Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
svampbob

Tips på rutt norrut från Nynäshamn

Rekommendera Poster

Hallå!

Vi tänkte segla norrut för första gången i år och vara borta i ca 4 - 5 veckor.

Utgångspunkten är Nynäshamn och vi brukar göra dagsetapper på max 6 timmar.

Två barn på 7 o 8 år finns ombord.

Vore tacksam för förslag på hamnar, öar etc som är trevliga och värda att besöka, vi undviker helst stökiga gästhamnar typ Utö. Hellre mindre lugna ställen.

Tacksam för förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På utsidan av Nåttarö finns två sandstränder som kan locka. Källviken mellan Ålö och Utö gillade jag som barn då viken har sandbotten med en dyn i mitten där vattnet bara går till vaderna. Det finns även en fin sandstrand strax norr om Gruvbryggan på Utö men det är förstås på Mysingesidan. Huvudskär och därefter fjärdarna Norrsten, Bytta, Biskops och Bullerö är ingen dum början på väg norrut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om barnen vill träffa kompisar är Träskö-Storö och Finnhamn härliga naturhamnar. Observera att bryggorna på Finnhamn är gästhamn och kostar pengar. men det finns massor av plats mot bergen.

Stora Nassa, gulliga Rödlöga, Spännande Siarö-fortet........

Det finns hur mycket som helst! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta vägen grnom Mälaren runt Södertörn på vägen hem.
Härsö eller Ägnö, slussa och gå till t ex Birka eller Slandö Kalv (ska vara fint har jag hört), ner i Södertälje Kanal, sedan gästhamnen i Mörkö (fin), upp genom Dragets Kanal eller ut till Öja (Landsort) om vädret tillåter. Så slipper ni se allt två gånger.

Om inte, eller på uppvägen, är fladen vid Jungfruskär fin.
Och Fjärdlång gillar jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missa inte Söderarms Skärgård, relativt få båtar och gott om egna små öar, passa på att besöka Söderarms Fyr och när ni tröttnar, åk till Fejans Krog på Fejan, helst mitt i veckan, det är lugnare där då men maten är lika god.  Efter Fejan kan ni fortsätta till Arholma, en fin ö med fina promenadstråk. Hela ytterskärgården från Sandhamn och norrut, underbara små öar, undvik Stora Nassa en solig och fin helg, det är knökafullt med båtar där då.

//Passada

post-10001821-1394236336,2528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grönskärsfladen är tryggt och fint om det skulle blåsa mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...