Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Som tyg använde jag skrovbeklädnad/konstläder/galon från Erlandssons brygga. Ville ha ett kraftigt tyg då man kliver på det när man går i och ur sittbrunnen, samt att dynorna är under bar himmer när kapellet är nedfällt.

Tyget gick bra att sy med vanlig maskin, men behöver dock specialnålar men de finns att köpa i syaffärer. Fick rådet att köra med en grov tråd som övertråd och en lite mindre grov tråd som undertråd, det funkade bra.

post-10015351-1394237108,1789_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blixtlåset insytt, öppnar upp från insidan.

post-10015351-1394237108,2471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med liknande arbete. Skar till madrasserna i båten. Valde att såga med sticksåg med det längsta bladet som jag kunde få tag på. De gick precis igenom. Blev skapligt vinkelrätt och ok. 

Sågade efter mallen på översidan. (mallen för undersidan plus ett antal utmätta mm var 20;e cm Ritade på med mallen på undersidan. Ritade på en stödlinje en cm ner på sidan från översidan och sågade sneddningen med japansågen. Det blev skapligt.

post-945-1394237108,3583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidigt!

När jag provade med sticksåg så fjädrade bara skumgummit med utan att skäras, tryckte jag månntro för hårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte - men jag har den ovanan att jag trycker aldrig på nån såg, utan låter sågen göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär blev resultatet av dynsömnaden. Gjorde misstaget att formsy aktersta dynan, borde lagt till ett par extra cm, men blev rätt nöjd ändå.

post-10015351-1394237247,426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de saker som faktiskt är original i båten är radion. Tyckte att den var rätt kul eftersom den var så fantastiskt omodern (har inte ens kassettband ;-) , än mindre blåtand och USB), känns rätt uppfriskande på ngt sätt.

post-10015351-1394237498,5463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tricket var att hitta en bra placering av de nya högtalarna. De tidigare högtalarna var av utanpåliggande (skitful) modell och satt fullt synliga i doghouset, så jag har klurat en längre tid på hur de nya skall placeras utan att förfula.

Efter lite klurande valde jag att placera den ena bakom en hylla på toaletten och den andra under en bänk. Blev helt OK.

post-10015351-1394237498,6109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även målat om gångytorna på däcket. Provade tidigare Interdeck, men är inte helt nöjd, tycket att färgen drar åt sig skit. Denna gång blev det därför Toplac med Halkanix, verkar helt OK i grepp men tar väääldigt lång tid på sig att härda. Råkade sabba färgen på ett ställe där jag vred foten (färgen målad två dagar tidigare), varpå färgen släppte och jag fick bättra. Hoppas att den hårdnar till ordentligt inom de närmaste dagarna.

post-10015351-1394237498,6535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att installera tuta. Är nöjd med den kabeldragningslösning jag gjorde och som beskrivs högre upp i tråden, bra att enkalt kunna komplettera med mer kabel när man vill istallera ngt nytt. Satt en tejpbit på rutan för att markera sidomåttet för borrningen.

post-10015351-1394237498,6966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet på plats. (under kepsen ovan framrutorna)

post-10015351-1394237498,7612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF och listerna på plats. 

post-10015351-1394237506,3717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuta och antenn. Valde en fällbar antenn, rätt praktiskt när man går under broar samt att man kan ha den nedfälld när båten inte används för att undvika att dra till sig blixtar.

post-10015351-1394237506,4509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man flyttar forumtrådar? Skulle gärna flytta denna tråd till Bygg och renovering, men hittar ingen funktion för detta. Mailade admin för en vecka sedan, men har tyvärr inte fått något svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra och informativ tråd, du ger mig massa med energi att ta tag i renovering i min egna båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra, roligt att den var dig till glädje!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hunnit jämföra Interdeck med Toplac med Halkanix. Interdeck ger mycket bättre grepp när det är vått och kallt, dock drar den lättare åt sig smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant sak med att dra ut på renoveringen är att man hinner använda båten och upptäcker vad som fungerar och vad som inte gör det. Hade först en idé om att ha sittbrunnen ren från allt annat än tofterna, men har märkt att det inte är så kul att äta med maten i knät eller tallrikar som glider fram och tillbaka över durken. Så det blir till att montera ett bord. Fanns ett Lagunfäste sedan tidigare som jag salar ut med två ekribb.

post-10015351-1394237531,078_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte först bygga ett bord i samma stil som durken, men avbröt när jag insåg att det skulle bli alldeles för mycket ek och att bordet skulle blurra ihop med durken. Så jag köpte ett vanligt teakbord på Erlandsons brygga och skruvade dit. Kommer spara eken som jag tänkt använda till bordet till ett annat projekt som jag förhoppningsvis kommer få till under året.

post-10015351-1394237531,1262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten reflektion som jag gärna delar med mig av är att man måste ju inte göra allting på en gång. Har man ett stort projekt så kanske det dessutom finns både ekonomiska begränsningar, såväl som tidsmässiga, men jag har märkt att det är rätt bra att göra basgrejorna (tänk säkerhet), börja använda båten och därefter när man klurat ut vad man behöver bygga vidare i önskad riktning.

För egen del så har jag märkt att u-soffan är bra när man äter eller åker, men när man är framme är det trevligt att ha någonstans att sola, läsa mm. Dock vill jag gärna ha en flexibel lösning. Lade därför in ekreglar under tofterna som stöd för det som komma skall.

post-10015351-1394237537,4839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första skivan tillsågad. Har inte klurat ut vilken typ av stöd jag skall ha under skivan, man vill ju gärna ha något som är stabilt och står still, samtidigt som det skall ta så lite plats som möjligt när det inte används. Skivorna vill jag helst ha så släta som möjligt, eftersom de skall förvaras under dynorna i förpiken när de inte används. Den som har tips på bra förslag får gärna dela mig sig av sina ideér.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra skivan tillsågad och dags att skära till konstläder. Börjar bli rutinerad nu.smiley

post-10015351-1394237544,7859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsså bara att sy ihop hela klabbet. Köpte madrasser från Jysk och sågade till efter skivorna.

post-10015351-1394237544,929_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U-soffan utan ilägg. Beklagar skuggningen.

post-10015351-1394237545,0077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyligen upplevd lärdom är att man bör undvika att ha vassa kanter på exempelvis iläggsskivor. Tappade en av skivorna med ett fult hack i durken som följd. Så nu blir det uppgraderingar. Började med att borra hå som man får in fingrarna i, då blir det lättare att bära. Tidigare var man tvungen att ha dem under armen, nu kan de hänga i ett finger. Notera även de skarpa hörnen.

post-10015351-1394237552,7869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...