Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sea-ray_230

Båtregister Ja tack!

Rekommendera Poster

Ingenting blir någonsin billigare. Ta bara det här med rotavdraget t ex. Byggarna har höjt priserna, så det är absolut inte billigare att bygga om med avdraget. Men riktigt trist att du köpte en stulen båt trots gedigen kontrollinsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd eller inte……..det kan man ju fråga sig !!!

Det är dock intressant att se hur registerfanatiker med mer eller mindre sakliga argument och med påhopp om att andra som inte gillar register skulle vara personer som stödjer kriminalitet.

Låt oss börja från början så kan jag tala om att jag tillhör den grupp som redan har mitt fartyg i ett av staten påtvingat register (skeppsregistret) med alla de krav om att staten skall ha tillgång till ursprungsdokumentation, köpekontrakt och med krav om synligt namn, hemmahamn och en callsign som även skall finnas ingraverad i tex spant eller annan fast skrovdel.

Jag är absolut inte för någon kriminalitet men jag tror inte på ett båtregister av olika skäl och allra minst baserat på de osakliga skäl som framförs i tråden.

Ex på osaklig argumentation:

”Vidare så skulle allt gå lättare med reservdelar och färgkoder ”

Varför skulle det på något sätt vara lättare att få reservdelar och färgkoder med ett register, om man jämför bilregistret så har jag aldrig någonsin kunnat finna reservdelar via detta register utan det får man normalt av lecverantören.

”Skulle även vara bra för importbåtarna som kommer in i landet. Utan äkta CE-märkning ingen godkänd registrering och därmed nyttjadeförbud tills det var gjort”

Importbåtar från hela EU skall enligt EU regler ha CE märkning så det gäller bara båtar utanför dessa länder.  När det gäller andra båtar som kommer utanför EU så är det ganska lät för köparen att kontrollera den dokumentation som man fått vid CE märkningen.  Det kan nära nog jämföras med undersökningsplikten vid husköp. Köparen måste också ha skyldighet att kontrollera vad han köper.

Sen kommer vi till den kluriga frågan om CE märkningen som visar att båten överensstämmer med originalet. Så fort man gör några större ändringar så är det tveksamt om man har en CE godkänd båt längre.

”Båtar har använts under massa år för att tvätta pengar b.l.a.”

Antagligen ett mycket litet problem. Skatteverket gjorde för ca 5 år sedan en stor koll i Sverige där alla båtar med värde över ett par hundra tusen kronor kontrollerades. Uppgifterna tvingade man fram genom att alla i Sverige existerande försäkringsbolag tvingades lämna ut uppgifter på båtar och ägare. Efter ett par års kontrollerande kunde man konstatera att det inte var ett problem i Sverige man fann inget onormalt. Däremot fann man sådana saker när man kontrollerade bilar med högt värde.

”Var själv med om att få fast inbrottstjuvar när registret fanns tidigare just pga registrerad båt. Är det bättre at dessa går fria och buset kan härja helt anonymt?”

Det stjäls oändligt med fina bilar idag som tas ur landet trots att det finns ett väl fungerande bilregister. Så att tro att detta skulle bli bättre vad avser båtar är nog en utopi.

”Det är redan idag förmögenhetsskatt på båtar så argumentet att myndigheterna inte ska få veta att jag har en båt för X antal kronor visar bara på att man är beredd att stödja skattefiffel, brottslighet och säger att självklart ska andra göra rätt för sig så att jag kan få sjukvård skola mm mm som betalas via skatten.”

Förmögenhetsskatten togs bort för två år sedan. Att man genom att vara negativ till ett register skulle tyda på att man vill undkomma skattefiffel är ett felaktigt argument.

”Folk som buskör drar upp svall och förstör, hur kan man vara mot att dessa får sig en åthutning av fabror blå?”

Hur skall ett register kunna hindra buskörning, framför allt som man sen i fjor har dragit ner ytterligare på sjöpolisen i Sverige. De finns numera bara i Göteborg och i Stockholm. Jag ser buskörning i trafiken varje dag trots att det finns både bilregister och poliser ute och kör. Och hur skall en märkning på båten se ut för att du skall kunna se den på ett stor hav.

