Jump to content
Tuesday 11 August 2020

Passada

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Passada

  • Rank
    Fänrik
  1. Missa inte Söderarms Skärgård, relativt få båtar och gott om egna små öar, passa på att besöka Söderarms Fyr och när ni tröttnar, åk till Fejans Krog på Fejan, helst mitt i veckan, det är lugnare där då men maten är lika god. Efter Fejan kan ni fortsätta till Arholma, en fin ö med fina promenadstråk. Hela ytterskärgården från Sandhamn och norrut, underbara små öar, undvik Stora Nassa en solig och fin helg, det är knökafullt med båtar där då. //Passada
  2. Hej, det kommer fungera bra med IKEA-lamporna, jag har sådana i motorrummet, de är avsedda för 12 VDC. När man köper dem på IKEA ärspänningsmatningen 230 VAC men det följer med en omvandlare till 12 VDC. Sen hur de fungerar med dimmer vet jag inte. //Passada
  3. Hejsan. Jag använder Easy-storskot stlk 2 till min Passad, fungerar utmärkt, fördelen är att man kan kan skota hem snabbt, utvxl 1:4 eller med kraft utvxl 1:8, speciellt läget 1:8 gillar frugan när det blåser lite mer, det är jobbigt att få hem storen ordentligt i en hård kryss. Nackdelar har jag inte direkt några. I affären uplevde vi skotet som stort och klumpigt, men när det kom på plats var det som att se, båten var byggd för Easy stlk 2. Köp vet ja.. //Passada
  4. Hejsan. Jag blev synnerligen inspirerad av att man så enkelt kan torka skinka själv, så jag köpte en skinka på 1 kg, saltade in den, dock med 12% saltlag, och skinkan har hängt på tork i en vecka nu. Jag har hängt den i ett rum där det är cirka 16 grader varmt. Så här långt ser den bra ut, torkad på utsidan men när man klämmer på den känns den mjuk. Hur har det gått för er andra som håller på att torka skinka, eller för den delen annan bra båtmat som går att torka? I receptet står det att man ska hänga skinkan på ett torrt och varmt ställe, men om man läser på andra matbloggar anser några att skinkan ska hänga i ett svalt utrymme, båda med skaplig luftomsättning. Vet någon vad det blir för skillnad med de två olika sätten att torka skinkan? //Passada
  5. Hej, jag behöver en ny eller begagnad komplett tändfördelare till en Volvo Penta MB10A. Är det någon som har en begagnad liggande efter ett motorbyte så är ni välkomna att höra av er till mig. //Passada
  6. Hej, jag behöver en ny eller begagnad komplett tändfördelare till en Volvo Penta MB10A. Är det någon som har en begagnad liggande efter ett motorbyte så är ni välkomna att höra av er till mig. //Passada
  7. Hejsan, har du bytt motor ännu? Vad blev det? Finns den gamla kvar som reservdelsmotor? //Passada
  8. Passada

    Snipa

    Hejsan, en nyfiken fråga, varför vill du ersätta MB10 med en diesel? //Passada
  9. tommy skrev: som inte förstår varför nöjesbåtar överhuvudtaget behöver framföras i utprickade farleder. Försök att segla in i Stockholm med nöjesbåt utan att använda utprickade farleder. Som sagt, det handlar om förståelse, kunskap och sunt förnuft i sitt framförande av fritidsbåt, då går det för det mesta bra. Samtidigt kan jag mäsrka att tempot och marginalerna är mindre/tightare ju närmare Stockholm stad jag kommer. Så jag undviker Stockholm så mycket som möjligt och försöker hålla mig i ytterskärgården utan farleder. //Passad
  10. Först, grattis, du har köpt en underbar båt, vi är inne på vår andra säsong med vår Passad, som oxå har en MB10. Men jag har ingen choke som du har, när jag kallstartar så har jag c:a 1/3 gas och när den startar drar jag sakta av och när motorn börjar bli varm efter någon minut så ökar varvtalet och då drar jag ned på tomgång, och då märker man knappt att motorn är igång. När vibrerar motorn? Vid tomgång eller när du har växeln i? Har du drev eller rak axel? Tänder motorn på båda cylindrarna? Det kan vara så att gummibussningarna i motorfästena har gett upp och det kan vara dags att byta dem. Sitter alla skruvar och muttrar fast som de ska? Dum fråga men har lärt mig att det finns bara dumma svar. //Passada
  11. Passada

    Säkerhetskärl

    För mig passade det inte med en hink som säkerhetskärl, så jag byggde en i plywood med epoxylim och ett tätt lock och en dränering straxt ovanför vattenlinjen i aktern. Gjorde en lucka på sidan som man kunde byta flaskan genom. Vad jag vill säga är att finns det inga säkerhetskärl som passar, bygg ett eget säkerhetskärl, då kan man få in det bättre i båtens utrymmen. //Passada
  12. Hör med en rigg/mastverkstad, i Stockholm är bl.a. Benn´ s ett hett tips. www.benns.se //Passada
  13. Låter som motorn feltänder, justera tändingen så blir det nog bättre. //Passada
  14. Passad!!! Därefter Shipman 28. Sjösättning på lördag - äntligen. //Passada
  15. Hej, Jag gick igenom samma resa för ett år sedan, skulle få igång en Mariner 3,3 hk som legat på vinden i fyra år - intresant. Kolla följande: Tändstiftet, beläggningar och sprickor Förgasaren, det brukar bli beläggningar i flottörhuset efter några år Impellern, hel Motorn, går den runt eller sitter den fast? Om du har kolllat och åtgärdat dessa saker så får du nog igång motorn, men man kan alltid provstarta först av allt, lycka till. //Passada
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy