Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sparre

Skitväder i helgen!

Rekommendera Poster

Vad är det man håller på med?

Först sliter man hela våren med att göra båten i ordning för sjösättning. Sedan när den väl ligger sjösatt, så blir det regn hela sommaren. Sen har man jobb hela hösten med upptagning, tvätt och konservering...

Storm och regn väntas i helgen. Hur många timmar använder ni era båtar varje säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oräkneliga!

Regn och rusk håller oss inte från båten. Kanske seglar vi inte så långt eller bryggseglar tom  om vädret är riktigt ruskigt men vi är i båten varje helg och så gott som varje vardagskväll.

Har man en hyfsad bobåt är det riktigt mysigt att kura ombord när det regnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig ciaraud!

I vår familj har vi en bowrider och en mindre sportbåt - inga bobåtar med andra ord.
Men bor man 25 meter från vattnet, bryggan och båtarna och älskar att va på sjön blir timmarna oräkneliga!

/ Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somliga har det bra....

Nej, jag är inte bitterSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde också från nån att det skulle bli skitväder i helgen. Kolllade på några av de vanliga vädersiterna när jag läst tråden och de prognoser som är verkade inte så farligt. Lite blåsa på Lördag, fast bara upp mot kulingvindar och det är väl ok. Något lite regn. Det får allt bli betydligt sämre väder om det skall va läge att klaga - eller.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det beror kanske vart man bor.. inte lika väder överallt.

Har man bara ett kapell så är det ju lugnt.. lite mysigt att sitta i viken med lite varm dryck och fika när regnet smattrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det blir skitväder.....jag ska ju vara ledig! Skrikandes

Jobbar varannan helg, och gissa vilken slags väder det brukar vara när jag knegar?

Jo sånt här!.....Cool

Men what the helskotta, nu är det bara drygt en vecka kvar till semester.......

Så räkna med regn och rusk i Sthlms skärgård några veckor framöver......Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart.se varken bättre eller sämre än nån annan vädersite men jag gillar det enkla upplägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som bor på västkusten borde ju iaf vara vana vid regn. Såg på information från Smhi att sommartid är det många lågtryck som kommer från Brittiska öarna och drar in över Sverige och västkusten. Men därefter är det vanligt att lågtrycken drar norr ut. Därför bla som Visby, Borgholm och östkusten för övrigt brukar hamna högt upp när det gäller antal soltimmar.

Men jag tycker inte heller det gör så mycket om det regnar när man är ute med båten. Bara det inte är ihållande regn och blåser storm Glad



Senast ändrad av batrookie | 10 juni 2010 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Stockholm får sämre väder i helgen men här börjar det bättra på sig. Jag har spanat in ett högtryck som varit på väg nån vecka från azorerna och det verkar vara här nästa torsdag. Fronten ger medvind neråt Kiel verkar det. Kanske så svaga vindar att vi vågar gå utsidan Danmark så vi skippar Kielkanalen. Om det inte är motström väster om Danmark.

Gillar inte motström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray, 2000 distans x 1 liter bensin? = en bensinkostnad på ca 26 000 kr /säsong?

Hujeda mig!

Det kostar att ligga på topp! Guld

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,4 liter distansen. Men det är det klart värt. Vad kostar det att hyra en stuga på Gotland med resa och allt en vecka? Jag har kul hela sommaren för dessa pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sätt känner jag igen mig i din beskrivning. Jag brukar skämtsamt fråga kompisar när de skall ut och segla och erbjuder att jag kan lägga min semester på annan tid, så åtminstone de för fin väder med solsken och lagom segelvindar.

Senaste gången jag hade kanonväder var sommaren 2002 då jag seglade Stockholm Huddigsvall - Stockholm. Sen dess har det för det mesta varit ösregn och motvind. Jag är ganska härdad med dåligt semesterväder, vilket också är anledningen till att jag skaffat en motorseglare med invändig styrplats.

Kommande helgs väder har inte så stor betydelse för min del. Står på land sen styvt en vecka och hoppas komma i sjön till midsommar. Flytta bottengenomföringar. Höja och dra upp ny vattenlinje, bottenmålning. Göra en del förändringar på masten mm. Regnar det allt för mycket har jag jobb inne i båten.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt.

Man måste sätta in det i sitt rätta sammanhang.

Mitt inlägg var ju lite på skoj. Men, man kan ju alltid fråga sig varför bensinen ska vara så ohemult dyr? Men det är ju en annan diskussion.

Tommy:

Visst är det kul att ha båt. Säger som i reklamen för något byggvaruhus: Det finns alltid något att göra! Glad

Själv ska jag sticka ner till båten om en stund, eventuellt börja måla om skrovet invändigt. Har införskaffat 2 liter vit våtrumsfärg (Bindoplast), som kommer att göra susen på den 30 år gamla skrovliga plastmattan som är klistrad mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter man hemma i ett hus eller en lägenhet och surar över dåligt väder så kanske man inte upptäcker de soliga stunder som då och då bryter av regnandet.  Men bor man ombord som jag gör halva året så inser man snabbt att de flesta dagar faktiskt har fina stunder att njuta av, något som soffpotatisarna inte ser Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vädret ser inte muntert ut för Stockholm närmaste veckan.

Med en sådan väderkänslig hustru som jag har så gäller det att tajma in högtrycken och sedan ta sig ut. Själv tycker jag som Daniel att det kan vara riktigt mysigt att vara i båten när det duggar, dessutom har man ju regnkläder.

