Gå till innehåll
fredag 24 maj 2024
Amyhavenang

Dieseltroll - vad göra?

Rekommendera Poster

Efter första turen med båten igår så startade inte motorn när vi skulle åka tillbaka till hemmahamn. Kollade dieseln och den ser väldigt grumlig ut, se bilden. Gul och tjock diesel - misstänker tillväxt av alger eller liknande? 

Har en Monsun 31 med en volvo penta motor. Tanken sitter under motorn och kan inte hitta någon manlucka. Räcker det att man pumpar ut dieseln som ligger i tanken nu och tar i någon biocid medel som får verka, byter bränslefilter och kör i ny diesel? Eller något annat man kan göra för att inte behöva ner i tanken för att rengöra då jag misstänker att det jobbet kräver att motorn lyfts upp... Tacksam för hjälp! 

Skärmavbild 2024-05-05 kl. 11.46.53.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Amyhavenang:

Efter första turen med båten igår så startade inte motorn när vi skulle åka tillbaka till hemmahamn. Kollade dieseln och den ser väldigt grumlig ut, se bilden. Gul och tjock diesel - misstänker tillväxt av alger eller liknande? 

Har en Monsun 31 med en volvo penta motor. Tanken sitter under motorn och kan inte hitta någon manlucka. Räcker det att man pumpar ut dieseln som ligger i tanken nu och tar i någon biocid medel som får verka, byter bränslefilter och kör i ny diesel? Eller något annat man kan göra för att inte behöva ner i tanken för att rengöra då jag misstänker att det jobbet kräver att motorn lyfts upp... Tacksam för hjälp! 

Skärmavbild 2024-05-05 kl. 11.46.53.png

Det där ser inte ut som dieselbakterier. Jag tror snarare att du fått in vatten (mycket vatten) i dieseltanken. Det kan även vara parafinering av dieseln som kan ha uppstått om det varit väldigt kallt där båten vinterförvarats. Förr i tiden fanns det "vinterdiesel" till bilar som spätts ut (jag tror det var med fotogen) för att minska risken för parafinering. Om paraffineringsproblemet finns kvar vet jag inte, det kan vara annan sammansättning av bränslet idag för jag har inte hört ordet vinterdiesel på länge, Parafineringen är en icke reversibel process så det är samma åtgärder antingen det är vatten eller parafinering i din tank. Paraffinet sätter även igen filterna effektivt då det är större molekyler än diesel.

 

Har du koll på att avluftningen har en "svanhals" så det inte kommer in vatten den vägen? Är packningen på tanklocket hel så du inte fyller tanken med vatten när du spolar runt tankpåfyllningen. Ibland kan man få med vatten på köpet när man tankar men den mängd du verkar ha är orimligt mycket för att ha kommit från macken.

 

Om dieseln blivit vattenblandad eller det parafinerats så måste tanken tömmas helt så den förorenade diesel kommer bort. (Sen är nästa problem att ha tillräckligt mycket dunkar för att kunna ta hand om dieseln o köra den till destruktionsanläggning.) Därefter hade jag nog spätt ut kvarvarande bottenskyla i tanken med några liter ren diesel (volym beroende på hur stor tank du har och hur geometrin ser ut) som även den tappas/sugs ur. Tömning av filter o bränslerör måste såklart göras. Sedan är det nog bara att fylla på ren diesel och försöka starta motorn. Var lite smart o fyll en mindre mängd diesel för provkörningen så du inte står där med en full tank igen om det krånglar. Efter att ha haft igång motorn så kan det nog vara bra att göra ytterligare ett filterbyte så du vet att allt är ok.

 

Vänta inte för länge med att fixa problemet. Om det är som jag uppfattar det en mängd vatten i dieseln så kan det börja rosta i insprutningspumpen och då får du ännu större problem.

 

Eftersom du inte verkar ha bakterier så är det helt meningslöst att hälla i biocider.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh okej!!! Tack så jättemycket för ditt utförliga svar. Båten har legat i under vintern och det har ju varit väldigt kallt i vinter så låter inte orimligt. Skrubbade också däcket för någon dag sen och då kanske inte tanklocket varit helt tätt. Får se över vad som kan ha lett till att vatten kommit in så att det inte sker igen. Satsar på att tömma tanken i veckan och följer dina råd helt enkelt! Hoppas det ska lösa problemet hyfsat smärtfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vinter/sommardiesel finns fortfarande på i alla fall vissa mackar enligt en jag talade med i vintras (som jag tror är insatt). Och en enkel Googling verkar bekräfta detta. Intressant är att gränstemperaturen också benämns "grumlingstemperatur":

https://www.preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/sasongsovergangar/#tab=Diesel

 

Det är nog som @Lintott tipsar dig om - du har säkert haft mackdiesel "sommar" i  tanken och kylan har fått den att paraffinera.

Å andra sidan bättre än "dieselbakterier"/"dieseldjur" (dieseldyr på norska). Pumpa ur, spola i lite ny diesel och skvalpa runt och pumpa sedan upp den med. Byt filter och fyll upp.

 

EDIT: Intressant att Preem (m fl ?) tydligen inte tror det kan bli speciellt kallt i södra halvan av landet. Vinterkvaliteten har ju ingen direkt imponerande köldtålighet utan är bara liiiite bättre än sommardieseln.....

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort så som ni skriver, men får inte upp någon diesel till filtrerna efter byte. Har ni någon input på detta kanske också?:) @IngemarE @Lintott 

Skrivit ett separat inlägg om det i forumet... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-05-05 vid 12:04 skrev Lintott:

Förr i tiden fanns det "vinterdiesel" till bilar som spätts ut (jag tror det var med fotogen) för att minska risken för parafinering. Om paraffineringsproblemet finns kvar vet jag inte, det kan vara annan sammansättning av bränslet idag för jag har inte hört ordet vinterdiesel på länge,

Jo, det är olika diesel på mackarna på sommaren och på vintern.

 

2024-05-05 vid 17:19 skrev IngemarE:

Och en enkel Googling verkar bekräfta detta. Intressant är att gränstemperaturen också benämns "grumlingstemperatur":

Grumlingstemperaturen är fortfarande okej att få igenom filter så det finns en annan temperatur som är cirka 10 grader lägre och då är det kört så att säga, eller snarare går det inte att köra.

 

2024-05-05 vid 17:19 skrev IngemarE:

EDIT: Intressant att Preem (m fl ?) tydligen inte tror det kan bli speciellt kallt i södra halvan av landet. Vinterkvaliteten har ju ingen direkt imponerande köldtålighet utan är bara liiiite bättre än sommardieseln.....

Detta förvånade mig också. Nu är det ju sällan -26° söder om Gävle, men det är ju inte uteslutet.

 

Något som också förvånar mig är att problemet med paraffinutfällning inte diskuteras oftare på båtforum. Alla har ju sommardiesel i tankarna. Plötsligt blir rådet att fylla tanken full inför vintern ännu konstigare för vem vill ha 500 liter paraffinerad diesel att ta hand om.

 

Trots att jag är väl medveten om problemet med paraffinering så har jag aldrig tänkt på det i samband med båtåkandet. I lastbilar händer det ju att grönsakslaster från södra Europa blir stående på vägen eftersom de inte alltid har koll på det här med låga temperaturer och diesel.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...