Jump to content
Sunday 14 July 2024

MHULT83

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About MHULT83

  • Rank
    Kadett
  1. Problemet är löst med tilten! =) Visar sig att det ska ju sitta en liten guide på växelaxeln som lyfter backspärren! Den är beställt! =)
  2. Tjenare, Det har gått bra. Man kunde tydligen dra ut Primern lite längre än vad jag trodde. När väl hade kåpan av ser man en länkarm som pressar ner en liten plupp som trycker in soppa in i motorn. Så, ett gäng tryck på den och den hoppade igång! Nu detta med tiltningen vilket är ett mysterium. På höger sida av motorn finns det en hasp för "lock / unlock". Den ska ju ligga i unlock läge såvida man kör på någonting så motorn kan åka upp så att säga. Den står i unlock just nu och motorn går ändå inte att rubba. Som du ser på bilderna så måste jag dra den metallhaspeln uppåt för att motorn ska kunna gå att tilta upp. Funderar därför på den markerad med blå pil. Ska inte den ligga under metallhaspeln? Enligt instruktionerna ska motorn vara i växel fram för att gå att tilda. Men, funkar som sagt inte.
  3. yes box .. dock funkar det inte att ha framåtväxek i för att få upp motorn. Den är käpprätt fast i nedåtläge och jag måste ner på baksidan för att tvinga loss den så att säga.
  4. Hittade denna bild som jag tog idag. så nog är det en primeshok! :) med andra ord ska den stå i Normal och pumpas några gånger?
  5. Toppen, stort tack! Ska dra upp och testa det första jag gör imorgon bitti. Två-tre pumpar på primern och sen ska den starta! 😃 Enda manualen jag hittade som var svensk var på en 20-hästare. Men, bör ju vara samma. Kanske någon annan som är i behov av den. Så lägger med den här! På sidan 15 är det beskrivet om choke/primern .. men ingenting om pumpar. Men, testar det! 😃 mariner25.pdf
  6. Tack! På choken stor det "choke / primer" .. finns som sagt tre lägen kl. 9 som är "slow". Kl 12 är Normal och kl 3 är fast/start. Man kan dra ut den också .. så funderar på ifall det är primern då som man i sådant fall pumpar den. En annan fråga när jag ändå har dig på tråden! Motorn är helt omöljig att tilda upp utan att gå bakom och tryck upp en bygel som sitter nere på motorns rigg. Har läst en massa om att vissa Mariner ska ha växel i för att kunna tilda upp den. Varken fram eller bak funkar på rorkulten. Ner är det inga problem då jag bara drar motorn emot mig och sen åker den ner. På tidigare motorer jag haft har det ju varit en tiltspak som man drar emot sig.
  7. Stort tack för snabbt svar! Var nog världsrekord tror jag! =D Misstänker choken också faktiskt men är inte riktigt med på hur den faktiskt funkar på den här motorn. Den har ju tre lägen + dra ut så att säga. Sätter jag den i "start-läge" ställd klockan 3 händer det ingenting. Är det en hel vetenskap att byta ut den?
  8. Tjenare, Fick tag på en Mariner 15 2-takt -97:a. Den är näst intill omöjlig att starta när den är kall. Tar jag lite startgas så hoppar den igång på en gång och är sen enkel att starta när den är varm. Går mjukt och fint när den väl går. Någon fena som kan peka mig i rätt riktigt på vad som kan vara galet? Tack! Med vänlig hälsning, Martin
×
×
  • Create New...