Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

...framme på båtklubben...

post-10015351-1394236769,8837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...bäst att göra en slutkoll när man har chansen...

post-10015351-1394236769,9377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framme på sin båtplats! Helt otroligt underbart fantastiskt!

Återstår att provköra allting och göra justeringar och reparationer av det som jag eventuellt har missat. Kommer säkert att ströskriva lite i den här tråden i takt med att arbetet fortskrider, men det stora jobbet är över (hoppas jag). Hoppas även att det varit trevlig läsning för er som följt tråden, förhoppningsvis har jag visat att även någon som helt saknar erfarenhet om båtrenovering kan åtsadkomma ett och annat med hjälp av den kunskap som finns på Maringuiden samt en hel de jävlar anamma.

Glad sommar!

/Ivar



Senast ändrad av IvarN | 14 juli 2011 | 14:20

post-10015351-1394236770,0487_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu har man fått njuta frukten av sitt arbete! Inga långturer, men väl åtskilligt med dags- och kvällsturer. Till min stora lycka har det mesta visat sig fungera väldigt bra, vilket känns rejält bra efter allt arbete. En del småsaker måste dock fixas och regnig dag som denna kan man inte låta bli på att klura vad man vill förbättra inför nästa säsong:

* Lanternorna lyser bara ca en minut, därefter löser automatsäkringen ut. Skall kolla om strömförbrukningen är högre än den borde vara, eller om det är något problem med säkringspanelen.

* Trots at jag bytte flätan till hjärtstocken så läcker vatten in mellan roderaxel och mutter när vattennivån stiger på utsidan av skrovet. Skall prova att dra åt ännu hårdare, annars blir det till att svarva ur muttern och lägga in en packbox.

* Tycker att det slamrar en del från propelleraxeln vid fullgas, blir eventuellt ett byte av axellager.

* Tankmätaren fungerar inte. Troligtvis fel på givaren. Även loggen slutade fungera.

* Funderar på att installera värmare. Det följde med en Ardicvärmare i köpet som eventuellt skall renoveras.

*Tank för färskvatten skall installeras. Satte aldrig in den gamla vattensäcken eftersom den luktade sur dykardräkt trots flera rengöringar, så det får bli till att ordna en ny. Kan inte bestämma mig för om jag skall köra trycksatt vattensystem eller bara handpumpar, någon som har några bra tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det värmer! smiley

Varför är manuella pumpar bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Festools sänksåg är det bästa verktyget jag äger! deras domino fräs är jag redigt sugen på också men den kostar dock skjortan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte helt nöjd med gamla beläggningen av gelcoat. Första strykningarna var gråvita, men det visade sig skilja alltför mycket mot resten av båten. Så det blev till att lägga på ett mer vitt lager. Dessvärre hade jag redan satt i rutorna och rutlisterna, så övergången blev inte särskilt snygg.

 



Senast ändrad av IvarN | 04 januari 2012 | 21:58

post-10015351-1394236902,9301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt med intäckningen. När jag plockade ut rutorna sprack en av dem, det visade sig att det var vanliga glasrutor som bildade skärvor när de gick sönder. Rätt farligt om man halkar på fördäck och sätter handen i en ruta. Bild på intäckning innan komplettering med gelcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade på att plocka ut resten av rutona och slipade och snyggade till resten av fördäcket och anslutningarna med rutorna. Spacklade, slipade (mycket!) och målade.

post-10015351-1394236903,0655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ny gelcoat i anslutningen samt ruggigt mycket slipande var det dags för återställning. Bytte till nya lister, men faktiskt även nya rutor i styrhytten. Det blev rejält och tjockt laminerat gråfärgat bilglas som inte bildar skärvor då det går sönder. Känns som en rätt bra säkerhetsåtgärd, dessutom var de nya rutorna repfria.

post-10015351-1394236903,1306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt fint jobbat, vilken lackfärg använder du till utsidan? (gelcoat)

 

Själv skirder mitt arbete sakta framåt, tyvärr uppdaterar jag inte bloggen längre eftersom jag är utan kamera, men vem vet kanske i framtiden. Hur som haver har jag iår bestämt mig för att lacka om utsidan på båten!

Skulle ha gjorts förra året men en Thailandsresa kom imellan och när vi kom hem var det redan sommar!

Nu har jag iaf rivit bort alla beslag samt relingslist, fattade aldrig att den var skruvad under spränglisten så jag har lite att spackla eftersom en del plast följde med, fast frågan är om det inte går fortare än att skruva ur alla jäkla spårkruvar. Relingslisten kom loss i typ 20 bitar pga ålderdom. Där är jag nu och tänker bara fokusera på det. resten går att göra när hon ligger i vattnet om jag får lust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med gelcoat från Erlandssons brygga, kulör GS 2000H.

