Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

KalleMandelstam

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om KalleMandelstam

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har ingen båt för tillfället (står i kö till båtplats) så detta är mer en generell fråga som inte är knuten till exakt fabrikat och modell. Jag är medveten om att svar kan variera stort säkert beroende på vilken exakt båt man pratar om. Jag är så småningom ute efter en öppen snipa med ståhytt i aktern, typ klassisk liten fiskekutter. Utbudet på täckta snipor med liten salong och sovplatser är betydligt större dock. Så jag har börjat fundera på att helt enkelt leta efter en passande sådan och sen bygga om den till det jag vill ha. Kanske runt 21-24 fot något sådant. Eftersom den kommer vara öppen så skulle jag gärna ha durken ovan vattenlinjen så att man kan få självläns genom spygatt. Jag förstår att viktfördelningen mellan för-akter kommer att bli helt annorlunda kanske efter en sådan ombyggnad och att man kanske får balansera upp det med ballast osv. Men hur är det med stabiliteten i övrigt om man kan säga det rent generellt? Personlasten hamnar ju högre upp i båten t ex om man höjer durken. Riskerar man att båten blir väldigt ranglig i sidled? En del av det kan kanske kompenseras med ballast nere i kölsvinet? Den kapade överbyggnaden ovan vattenlinjen väger ju en del också och den försvinner. Tillkommer en mindre men högre ståhytt förstås. Jag är medveten om att det finns massor av andra konstruktionsfrågor som är viktiga vid en sån här ombyggnad men just nu funderar jag just på hur en höjning av durken kan få för konsekvenser om man sedan utgår från att det rent konstruktivt är utfört på adekvat sätt, att man sätter dit ett relingsräcke med bra höjd osv. Kan man liksom få det här att bli bra eller är det dömt att på sin höjd bli halvkasst? /Kalle
  2. Scandcut.se gör. Både cnc, laser, vattenskärning. Gör enstaka bitar, man bara laddar upp en cadfil och beställer.
  3. Tack för svar Klas! Ja jag antar att man får utvärdera behovet efter båtmodell helt enkelt. Tack igen! /Kalle
  4. Väldigt fint, grymt jobbat! Har själv tankar på att skaffa en snipa i samma storlek och bygga om till öppen fast med ståhytt i aktern (fiskebåt stuk). Vad jag funderat på är om skrovet behöver styvas upp eller förstärkas på något sätt när man tar bort så stor del av överbyggnaden. Har du märkt något efter ombyggnad kring detta? Eller har du gjort något för att kompensera borttagandet av överbyggnaden?
  5. Ok, tack för svaren! Kommer nog fortsätta ta upp båten så att man kan hinna mecka lite med den på land också. Och som har sagts, den ska ju ändå bottenmålas. /Kalle
  6. Men är det framförallt drivis och ev isbildning på båt/rigg som är faran? Motor får man ju se till att vinterrusta oavsett om den ligger på land eller i sjön. Det är ju främst fritidsbåtar som åker upp på vintern, är det helt enkelt så att det är för att man efter säsongen vill slippa åka ner till hamnen varje dag och kolla till båten?
  7. Hej! Vad finns det egentligen för faror med att låta båten ligga i vattnet på vintern? Det sitter ju likson i ryggmärgen att man ska ta upp båten på hösten och ha den på trailer/vagga över vintern, men vad är det egentligen som tar skada om man låter den ligga i hela vinterna, alternativt tar upp den sent och lägger i den tidigt? Min båt är en 20 fots snipa i plast. Bor i södra Sverige där det sällan blir is i hamnarna.
  8. Sitter precis och kollar på dessa reglage också, ska byta ut de äldre befintliga i lilla snipan. Hur har reglagen funkat sen du köpte dem?
  9. Mycket inspirerande tråd! Har själv en gammal plastsnipa som nog kommer att bli lite av ett kontinuerligt renoveringsprojekt då den ligger vid sommarstället och jag inte har så många veckor per år att lägga på den, man vill ju hinna ha den i sjön lite också. Men det är kul att följa andras arbete och våndor, och man anar att man kommer hamna där själv snart. Jag skrattade högt faktist när jag läste om ditt slit med limning osv, mest för att jag så väl känner igen mig själv i det där. Jag tror våra respektiv skulle ha ganska mycket att prata om! Fortsatt lycka till och hoppas du hinner njuta lite av båten i sommar också! /Kalle
  10. Kollade in hemsidan, tycker spontant att det ser väldigt intressant ut. Men jag undrar lite över de vektorbaserade korten, Navionics, kommer datan från Sjöfartsverket eller är det egna digitaliserade kort som på andra plottrar. Har förstått att det kan vara stor kvalitetsskillnad, i plotterkorten kan mycket information vara bortredigerad, speciellt i våra vatten. Läste en jämförelse bl.a. här: http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2010/100228-navigationsdator.html
  11. Tycker jag med! Planeringen och byggandet är nästan det roligaste. Eller förresten stryk nästan. /Kalle
  12. Intressant läsning! du verkar ha provat en del nav program, vilket skulle du rekommendera? /Kalle
  13. Det där var vääldigt intressant! Priset är ju väldigt intressant också. Hur är skärmen ljusmässigt? Är den läsbar i solsken? Eller måste den skuggas med nån huv el så? Hittade ingen data på skärmen mer än upplösningen. /Kalle
  14. Japp, ssd diskar blir det, kostar ju inte så mycket numera. Slängde in en som systemdisk här hemma för att köra windows på. Otrolig skillnad på uppstart och programstart i tid räknat. Fantastiskt. Vi får se när bygget kommer igång på allvar, men när det gör det blir det nog en bygglogg här var inte orolig!
  15. Ja jag har sprungit på det programmet. Och det var också det ända jag hittade i stort sett. jag tyckte också att det såg intressant ut helt klart. Jag blir bara lite orolig när man hamnar i en situation där man inte känner att man kan göra ett aktivt val eftersom det bara finns ett alternativ. Men värt att kika närmare på! /kalle
×
×
  • Skapa nytt...