”Sätt även det i perspektiv till att båtar i regel är dyrare än bilar så förstår man varför båtmarknaden är som den är. En guldgruva för tjuvar.”

Förr ett par år sedan när det var på tal om att införa ett båtregister så motiverade man bla det med att man ville förhindra stölder samtidigt som man skulle undanta mindre båtar från registret. Då visade det sig att den största olycksfrekvensen och de flesta stölderna skedde på/av mindre motorbåtar. Dvs de dyraste var inte intressanta och segelbåtar stals mycket sällan.

”Jag skall lägga till en parameter till i fördelarna med ett båtregister och då ett försäkringskrav. Ni motståndare till detta register med fina dyra båtar är väl medvetna om att blir er dyrgrip sänkt av en oförsäkrad båt med en ägare som endast äger det han har på sig så kan ni glömma båten´ . Ert försäkringsbolag tar det nämligen inte. Det är den som var vållande som skall betala. Ingen försäkring och inga pengar blir dyrt för er.”

Detta är nonsens för skadeståndslagen gäller i Sverige och den som orsakar en skada är skyldig att betala. De flesta eller mest troligen alla kända bolag reglerar den drabbades skada på kaskoförsäkringen och kräver sen motpartens bolag eller motparten personligen på pengarna. Sen är det ju inget som garanterar att en båt som är ute och kör har ansvarsförsäkring oavsett om båten är registrerad eller inte. Det kör omkring massor av bilar i dag som är oskattade, oförsäkrade och tom oregistrerade. Buset tar ingen hänsyn till försäkring eller register så detta argument är dåligt.

”Varför så hatiska så fort båtregister nämns.....
Varje gång frågan kommer upp så bemöts den med  hata hata hata från motståndarna som gör en konstruktiv diskution omöjlig!”

Det är nog inget hat utan en massa olika åsikter om vad man vill och inte vill med ett register. De som är mest uppretade här verkar vara de som inte får stöd för ett register.

”Segelbåtar har redan idag registreringsnummer och jag känner mig inte mindre fri för det.”

Jaså ! Antar att du menar segelnumret som normalt talar om vilken typ av båt det är och vilket nummer i serien. Det finns inget register kopplat till detta och det finns minst lika många segelbåtar utan detta som med detta nummer vilket är helt frivilligt att föra i seglet.

”Intressant diskussion. Jag tycker att det är intressant att vi har så många som vill ha kriminalitet (utan verktyg som register har polisen inte fungerande verktyg!).”

Det finns ingen i tråden som sagt att de vill ha kriminalitet och jag tror inte det finns någon överhuvudtaget som vill det.  Är det verkligen någon som tror att kriminaliteten skulle minska om vi har ett båtregister. Inbrott i båtar, stulna motorer, stulna båtar etc etc . Snälla förklara varför dessa kriminella individer skulle sluta stjäla för att jag har min båt registrerad.

 

Listan kan göras lång på enligt mitt förmenande osakliga argument………………men det är intressant att läsa och man förvånas hur man kan tro att brottsligheten skall minska för att man inför ett båtregister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis

Tack för det senaste inlägget. Nu förstår jag varför du resonerar som du gör. Verkligheten i fritidsbåtsmarknaden är något helt annat än vad du är medveten om med ditt fartyg. Fick förståelse för ditt oförstående till ett register. Men tyvärr så är verkligheten något helt annat än vad du upplever bland fritidsbåtarna. Tror att du får resonera med andra fartygsägare som inte heller vet hur det ser ut på småbåtsmarknaden för att du skall få gehör för din okunskap i ämnet.

Nu kan vi lämna diskutionen oss emellan eftersom vi lever i olika världar där saker och ting ter sig helt annorlunda.

Lycka till på haven och inga onda ordFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga onda ord från min sida.

