Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Eken

Vilken ankarolina (rulle) ska man välja?

Rekommendera Poster

Jag har haft ankarolina på en Maxi 77, och den funkade hur bra som helst. Men egentligen är det ju bara en rulle som samlar ihop bandet. Svårt att säga, men jag hade nog testat den billigare varianten. Så länge man drar in draggen för hand och rullar sen in det lösa bandet så tycker jag det borde funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varnats en hel del för att solens uv-ljus bryter ner dessa förträffliga band (har två själv i fören) Kan tänka mig att nedbrytningen går fortare i billighetsvarianten som är helt öppen för solens exponering.  Själv kör jag med robships solskydd och kapar dessutom ett varv på bandet varje år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft the reel i en säsong och har inte blivit vän med bromsen. Antingen är det för trögt så att ankarvikten inte orkar dra ur bandet eller så blir det för glatt och då kinkar det när ankaret går i botten och rullen fortsätter mata med full spetta. Ankaret är ganska litet (båten 5.60m) och jag har ingen kätting så det hänger förmodligen på finliret med bromsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solljus mm. behöver du nog inte bry dig om,men broms funktionen gäller det att lära sig justera exakt,om den går för lätt så sprutar bandet ut och det blir jätte trassel..

Har en liknande rulle men med annat namn och har använt den i 3 sommrar missöderna är lätt räknade..ett par gånger så har man ju lärt sig.. Men i sommras skulle hon som är kapten /styrman själv slänga i ankaret och då slutade det med kaos och jätte trassel.

Man ska nog inte ha för lätt ankare, då blir det nog svårare, vi har ca 7,5 kila 2m tung kedja..

skulle vilja ha 2 st till fram...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika det här...http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/ankarband/ankarband.php

...så kan man med fördel använda en sån här...http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2456

När man väl lyckats begripa den stansade sifferinstruktionen på krokolinan, och fått bandet isatt på rätt sätt så fungerar den alldeles utmärkt! Går snabbt att byta tex från ankare till bojkrok.

Själv har jag slöjdat ett snabbfäste till själva rullen, kan alltså snabbt lossa och gömma den för solstrålarna.
Tanken var också att kunna lossa och be båtgrannen föra runt rullen runt deras ankarlina, ifall mitt ankare råkat hamna över deras ifall de vill lämna hamnen först. Har iofs bara hänt en enda gång under alla år.

Edit, förtydligande: Man klipper bort den sydda öglan direkt, den behövs alltså inte med en krokolina. Den kan ju sen också flyttas fritt längs bandet av tex slitageskäl.
Exemplet med korsade ankarlinor gäller ifall grannen har fastmonterad ankarolina, och alltså inte kan lossa sin båt-ände.
Gäller också det omvända fallet, alltså att grannens lina ligger över och korsar min, då jag vill lämna hamnen först. I bägge fallen går ju upptagandet av ankare smidigare ifall den som lämnar har sin lina överst.
 

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 mars 2010 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har väl den monterad på skuggsidan??!!Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skydda bandet mot solens strålar är nog inte så dumt.. Tänkte mer på om billighets varianten funkar lika bra som de dyrare varianterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med ankring, att det ska vara å dyrt med prylar. Det optimala är naturligtvis ett ankarspel med jag tycker dels det är dyrt samt att det är en del pyssel för invändigt montage (gillar bl a inte vattenansamlingen i kölsvinet man får av tampen/kättingen. Vill inte ha en box på badbryggan)

Jag tänkte också testa X Marines bandrulle och köra Robships skydd över. Borde väl vara vettigt med friktionsbromsen p ådenna så att allt inte bara rasslar och och trasslar till sig?

Det här med placering av ankaret vid badbryggan. Helst skulle jag vilja ha ett ankarrullssystem genom badbryggan typ Båtsystems artikel 1326 (bilden) men 3000 spänn!!! Vill helst inte ha en vanlig överliggande  ankarhållare att slå tossingarna i. HAr kikat på NOAs ankarhållare för pulpits men har svårt att få till det på min båt när jag har kapellet på.

Ngn som har ett annat billigare tips?

post-15211-1394236274,7967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knuffar denna tråd uppåtlite.

Ngn som har tips på ett ankarrulls-system att montera i badbryggan? Vill helst inte ha en ankarrulle monterad ovanpå som man slår i fötterna i hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänke köpa ankarband att ha i min Flipper 666, i en lucka där den inte blir utsatt för solljus.. Vilken tror ni är bäst (i förhållande till pris), Xmarine 30m hos Seasea för 795kr eller Ankarolina 35m hos Hjertmans för 1090kr?

På Seasea är Xmarine slut och kommer in först i början av Juli, och hos Hjertmans har de rabatt Juni ut, så jag måste alltså bestämma mig nu vilken jag ska ha...

Xmarine är ju 300kr billigare och är i rostfritt, samt en knopp att veva med längst ut. Den har även en friktionsbroms som tydligen ska göra nedsläppet mer kontrollerat. Vet ej om det ingår monteringsmaterial. Ankarolina är väl det mest kända, kanske är det bättre kvalité? Dyrare är det iaf, i plast som skyddar men som också kan gå spricka med tiden kanske. Veven (även den i plast?) sitter i mitten så kraften borde bli annorluna. Något att montera med ska tydligen ingå.

Länk till Xmarine:
http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=31561

Länk till Ankarolina (sök på art.nr 6390-35)
http://www.hjertmans.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips rörande ankarolina är att det finns två längder, 30 och 56 meter. Även om 56 metersrullen är stor och litet ful kanske, så är 30 meter ganska kort. Finns de plats för den större rullen är det helt klart att föredra för att slippa gå om när remmen slår i stoppet innan man kommit fram till land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mäta när jag är i båten, så får jag se hur jag för.

På Xmarine så är det ju faktiskt bara 200kr till för 50m, samt att jag har för att det fanns i lager hos Seasea. Ankarolinan är dock ännu dyrare, och skillnaden mellan Xmarine och Ankarolina är då uppe i 500kr vid 50m. Alltså ännu mer fördel Xmarine i skrivande stund....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Xmarine, tycker att den är snyggare och dessutom verkar konstruktionen i metall mer hållbart. Friktionsbromsen fungerar bra tycker jag, fast vi har rullen fram för att använda i naturhamnar där det är långt till träd/sten att fästa i, då är det bra att man behöver dra lite för att få ut mer band från rullen.

När vi ska iväg lägger vi normalt först bandet löst och slarvigt på fördäck och sedan är det något av barnen som rullar upp det på rullen. Jag tror inte att det fungerar att veva upp bandet direkt om det sitter ett tungt ankare på linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...