Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pontus_pf

Ny motor, kan jag byta till helsyntet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Suzuki DF 50 (4-takt), tillverkad -04 och uttagen -05.

Vad jag har läst så är det bäst att byta motorolja nu på hösten, så jag tänkte försöka göra det samtidigt som jag kör motorn med sötvatten på land. I våras när jag bytte olja och filter första gången så köpte jag mineralolja av märket Suzuki 10W-40. Vad ägaren innan har använt vet jag inte.

Kan jag byta till helsyntet nu istället? Har hört att man inte bör göra det hur som helst med äldre motorer som gått på mineralolja länge, men nu har ju min som sagt används endast från -05 med okänd olja de första åren. Att jag vill ha syntet är för att jag antar att det är bäst på en ny motor.

Vad ska oljan då heta? Vet inte vart jag får tag på märket Suzuki nu på vinterhalvåret, men jag tror inte på att märket är av största betydelse, utan mer på kvalitén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett samtal med en oljeimportör. Han ansåg att helsyntet är en dålig olja då den rinner av från metallytorna om motorn får stå ett tag och därför blir det ingen smörjning alls vid startögonblicket. Halvsyntet var helt ok. Oljan han importerar har jag glömt namnet på så fabrikatet tillhör inte de kända i Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, trodde det var helsyntet som gällde på alla nyare motorer? Jag kör gärna på den billigare mineraloljan, men har fått uppfattning att man är dumsnål om man gör så? Känns som att på en ny motor ska man minsann ha det dyraste märket, dyraste sorten osv...

Om halvsyntet bara är helt ok låter det som att mineralolja går lika bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr att oljeimportören var ute och cyklade lite.
Kanske han t o m inte sålde helsyntetoljor...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd vad som handboken anger, står det mineral så räcker det gott med den oljan ser ingen anledning att hälla i dyrare olja.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med halvsyntet på min gamla slitna sexhästars-stånka, enkom för att oljetrycket då inte sjunker så mycket när oljan blir varm/het. Slipper alltså höra oljetryckslarmet, vid lågvarv.

Om smörj-effekten är bättre eller sämre vet jag inte, men det blir iaf tyst. Motorn innehåller f.ö. bara 0,5 liter totalt så oljan återcirkuleras (friktion-värms) extra ofta, gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka oljor han säljer men Morris heter det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade en gång i tiden på en firma som sålde oljor,vi var instruerade att alltid sälja den dyraste oljan om inte kunden föreslog en särskild olja.

Skulle inte tro att så mycket har ändrats.

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag alldrig hälla i en helsyntetolja om inte tillverkaren har det som krav.

Har dåliga erfarenheter angående oljeläckage, havererade kamkedjesträckare, slammrande ventillyftare och nergångna kamaxlar med helsyntetolja. Har råkat ut för flera bilmotorer som enligt uppgift skulle gå bra att köra på helsynt, men med resultat att vevaxeltätningar blivit hårda och börjat läcka.

Därmed inte sagt att det inte finns motorer som ska köras på helsyntet!

Läs denna text..

Four-stroke Suzuki outboards use 10W-30 or 10W-40 four-stroke motor oil. We recommend a FC-W® rated NMMA (marine) certified four-stroke engine oil when available (10W-30 or 10W-40)

Use of synthetic oil is not recommended in 4-stroke outboard engines. Outboards use raw water cooling systems and use of a synthetic oil may prevent the engine from reaching sufficient operating temperature.

NOTE: With four-stroke outboards, oil is added directly to the engine crankcase. Four-stroke outboards use straight gasoline in the fuel tank (no oil mix). See your owner’s manual for detailed information on how to fill and change engine oil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte någon manual till min motor, men det kan väl inte skilja så mycket mellan dessa Suzuki-modeller? Låter alltså som att jag ska köra vidare på mineralolja om jag tolkar texten rätt? Är 10W-40 alltid mineralolja eller kan det var syntet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står på flaskan om det är mineral eller helsyntet.

Helt klart skall du köra mineral.Har själv dålig erfarenhet av syntet olja,halvsyntet må gå.

Men på en något sliten motor skall alltid mineralolja användas,på sin höjd halvsyntet.