Men du har fel i ditt antagande om att jag har okunskap i ämnet med fritidsbåtar. Har väl 40-50 års erfarenhet av fritdsbåtar och kommersiella fartyg. Har ett arbetsliv snart bakom mig som till största delen har varit förknippat med båtar och fartyg i olika former så du gör ett totalt fel antagande.

Jag tror mig leva i samma verklighet som du gör och vi lever nog inte i olika världar utan vi har olika uppfattning om ett båt registers vara eller inte vara.

Vad jag ville säga med min kommentar om skeppsregistret var att jag inte rädds att vara registrerad för jag har inget att dolja men jag tror absolut inte på att livet blir bättre med ett båtregister.

Sen verkar det som om du inte riktigt har förstått att ett skepp i skeppsregistret lika mycket kan vara ett fritidsskepp. Skillnaden på en 12,5 meters båt som bara är 3,9 m bred och en som råkar vara 4,1 meter bred är liten. Den enda egentliga är att den ena måste registreras och den andra inte.

Att jag skulle ha mindre kunskap i ämnet du debatterar bara för att jag finns i skeppsregistret tar jag närmast som en förolämpning. Eller kanske mer som ett bevis på att dina kunskaper kanske trots allt är ganska begränsade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Varför skulle det på något sätt vara lättare att få reservdelar och färgkoder med ett register, om man jämför bilregistret så har jag aldrig någonsin kunnat finna reservdelar via detta register utan det får man normalt av lecverantören.

- Min familj är återförsäljare för bla mercedes, subaru, nissan etc. Det första en märkesverkstad frågar efter är registreringsnummret på bilen. På så sätt kan deras datasystem filtrera bort de artiklar som inte är relevanta för just din bil.

Sist jag var hos Marindepån i Stockholm så ville de ha skrovnummer för att få en offert på reservdelar till min förra båt. Lite yxigt kan tyckas då ett skrovnummer är mycket jobbigare att komma ihåg än ett lämpligare registreringsnummer.

Ett register beskriver vilken årsmodell det är på din bil/båt och därmed kan rätt tillbehör finnas. På min båt byttes stolarna ut mot en annan modell 2006. Det finns inte en garanti på att de nya passar borrhålen till den gamla... du förstår min poäng :)

Självklart skulle både försäljningskanalen samt slutanvändarna tjäna på att ha ett båtregister. Men jag håller med om att man kan har respekt för en eventuellt kommande skatt (om man röstar på sossarna)... Men i övrigt känns alla andra argument som nämnts här oerhört tunna.

- men det är intressant att läsa och man förvånas hur man kan tro att brottsligheten skall minska för att man inför ett båtregister.

Men nu börjar även jag bli förvånad över ditt resornemang. Anledningen är att det blir mycket svårare att sälja stöldgods.
På larmtjänst websida hittar du nyheter där stöldgods hittas. Allt bygger på att stöldgodset går att mappa mot en identitet i något register.
http://www.larmtjanst.se/templates/news____155.aspx

Ska man hårddra det hela så har du inte ett säkert ägarbevis på din båt idag. Fejkar jag ett kvitto som säger att jag har köpt båten av dig så har du inte mycket som styrker att du äger den! Ett externt register gör dessa typer av bedrägerier mycket svårare.

Ditt resornemang verkar gå ut på att det är bättre att INTE ha några register alls. Vad tjänar vi på det?



Senast ändrad av Havsbrus | 20 oktober 2009 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till de som är för ett register, p g a att det förenklar många olika saker... många av dem redan ovan nämnda... finns fler fördelar oxå... fast det är min åsikt, och den är ingen som jag tänker övertyga andra om att den är bäst likaväl som jag inte låter mig övertygas av de som inte gillar idén... olika åsikter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Jag undrar hur ställer sig en organisation typ SSRS till register? Skulle det på något sätt hjälpa dom i deras verksamhet?

/Kallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att sjöräddningen skulle kunna anväda ett register för att snabbt se vem som äger en eventuellt kapsejsad båt och sedan försöka kontakta ägaren eller familj för att försöka identifiera vilka som varit ute på sjön. Saknas någon? Vem ska båten returneras till?

En upphittad båt utan identitet lär inte vara en tacksam uppgift... 

Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men inte för Oceanis. Där ska det vara osäkert och krångligt med risk för misstag och bedrägerier för att det ska passa honom Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din argumentation har sjunkit till samma nivå som ett förskolebarns. Du har uppenbart väldigt dåligt självförtroende och känner dig som en liten människa eftersom du hoppar på andra istället för att vara saklig i dina argument.

Hoppas jag slipper anlita den stora marina du utger dig jobba på eftersom antagligen kvaliten på era jobb avspeglas i personalens låga kvalite.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för fel. Du motsätter dig ett register och därmed fördelarna med det. Sedan bemöter jag dig med samma ton som du bemöter andra. Man vill ju bli bemött som man bemöter andra så vad var felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga att jag gärna avslutar debatten med dig eftersom den endast är präglad av förutfattade meningar om andra här. Du får tro vad du vill om mig. Det bryr jag mig inte om och det finns andra här som kan vittna via inlägg om att mina uppgifter är sanna så slipper du oroa dig för det. Nu gick även jag över gränsen för vad som är tillåtet med det har du lyckats provocera fram. Jag tar inte skit från en så patetisk förståsigpåare som du utan att hugga tillbaka. Och nej. Du skall inte anlita oss eftersom du tillhör kategorin kunder som vi klarar oss bra utan.

Sorry för övertrampet MG, ska inte upprepas eftersom jag låter denna person i fortsättningen slå i tomma luften och hoppas att denna tråd skall återgå till ämnet om för och nackdelar med ett båtregister.

Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

? Öh vad??  Hittar inget sådant i Oceanis genomgång ovan.

Innan man inför något är det väl bra att fundera över om det hjälper mot de problem man vill lösa? Om man jämför med bilbranschen så är den inte heller fri från misstag, bedrägerier och stölder. Hur många känner sig lurade på fyndbilar från Tyskland som gått långt utöver vad som står på mätaren? Och då finns det ju bilregister både i Tyskland och Sverige.

De flesta problemen med identifiering kan lösas enkelt genom en securemark märkning av båten.

Och som vanligt gäller ju att om någonting verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Att köpa båt för några hundratusen gör man väl inte upp från en dag till en annan direkt på plats? Att boka besiktningsman, besiktiga båten och kolla upp säljaren tar sin tid, ett par tre veckor från första kontakt till avslutad affär skulle jag tro. Om en säljare har mer bråttom än så, har en oregistrerad mobil och vill ha mindre än normalt för båten är det förmodligen skumt. Själv har jag använt kommersiella företag och en båtmäklare för mina affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fiinns längre upp, men nu glömmer vi det och ämnet finns i en ny tråd.

Tyvärr är det så att ett antal godtrogna varje år luras att köpa importerade skrotbåtar, stulna båtar, belånade båtar, mm. Jag tror inte man får bort problemet helt med ett register men en stor del av det.

Värst tycker jag det är för alla förstagångsköpare som kanske inte vet riktigt hur man går tillväga för att kolla upp en båt och blir lurade och därmed flyr båtlivet.

Tja, det är min åsikt. Som handlare så ser jag tyvärr allt för mycket av saker som skulle ha undvikits med ett register med försäkringskrav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.bilskatt.se

Vem blir först med att registrera www.båtskatt.se ???

 

Finns det någon här som överhuvudtaget har eller haft problem med att det inte finns ett båtregister, vad gällde saken och är det så stort problem?

 

/Roland

post-4060-1394236130,9569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det är ju alltid trevligt att man har sin egen åsikt, försöka debattera för sitt ämne osv men inse även att andra tycker kanske inte som du/ni, har sin egen åsikt och respektera gärna då det. Alla kan inte tycka sammalika.