Det har hänt ett flertal tillfällen i år att jag helt sonika lämnat kontoret under f m och stuckit ut med båten. Förra veckan drog jag ända ut till Bockösund över några timmar. Gissa vem som har snyggast solbränna i våran familj?!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm......

Behövs du inte på din arbetsplats när du jobbar? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att åka ner till båten och bryggsegla efter jobbet ger mig mycket. Ofta kan man även ta ner kapellet och njuta av solen men annars kan man bara sitta och njuta trots dåligt väder. Förra året blev det inte så många timmar med motorn igång men det berodde på att vi fick den i september. 228 nm visade iaf plottern 3 okt.

Idag har vi varit nere och njutit med kaffetermos i kvällssolen och tittat på alla båtar som åkte förbi. När det blev lite kyligare kröp vi in i ruffen och där blev det riktigt hett. Tur man har gardiner.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe ska jag vara på sjön ska det vara fint väder, sitta i båten när det regnar fär vara för min del.

Allt blir blött och skitigt vid regn. Blöta regnkläder ska ju förvaras någonstans uch har man inte en rejäl båt på minst 9-10 meter så blir det trångt och blött och även rått ombord. Visst man kan ju köra värmaren dygnet runt, men då kan jag lika gärna sitta hemma.

Lika illa här båten har legat i i 3 veckor nu och har inte lämnat bryggan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har det varit skitväder i land men jättefint ute i skärgården. Man kan inte lite ett dugg på landrapporterna på sjön. Åtminstonde inte på ostkusten. Hade man suttit hemma för att de sagt att det ska regna hade man missat många goa soltimmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Förra året så bidde det lite drygt 161 timmar eller c:a 1015 distans. Eftersom motorn bara drar, för att vara exakt, 0.182 l. distansen i en marschfart av lite över 6 knop och jag betalade 12.86/litern i snitt, så blev bränslekostnaden bara 2 375 sv. pengar. Jo jag vet! Jag kommer ju inte så långt, men jag får vara ute lika länge för det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Ingen skillnad mot västkusten. Regnar småspik över tätbebyggelsen, samtidigt som solen skrattar och vinkar en välkommen ute längs kustbandet. Inte var gång, men ganska ofta kan det vara så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du pratar alltså på ett avstånd på mindre än en halv distansminut. Skrattande

I regel är det väl så att vi har pent väder här ute, medan det är skintväder några km innåt land.

Tommy

som har en boning ytterst vid havet

Ja - vi har fyra små holmar på utsidan hamnen som ger sjölä.

Smögen kallar många dem - av okunskap.

 






Senast ändrad av toaen | 11 juni 2010 | 06:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädergubbarna har haft fel förr. Kust och sjöområden brukar kunna få bättre väder ibland än vad prognoserna utlovar. Gäller att passa på och fånga de solchanser som blir mellan skurarna.

Angående att slita med båten. Även mitt på vintern om båten bara ligger under en pressening så är man båtägare och kan drömma om fina turer till våren, underbar känsla.

Idag är det fredag och helgkänslan finns där redan. Cool

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

En del har det bra som t.o.m. kan ta på det fina vädret! I mitt fall så rör det sig nog om en 5 distans eftersom jag bor precis innanför Älvsborgsbron vid Eriksbergsdockan. Funderar dock på att köpa ett boende ute på någon av öarna, eftersom jag har båden där!

Jag har hört namn som Norrmanshuvudet och Kalvhällan. Det är där du menar va?  Annars så är väl Smögenön en del i Kungshamns kommun, eller är jag helt ute och ror nu?

Skäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade naturligtvis fel. 6 små holmar skulle jag naturligtvi skrivit. Omholmen där Nordmanshuvudet ligger på är i så fall den 6;e. sen finns det ju några små öar runt och på utsidan Smögen.

Det där om Smögen var egentligen ett skämt  - fast de kanske är svårt att förstå om man inte tillhör lokalbefolkningen. Det har (åtminstone tidigare) rått rivalitet mellan samhällena. Jag är Bäckevigare av födesel och ohejdad vana. Bäckevik var en del av det samhälle som allmän kallades Gravarne, men egentligen hette Gravarne och Bäckeviks municipalsamhälle. Det var när dom la ner posten på Fisketången, som hade ett eget municipalsamhälle, som man slog ihop och tog namnet Kungshamn för hela området.

Kungshamns kommun är jag osäker på om det funnits. Kommunen heter Sotenäs Kommun. Däremot har det nog alltid hett Kungshamns Församling?

Kungshamn är egentligen det vattenområde som ligger norr om Smögenbron, mellan Roparebacken och Hasselösund.

Vi som bor längst väster ut i havet har ju inte mycket skärgård. En distansminut så är jag ute på öppet hav. Fördel om man skall ut och dörja makrill. Däremot finns det ju inte så många öar att välja på i närområdet om man skall ut över en natt. Annars är det bara en fördel att bo såhär mitt i ödebyggden, möjligtvis förutom två månader under högsommaren, samtidigt som just en stora mängden turister, vare sig de kommer med båt eller bil, är en stor tillgång. För- och nackdelar, där fördelarna överväger klart.

Sen är det inte långt till Göteborg tex. På den tiden jag var ung och vacker, var det 16 mil och tog två och en halv timme att köra. Nu är det 13 mil och tar bara en och en halv.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...