Har en Trans am med v8 motor,denna har gått sedan ny med mineralolja,dock så byts oljan inför varje sommar.Ca 5-600mils körning,skulle för mitt liv inte slå i någon blaskig syntet i denna motor.Oljeförsäljaren hade helt rätt i ovanstående inlägg.Helsyntet rinner av ytorna,du har ingen smorning i startögonblicket.Finns många kamaxlar i motorer som havererat pg av detta.Speciellt i Audis/wv dieslar from 1996-framåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en broschyr från OK om oljor står det att en syntet i alla lägen är bättre än en mineralolja. Hämta den på macken och läs själv för säkerhet skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipstack till Robert99...

OK/Q8:s tekniska råd kan laddas ned här, klicka på varför syntetolja? för PDF;

http://www.q8oils.se/privat/pastationen/smorjmedel/tekniskradgivning/tips-rad

Flera nypor salt naturligtvis, men kanske har olje-kvaliteterna faktiskt utvecklats raskt på senare tid så att gamla sanningar inte riktigt gäller längre...?
Hursomhelst, en hel del finns att begrunda på sajten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera nypor salt?

Jag har surfat runt och kollat lite vad andra intresserade skrivit om syntetiska motoroljor. 

Jag snabbläste OK info och den stämmer mycket bra med vad andra funnit.

För att vara lite elak kan man påstå att frågor som rör smörjoljor i allmänhet och syntetiska oljor i synnerhet brukar besvaras med mycket tro och ganska lite faktiskt vetande.

Jag har bl. a. sett påståendet att Biltemas syntetoljor skulle vara undermåliga eftersom de var baserade på ester. Esterbaserade syntetoljor är i själva verket de kanske mest högkvalitativa oljor som finns. Dyra är dom också. Sannolikt är Redline fortfarande den enda rena Diesteroljan som finns att tillgå i Sverge. Sen är det en annan fråga om det verkligen behövs en så bra olja.

Syntet syftar på att basolja är syntetisk. Syntetolja är ingen entydig beteckning. Syntetisk basoljan kan vara tillverkad genom att att processa mineralolja till ett viskositestindex (VI) som överstiger 120. Sådan syntesisk basolja brukar hänföras till Grupp III. 

Grupp IV är Poly-Alfa-Olefin (PAO) syntetisk basolja

Grupp V Diester syntetisk basoljor

Castol, som marknadsförde Grupp III olja som syntet, stämdes av Mobil (Mobil One är PAO), som hävdade att Grupp III inte kan räknas som syntetisk, då den egentligen inte vara annat än renad mineralolja. Mobil förlorade målet med hänvisning till att Syntetisk mer var att betrakta som ett begrepp vid marknadsföring, som refererade till egenskaper snarare än det sätt på vilket den var framställd.

Om ni beskymrar er över vilken olja ni skall använda och varför, så rekommenderar jag följande läsning.

I slutet av denna tråd berättar Farbror Bo om ojlor: Den innehåller konkreta tips på prisvärda motoroljor.

http://w1.894.telia.com/~u89402763/CITROEN/XMMOTOROLJA.HTM

Här har en amerikan gjort en längre sammanställt av vad han funnit. Artikeln är inriktad mot hojar, men huvudsakligen handar den om egenskaper hos motoroljor generellt. Notera att författaren till denna artikel i sak är överens med Farbror Bo.

http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Om ni undrar över när syntetoljor började användas så går det att läsa en del om detta här:
Notera att detta är skrivet av ett företag.

http://www.cpinternet.com/~ennyman/syn-hist.html 

Om ni undrar över varför det nästan alltid är en dålig idé att själv tillsätta saker till oljan så rekommenderar jag att läsa här. Artikeln handlar mycket om Teflon (PTFE) som t.ex. Slick 50.

http://www.thegsresources.com/garage/gs_additive.htm



Senast ändrad av guestsson | 28 november 2009 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Outboards use raw water cooling systems and use of a synthetic oil may prevent the engine from reaching sufficient operating temperature.

Detta är rent löjeväckande skitprat och kan endast förstås mot bakgrund att syntetisk Genuine Suzuki Performace Oil inte fanns när manualen skrevs.

