka till och hoppas du hinner njuta lite av båten i sommar också!

/Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, kul att du gillar tråden! Det finns onekligen en hel del grismoment när man båtrenoverar, men har inte hittills råkat ut för något värre än att limma inredning. Det finns sådant som är både tyngre och smutsigare, men att limma inredning är en sådan härlig helhetskombination av allt som är jobbigt på en gång... smiley. Stressfaktorn av att limmet dessutom härdar, kletar av sig på delar man vill ha rena gör att man åldras flera år på kuppen. Har numera mentala skygglappar när jag kikar in i ruffen för att undvika de ställen där det blev allra sämst.

Hursom, dags att byta ut kraftkablarna från batteriet. Bilden visar en av de gamla kopplingarna, kontaktytorna invändigt har varit så små att isoleringen smält. 



Senast ändrad av IvarN | 14 juli 2011 | 10:31

post-10015351-1394236768,8609_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite knepigare än jag trodde att byta packningar till bränslefiltret. Två st packningar följde inte med, utan dem klippte jag fram ur packningsgummi. O-ringen som skall ligga i spåret ovan filtret kan vara knepig att hålla på plats under monteringen. Fick rådet att fetta in den för att få den att sitta kvar under monteringen, men tog istället loss hela filtret och höll det uppochner under monteringen. Columbi ägg för båtmeckare...smiley

post-10015351-1394236768,994_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slipa gelcoat tar verkligen knasigt mycket längre tid än man tror. Dock helt OK arbete eftersom man kan göra det då och då när man känner för det. Slipade med 120 papper, därefter 400, 1000, 2000, 4000 och sist autosol. Mellan varje lager ritade jag med blyertspenna, vilket var bra. Dock skall man vara uppmärksam på då streck finns kvar att slipa hela ytan och inte bara strecket, som regel behövs detta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När kraftkablarna till batteriet var bytta, olja och vatten påfyllda så var det dags att provstarta. Pirrigt värre! Det första som hände var att ca 0,5 liter olja rann ut i kölsvinet på ett par sekunder. Efter en hel del efterforskning så visade det sig att en mutter till oljeröret inte dragits åt, vilket fick till följd att oljan sprutade ut. Manar till eftertanke, känns som att ett sådant läckage skulle kunna tömma motorn på olja på 1-2 minuter, blir till att kolla alla anslutningar noga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter detta var det dags att lufta bränslesystemet. Gjorde enligt konstens alla regler men motorn vägrade starta. Tog loss spridarna och kunde konstatera att det inte kom fram något bränsle, fortsatte lufta på samma sätt som tidigare och helt plötsligt började det funka. Osäker på vad som gjorde att inte bränslet kom fram.

När motorn väl kom igång så visade det sig att impellern drog tjuvluft någonstans. Blev till att plocka loss pumpen, vid närmare granskning så syntes att axeln var rejält sliten med stora spår. Slipade ned med smärgelduk när axeln satt i en borrmaskin, tog en jäkla tid men blev bra. När man monterade på pumpen så funkade den över huvud taget inte alls, vid detta laget så var jag rätt sliten efter allt jobbande så jag svor en lång jävla ramsa och lät bli båten ett tag. Efter en stunds funderande så fick jag en insikt om att jag kanske kopplat slangarna fel och visst var det så. Motorn är ju konverterad till färskvattenkylning i efterhand, jag hade dragit slangarna åt det håll som såg mest naturligt ut till värmeväxlaren.

Har tyvärr inga bilder på impellerrenoveringen, hade ångan upp för att jag ville bli klar snabbt. 



Senast ändrad av IvarN | 14 juli 2011 | 11:02

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Nu börjar det likna något, så här blev dasset till slut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åsså var det dags för det stora lyftet! Rätt pirrigt när man jobbat ca 1200 timmar...

post-10015351-1394236769,4368_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite högre, vill helst undvika att tappa båten på grannarnas hus...

post-10015351-1394236769,7688_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy