Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Augustsailer

Hidea?

Rekommendera Poster

Vi har beställt en Hidea utombordsmotor från Austrailien utan att egentligen veta vad det är för något. Det blev en 6 hästare 4 takt lång rigg års mod. 10 med två års garanti. Nu vill jag veta allt, vad har ni hört vad ni vet vad ni tror. Vi betalade 7995 kr allt som allt. Bra pris men vad får man?

Mvh// A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du August  nu blir du idiotförklarad här, även jag har en utombordare från Kina och det är inte fint att ha, du kommer att få höra att en bekants bror har sett en moped från Kina som rostade, och du kommer att bli anklagad för arbetsmiljön i kina med mera.

Men ståpå dig, jag tycker att vi ska köpa mer från Kina, sätta lite press på dom finare tillverkarna.

Min går femte sesången nu utan problem, Ja jag måste ju tanka den förstås.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanseras inte det märket här i sverige nu i år, med svensk agent och reservdelslager.
Tror jag läste om det i någon båttidning i går.

I vilket land något tillverkas spelar nog mindre roll för kvallitens skull förutsatt att kvalitetskontrollen sköts som den ska och övervakas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att motorn lanseras av drev.se så hyser jag ingen som helst oro, maken till seriöst företag får du leta efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobic har nog rätt men vi blev erbjudna att bli generalagent i Sverige och gick igenom en del och bestämde oss för att avstå eftersom vi idag är Yamahahandlare och jämförde med dessa så avstod vi pga av saker jag inte går in på här och som Yamahahandlare är vi rädda om ryktet men hoppas allt blir bra för dig och att jag hade fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag misstänker att Yamaha ställde ultimatum? du får inga andra gudar hava jämte mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel. ingen äger oss och vi vill jobba med märken som ger oss 0 i reklanationer. OBS. inte reklam. Yamaha är hur som helst det märket som har minst reklamationer samt missnöjda  kunder. Det är vi rädda om. Varför dra in något som kan ge oss motsatsen vilket jag anade oråd över när jag läste på om nämt märke. Vad? Det får ni ta reda på själva eftersom jag månar om att folk skall skaffa sig en egen uppfattning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För halva priset kan jag ta ett reklamationsärende på en mototr till jollen.
Vore det motorn på stora båten skule det vara e annan sak.
(idag hänger det faktiskt en gammal mariner (Yamaha) på jollen, men vem vet vad det blir till somaren!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att folk alldrig lär sig tittar bara på priset men inte innehållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Lär av historien istället för att bara gnälla på allt nytt. Se på fordonssidan, då på slutet av 60- talet och framför allt på 70-talet så sa man att de japanska bilarna bara var skit och så skulle förbli. Idag så tillverkar de bilar i sådana massor att vi här är så avundsjuka på vad de har åstadkommit sedan dess. Vi ska nog vara väldigt vaksamma på att de snart har hunnit förbi oss i allt de tar sig för. Svenskarna slår sig för bröstet och tror att vi är världsbäst och att allt cirklar runt vårt lilla land. Kina ligger ju givetvis efter i kvalitet, ÄN! men de hinner passera de också, var så säkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som jag menar... Kineserna har hållt på med båtmotorer länge, och de kan sina saker... Det är bara det att de först nu börjar få ut sina saker från landet till export... Väldigt mycket beroende på hur deras politiska läge varit de senaste 70 åren...Men att de skulle vara mycket sämre än övriga motorer... tror jag är bull... tror snarare det beror på att de inte haft fläskiga reklamkampanjer, och därför vet inte vi i Sverige vad det är för något, för vi känner inte igen det...

Likadant med deras bilar... Bra grejer, men vi känner inte igen märkena och därför vågar vi inte ta in det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ni vet ju hur det ligger till ni som kanske ev är i branschen o ser vilka problem det är med kvaliten o reservdels försörjningen på dessa autsiders när det blir fel på prylarna o ingen vill befattas med prylarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det kan vara högst olika kvalite på Kinesprylar. Min kinesiske pelarborr köpt för 10 år sen funkar än och duger åt mig, Men när jag packade upp den var det gjutsand kvar på delarna. Vinkelmätaren på borrbordet ca 5 grader felmontrad. Det tillhörande skruvstycket var bra på ett sätt för det är så mjukt järn att borrarna skadas inte om man borrar i det.

Men priset var OK. Skulle jag köpt en europeisk hade jag troligen avstått och tyckt den var för dyr om det nu fanns sådana längre.

Köpte även ett kinesiskt elverk ca 650W (typ Rusta 599:-) . Strömangivelsen för 12V var 10A men gav under 5A.   Spänningen var ca 200V olastad. Genom att skruva på gasen gick det att trimma upp den till 230V men då ca 57Hz istället för 50Hz. Kanske en nertrimmad amerikansk 60Hz variant för oss i Europa som har 50Hz

Spänningen är ganska oprecis och beroende på last och duger mest för att driva maskiner som vinkelslipar exvis och inte elektronik typ TV . Då bensinen tar slut rusar motorn och spänningen stiger markant. Mitt externa överspänningsskydd brann upp.  

Tanklocket håller inte tätt och man får använda startgas för att få igång motorn. Plasten har pajat lite på panelen.

Men till det priset jag gav och mitt bruk duger den som leksak. En skitdyr Honda inverter hade jag ändå inte köpt.

Men så värst mycket kvalite jämfört med Honda har den kinesiske inte.