Sen är det en annan fråga vilka fördelarna som står att vinna med en syntetolja.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står iofs inte alltid, hade en okänd 1-liters motorolja som låg i båten när jag köpte den. Framgick ingenstans vilken sort det var, pratade även med en mekaniker om det. Tror att vi tillslut fick reda på av någon annan att det var syntet. Men då hade jag redan hällt i mineraloljan i motorn.

Men varför jag frågade var för att i inlägget jag citerade stog det: Four-stroke Suzuki outboards use 10W-30 or 10W-40 four-stroke motor oil. We recommend a FC-W® rated NMMA (marine) certified four-stroke engine oil when available (10W-30 or 10W-40)

Undrade alltså om den meningen handlade om mineralolja eller även syntet. Läser man fortsättningen verkar det ju dock som att det endast är mineralolja som gäller.

Eftersom det är lika många som är för och emot syntet tolkar jag det som att båda är ungefär lika bra, med den skillnaden att mineral är billigare. När jag köpte mineraloljan sist var det den som affären Marinshopen rekommenderade till min motor. Minns dock inte om det var just den jag skulle ha eller om han sa att jag kunde välja mellan den och syntetoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om att du skall hälla i den typ av olja som tillverkaren rekommenderar. Uppenberaligen verkar det ju vara mineralolja enligt citerade texter från Suzuki.

Sedan är det inte så att en syntetolja alltid är bättre, oavsett vad som står i OK:s broschyr. Tänk på att denna dels gäller bilar, dels är mycket generell och dels är utgiven av ett oljebolag som vill sälja dyra oljor. INTE av motortillverkaren. Vad gäller min motor (nyare Yanmar-diesel) är det faktiskt så att det enligt manualen är absolut förbjudet att använda syntetolja. Den skall uttryckligen ha mineralolja och häller man i något annat gäller inte garantin på motorn !

Att det enbart skulle bero på att Yanmar (eller som nämnts - Suzuki) inte har någon egen bra syntetolja betraktar jag bara som dumt prat. Kan dock inte svara på varför de inte rekommenderar syntetolja, men jag nöjer mig med att det står som det gör och kör mineral.

F.ö. var det någon som använde syntetolja för att inte tappa oljetrycket vid höga temperaturer. Men det är väl tvärtom, att syntetoljor är bättre på att ha rätt viskositet när det är riktigt kallt ?  En egenskap vi inte har nytta av i våra båtar. Hade problem med oljetrycket i vår gamla Albin 25 när oljetempen stack (innan vi monterade oljekylare), och det förvärrades av syntetolja. En mineralolja med hög andrasiffra i viskositeten fungerade mycket bättre.

 



Senast ändrad av IngemarE | 29 november 2009 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Lombardini rekomenderar att man använder enbart mineraloja.

Förövrigt är det bara att hålla med Ingmar.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och nu blev det ännu mer tyckande  Flört. Fast du kanske inte menade vilken olja trådskaparen skulle ha, utan bemöta påståendet som någon skrivit (och som även jag invände mot) att Suzuki inte skulle ha syntetoljor.

Om man tittar på DF40/50 så skall den ha olja av typen MnM, dvs mineralolja SAE 10W-40. Då borde saken vara solklar för trådskaparen ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst finns det, har nu förstått att det var dessa jag valde mellan förra året när jag skulle köpa. Tack för länken, var en del intressant där. På sida 6 står det som sagt att jag ska ha MnM 10-40. Dvs mineral!

Verkar dock som att alla i det bladet ska ha det. Så vilka som ska det andra kan man ju undra. Inte jag iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan tyckas så.

En 5W-40 olja innehåller viskositetsförbättrande tillsatser (VII) som ökar högtemperaturviskositeten med en faktor 8, vilket är ovanligt mycket. För en 10W-40 är motsvarande faktor 4, vilket är mer normalt.

Skillnaden i högtemperaturstabilitet mellan 5W-40 och 10W-40 kan var mycket stor. En 5W -40 olja kan därför var olämplig i vissa motorer, speciellt om det som rekommenderas är 10W-40.

Generellt bryts en 5W-40 olja ned betydligt snabbare än en 10W-40, vilket snabbt kan resultera i att den blir något som mer liknar en en 5W-20 olja, dvs den tappar sin högtempviskositet. 

