Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Claramell

Vad äter ni till sjöss?

Rekommendera Poster

På måndag drar vi ut på en nästan 6 veckors lång segling med vår nya båt.

Förutom att vi kommer grilla sdå mycket som möjligt så tas tacksamt tips emot vad man mer kan göra. Alternativ till potatissalladen tex?

Vi har bunkrat med pasta och kov på burk för oförutsedda händelser, typ att vi blir liggande i dåligt väder utan affär. Tips på vad man kan ha med förutom korv och pasta som håller länge?

Vi har kyl så det får gärna stå där, bara det håller mer än några dagar.

 

Nu är vi alldeles snart klara med båten. Kika gärna in på bloggen och säg vad ni tycker om den :) som ni vet så var den ett ruckel för 4 månader sen. www.hannasfotoliv.blogg.se

 

post-10014076-1394236435,5769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burkskinka med potatis och senapsås eller pepparotsås, matjessill och potatis med tillbehör, tunnbrödsrullar med olika fyllningar, färsk nyfångad fisk av olika slag, som alternativ till potatissalladen så varför inte potatisgratäng i påse gjord i miniugnen, olika soppar

 

nu får nån annan fortsätta........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Sill på burk hade jag helt glömt bort.

Miniugn har vi tyvärr inte men jag har hört att man kan göra potatisgratäng på grillen med i aluminiumformar. Har dock aldrig provat själv.

Gärna fler tips på mat som inte kommer från havet. 2 i vår lilla besättning äter inte fisk :)

Någon annan får gärna fortsätta :) Handlar imorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...pulversoppor (varma koppen och annat), pastasås-pulver m m. Svårt att komma på allt;) Men jag tycker det kan vara fint att ha lite småplock, som går snabbt att svänga ihop. Min erfarenhet är att man inte måste äta på så himla bestämda tider, men att man ändå inte vill äta mackor så fort man blir lite hungrig. 

Stuva ned en rejäl säck potatis nånstans, och gott om fräscha grönsaker; Pasta med trist konservburkssås blir snabbt mycket roligare med en sjysst sallad som tillbehör! Lycka till och ha en god tur *avundsjuk, jobbar flera veckor till...*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp då en miniugn.  Ser ut som en sockerkaksform med lock som man ställer på befintlig spis, kostar några hundringar.  Det går till och med att baka i den, nybakt bröd till frukosten.  Och så tjatar jag på om min tidningsrökta fisk, helst abborre.  Ta med ett nät och fånga fisken själv.  Blötlägg en dagens nyheter och kydda på en urtagen firre med salt, valfria kryddor och proppa magen full med tex lökhack samt en smörklick.  Vira in den i den blöta tidningen och lägg den i glöden.  Efter ett tag så har du världens godaste måltid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, Terrafobica!

Vi får väl se hur det blir med fiskelyckan i sommar, en vecka kvar för min del - sedan är det fyra veckor ombord som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Potatisgratäng på grillen blir jättegod. Gör portionsförpackningar. Tta en bit aluminiumfolie och bre med smör. Skiva potatis och lite lök, varva, salt och peppar, lite citronsaft och en klick smör till. Slå ihop till ett platt knyte och lägg på grillbädden medan kötte grillas på gallret ovan.

Förutom grillningen äter vi samma i båten som hemma - allt beroende på väder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restaurang också, men det blir dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så förtjust i halvfabrikat och burkmat och brukar ha det mesta kvar när säsongen är slut.

Med ett undantag: Felix Gulaschsoppa är matig, kryddig och god med en gräddfilklick och god pan riche. Har ni en miniugn kan ni faktiskt få nygräddade små pan rische som man kan köpa som bake off i många affärer. Perfekt matig soppa att ha i en termos om man måste göra busväders-seglingar då det är svårt att laga mat under gång.

Ombord rostar vi också ofta bröd under kyliga morgonar. Finns rostbröds-ställning att köpa på båtaffärer (ca 130kr). Man fäller upp ställningen, sätter den på spislågen och rostar 4 skivor i taget.



Senast ändrad av ciaraud | 19 juli 2010 | 08:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stek bitar av kryddkorv rökt kött i olivolja med lite vitlök och hackad lök. Slå i grädde och torkad dragon. Servera med grön/vit bandspagetti. En klassiker jag gör minst en gång varje tur. Backo/korv/rökt kött håller flera veckor i en kyl.

För övrigt förstår jag inte varför man ska äta simpelt bara för att man är i båten. Man lagar enkelt god mat. Skaffa en liten minigasspis (ex. Biltemas) att ha på sittbrunnsbordet och stek maten utomhus i en rejäl panna. Potatis å pasta kokar man i ruffen. Himla trevligt med utomhusmatlagning är det i världens ljuvligaste miljö. 

Man kan också ofta köpa rökt/färsk fisk längs kusten titt som tätt.



Senast ändrad av Linmajon | 22 juli 2010 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG MÅSTE  inplementera en smakupplevelse utan des like.......

