Gå till innehåll
söndag 16 juni 2024
rolandhs50

Raymarine C80 strular

Rekommendera Poster

RM strular med flimmer eller ingen bild alls på skärmen, larmar för ngt men går inte att läsa.

Frågan är reparera? Hitta en beg? Eller byta till t ex Axiom 9?

Vid ev byte är det samma kontakter?

Byte till ev Garmin? Hur med kontakter och systemet i båten som är t ex  seatalk/NMEA?

Allt sitter i en äldre segelbåt.

Novis på ovan // R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig för svar.

Om jag delar upp ditt inlägg lite får jag det till följande frågeställningar.

1. Reparera

Eftersom varken du eller vi kan veta vad felet är så tror jag inte du får några svar. Möjligen om någon har haft en exakt likadan plotter med exakt samma problem som denne löst.

2. Hitta en beggad eller byta till en Axiom, är det samma kontakter på dessa?

Här kan du ju gå in i manualerna på nätet och kolla lite själv eller vänta på ett svar här från någon som gjort just det bytet.

3. Byte till Garmin, är det samma kontakter?

Här kommer plötsligt lite ny info när du skriver "systemet i båten". OK, blir ju lättare att svara på om du skriver vad "systemet" består av mer än Seatalk/NMEA (2000/0183?)

 

Jag kanske har missuppfattat ditt inlägg och i så fall får du gärna klargöra.

 

Jag kan inte svara på dina frågor men med lite tydligare frågor blir det lättare för forumet att svara.

Lycka till!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är intressant säljer jag vår 

RL70C plus som monterades ny i vår båt. Borde vara plug and play på kontakterna.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske svårt att  förstå vad jag menar men bifogad bild från 2022 visar då vad som var på gång.

2023 var båten på varav hela säsongen för andra reparationer.

Är det någon mening med att leta upp en begagnad med tanke på utveckling på processor och liknande,

Läste on ngn som inte gillade RMs egna filsystem för interagera med rutter etc typ från pc och tillbaks. Detta gäller absolut för C80 årgången anser jag oxå men nyare är kanske bättre typ Axiom??

Så i grunden välja nytt för ngr tusenlappar mer eller leta begagnat är väl en grundfråga.

Alternativt finns det ev någon elektronikkunnig service verkstad. Felet kan val inte vara det första i sitt slag.

// R

20220801_151656.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en beg C80 plotter efter att kopplad in med mitt Navionics sjökort samma fenomen kommer till start display o sen svart hur många ggr som helst.

 

Till den beg skärmen följde ett kort testade med denna och då gick plotter igång tyvärr fel område.

Ska testa och uppgradera rätt kort men kan ev fel uppstå i filer på ett fungerande kort? Och kan det påverka så att skärmen startar? Den startar i default utan kort? Mycket märkligt.

Nästa försök blir att uppdatera mitt kort till 2024 om det hjälper

 

// R 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev rolandhs50:

Köpte en beg C80 plotter efter att kopplad in med mitt Navionics sjökort samma fenomen kommer till start display o sen svart hur många ggr som helst.

 

Till den beg skärmen följde ett kort testade med denna och då gick plotter igång tyvärr fel område.

Ska testa och uppgradera rätt kort men kan ev fel uppstå i filer på ett fungerande kort? Och kan det påverka så att skärmen startar? Den startar i default utan kort? Mycket märkligt.

Nästa försök blir att uppdatera mitt kort till 2024 om det hjälper

 

// R

Har du rätt typ av Navionics-kort?

 

Det finns en serie som endast fungerar i Garminplottrar och en serie som fungerar i de flesta andra plottrar.

 

C80 är ju en rätt gammal modell. Ibland klarar inte äldre elektronik storleken på minneskort som nyare sjökortsversioner levereras på. Kolla storleken på det tillhörande minneskortet och jämför med ditt Navionicskort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har SD kort orginal Navionics 2Gb som inte får plottern att hoppa igång - det har funkat tidigare säsonger.

Det medföljande kortet i den beg plottern var samma typ dock fel område och då går plottern igång.

 

Tänkte att uppdatera med då behövs tydligen numera först ett uppdateringskort innan man kan uppdatera bef kort verkar lite chansartat om kortet i alla fall inte kommer att fungera.

Alt köpa ett nytt kort men i tabell för plotter som funkar står inte Raymarine C80 med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev rolandhs50:

Har SD kort orginal Navionics 2Gb som inte får plottern att hoppa igång - det har funkat tidigare säsonger.

Det medföljande kortet i den beg plottern var samma typ dock fel område och då går plottern igång.

 

Tänkte att uppdatera med då behövs tydligen numera först ett uppdateringskort innan man kan uppdatera bef kort verkar lite chansartat om kortet i alla fall inte kommer att fungera.

Alt köpa ett nytt kort men i tabell för plotter som funkar står inte Raymarine C80 med

Det kan vara en förändring av dataformatet på det nya sjökortet som din plotter inte accepterar. Navionics kompatibilitetstabell anger "Raymarine c-serie" (med litet "c") och det kanske inte innefattar C-serien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...