Det fria forumet och den heta debatten är bra men LÄMNA DE PERSONLIGA PÅHOPPEN. De hör inte hemma här utan i sandlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut inte med dig, du anonyme moderator.  Tonen är hård, men några personliga påhopp av rang har jag inte sett till.  Däremot reagerar jag mycket starkt mot ditt inlägg, varför pekpinna anonymt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket lågt av maringuiden att återinföra anonyma moderatorer när dom själva har gått ifrån detta koncept tidigare! VARFÖR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför stanna vid ett båtregister ?

Samma fördelar borde väl kunna uppnås på betydligt breadare front med ett allmänt lösöresregister.

Där registrerar vi (med stränga vitesstraff för den som upptäcks med att inte göra så) alla grejor med ett serienummer (mobiltelefoner, DVD-spelare, cyklar, gräsklippare, grillar, klockor, tavlor..you name it.

Då vet alltid alla vem som äger vad, försäljingar redovisas direkt till lösöres-försäljnings-myndigheten och alla svarta pengar kommer fram i dagens ljus..och eventuell Oskyldigskatt fördelas rättvist Guld

Alltså..när man inte ens kan ha koll på vem som har en TV (som det lagstiftats om avgift för och där det finns en egen myndighet, Radiotjänst) hur skulle ett sådant register kunna funka ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni alla som är för ett båtregister. Fundera lite över om det är så enkelt att de som är emot endast är av anarkistisk läggning eller sådanna som är emot allt.

Eller om det beror på att man har varit med ett tag och sett hur det lätt kan användas i fel syften.

Jag tror att de flesta är för minskad kriminalitet och mer säkerhet för alla som håller på med båtar men knappast till vilket pris som helst.

Många som under lång tid plågats av vansinnigt system för fastighetsskatter och på tok för många som inte haft råd att bo kvar i sina hus de en gång varit med och byggt. För många som sett kostnaderna öka på många fronter och bliti tvugna i att finna sig i detta och förändra sitt liv. För många som får finna sig i kameraövervakning bara för att få tag på buset.

osv.

Bevara friheten till sjöss och fundera om det inte finns alternativ för det som ni tror båtregister ska lösa.

Det är inte alltid ny regler löser problemen. Exempel Zebralagen.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är båtstölder som skulle vara behovet av registrering så tar vi nu ett litet exempel.

Från Privata affärer hämtad uppgift att båtar och båtmotorer stjäls för ca 250 miljoner varje år

http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200908/nu-slar-battjuvarna-till/index.xml

En mycket stor summa som försäkringsbolagen drabbas av och även ägarna.

 

Så tar vi lite statistik om cykelstölder

2008 polisanmäldes 66300 cykelstölder. Enligt källan så rapporteras endast hälften av alla stölder.

Antag att en cykel kostar 5000 kr så blir detta 331 miljoner varje år och för de som tycker att 5000 kr för en cykel är högt satt så användes endast de polisanmälda fallen i beräkningen.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/36.aspx

Måste alltså vara viktigt med registrering av cyklar, nya Cykelregistret.

Betydligt högre kostnader än båtstölder samt ett båtregister skulle inte alls lösa stölder av båtmotorer.

 

Ibland är det bra med lite fakta i debatter

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa allt så jag ber om ursäkt om jag inte tillför någo nytt men

 

Förra gången vi hade båtregister blev några hem länsade då man kunde koppla båtar på semester till personer och deras bostad. Fritt fram för tjuvarna alltså.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja inga stora problem?

Vi hade en kund som jag skrev ovan som köpt en Epoca privat. Den visade sig vara stulen och han blev av med både båt och 350.000:-

Vidare så hur kollar du att båten är betald och inga krediter finns med ett falsk kvitto framför dig? ( Kreditspärr är bra ) Detta har jag flera exempel på.

Falsk CE-märkning på importskrot förekommer ofta och inget riktigt CE-intyg = Inget registreringsbevis.

Hur många har inte blivit lurade på årsmodeller?