  

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar! Detta vart ju ett hett ämne! Glad

Våran motor borde vara här vilken vecka/år som helst! ska bli intressant och starta upp den sen!

Vårhälsningar //A!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dessa självutnämnda experter!

Det är 2010 och det finns ingen som tillverkar motorer av dålig kvalitet längre. Det är i regel de som aldrig ens sett eller de som har köpt etablerade märken för överpris som försöker rättfärdiga sitt eget köp genom att klanka på de nya märkena. Hidea är säkert en fin och tillräckligt bra motor för ett bra pris.



Senast ändrad av k650 | 02 april 2010 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Parsun 5hk lång rigg i fjol som reservmotor till min Ryds 560 HT. I år köpte grabben en gammal segelbåt, Karlskrona Viggen, och snodde min Parsun. Dom seglade, eller rättare gick för motor frrån Västerås till Stockholms norra skärgård i Kristi himmelsfärdshelgen. Motorn gick och går som en klocka.

Vet att Parsun är en Yamahakopia under kåpan men därmed inte sagt att det är samma kvalite för det. Nu måste jag ha en ny motor men köper nog en med kort rigg valet står mellan Parsun och Hidea eller om jag hittar något fräscht begagnat.

Någon som vet om det är samma snedögda tillverkare på båda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni fått hem den, och i så fall: hur tycker du att den funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon bär det av till båten och testa motorn! Den ser fin ut iallafall! Glad

Imorn säger jag om vi kom ut ur hamnen eller inte!

Mvh

August!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha underhållning - sök på Parsun på detta forum, och läs om hur hiskeligt dåligt allt från Kina är. Glad

Det skulle förmodligen - som konsumentupplysning - vara bättre om man specificerade vad som var dåligt med just din Parsun.
Men uppfattningen jag får är att de flesta som tycker illa om t.ex. Parsun aldrig ägt någon. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där. Jag har för mig att jag efterfrågade sådan statistik förut i annan tråd. Kan inte du visa den, enkelt uppställd där man ser antal sålda motorer per märke, och antal reklamationer. För enkelhetens skull räcker det med t.ex. år 2009.

Jag kan tänka mig att t.ex. Parsun kommer högt upp, framför allt eftersom märket är relativt ungt, men det skulle vara kul att se hur stor skillnaden är.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kina får man inte gjömma är en diktatur.

Men dessbättre än så länge en civiliserad (?) sådan.

Parsun är under kåpan en nära identisk kopia av motsvarande Yamaha, Man bör dock inte luras av detta faktum eftersom även om de ser lika ut kan skilja väldigt mycket i materialval mm.

Har/haft 2 Parsun 5hk en med lång rigg och en med kort. Den långa fick sonen överta när han skaffade segelbåt och den korta har jag som nödmotor på min lilla hardtopbåt.

Jag har inte än så länge haft några större problem med dessa motorer. Detta bara som en upplysning ftersom jag varken vill eller kan försvara kinesernas produkter. Man bör väl alltid tänka att man får det man betalar för och har man tur funkar det och om inte är det bara att inse sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Vi är nog ett par stycken nu som har Kinamotorer. Eftersom sea-ray_230 uppenbarligen har statistik skulle det vara intressant att se den. Framför allt för att i det kortare perspektivet se om vi fått mer, eller mindre, än vad vi betalat för.
I det längre perspektivet måste vi vänta åtminstone 3, 5, kanske 8-10 år till för att se.

Som sagt, när statistiken är framme (beroende på hur den är framtagen*), ska det bli intressant att se hur mycket sämre Kinamotorerna är än de japanska motorerna. Att det är viss skillnad förutsätter jag med tanke på prisskillnaderna.

* Självklart officiell statistik från t.ex. generalleverantör, inte hörde av min kusins kompis som såg en trasig Kinamoppe i sin grannes garage.



Senast ändrad av stefanfr | 22 juni 2010 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

Nu har vi kört med våran hidea hela sommaren och den har ju gått bra.

Men! Startsnöret har gått av 3 gånger, allting är väldigt plastigt och haffligt.. Ingen vidare motor.  Det är med värt att läga några tusingar på att få en märkesmotor.

Glad Höst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så jag också förstår; Hidean har gått bra, men du skulle hellre lagt ett par tusen till på en annan motor som känns mindre plastig?
Att startsnöret gått av 3 gånger tyder självklart på bristande kvalitet, men hur upplevde du resten av motorn?


Väntar fortfarande på avslöjande statistik från sea-ray_230...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar bara parallellen till Volvo. Den är ju i Kinesisk ägo i dag, då innebär det alltså att kvaliteten på Volvobilarna är mycket sämre, eller? (Tycker motorerna har börjat knacka mer och gå lite rått. Stoppningen i stolarna känns inte lika bra som tidigare)SkrattandeSkrattande

Har nämnt det tidigare och nämner det igen, man får vad man betalar för. Betalar man 50 kronor för något som borde kosta 500 kronor, så ska man ha en j*vla tur om det är lika bra.

Som en Turkisk tröjförsäljare sa till mig: Ni Svenskar är dumma i huvudet, ni tror att ni kan köpa en märkeströja av mig för 20 kronor som kostar 600 kronor i SverigeGuld.

Skulle tippa på att märket utgör mellan ca 20 - 40% av kostnaden. Blir skillnaden på märkt och omärkt vara större, så skall man ana ugglor i mossen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...