Problem med högtempstabiliteten för VII är skälet till att raka mineraloljor, dvs oljor utan VII rekommenderas till gräsklippare, även om syntetoljorna nu börjar göra sitt intåg även för dessa tillämpningar.

Alltså: Suzuki verkar inte ha någon passande syntetolja. Det finns inget som säger att man når några speciella fördelar med att använda en syntetolja, men att påstå att motorn inte skulle nå normal drifttemperatur vid användandet av syntetbaserad olja är obegripligt.



Senast ändrad av guestsson | 29 november 2009 | 23:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det så här för Suzuki, att för normalanvändaren räcker det med mineralolja, medan den som kör mycket och med tung last finns den syntetiska prooljan. När jag hade en Hondamotor frågade jag en stor åf vad de fyllde för olja när de gjorde vinterservice. Svar: Syntet 5-40. I höstas frågade jag en stor Mercury åf vad de fyllde för olja vid vinterservice. Svar: Quicksilver syntetolja. I min Suzuki fyller jag syntetolja 5-40, vilket nog är overkill då jag bara kör 30-40 timmar per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IngemarE skrev: ....F.ö. var det någon som använde syntetolja för att inte tappa oljetrycket vid höga temperaturer. Men det är väl tvärtom, att syntetoljor är bättre på att ha rätt viskositet när det är riktigt kallt ? En egenskap vi inte har nytta av i våra båtar. Hade problem med oljetrycket i vår gamla Albin 25 när oljetempen stack (innan vi monterade oljekylare), och det förvärrades av syntetolja. En mineralolja med hög andrasiffra i viskositeten fungerade mycket bättre.

Ja, hög andrasiffra verkar mycket rimligt liksom att lågtemp-egenskaperna ju är relativt ointressanta. Borde ju fungera som du beskriver i ditt överhettningsfall, så varför syntetiskt baserad olja hjälpte mig vet jag inte riktigt. Kanske är inte oljan lika varm som din var, för det funkar alltså bra nu med vanlig syntetbaserad Q8 Formula Advanced SAE 10W-40. (Inget super duper ultra, där inte) Den Q8 mineralolja (glömt vilken, tyvärr) som den ersatte var kanske i själva verket rätt usel?

I klippet från OK/Q8-sajten nedan verkar iofs syntetoljor - utan tillsatser - ha en stabilare viskositet över tempområdet. Mer lättflytande kall, i paritet med mineralolja varm, kanske om man drar ut kurvorna till het olja så fortsätter trenden och synteten blir tjockare än mineraloljan?
Så tänkte jag iaf innan din beskrivning med Albin 25:an, nu vet jag inte vad jag skall tro.
Nå, det funkar så det kvittar ju egentligen.
Men högre andrasiffra var min reservplan ifall larmet går igång igen, men även lägre förstasiffra verkar enligt guestsons inlägg, citerat nedan, hjälpa?? Inte lätt det här...

Citat ur OK/Q8-sajten: Definitionsmässigt är inte syntetiska oljor tunna. Några av de absolut tjockaste smörjmedel som finns idag är syntetiska. Möjligheten att smörja vid olika temperaturer har gjort att man kan göra en syntetolja tunnare när den är kall, dvs när du häller den i motorn. I varmt tillstånd är den lika tjock som en mineralolja av motsvarande viskositet och har bättre smörjförmåga. En mineralolja klarar inte detta temperaturomfång och måste därför förses med tillsatser för att öka viskositetomfånget. Oxidation gör med tiden att viskositeten hos motoroljan ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärtom.

Guestsson skrev: En 5W-40 olja innehåller viskositetsförbättrande tillsatser (VII) som ökar högtemperaturviskositeten med en faktor 8, vilket är ovanligt mycket. För en 10W-40 är motsvarande faktor 4, vilket är mer normalt. Skillnaden i högtemperaturstabilitet mellan 5W-40 och 10W-40 kan var mycket stor. En 5W -40 olja kan därför var olämplig i vissa motorer, speciellt om det som rekommenderas är 10W-40.