Finansbolagen dras med problem att båtar belånas flera gånger (fejkköps)

Osv, osv Har många exempel men ingen skulle orka läsa allt detta.

Så visst finns problemen och jag ser mycket av dessa. Tror inte allt löses genom ett register utan problemen och risken för att bli lurad minskar avsevärt.

För dom drabbade är detta stora problem och har man inte blivit drabbad så förstår jag att man undrar över nyttan med ett register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Gunnar_,  varför inte ha ett allmänt lösöreregister?

Det där tycker jag är en mycket intressant tanke. Ett frivilligt ägarbevisregister! Det man skulle vilja försöka förtydliga är att definiera vem som äger vad. Vad är det som bevisar att du äger just din båt? Jag är lågngt från en jurist men jag antar att bilens registreringsbevis väger tungt när det gäller bilar. Detta register hanteras av tredje part vilket är en fördel.

När det gäller skatten så är det vi kan göra är att försöka påverka våra politiker genom att rösta på de som vill minska skattebördan.

Jag skulle lätt rösta på det parti som tog bort tvlicensen och bakade in den som en skatt istället. På tok för dyrt att betala 6.4 miljarder för public service per år om du frågar mig.

Det hade inte varit en rolig debatt om alla tyckt likadant. Det jag uppskattar är konstruktiva tankar för att vidarutveckla samhället. Motargument är intressanta så länge det är argument och inte bara nej tack, eller ja tack- utan motivation.

Ytterligare ett exempel på avsaknad av register. En äldre man tappade bort sitt ID kort och hade inte kvar någon nära familj. Han behövde köpa medicin och blev nekad för receptbelagd medecin får inte köpa utan att man identifierar sig (körkort/pass). För att få ett nytt ID-kort måste någon styrka att han är den han säger att han är och här har han problem då hans familj inte finns kvar. Hur är denna situation möjlig? JA till globalt DNA register.
http://frianyheter.wordpress.com/2009/07/31/84-arige-sigurd-nekas-nytt-id-kort-efter-stold/

Exempel 2: Mannen som inte visste vem han var som gick ut i efterlyst/pressen. Hur är det möjligt att tappa bort sin egen identitet? Ett dna register hade löst dessa frågor samt gjort det mycket svårt att kapa någons identiet.

Exempel 3: Bostadskapningar. Detta är också för enkelt att göra idag.
http://villabloggen.se/category/kapade-lagfarter.html

Exempel 4: Företagskapning.
http://www.google.com/search?q=företagskapning&rls=com.microsoft:en-us&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1

Etc etc etc... Jag tror att vi importerar mycket kriminalitet för att vi är så godtrogna och slapphänta.

Min poäng är att byrokrati (=överdriven ordning) är positivt om man hanterar det rätt.  

---------------

- har man inte blivit drabbad så förstår jag att man undrar över nyttan med ett register.

Bra skrivet. Samma sak med integritetdiskussionen. Skulle inte tro att många våldtäktsoffer protesterar mot kameraövervakning och sådant. De som inte har haft några problem med de som fuskar (kriminella spelar inte enligt samma regler) har nog svårare att se anledning till förändring.

 



Senast ändrad av Havsbrus | 22 oktober 2009 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur jag kollar. Kan ej svara för alla förekommande fall.

Har köpt två båtar. Den första på firma och den kollar man upp med avseende på hur de har det ekonomiskt, precis som när jag köper maskiner till företaget där jag jobbar.

 

Andra båten privatköp och den kollade jag upp genom att avkräva kvitton på tidigare köp samt kontroll av om det fanns lån på båten. Fanns lån och vi genomförde affären på min bank där tidigare skuld löstes.

Återstår besiktning och genomgång av båten så det inte finns några skador och försäkra sig mot sådant hjälper inget båtregister i världen.

Gör gärna fem varför och fundera sedan på om just båtregister är verkliga lösningen eller bara ger skydd mot vissa saker.

Problemet med att köpa en stulen båt är inte avsaknaden av båtregister utan att folk inte kan hålla ordning på ditt och mitt, alltså att inte stjäla andras prylar.