 

Hårtbröd/brytbröd ( helst VIKA)  kall kokt färskpotatis från kvällen innan,  Kalles kaviar, tunna strimlor av rödlök , ....   -fixa till  din brödbiten , smöra,  lägg skivad potatis på mackan , läggen en snygg sträng av kaviar över potatisen , toppa med rödlök ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Hur gott som helst  ... om ni vill veta så funkar även en  nubbe och öl till :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ute på vår seglats... Förutom att vi beställt pizza en kväll så har vi grillat kött och ätit med potatissallad, baguetter (hemmagjorda), korv och pasta och sen jättegoda mackor med olika goda pålägg...

Ikväll ska vi testa att göra potatisgratäng på grillen är det tänkt.

men det blåser en del här uppe i lysekil och är lite kyligt... men det får väl bli tjock tröja på... jag köpte ett par nya seglarbyxor idag. Helly hansen, borde la nog vara rätt bra?! :)

Jättemysigt hittills på vår seglarsemester i ny segelbåt. som vanligt hittar ni bilde rpå bloggen...

post-10014076-1394236447,0768_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste bara ha boken Båtmat

Ät gott ombord i sommar

Är du också less på att äta konserver i båten? En båttur tillhör höjdpunkterna i livet, nu kan du se till att den blir komplett!

Båtmat innehåller 40 läckra, lättlagade recept som kan lagas även i mycket små båtar på ett tvålågigt fotogenkök. Vad sägs om fårostpaj, thailändsk gryta eller varför inte raggmunkar? Och du behöver inte vara stjärnkock för att kunna tillaga dem.
Samtliga recept är avsedda för två personer men går lätt att multiplicera om ni är fler i båten. Poängen är att även måltiden ombord skall bli en upplevelse! Här finns också tips på vad du ska ta med dig innan avfärd så att du sedan bara kan göra kompletterande inköp i skärgårdsbutikerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt - Det här måst man testa.

Framför allt det där som funkar till Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju bara rekomendera potatisgratäng på grillen. Så gott det blir. Vi har gjort det 4 ggr redan. Häll olja i en aluminiumform, skiva ner potatis, hacka ner lök (rödlök, purjolök och/eller gul lök) och häll sen på 2-3 dl matlagningsgrädde. Hur gott som helst. Vi har låtit den koka upp (det märks för då rinner den över ;) och sen låtit den stå i ca 10 min till...

Mycket godare än potatissallad...

post-10014076-1394236458,8721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Första pannkakan blir knäpp för att järnet inte är tillräckligt varmt. Man skall skvätta vatten i pannan och se att det fräser först. Först efter det så är det smör. När smöret är tyst och brynts ordentligt... då är det dags för första pannkakan. Flört

2. Jag var på konfirmation i Skärhamn i början av Juli. Var kanske din faster som höll i den då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En härlig rätt som om jag inte missminner är ifrån den tidigare rekomenderade boken Båtmat är lax med gorgonzolaost och vitt vin som lagas i omnia-ugnen http://www.omniasweden.com/, tillsammans med med skivad potatis som bara steks upp i en panna med lite härliga kryddor ( Ex SantaMaria Barb-Q Mesq med inbyggd kvarn) en riktig höjdare. Lite sallad och och ett glas vin till det blir en gourmetmåltid på havet ;)

Vill man inte ha med sig bakeoff bröd så går det utmärkt att ha en fryspåse med färdigblandad brödmix som man bara tillsätter vatten till, häll på vatnnet vid behov, förslut påsen och blanda runt genom att knåda och ha sig, när det är färdigt, klipp av ett hörn på påsen och spritsa ner i omniaugnen som är smord, grädda på spisen och gör sjukt gott nybakat bröd på morgonen som får båtgrannarna att slicka sig om munnen;)

En favorit som har gjorts otaliga ggr på spisen i båten är oxå det här, Strimla lövbiff och bryn upp den, klipp bacon och bryn den oxå, bryn lök litegrann för sedan tillsätta gula kantareller (i burk eller färska) och häll ihop alltsammans i pannan, Häll på grädde och låt puttra, smaksätt med peppar och ev lite, lite vitlök. Salt behövs inte, det fixar baconen. Ev. en liten skvätt soja för färgens skull.

Servera tillsammans med ris och ruccola/romassallad och en klick svartvinbärsgelé...... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Findus köttbullar i gräddsås med pulvermos fungrar alltid. Barnen älskar detGlad. Ett annat hett tips är att ta en meter aluminiumfolie och vika den på mitten, förkoka tärnad nypotatis, hacka tomat, lök/purjolök och färsk dill, krydda med citronpeppar, ta två tre klickar med örtcremefraiche och toppa med en laxfile nästan helt delad på längden. Om två av besättningen absolut inte äter fisk så kan ni byta ut laxen mot rostbiff med annan kryddning. Oj nu blev jag hungrigSkrattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste få komma med ett förslag jag med. Var på resturan idag och åt nått förvånadsvärt gott men enkelt, en Källarmästartoast.

 

grilla följande fläskfilé medaljonger  bacon och vitt bröd.

 

börja med brödet lägg på fläskfilén och sedan bacon klicka över lite benaise sås om man vill hacka över lite purjolök, servera med valfri sido rätt typ pommes kanon med en kall bira

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa en gasolspis med ugn till! Hur stor skall gasoltanken vara om man skall laga lite mat för en helg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker bara öl när jag är till sjöss. KBV uppger ju att den nedre promillegränsen är 0,2 så man måste ju ligga över det. Kan bli en korv till ibland också cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...