Ursäkta trådkapningen / Thomas

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med viskositetklasser är lite krångligt. Generelllt gäller att syntetiska basoljors viskositet varierar mindre som funktion av temperaturen än rena mineralbasoljor (Grupp 2), vilket är samma sak som att säga att syntetoljor har ett högre viskositetsindex (VI).
Detta innebär bland annat att den mängd viskositetsförbättrare (VII) som måste tillsättas för att åstadkomma t. ex. en 10W-40 är mindre än för motsvarande mineraliska basolja.

Mängden viskositesförbättrare är i storleksklassen 25 volymprocent, så det är en betydande del av den färdiga motoroljan.  

Skillnaden i VI mellan syntet och mineral beror främst på att mineraloljan innehåller ett antal procent högviskösa molekyler t.ex. vax och tjära, som i dessa sammanhang bör betraktas som föroreningar. Den processing som görs för att tillverka basolja i grupp III syftar till att reducera mängden av dessa icke önskvärda beståndsdelar. I riktiga syntetbasoljor, t.ex. PAO kan man helt undvika dessa föroreningar.

Högkvalitativa basoljor kan vara multigrade 20W-20 utan att överhuvudtaget tillsätta några VII, medan en mineralolja utan VII bara kan klara single grade ex. någon av 10W, 20W, 10 eller 20 där de två första är att betrakta som vinteroljor.

Jag skulle gissa att OKs syntetsiska 75W-80 växelådsolja är exempel på en multigradeolja utan VII. 

Den viskositet som anges är inget absolut mått utan ett intervall. Ex. skall en olja som klarar testet för 10W, 5W men inte 0W klassas som 5W och inget annat. En 5W olja  kan på så sätt ha den verkliga viskositeten 0,1W, det är bara det att denna klass inte finns. 5W innebär därmed att viskositeten ligger mellan 0W och 5W. På motsvarande sätt kan en 40 olja vara allt mellan 30 och 40.

För att anknyta till IngemarE:s erfarenheter så kan förklaringen till de skillnader han upplevt vara att oljorna har betydande skillnader i verklig viskositet.

VII är långa molekyler som kan liknas vid garnnystan i låga temperaturer, som sedan rullar ut sig vid höga. På så sätt kan viskositeten stabiliseras. 

Problemet med VII är att de inte är stabila om temperaturen höjs för mycket och har låg hållfasthet mot skjuvkrafter, som t.ex. uppstår mellan kuggarna i en växellåda.

Breda mineraloljor t.ex. 5W-50 tappar därför relativt snabbt i viskositet om de används i en motorcykel där motoroljan även smörjer växelådan och skall därför undvikas.

Oljor med VII bör inte använda i växellådor där oljan sällan eller aldrig byts. Därför är det nästan säkert att den OK syntetolja för växelådor som refererades till tidigare inte innehåller några viskositetsförbättrare. 

Oljor som är bredare än som är motiverat av driftfallet skall undvikas. Detta hindrar inte att en del fabrikanter trycker på att deras 5W-50 olja är superbra just för att den är bred. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då fick man andra problem nu när man bestämt sig för vad man ska ha! Vart köper man oljan snarast i Stocholm (i stan eller söder om Stockholm)?

Båtaccenten i Haninge hade bara Valvoline 10W-30, som dock Suzuki förut sålde enligt dem. Erlandssons brygga har också bara 10W-30. Seasea verkar inte heller ha 10W-40. Marinshopen som jag köpte på sist har stängt för säsongen.

Vart köper man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast enligt min instruktionsbok från Suzuki går det lika bra med 10W-30...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Guestsson för dina initierade svar och bra länkar!

Hittade f.ö. en snarlik delsyntet för bara 169:- / 4liter som är svårt frestande. Visserligen med cSt-viskositeten 14,1 istället för nuvarande 14,5 vid 100 grader, men den marginalen finns nog utan att oljetryckslarmet går igång.

http://handla.swedol.se/pdf/121IFWDAFBPD26.pdf

Ska inte störa i Suzukitråden mer/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis nere på Coop och dom hade mineral 10W-40 för 25 kr/l.

Men varför ska du ha en sån skitolja, som knappt finns kvar i oljeleverantörernas sortiment längre?

Det finns ju så många syntetoljor till bra pris idag, så varför snåla?

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 02 december 2009 | 18:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skitolja? Det som inte är syntet? Det framgår i tråden varför jag ska ha mineral 10W-40.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...