Även båtregister går att lura och är endast skydd mot amatörer.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man via företag (rekommenderas) så har man hjälp av konsumentköplagen och har ett visst skydd. Privat är du skyddslös och får lita dig på rättskyddet i din båtförsäkring. Tips: Teckna alltid en försäkring på båten INNAN du köpt den. Jag fick hjälp med 80% av juristkostnaderna, upp till 100 000 kr.

Vi som förespråkar ett register påstår inte att det blir perfekt och att det inte går att luras men jag påstår att det blir lite lättare för konsumenten om du kan se alla säljare i alla led sedan tillverkning.

Observera att kvitton är värdelösa om inte du tar kontakt med den tidigare säljaren och verifierar att han faktiskt sålde båten och att kvittot är legitimt. Att fejka kvitton kan alla göra som har en skrivmaskin :)

Vill inte säljaren säga vem som sålde båten eller att han glömt bort efternamnet så bör man inte köpa båten. Ett liknande bilregister gör det mycket enklare. Där kan man till och med se vilken marina som sålde båten en gång i tiden.

Om jag summerar plus och minus enligt inlägg i den här tråden så verkar det vara något enligt:

Enklare att få kontakt med tidigare ägare
Tydligare att se vem som äger vad. Ägarbevis även via tredje part. Skydd mot kapning av båtar (ord mot ord om vem som äger något).
Kan användas av sjöräddning för att snabbt spåra ägaren.
Kan änvändas av försäljningskanalen för att enkelt hitta tillbehör
Svårare att sälja stöldgods då säljaren vet att ägarhistorik är synlig. Om den finns måste den fejkas och det är svårt. Idag får vi lita på handskrivna kvitton som kan skapas av vem som helst.

- Eventuell källa för skatt
- Driftskostnader för själva registret
- SecureMark märkning behövs fortfarande för att identiteten inte ska gå att fejka.

En fråga, jag ser stora likheter mellan en båt och en bil (samma kostnad i alla fall). Är de som är imot båtregister även imot bilregistret? Tänker på ägarbevisaspekten framför allt.

 >> OBS Roland. Lita inte på kvittot. Du MÅSTE prata med minst en tidigare ägare. <<



Senast ändrad av Havsbrus | 22 oktober 2009 | 14:04



Senast ändrad av Havsbrus | 22 oktober 2009 | 14:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som fick förra registret på fall? Själv var jag inte med på den tiden men ni gamla rävar som hade båt då, hur funkade det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostede 50:- då och omkostnaderna för registerhållningen var högre. Det korkade var att man inte höjde till 150:- och behöll registret. Vidare så fanns det brister som gjorde att det faktiskt underlättade för tjuven. Detta har man ju lärt sig idag så opierar man typ bilregistret så hoppas jag det blir bra.

Inför nytt register nu, innan fler godtyckliga blir blåsta av oseriösa skurkar på marknaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Havsbris

Du satte på plus-sidan bl.a:
Tydligare att se vem som äger vad. Ägarbevis även via tredje part. Skydd mot kapning av båtar (ord mot ord om vem som äger något).

Och på minussidan bl.a.
SecureMark märkning behövs fortfarande för att identiteten inte ska gå att fejka.

Om SecureMark är gjord faller ju nämnda argument för ett register per automatik? Eller vad missar jag i ditt resonemang? Jag menar alltså, att om man inte kan bevisa något genom själva registret utan att jämföra/kontrollera mot SecureMark sä är ju (den) vitsen med registret isf förfelad?

Och alltså skulle man kunna uppnå samma effekt med dagens redan befintliga SecureMark. Nej, det är inte obligatoriskt, om det bara är ytterligare förordningar du är ute o jagar, men förefaller mig som ett mindre komplicerat, och därmed billigare, sätt att säkerställa vad som är stöldgods eller inte. Givetvis förutsatt att alla ansluter sig, men det borde styras av seriositeten hos såväl köpare som säljare, inte av en myndighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...