Kul att höra att det går framåt för din del. Hoppas att du får fatt på en kamera, det är ju alltid kul att ha dokumenterat allt slit. En fördel med att använda mobilen (i alla fall för mig) är att man slipper krympa bilderna, en trevlig bieffekt av att använda en sopig mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roderaxeln fick jag tät innan upptagning, det räckte med att dra åt muttern (rejält) som pressar fast flätan.

Igår hade jag spetsat in mig på att hitta problemet med varför automatsäkringen till lanternorna löser ut. Bullade upp med amperemeter och annat, men när jag slog på lanternorna så funkade de problemfritt. Mycket märkligt. Den enda skillnade som jag kommer på är att jag tidigare haft motorn påslagen då säkringen löst  ut, men har svårt att föreställa mig hur dett a kan ha samband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa grej att kolla var tankmätaren. Då jag rörde flottören upp och ned ändrades resistansen slumpmässigt (förändringen i resistans skall korrelera med fyllnadsgraden). När jag plockade bort skyddet till spolen rasade det ut småbitar, den var helt sönderkorroderad. Troligtvis en effekt av att det var generöst med vatten i tankarna innan rengöring. Blir till att köpa en ny vid tillfälle.

 

post-10015351-1394236904,2304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu händer det spännande grejor!

Har bestämt mig för att göra en göra om durken, samt täcka den med ekribbor. Anledningen till att jag valde ek är att jag hade den sedan tidigare då jag sågat plank av ett par ekar, samt att det skulle vara trevligt med ett lite ljusare träslag en teak. Återstår att se om det kommer se ut som ett vardagsrumsgolv eller om det blir båtmässigt.

Hela durken utgörs i stort sett endast av luckor, så den påminner om en julkalender. Ger dock fina förvaringsmöjligheter och bra åtkomst till det som finns under.

Började först att ersätta de luckor som så fula ut med formplyfa, men det slutade med att jag bytte ut rubbet. De gamla luckorna var slarvigt sågade och allt annat än rätvinkliga. Att de blir rätvinkliga sparar mycket arbete vid montering av ribben, man slipper en hel del passande. Spände upp ett snöre för att få någon sorts rät linje att följa. På bilden är durken klar och jag arbetar med motorrumsluckan. 

post-10015351-1394236904,2955_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en bra stund att ta bort släppskiktet från ena sidan på alla luckor, det är nästan totalt 5 kvm. Körde med lamellrondell till vinkelslipen, biter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar med att mäta hörnvinkeln. En geringsvinkel är ett bra hjälpmedel. Först mäter man vinkeln...

post-10015351-1394236904,4777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...sedan överför man halva vinkeln till sågen.

post-10015351-1394236904,5321_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar och vips är första vinkeln ordnad. Markerar med blyerts med samma vinkel ut från hörnet.

post-10015351-1394236904,5895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter en skruv med samma bredd som nåtningsbredden mitt på strecket.

post-10015351-1394236904,6439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare skruven får man nåtningsbredden med automatik, dessutom håller den fast ribborna vid limning.

post-10015351-1394236904,7053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det bara att trava på...

post-10015351-1394236904,7599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tills man är klar och det är dags att limma. Märkte ribborna med blyerts och bredde ut lim. Har använt PL 200. Håller tummarna för att det fungerar, talade med Tremco (tillverkaren) som lovade att det skulle fungera utmärkt, återstår att se.



Senast ändrad av IvarN | 06 januari 2012 | 16:24

post-10015351-1394236904,8225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På med ribborna, finjustera och därefter låsa med skruv och bricka. Två luckor gjorda, bara tio kvar...wink

post-10015351-1394236904,884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morrr... Glömde bort att jag borde fixerat ytterribborna runt om. Tänkte tanken som flyktigast, men den försvann i den allmänna yran. Ytterkanterna glipar såhär:

post-10015351-1394236906,5253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev till att kompletteringslimma samt fixera med tvingar och rostfri skruv. Funkar, men hade varit trevligast att inte behöva göra alls. Dock trevligt att jag bara hunnit göra två luckor...

post-10015351-1394236906,5801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man väntar på att limmet skall torka så får man ägna sig åt annat. Skulle göra en komplettering i elsystemet och märkte att jag hunnit glömma hur det mesta var kopplat, trots att det var mindre än ett år sedan. Passade därför på att märka upp de mest fundamentala kablarna, skall även göra ett kopplingsschema och plasta in.
 

post-10015351-1394236906,6255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...